Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

knapplån.

Känns som att det överdrivs lite här i tråden. Jag som fortfarande går i skolan skulle säga att de dåliga resultaten i skolan till stor del ofta beror på lärarnas egen ineffektivitet + oförmåga att lära ut sitt ämne.
.

Det där synar jag.
Jag gissar att det var mindre fokus på pedagogik när mina lärare gick sin lärarutbildning?
Oavsett så var de flesta av dem urusla pedagoger men duktiga i sitt ämne.
De lärare som var bra kommer jag ihåg fullständigt namn på eftersom de var så sällsynta.
Alla har väl erfarenhet av kassa och bra lärare?

Jag vet inte, men jag tror att dagens katastrofala skolresultat hade sett annorlunda ut om alla barn hade föräldrar som var engagerade i skolgången och dagligen fanns tillhands att traggla läxor.

I detta fall kan jag personligen inte se vilka argument som kan finnas som verkligen stödjer nekandet.

Det beror ju på att rektorn knappast kan uttala sig kring fallet med skoleleven på grund av sekretess. Det kan ju vara så att lärarna tycker att han behöver vara mer i skolan, medan föräldrarna tycker att han klarar sig jättebra. Det har hänt tidigare i historien. Eller så kan det finnas generella regler för ledighet. Kanske för jobbigt att administrera, för många som åker på konstiga tider, rättviseskäl.

När man nekar en ledighetsansökan bör det finnas argument.
I detta fall kan jag personligen inte se vilka argument som kan finnas som verkligen stödjer nekandet.
Ett bärande argument kan vara den nya läroplanen som gäller fr.o.m i höst, där det tydligt står att man ska vara mycket mer restriktiv med ledigheter än man varit tidigare. Jag hittar inte häftet jag fick om detta på föräldramötet i tisdags men jag har för mig att det stod något liknande att grundregeln ska vara att man inte får ledigt i terminerna.

Det stämmer.

Därför fick min kusin inte ledigt för en veckas semester utomlands, däremot hälsade rektorn att hen kunde väl "sjukanmäla sig"

Det beror ju på att rektorn knappast kan uttala sig kring fallet med skoleleven på grund av sekretess. Det kan ju vara så att lärarna tycker att han behöver vara mer i skolan, medan föräldrarna tycker att han klarar sig jättebra. Det har hänt tidigare i historien. Eller så kan det finnas generella regler för ledighet. Kanske för jobbigt att administrera, för många som åker på konstiga tider, rättviseskäl.

Jag tog hänsyn till ovanstående i mitt tyckande. Min personliga åsikt är att två dagar gör varken eller. Undantaget vore om ungen hade hög frånvaro.

*kl*

Jag ser inte heller att två dagar skulle göra någon som helst skillnad.

Det här verkar vara en typisk "mellanmjölksprincip", att man nekar alla istället för att kunna argumentera för varför det inte är lämpligt för underpresterande Lisa att åka på en 3-veckors Thailandsresa mitt i terminen.

När det gäller matematiken så tror jag att det finns mkt att göra från lärarhåll. Bara det faktum att det i vår familj kommer att finnas 3 olika sätt att ställa upp division på (min sambo räknar med "trappan", jag med "liggande stolen" och vad jag har förstått kommer barnen att lära sig ett tredje sätt).

Jag har en bekant som är mattelärare och denne har ibland varit helt förtvivlad över att barnen kommer till högstadiet utan en vettig grund. Beroende på vilken lärare de har.

Själv läste jag matte i USA på Highschool, kom dit som tveksam 3:a och när jag kom tillbaka var jag en stark 4:a, allt p.g.a. pedagogiken.

*kl*

Jag ser inte heller att två dagar skulle göra någon som helst skillnad.

Iom att det är en skärpning av lagen kan det göra massiv skillnad sett till större grupper elever, även om det är betydelselöst i fallet ovan. Visst kan pedagogiken ha betydelse, men jag måste ändå ifrågasätta hur avgörande den är. Inte var lärarna utbildade i pedagogik för 30 år sedan?

Jag har faktiskt ingen aning om när pedagogikstudier började bedrivas. En snabb googling visar dock att 2005 firade Helsingfors universitets pedagogiska instutition sitt 50-årsjubileum och vi borde ligga rätt lika.

Min känsla är att det var mer "bokstavstroget" förr, vissa saker skulle helt enkelt nötas in (ex.vis multiplikationstabell). Jag känner till en språklärare (högstadiet) som själv inte tror på prov vilket gör att dennes elever exempelvis aldrig pluggar in glosor. 3 helt bortkastade år på de ungarna och det får fortsätta år efter år trots klagomål från föräldrar.

Sedan sitter jag inte och säger att allt var bättre förr, så var det absolut inte. Men jag tror att vi har tappat bort en del kunskapsmål och det verkar (i min bekantskapskrets) vara så att vissa av dagens lärare ex.vis ignorerar stavfel och felaktiga syftningar av rädsla för att förstöra barnens "flöde".
Och faktum är att får man aldrig veta att man gör fel så har man liten chans att förbättra sig....

Jag hoppas verkligen att mina barn ska få lärare som kan förmedla glädje i studerandet samtidigt som denne ser till att de verkligen får lära sig det som de behöver. En nödvändighet också om man kollar på klasskillnader mellan olika socioekonomiska grupper, våra barn har föräldrar som faktiskt kan gripa in och extraplugga med dem men många barn har inte alls den möjligheten. Själv kommer jag att gå en kurs i den "nya matematiken" så fort jag får undan dessa utmattande latinstudier!

Det här verkar vara en typisk "mellanmjölksprincip", att man nekar alla istället för att kunna argumentera för varför det inte är lämpligt för underpresterande Lisa att åka på en 3-veckors Thailandsresa mitt i terminen.
Jag kan hålla med men jag förstår samtidigt att det finns ett behov av att markera att ledigt under terminen ska vara ett undantag. Man skulle kunna ha en gräns på max 5 dagars semester per termin eller nåt sånt, men samtidigt kanske en sån gräns ger fel signaler, dvs att alla tycker sig ha rätt till fem dagars semester. Jag har en stark känsla av att attityden har ändrats rejält i den här frågan. Som jag minns det från när jag gick i skolan så var det ingen som tog ledigt och åkte iväg under terminerna, annat än kanske nån enstaka dag. Och det jag ser sen när dessa elever kommer till den högst frivilliga utbildningen på högskolan så är fortfarande många inne på just detta: man ska få dra när man vill, det är upp till en själv att avgöra när man vill resa. Men man har svårt att ta ansvar för konsekvenserna.

jag är lärare på en grundskola, friskola om det nu har betydelse. det är oerhört många ledighetsansökningar hos oss. redan första veckan hade jag en ledig elev. måste säga att det blir lite merarbete för även om familjerna själva ska ta igen det missade så vill de veta innan, ska ha uppkopierat etc etc. låter löjligt men helt klart är det lättare när alla är på plats. även sjuka behöver ju få hemskickat böcker och så.

+ Hiddeous. Självklart kan elevens förmåga att lära in avgöra och jag har också träffat på olika bra lärare. Skillnaden är att i de ämnen jag har haft bra lärare som är inspirerande och kan sitt ämne har jag också upplevt att klassen överlag har mycket bättre betyg och förståelse för vad de gör.
Man bör ju som individ göra sitt bästa i alla ämnen självklart. Men jag tror att lärarna i sig påverkar mycket.
Jag står faktiskt fast vid att om man är i den här pojkens ålder och har fläckfri närvaro bör inte 2 dagar göra skillnad alls.

Om det nu är elevers förmåga att lära in som är ett problem nu för tiden, är det väl inte bara närvaro man bör titta på utan varför dessa elever har så svårt att lära in? Kanske är det så att långa dagar och brist på bra pedagoger gör det svårt för vissa att koncentrera sig på det man ska göra och uppnå, trots fläckfri närvaro?

Senast ändrad:

+ Hiddeous. Självklart kan elevens förmåga att
Om det nu är elevers förmåga att lära in som är ett problem nu för tiden, är det väl inte bara närvaro man bör titta på utan varför dessa elever har så svårt att lära in? Kanske är det så att långa dagar och brist på bra pedagoger gör det svårt för vissa att koncentrera sig på det man ska göra och uppnå, trots fläckfri närvaro?

Bortsett från att vi inte vet om den här pojken påverkas eller inte, så kan det öka belastningen på lärarna. Det i sig är ett bra argument. Att lagen dessutom är skriven med stöd för restriktion av ledigheter är ett annat bra argument.

Vad gäller elevernas förmåga eller oförmåga är fortfarande föräldrarna den starkaste faktorn för hur barnen presterar. Ju mer engagerade och bildade, desto bättre förutsättningar för eleven. Om allt fler föräldrar vill att barnen ska vara lediga mitt i terminerna kan man ju spekulera i deras engagemang och stöd i övrigt.

jag är lärare på en grundskola, friskola om det nu har betydelse. det är oerhört många ledighetsansökningar hos oss. redan första veckan hade jag en ledig elev. måste säga att det blir lite merarbete för även om familjerna själva ska ta igen det missade så vill de veta innan, ska ha uppkopierat etc etc. låter löjligt men helt klart är det lättare när alla är på plats. även sjuka behöver ju få hemskickat böcker och så.

Och på vilken arbetsplats som helst hade man ju, under rådande omständigheter, stramat åt möjligheterna att ta ledigt hur som helst. Skolan är ju också en arbetsplats, så jag tycker att det är fullt logiskt. Plus att ledigt i tid och otid sannolikt inte höjer barnens prestationer.

Eller elevernas förmåga att lära in? Varför tror du att lärarna var så mycket mer effektiva för 15-20 år sedan, när studieresultaten var bättre?

Joo, fast som jag läste i (hmm var det en av Freakonomics böckerna?) en bok nyligen. En gång för inte alltför länge sedan, mitten av 1900-talet, blev alla de kvinnor som nu är doktorer i teoretiskt fysik, VD för Xbolag och läkare lärare istället... De gick väl i pension för 15-20 år sedan...

Jag känner till en språklärare (högstadiet) som själv inte tror på prov vilket gör att dennes elever exempelvis aldrig pluggar in glosor. 3 helt bortkastade år på de ungarna och det får fortsätta år efter år trots klagomål från föräldrar.

Ojoj det var dumt, språkläraren borde läsa in sig på den senaste pedagogiska forskningen. Stolek på klasser, material osv gör inte alls speciellt stor effekt på elevernas kunskaper i jämförelse med kontinuerlig fortbildning av lärarna och.... många små prov. Proven är nämligen ett inlärningstillfälle, inte bara ett testtillfälle. Hjärnan behöver lära sig att hämta informationen innan den fastnar ordentligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 157
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka