Angående det här med lösa hundar

Sv: Angående det här med lösa hundar

Läste också artikeln och det finns ingen ursäkt alls att ens hund drar på något vilt (eller tamdjur heller för den delen). Det ska inte behöva upplysas att det utfodras i skogen. Man har strikt ägaransvar till vad ens hund gör och det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Har man inte full koll på sin hund ska den vara kopplad. Det går ju att ha långlina. Jag pratar ofta med viltvårdaren här och han berättar att det är vanligt att han får samtal om hundar som har varit på framförallt rådjur och tuggat på dem. Oftast går det aldrig att spåra vare sig hund eller ägare. Jag undrar hur många som egentligen vet vad hunden har gjort när den kommer tillbaka efter en egen runda i skogen? Jag har själv en hund som inte går att ha lös. Både för hennes egen skull och de vilda djuren så får hon ha långlina på sig. Vi har både varg och vildsvin i skogen och jag vill inte att hon träffar dem utan att jag är med. Jag undrar hur många hundägare som egentligen vet att deras hundar ALDRIG skulle dra på vilt?

Jag förstår inte vad DET har med denna tråden att göra??

Jag antar att det är nåt dumt som att då ska inte heller vargar få vara lösa i skogen, om det nu är så himla synd om hundrivna rådjur så är det enligt denne användares logik lika synd (om inte mer synd) om vargrivna rådjur.

Jag tror absolut att jakthundar också skulle göra det. Men människor med riktiga jakthundar (dvs. jakthundar som jagar) brukar vara väl medvetna om sin hunds jaktinstinkter och släpper den inte lös annat än på jakttider. Får man ju hoppas iallafall, annars har de inte mycket och jaga till hösten ;)

Enligt mig brukar inte sällskapshundsägarna vara lika medvetna om att deras gullhund faktiskt är en blodtörstig jägare längst in och tror inte att lilla Pelle någonsin kommer göra någonting sådant. Nu generaliserar jag ganska grovt och såklart förstår jag att det inte är helt svart och vitt.KL

Och upprörd är det minsta jag kan säga att jag blir. Även historian om älgarna här ovan var väldigt gripande och jag hoppas att fler inser att de kanske måste hålla sina vovvar i koppel om de inte är 100% viltsäker.

Jo nog är det så tyvärr. Jag mötte 2st med rottisar ute i skogen förra våren. De tittade lite föraktfullt på mig och hunden som hade sele och var kopplad i spårlina, frågade lite spydigt om han drog på vilt och lyckades även inflika att det var typiskt jägare och deras galna jakthundar att inte kunna ha dem lösa vid icke-jaktsäsong...

En stund senare brakar det hej vilt inne i snåren och ut kommer ett rådjur i full fart med en av rottisarna i hasorna. Efter ett tag kommer ägaren snavandes och flåsandes med ett "hoppsan, det har aldrig hänt förut".

Själv tog jag tillfället i akt att upplysa människan om att det var den tiden på året som viltet inte fick störas plus lite andra väl valda ord om uppsyn över sin hund mm, människan såg ganska spak ut.

Får väl tillägga att jag inte jagar aktivt, även om jag har en hund av jaktras. Jag är dock väldigt intresserad av eftersöksbiten och viltvård samt att min hund gärna får vara lös i skogen eftersom att han går att få kontakt med när han hittar vilt. Däremot håller jag stenhårt på att om viltet är fredat, då är min hund kopplad och därmed så finns där inga risker.

Ja det är tufft. Men det får vi leva med om vi får varg i rådjursmarkerna här nere....stackars rådjur

Varg tar rådjur=naturens gång.
Jägare skjuter rådjur=helt okej (under rätt förhållanden givetvis).
Hund springer okontrollerad i skogen och stressar ihjäl vilt (läs berättelsen om älgkalven ovan)=givetvis inte ok. Hunden ingår inte i vild natur och orsakar lidande.

Ja det är tufft. Men det får vi leva med om vi får varg i rådjursmarkerna här nere....stackars rådjur

Fast vargen är ju en mycket duktig jägare, den stressar inte ihjäl flera rådjur bara för att den har lust att springa, den riktar in sig på ett rådjur och tar det snabbt. Så det är nog inte så mycket mer synd om ett vargdödat rådjur än ett skjutet rådjur.

Däremot en hund som bara springer efter och nafsar i baklåren stressar och skadar rådjuret så det dör en mycket plågsam död.

Så för att återgå till ursprungsfrågan, det är väldigt många hundägare som inte tänker längre än näsan räcker.

kl*

OM man nu måste släppa sina hundar lösa så varför inte använda munkorg?

Kompisen som har en stor schäfertik har alltid munkorg på henne när hon är lös och "utom 100% kontroll" dvs . när hon rider eller cyklar. Det har aldrig hänt något och tiken är väldigt snäll och mkt flockbunden, men man vet aldrig -därav munkorg.

Fast hunden kan ju fortfarande springa efter djur med munkorg! Att den sen inte kan bita ursäktar ingenting.

Läste också artikeln och det finns ingen ursäkt alls att ens hund drar på något vilt (eller tamdjur heller för den delen). Det ska inte behöva upplysas att det utfodras i skogen. Man har strikt ägaransvar till vad ens hund gör och det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Har man inte full koll på sin hund ska den vara kopplad. Det går ju att ha långlina. Jag pratar ofta med viltvårdaren här och han berättar att det är vanligt att han får samtal om hundar som har varit på framförallt rådjur och tuggat på dem. Oftast går det aldrig att spåra vare sig hund eller ägare. Jag undrar hur många som egentligen vet vad hunden har gjort när den kommer tillbaka efter en egen runda i skogen? Jag har själv en hund som inte går att ha lös. Både för hennes egen skull och de vilda djuren så får hon ha långlina på sig. Vi har både varg och vildsvin i skogen och jag vill inte att hon träffar dem utan att jag är med. Jag undrar hur många hundägare som egentligen vet att deras hundar ALDRIG skulle dra på vilt?

Ett bra och befäst förbudsord ("Nej") skulle lösa det där ;)

kl*

OM man nu måste släppa sina hundar lösa så varför inte använda munkorg?

Kompisen som har en stor schäfertik har alltid munkorg på henne när hon är lös och "utom 100% kontroll" dvs . när hon rider eller cyklar. Det har aldrig hänt något och tiken är väldigt snäll och mkt flockbunden, men man vet aldrig -därav munkorg.

Även om hunden inte kan bita rådjuret så kan det stressas ihjäl, speciellt på vintern med snö och hård skare.

*lån*

Vare sig jakt eller vargar hör hemma i tråden. Det kan ni 2 som vill fortsätta tjafsa om fortsätta göra i tråden på senior: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1082378

Tråden handlar om att detta som beskrivs i artikeln är ingalunda så ovanligt som en del vill tro och beror nästan alltid på att hundägaren tror sig ha 110% kontroll över sin hund och att deras hund minsann aaaaaaaaaaaaaaldrig skulle göra något om den kom ifatt rådjuren.

Resonemanget från hundägare som åker och släpper sina hundar så att hundarna ska få vara lösa och busa är skrämmande nog ofta: vad gör det om hunden jagar efter en bit, den kommer nog ändå inte ifatt..

Givetvis skulle också jakthundar kunna riva rå, men: Väldigt få jägare är så förbannat korkade att de 1) släpper sin drivande hund i flock 2) släpper i de snödjup som råder och 3) gör något så korkat under icke jakttid.

Det är så att bruks och sällskapshundar är i majoritet de hundar som ägarna släpper lös så att sådant här kan hända!

Jag hade en vild diskussion med en bekant till mig. Jag är noll lagkunnig. Det här med koppeltvång, kan det vara individuellt för olika kommuner? Eller gäller samma lag över hela sverige? Hur funkar det igentligen? när är det koppeltvång?

Länka gärna till lagparagrafer.

Lite samma tanke som Gnist var inne på.

Vem vågar ens släppa sin hund helt lös i skogen "så att den kan springa av sig" när det är flera dm snö? Aldrig någon "utav dom" som tänkt på att en hund ofta inte är så väldigt hög och det är lätt hänt att sjunka ner i ett lite större dike eller nån grop tex som inte syns under all snö?

Tragiskt, tragiskt! Rådjuren har det tufft nog ändå vintrar som denna.

MEN! Jag är en av dessa brukshunds-ägare som dagligen rastar mina hundar lösa i skog och mark. Mina hundar har absolut både jaktlust och viltintresse, men de har sedan 8-vekors ålder fått lära sej att jakt = nära-döden upplevelse = inte värt "besväret".
"Våra" rådjur har dessutom lärt sej detta och går inte längre undan mer än ca 30 meter när vi kommer och promenerar även om hundarna busar och leker!

Det går nämligen att både rasta hundarna lösa OCH visa hänsyn till viltet och dess säkerhet och välbefinnande.

/Swat

Jag hade en vild diskussion med en bekant till mig. Jag är noll lagkunnig. Det här med koppeltvång, kan det vara individuellt för olika kommuner? Eller gäller samma lag över hela sverige? Hur funkar det igentligen? när är det koppeltvång?

Länka gärna till lagparagrafer.

Kopierar in från SKK
I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.
Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

Sen finns det även lokala förordningar som det går att läsa om i länken jag la till.
http://kennet.skk.se/skk/innehall.aspx?ID=507&Sprak=sv#10

Ja självklart går det att ha pli på sin hund så den inte drar iväg efter djur, men problemet är ju alla hundägare som tror sig ha sån pli på sina hundar, men sen visar sig inte ha någon kontroll alls...

Visst är det så!

Men det gäller ju i ALLA situationer!

Hur många gånger släpps inte hundar som rusar fram till andra hundar, fram till människor som inte alls vill "hälsa", in på andra människors tomter osv.

Resultatet blir så klart mer tragiskt om en hund förföljer vilt! Men vi är många som haft låååånga diskussioner med hundägare vars hundar sprungit fram tills de egna hundarna trots att ägaren säger att hunden ALDRIG gjort det förr :grin:

/Swat

Huvudet på spiken!

Vem minns inte tråden med rottisen som sprang efter rådjur, men det gjorde ju enligt matte ingenting. Var ju bara positivt att hunden gjorde det för hunden var ju så tjock att den behövde motionen :crazy:

Och just den här tråden handlar ju om hundar som drar efter rådjur och vad som då ofta händer, speciellt vintertid. INTE vare sig om jakt, varg eller om hundar som springer fram till folk och andra hundar..

Senast ändrad:

Jag förstår att du som jägare anser att ofoget är värre just för att det handlar om vilt!

Jag anser att det är lika onödigt/korkat OAVSETT när man släpper hundar lösa utom kontroll!

/Swat

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 212
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 774
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka