Angående det här med lösa hundar

Sv: Angående det här med lösa hundar

Stod otydligt på kommunens hemsida så jag ringde och kollade :p (dock kvarstår det att lagarna är otydliga för dom är inte direkta utan man kan tänja på dom tydligen. Så jag fick svaret av kommunen att lagarna kommer förtydligas under 2011.?!)

Vad du tror att jag tycker är ju egalt, då denna tråden handlar om just lösa hundar som förföljer och dödar vilt och som i grunden baserar sig på ett genom åren flertal diskussioner angående detta fenomen med deras ägare som inte fattar vad deras hundar kan åstadkomma när de släpps lösa i skogen för att röja av sig lite energi.

Vill du diskutera problemet med lösa hundar som springer fram till folk och andras hundar och vilka problem som finns kring det så får du gärna göra det, men inte i just denna tråd.

escodobe & line_n
Självklart så är själva jakten och stressen fruktansvärd. Men med en munkorg så kan man åtminstonde undvika själva bitandet oavsett om det rör sig om rådjur, älg, barn eller grannens katt.

Alla
Vill understryka att jag INTE anser att en munkorg är en ursäkt för att släppa sina "trevliga familjehundar för lite bus och lek i skogen".
Träning och åter träning, annars långlina eller inhägnat område.

Ber om ursäkt om jag såg en annan vinkel på samma problem!

För mej är dödandet av vilt en bisak i samanhanget!

Betydligt värre är att lösa hundar kan jaga ut vilt på våra vägar så att oskyldiga bilister riskerar skadas/dödas.

Men det var ju inte heller exakt det tråden handlade om så...:cool:

/Swat

escodobe & line_n
Självklart så är själva jakten och stressen fruktansvärd. Men med en munkorg så kan man åtminstonde undvika själva bitandet oavsett om det rör sig om rådjur, älg, barn eller grannens katt.

Problemet med iallafall rådjur är att de kan kasta sina foster om de stressas av en hund som jagar dem. Dessutom bryter man mot lagen oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av movgli
escodobe & line_n

Postat av Dentaku
Problemet med iallafall rådjur är att de kan kasta sina foster om de stressas av en hund som jagar dem. Dessutom bryter man mot lagen oavsett.

Citerar mig själv med den andra delen av inlägget

Alla
Vill understryka att jag INTE anser att en munkorg är en ursäkt för att släppa sina "trevliga familjehundar för lite bus och lek i skogen".
Träning och åter träning, annars långlina eller inhägnat område.

Jag har själv en hund som inte går att ha lös. Både för hennes egen skull och de vilda djuren så får hon ha långlina på sig.
Ett bra och befäst förbudsord ("Nej") skulle lösa det där ;)
:laugh: Absolut! Men det sitter inte (än). Det är därför hon har en lina på sig. Den andra behöver inte ha det. För där är förbudsordet befäst. När hon hör det förstår hon att lyder hon inte så är det lika med döden = inte värt det. Men vi övar, tränar och stretar på. Målet är att den andra också ska kunna vara lös, jag har gett mig den på att vi ska dit! :D

Tragiskt, tragiskt! Rådjuren har det tufft nog ändå vintrar som denna.

MEN! Jag är en av dessa brukshunds-ägare som dagligen rastar mina hundar lösa i skog och mark. Mina hundar har absolut både jaktlust och viltintresse, men de har sedan 8-vekors ålder fått lära sej att jakt = nära-döden upplevelse = inte värt "besväret".
"Våra" rådjur har dessutom lärt sej detta och går inte längre undan mer än ca 30 meter när vi kommer och promenerar även om hundarna busar och leker!

Det går nämligen att både rasta hundarna lösa OCH visa hänsyn till viltet och dess säkerhet och välbefinnande.

/Swat
:bow:
Precis som hos oss! Här kommer också de äldre i området och lägger dagligen ut käk till skogens Bambin, precis intill ingången till skogen.
"Våra" rådjur står helt fridfullt och äter när vi kommer med våra hundar, som i sin tur låter dom vara.
Jag älskar att stanna till en kort stund och titta på dessa vackra varelser som återigen är helt oberörda av våran närvaro.:love:

Jösses, har du vaknat på fel sida i dag eller?

I var och varannan tråd så ändras diskussionen. Vad är det som gör att just inte din tråd får göra det.
Du har väl inte bestämmande rätt vad som ska diskuteras..

Tycker det är bra med olika vinklar. Och faktum är att jägare släpper sina hundar också, även när de inte jagar och sk koppeltvångstid. Även du gör det, jag också..

Du ser rött när vi inte håller med i jakttrådar. Men lika lite som du håller med oss när vi diskuterar jakt, så lika lite kan ju vi hålla med dig. vad är det som säger att just det du säger är rätt.
Jägare är inte felfria och kommer aldrig bli, och det gäller andra hundägare också..

Jag ser aldrig rött (såvida det inte är någon som behandlar mina barn illa/snackar lögnaktigt skit om dem..) och absolut inte nu :rofl: DET skulle ha märkts väldigt tydligt.. Jag lovar :angel:

Det är bara så att jag ville lyfta fram ett problem som MÅNGA inte inser/inte vill inse omfattningen om. Just bruks/sällskapshundar som släpps "vind för våg" i skogen för att springa av sig energi.. Många inser alltså inte eller blundar för vad som kan hända och händer de vilda djur som kommer i vägen för dessa lösspringande hundar vid dessa tillfällen.

Senast ändrad:

Nja... Eller ja, är det ordentligt befäst men vissa hundar blir såpass låsta på vilt så de blir både "blinda och döva".

Jag har en sådan här hemma :crazy:. Det spelar ingen roll vad jag gör - har jag halvt ihjäl honom så tar han ändå inte in det, jakten är bäst/värt det! Lockar jag med kampdont/boll/gotte/whatever (pratar skvallerträning) så tar han inte in det, jakten är bäst/slår allt annat...

Långlina på och träning på varenda promenad alltså.

Gammeln är dock felfri. Han markerar rådjuren med en blick, sen travar han vidare :love:. Inte ens när han hade dagmamma och "hennes" 9 andra hundar hundar drog efter vilt följde han efter! Så jag kan nog garanterat säga att han är viltren trotts mycket problem med olovlig jakt inom rasen.

Jag skrev ett litet tips till dig i "Hundsnack"-tråden! Du kanske läst det men bara inte svarat iofs :D

Mallarnas jakt är ett helvete. Min malletik har också jaktlust som är hemsk. Fördelen är att hon är otroligt förarvek kanske. För idag vänder jag henne med en harkling! :bow: Men jag skulle nog inte låta vem som helst ha henne i lös i skog och mark. Knappt ens sambon. Inte nog med att hon letar och drar med ögonen, hon kan aktivt sniffa vilt också...

Det har jag inte sett, ska kolla det på en gång! :)

Coyote har bara sett rådjur en gång, då var han tack och lov kopplad. Han blev helt vild, kunde knappt hålla kvar honom hos mig. Nu börjar han "söka" så fort han får korn på rådjur. Han är dock ganska kass på det. Han ränner runt och kan missa ett rådjur som står bara 20m bort, bara ränner med nosen i backen utan att spåra.

Jag längtar tills jag är där du är med Bråka! Vi kanske aldrig hamnar där, men jag brukar ha dig och henne som motivation ibland när det känns jobbigt. För vad jag förstår har hon inte heller varit helt lätt alla gånger ;)

Nu blir jag ju helt rörd och tårögd! :o

Men att hon kan gå en långrunda och aktivt leta vilt är vi inte helt klara med. Det bästa vore ju om hon la av med det med. Men så länge jag har koll så kommer inget rådjur bli varken stressat eller dödat.

Vari ligger skillnaden för ett rådjur, att rivas a varg eller hund?
Hunden är måhända inte lika effektiv men ändå sättet att riva är tämmligen lika.
Eller är det så att vargen inte är elak utan snäll och bara dödar när den är hungrig?

Ett annat problem är ju alla "hundälskare" som faller för vackra och söta jakthundsraser.
Sedan klarar de helt inte av de turbohundar de dragit hem.
Weimaranern tex. en ovanlig vacker hund som verkligen kräver en del.
Grannen här borta har en unghund om 7 månader.
Man kan gråta blod för mindre.
Hunden får inte jobba, bara trasa omkring på tomten (staket)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 212
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 774
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka