Ångerrätt på valp?

Sv: Ångerrätt på valp?

Tror också att en stor anledning till att denna "uppfödaren" har svårt att hitta seriösa köpare är att hon har avlat fram något av en extrem korsning som faktiskt inte många seriösa människor skulle köpa...

Sen kan hon ju inte heller gå efter SKKs regler när hon har producerat blandraser.

Jag tycker nog hon ska var tacksam över att hon har hittat er som dessutom tog 2 valpar...

Tror också att en stor anledning till att denna "uppfödaren" har svårt att hitta seriösa köpare är att hon har avlat fram något av en extrem korsning som faktiskt inte många seriösa människor skulle köpa...

Sen kan hon ju inte heller gå efter SKKs regler när hon har producerat blandraser.

Jag tycker nog hon ska var tacksam över att hon har hittat er som dessutom tog 2 valpar...

Nu har hon inte haft svårt att hitta seriösa köpare så det är inte en sanning i sig. Och sedan att hon hade tur i den bemärkelsen "att hon fann oss eller andra köpare" är heller inte någon sanning-eftersom både vi och de andra seriösa hundägarna valde dessa hundar för att de passar vårt ändamål.

Jag tänker inte blanda mig i en pajkastning av vad som är extrema raser, (o)seriösa uppfödare, blandras kontra renras , men vill förtydliga att jag inte håller med om det du skriver.

En sak till som är viktig och det är vad händer om köparen bryter mot hembudet. Om man inte har något som står där så är ju klausulen så att säga verkningslös.

Själv tycker jag att det är en trygghet att veta att jag kan "lämna tillbaka" djuret till ursprunglig ägare om det inte funkar av någon anledning. Har ett sådant avtal på hunden...som aldrig kommer att lämnas nånstans

Fast det var ju minst 2 oseriösa köpare?

Det handlar inte om någon pajkastning, ni är säkert väldigt glada för er hund. Jag ville bara ge min syn på saken att ger man sig in i leken får man leken tåla...

Det var just därför jag startade tråden. För att få veta hur vanligt det är med oseriösa köpare och vad som räknas som oseriös köpare. Just för att jag kan sätta mig in i känslan hur det är att sälja och sedan bli satt i en sådan situation.

Och vad jag kan läsa så är det någon som svarat som varit med om det. Men att dessa två köpare inte skulle kunnat hamnat i samma situation om de köpt av en registrerad uppfödning är väl att ta i? Eller missuppfattade jag dig?

Ger sig in i leken ja ... vill inte vara ironisk, men det här är knappast något man blir "rädd" för att fortsätta diskutera. Men, jag har varit på hundforumet en längre tid och bara nosat - och det är lite trist att det alltid ändar ut med en parallell med att ägare ska vara mer oseriösa för att de köper en vis typ av hund = personangrepp osv osv. Därav mitt lilla utlägg om pajkastning. Inte menat direkt till dig möjligen.

Oseriösa hade de varit om de inte sålt tillbaka valpen till uppf. (sålt öht) när det blev uppenbart att det var ohållbart med en hund för dem.

Är helt säker på att orsaken att det inte funkade kan jag nästan garantera är pga att de inte alls satt sig in i hur mycket det kräver att ha hund och då speciellt en aktiv valp.

Säkerligen, och konstiga människor finns överallt. Men det kanske kommer med erfarenheten att sålla bort de valpköparna. Vilket fall som kan jag inte anse att denna korsningen som tagits fram är seriös på något sätt även om uppfödaren kanske gör sitt bästa för att verka/handla seriöst.

Säkerligen, och konstiga människor finns överallt. Men det kanske kommer med erfarenheten att sålla bort de valpköparna. Vilket fall som kan jag inte anse att denna korsningen som tagits fram är seriös på något sätt även om uppfödaren kanske gör sitt bästa för att verka/handla seriöst.

Denna parningen, av dessa individer, var inte seriöst planerad av ägarna. Har nämnt i annan tråd att hanen var kemiskt kastrerad. Men, deras hundar, som inte är så upptagna rastillhörighet, planerade det.

Det borde ha att göra med erfarenhet att sålla bort hundköpare. Sedan tror jag att man får med sig en hel del också beroende på hur god människokännare man är, kontakter osv. Trots det kan man förmodligen aldrig vara helt säker på en person. Som du säger, konstiga människor finns det överallt.

Sedan att skriva att korsningen inte är seriös på något sätt, får stå för dig. Vi har lite olika syn på just avel, hundraser och kanske också ändamål för hundar. Men tack för din åsikt :)

Jag menade att uppfödaren gav sig in i leken;)

Hahahaha. Ops ....

Jag var lite, lite ... bl*nd där :angel:

Nu har ju inte dessa människor sagt något som skulle visa att de inte tålde leken.
Det var jag, som personligen undrade hur man "kommer över" sådana händelser som regelbunden uppfödare.
De flesta hamnar förmodligen i en sådan situation förr eller senare.

Senast ändrad:

Lite off topic, men var det du som skrev in här för en tid sedan, och fick på nöten rejält för att du skulle köpa 2 hanvalpar av polartyp samtidigt? Isåfall får jag applådera dig, för det verkar ju ha gått bra för er, trots utmaningen! :laugh:

Som jag skrev till Lena Furberg, jag tycker att Du verkar väldigt seriös och har iaf räknat med att det kan bli väldigt tufft, så det var din uppfödare jag vände mig emot;) Hoppas inte att Du tar illa upp för det och fortsätter rapportera om era små liv.

Nej då, inte tar Diplomaten illa upp och klart är att vi kommer rapportera om dessa "små" liv. De är underbara, krävande små - nu början till "arbetsmaskiner". Precis som vi vill ha det. Så absolut ingen fara. :laugh:

Eloge till alla er uppfödare där ute som klarar av att skiljas och placera ut era valpar i bra hem!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 109
Senast: Gnist
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 997
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! För några år sedan så läste jag en undersökning i en tidning som visade att många hunduppfödare helst inte säljer till invandrare... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka