Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Har du barn själv? Heltidsjobb? Bor i hus? Har bil?
Dvs allt sådant som kan ge utökade kostnader och begränsningar även om man har det mesta välplanerat ;)
Ibland blir det bara så, allt i livet kan man inte planera och har man en gång fått tömma kontot på besparingar pga t ex en större investering (taket kanske läckte på huset? ;) ) så tar det också tid att fylla på igen eftersom man under tiden när man har familj också måste påkosta saker för familjen.

Eller en anna enkel sak, man kanske genomgått en separation och den ene föräldern bor på annan ort = kostar ganska mkt /månad för barns rättighet att träffa den andre föräldern och den vardagliga kostnaden har genast stigit pga minskade 'inkomster'

Senast ändrad:

Har du barn själv? Heltidsjobb? Bor i hus? Har bil?
Dvs allt sådant som kan ge utökade kostnader och begränsningar även om man har det mesta välplanerat ;)
Ibland blir det bara så, allt i livet kan man inte planera och har man en gång fått tömma kontot på besparingar pga t ex en större investering (taket kanske läckte på huset? ;) ) så tar det också tid att fylla på igen eftersom man under tiden när man har familj också måste påkosta saker för familjen.

Eller en anna enkel sak, man kanske genomgått en separation och den ene föräldern bor på annan ort = kostar ganska mkt /månad för barns rättighet att träffa den andre föräldern och den vardagliga kostnaden har genast stigit pga minskade 'inkomster'

Jo, jag har barn, nästan ingen inkomst för tillfället och rejäla utgifter. Och reser en hel del. Jag vet inte om och hur det förändrar saken? Visst är livet tufft ibland och visst kan förhållanden braka ihop, men jag tvivlar verkligen på att det här med semestrar mitt i terminen handlar om det. Jag tror det snarare handlar om föräldrarnas behov att få åka till ett visst resmål som man spetsat in sig på. Sedan kan man dra till med tusen ursäkter varför just mitt barn behöver ha ledigt mitt i terminen, men jag tror inte att just ditt barn är något undantag. Och jag tror att ditt barn och många andra barn också blir lidande av det. Det är i grundskolan som barnens förutsättningar för att klara studier på högre nivå grundläggs och om det brister där, kommer eleven många gånger aldrig ikapp. Plus att jag kan tänka mig att barnet lätt ärver en inställning från föräldrarna om att skolan inte är så viktig.

Men det FINNS billiga resor året runt, om man letar lite - utbudet är ju gigantiskt! Jag förstår faktiskt inte problemet, om jag ska vara ärlig. :crazy:

Eftersom just barn till ekonomiskt svaga grupper underpresterar i skolan, är det just de svagaste eleverna som drabbas när föräldrar vill resa bort billigt. Det är mer allvarligt i längden än att barnen inte får åka till Mallorca i november, tycker jag. Dessutom kan jag tänka mig, i det aktuella tidningsfallet, att om rektorn beviljar ledighet för älgjakt till ett barn, blir det svårt att neka i andra fall där barnen verkligen behöver vara i skolan för att hänga med i undervisningen. Att sitta på älgpass verkar inte så allmänbildande, precis.

Här finns det parametrar som sätter käpparna i hjulet för dina funderingar. Vad räknas som ekonomiskt svag enligt de undersökningar som finns om underpresterande barn? Är ekonomiskt svag enbart att behöva hitta billigare resor till semester eller är det att faktiskt inte ha råd med semester alls? Man måste ju beakta vad som studien ansåg vara ekonomiskt svag innan man kan tillskriva det en orsak; det kan ju vara så att barn som lever på soc gör dåligt ifrån sig medan barn som har föräldrar med minimumlön gör bra ifrån sig.

Jag ser det mer som att barn till låginkomsttagare är sämre i skolan för att de sällan har press på sig att ha kanon betyg. Eftersom föräldrarna klarar sig på sin lön och ser deras jobb som nyttigt så lär ungarna tycka detsamma i många fall och inte vill gå högskola. I vissa fall ses det till och med ned på barn som vill skaffa högskoleutbildning i dessa familjer. Dessutom lär ju miljön runt ett växande barn påverka enormt; hur föräldrarna engagerar sig i barnet, hur de talar med barnet, vad de sätter prioriteringar på och framförallt vad de kan möjliggöra för sina barn, utvecklar ett litet barns hjärna otroligt. Att det beror på att de tar semester några dagar extra per år tror jag inte är lika avgörande som alla andra faktorer. (Speciellt med tanke på att mina hyresvärdar är höginkomsttagare med högskoleutbildning och en gård värd myyycket pengar- de tar semester med deras barn mitt i terminen. Jag tror knappast att barnen lär sig att skolan inte är viktigt för det, barnen vet att skolan ÄR viktig genom att föräldrarna ändå pushar barnen till att prestera, oavsett när man planerar sin semester)

Jag kan inte påstå att jag är rik heller, men en tågbiljett kan ju inte vara många hundralappar, oavsett när man åker, om man bokar tidigt?

Prova åk till norra Norrland, det kostar snarare några tusen. Jag kollade lite snabbt och en enkel till Kiruna för 1 vuxen och 1 ungdom verkar kosta drygt 1000, i ligg-/sovvagn då, orkar man sitta i 16-20 timmar blir det lite billigare.

Jag tar inte åt mig om kommentarer kring låginkomstagare då jag själv kommer från en familj där ingen förälder gått ut sexan. Vi var 4 systrar. En är sjuksköterska, jag är lärare, en var undersköterska och den yngsta är hotellansvarig.

Min dotter vet att skolan är viktig och jag är ju lärare själv.
Anledningen till resorna mitt i terminen är ju att jag inte har fast arbete än och jobbar hela sommaren då.

Min dåliga ekonomi beror på skulder från separationen och blev så stora pga ett halvår utan lön ellet a-kassa. Är skuldfri nästa sommar och då har jag också fast jobb, semester och det kommer bli annorlunda. Eftersom jag arbetar mest på fritids nu så har jag inga lov heller.

Prova åk till norra Norrland, det kostar snarare några tusen. Jag kollade lite snabbt och en enkel till Kiruna för 1 vuxen och 1 ungdom verkar kosta drygt 1000, i ligg-/sovvagn då, orkar man sitta i 16-20 timmar blir det lite billigare.

Då kan man ju åka någon annanstans än Norrland. Har du inget bättre argument? :crazy:

Planerar jag semestern kan den bli billig, men eftersom jag också åker SL och UL tåg blir biljetterna dyrare då man betalar samma som andra där.

Min familj bor ju i Norra Uppland, sök resa mellan Uddevalla och Örbyhus och kolla.

Här finns det parametrar som sätter käpparna i hjulet för dina funderingar. Vad räknas som ekonomiskt svag enligt de undersökningar som finns om underpresterande barn? Är ekonomiskt svag enbart att behöva hitta billigare resor till semester eller är det att faktiskt inte ha råd med semester alls? Man måste ju beakta vad som studien ansåg vara ekonomiskt svag innan man kan tillskriva det en orsak; det kan ju vara så att barn som lever på soc gör dåligt ifrån sig medan barn som har föräldrar med minimumlön gör bra ifrån sig.

Den viktigaste parametern är föräldrarnas utbildning och språkkunskaper. Högutbildade har bättre ekonomi än lågutbildade. Men det är inte så att halva barnaskaran presterar bra och den andra dåligt, utan alla prestationer har sjunkit de senaste 20-30 åren, särskilt i matematik. Det är därför som lagen om skolplikt har tajtats till och regeringen anslagit extra pengar åt just matematikundervisningen. Det ligger alltså i alla föräldrars intresse, i princip, att barnen lär sig mer i skolan. Visst tycker jag att skolan kan bevilja ledighet om särskilda skäl föreligger, men en lite billigare förströelseresa till exempelvis Norrland är ju ett synnerligen svagt argument.

Min familj bor ju i Norra Uppland, sök resa mellan Uddevalla och Örbyhus och kolla.

Men är detta ett generellt argument för att skolbarn ska åka på semester mitt i terminen, eller ännu värre, gå på älgjakt? För det är väl ingen som hävdar att barnen har några fundamentala behov av det?

Det är ju så också att man kanske vill åka utomlands till värmen när det är kallt i Sverige.
Älgjakt kan höra till kulturen och få då inte nekas.
Jag tycker skolan skaha koll på ledigheter och utreda varje ansökan oavsett orsak.
Min dotters största frånvaro är sjukhusbesök och de kan man ju inte avstå.

Det är ju så också att man kanske vill åka utomlands till värmen när det är kallt i Sverige.
Älgjakt kan höra till kulturen och få då inte nekas.
Jag tycker skolan skaha koll på ledigheter och utreda varje ansökan oavsett orsak.
Min dotters största frånvaro är sjukhusbesök och de kan man ju inte avstå.

Vad menar du med kultur? Allt kan ursäktas med det i så fall! Att man vill åka på solresor är inte skolans problem. Menar du att det skulle vara ngt tungt vägande skäl till att inte uppfylla skolplikten och elevens rätt till undervisning?

Senast ändrad:

Då kan man ju åka någon annanstans än Norrland. Har du inget bättre argument? :crazy:

Det kan ju hända att mor/farföräldrar/släktingar/pappa/mamma bor där och har man bara råd med någon resa per år så kanske man hellre hälsar på dem än åker till ett billigare resmål. :idea:

Det kan ju hända att mor/farföräldrar/släktingar/pappa/mamma bor där och har man bara råd med någon resa per år så kanske man hellre hälsar på dem än åker till ett billigare resmål. :idea:

Din privatekonomi är inte skolans ansvar, det är ditt. Det ger varken dig eller ditt barn automatisk rätt till ledighet. Hur gör du om ditt barn har ig i betyg, åker ändå?

Men är detta ett generellt argument för att skolbarn ska åka på semester mitt i terminen, eller ännu värre, gå på älgjakt? För det är väl ingen som hävdar att barnen har några fundamentala behov av det?

Jag tycker barn kan få ledigt från skolan för sånt, det kan ju vara bra för studierna att få lite semester. Så mycket missar de inte på en vecka, det är ju mycket repetitioner i grundskolan ändå.

Jag tycker barn kan få ledigt från skolan för sånt, det kan ju vara bra för studierna att få lite semester. Så mycket missar de inte på en vecka, det är ju mycket repetitioner i grundskolan ändå.

Du tycker inte att jullov, februarilov, påsklov, sommarlov och höstlov räcker? Vad gör du om ditt barn ligger efter i undervisningen?

Din privatekonomi är inte skolans ansvar, det är ditt. Det ger varken dig eller ditt barn automatisk rätt till ledighet. Hur gör du om ditt barn har ig i betyg, åker ändå?
Jag har inte ens påstått något om automatisk rätt till ledighet.
Ja, om jag hade barn som hade IG så skulle jag ändå kunna tänka mig att åka mitt i terminen, om jag trodde barnet skulle bli hjälpt av det. Man kan ha IG av olika orsaker och det går att plugga på resan också (kanske i vissa fall t.o.m går bättre än i skolan).

De loven kanske inte räcker för alla barn.
Mitt barn? Jag har inga barn...och vad jag eventuellt skulle göra om mitt eventuella framtida barn eventuellt låg efter, ja vad tror du? Ta reda på orsaken till det och försöka hjälpa barnet kanske? :idea:

Jo, jag har barn, nästan ingen inkomst för tillfället och rejäla utgifter. Och reser en hel del. Jag vet inte om och hur det förändrar saken? Visst är livet tufft ibland och visst kan förhållanden braka ihop, men jag tvivlar verkligen på att det här med semestrar mitt i terminen handlar om det. Jag tror det snarare handlar om föräldrarnas behov att få åka till ett visst resmål som man spetsat in sig på. Sedan kan man dra till med tusen ursäkter varför just mitt barn behöver ha ledigt mitt i terminen, men jag tror inte att just ditt barn är något undantag. Och jag tror att ditt barn och många andra barn också blir lidande av det. Det är i grundskolan som barnens förutsättningar för att klara studier på högre nivå grundläggs och om det brister där, kommer eleven många gånger aldrig ikapp. Plus att jag kan tänka mig att barnet lätt ärver en inställning från föräldrarna om att skolan inte är så viktig.

Men tror du på fullaste allvar att man påverkas så jäkla mycket av en veckas ledighet per år? Jag tycker att du överdrivet något väldigt. Hela livet brakar inte ihop och hela ens utbildning står inte på spel bara för att man faktiskt tar ett avbrott och gör något annat än att plugga. Och vidgar sina vyer. Och umgås med sin familj. Skulle det vara nackdelar menar du?

Och det här:

Hur gör du om ditt barn har ig i betyg, åker ändå?

var bara dumt, för det var ju tydligt inte utgångspunkten i tråden.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 157
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka