Angående det här med lösa hundar

Sv: Angående det här med lösa hundar

Vari ligger skillnaden för ett rådjur, att rivas a varg eller hund?
Hunden är måhända inte lika effektiv men ändå sättet att riva är tämmligen lika.
Eller är det så att vargen inte är elak utan snäll och bara dödar när den är hungrig?

Ja inte är vargen vårdslös iallafall, det är en egenskap förbehållen människan.

Dels just för att vargen är effektivare, men framförallt för att vargen gör det för att få mat. Det är så naturen fungerar.

En hund får mat hemma och är inte en del av våra ekosystem.

Och ja, folk som skaffar hundar utan en tanke på vad de bör användas till är ett problem. Det är det väl ingen som har sagt emot? Inte heller dessa ska ju löpa fritt och jaga vilt okontrollerat, välaktiverade eller ej.

Ett större problem är väl uppfödare av utpräglade jaktraser som säljer dem som sälskapshundar.

Ja, det är ju rena vansinnet :crazy: Jag brukar råda de som ringer mig och vill köpa en jakthund (ffa spetsarna som "drabbas" av dylika intressenter) utan att vara jägare att kika på lapphundarna och de flesta inser ju när man pratar med dem och förklarar hur en jakthund fungerar att det nog inte är någon ras för dem :laugh:

Helt appropå ämnet:

http://www.dagensjakt.se/ut/10886/

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 212
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 774
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka