Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Sonic76

Trådstartare
VAd tycker ni?
Jag kan tycka det är lite hårt om nu pojken har bra närvaro annars.
Själv har jag inga problem att få ledigt för min dotter då jag är lärare själv och vi får med oss materialet.
Hur är det på era skolor??
JAg tycker det är rätt om barnet har mycket frånvaro att neka ledighet, det står jag för, men det här rörde sig om två dar vid skilda tillfällen.

Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Ett barn med bra närvaro och som hänger med bra tycker inte jag att det finns anledning att neka ledighet till.

VAd tycker ni?
JAg tycker det är rätt om barnet har mycket frånvaro att neka ledighet, det står jag för, men det här rörde sig om två dar vid skilda tillfällen.

Å ena sidan håller jag med dig, å andra sidan tycker jag att en åtstramning är bra. Att ansöka om ledighet innebär inte med automatik att den måste beviljas. Det verkar nästan som om föräldrarna räknar med att skolan alltid säger ja till ledighet. Med tanke på att skolbarn dessutom har så väldigt många lovveckor sett över hela året, tycker jag att det borde räcka.

Nu backade ju även den här rektorn när han blev uppringd av tidningarna....

Jag har inte märkt av ngn åtstramning där jag jobbar, de elever jag har som sökt ledigt av rektor har fått det. Däremot så måste de ta med skolarbete på resan.

Mina egna barn begär jag i princip aldrig ledig åt under terminerna, jag jobbar ju själv:)

Ja, men som nån sa i kommentarerna, för oss med dålig ekonomi är det ju nästan tvunget att åka på skoltid då allt är billigare då.
Sen kanske man ska vara försiktigt med att ta ledigt hur som helst och kanske planera tillsammans med läraren så att eleven inte missar nåt just då.

Jag tyckte det var hårt att inte bevilja ledigt två dagar vid två skilda tillfällen och ansökt om i god tid innan.

Policyn vid mitt barns skola är att man skriftligen ansöker om ledigt innan på en skild anvisad blankett och där förbinder man sig också att skolarbetet för frånvarotiden skall göras. Framgår även där att stödundervisning för nåt eleven missat under ledigheten inte ges.

Nu under hösten kommer min son att vara ledig en hel vecka från sin skola för att resa med mig till Turkiet. Gjorde samma förra hösten. Var inga bekymmer att få beviljat ledigheten. Har ansökt innan resan bokats och betalats.

Ja, men som nån sa i kommentarerna, för oss med dålig ekonomi är det ju nästan tvunget att åka på skoltid då allt är billigare då.
Sen kanske man ska vara försiktigt med att ta ledigt hur som helst och kanske planera tillsammans med läraren så att eleven inte missar nåt just då.

Fast då verkar det ju mer angeläget att ordna upp ekonomin, än att bevilja ledighet mitt i terminerna. Någonstans måste man dra en gräns.

Fast det beror ju på varför man reser också.
JAg har ju min släkt 50 mil bort och tågresor är billigare mitt i veckan.
Jag betalar ju av mina skulder, men har ju pengar över och så mycket pengar hade jag inte ens som student så jag känner mig ganska rik.

Fast det beror ju på varför man reser också.
JAg har ju min släkt 50 mil bort och tågresor är billigare mitt i veckan.
Jag betalar ju av mina skulder, men har ju pengar över och så mycket pengar hade jag inte ens som student så jag känner mig ganska rik.

Jag kan inte påstå att jag är rik heller, men en tågbiljett kan ju inte vara många hundralappar, oavsett när man åker, om man bokar tidigt? Det är ju inte ens särskilt dyrt att åka utomlands. Vill inte verka dryg, men det har man inte råd med det måste man ju ha bra små marginaler. Kanske inte så lätt att ändra på det, men det borde ju på det hela taget drabba barnen hårdare än att inte få gå på älgjakt eller träffa släktingar.

Senast ändrad:

Policyn vid mitt barns skola är att man skriftligen ansöker om ledigt innan på en skild anvisad blankett och där förbinder man sig också att skolarbetet för frånvarotiden skall göras.

Men hur fungerar det i praktiken? Sitter barnet sedan 20-30 timmar och pluggar på "övertid", om det är en vecka det handlar om? Med tanke på hur svaga resultat svenska barn gör i skolan måste jag faktiskt ifrågasätta om det faktiskt fungerar, eller om det bara är något som föräldrarna lovar men sedan inte tar ansvar för.

Tågbiljetter skiljer sig enormt mkt beroende på tider (pendlartider/dagr) och dagar.
Jag åkte mkt mellan Sthlm-Malmö en period för ett par år sen och då kostade den billigaste biljetten 39 kr (tradera) och den dyraste 1900 kr , båda enkel resa. Ta resorna x2 och kom sen inte och påstå att det inte skiljer sig så mkt?
Så även jag som jobbar och tjänar medel åker på 'obekväma tider' för att inte bränna pengar på sånt jag kan ha till annat.

Så även jag som jobbar och tjänar medel åker på 'obekväma tider' för att inte bränna pengar på sånt jag kan ha till annat.

Ja, och det kan man ju göra. Men att barnen ska drabbas för att du hellre vill lägga pengarna på något annat är inte okej, då får man nog vackert planera eller spara för att klara att åka då barnen är lediga. Vi har trots allt skolplikt och alltför många elever underpresterar. Om jag inte minns fel, har just barn till låginkomsttagare och lågutbildade sämre förutsättningar redan från början än barn till akademiker. Jag kan inte tänka mig att resor mitt i terminerna hjälper dessa barn på något sätt.

Nu har ju inte jag 'barn' längre men hade jag haft hade jag kanske hellre haft 'barn' med mig och lagt prioriteringen på det?
Barnen är ju de som drabbas oavsett, om man inte kan åka i år för att man måste spara för att kunna åka nästa år eller nästföljande år, så är det ju de som kanske är drabbade i slutänden oavsett?
Och om man då köper tågbiljetter till familjen för säg 6000 kr, när man hade kunnat betala mindre än hälften om man åker andra tider och spendera de kvarvarande pengarna på barnen och den ev. semestern, med kanske aktiviteter.

För mig själv är det inte riktigt försvarbart annars att åka tåg, det blev faktiskt i längden billigare med bilen (men sämre för miljön) dels för att jag ofta bara kunde åka på de dyra tiderna

Andra saker så som mat och kläder till barnen?

Jaha, så nu hänger barnens överlevnad på att föräldrarna ska få åka bort när det passar dem. :grin: Föräldrarnas uppgift är att se till att pengarna räcker till barnens behov. Skolans uppgift är att undervisa barnen och ge dem grunder för att klara sig i framtiden. Eftersom just barn till ekonomiskt svaga grupper underpresterar i skolan, är det just de svagaste eleverna som drabbas när föräldrar vill resa bort billigt. Det är mer allvarligt i längden än att barnen inte får åka till Mallorca i november, tycker jag. Dessutom kan jag tänka mig, i det aktuella tidningsfallet, att om rektorn beviljar ledighet för älgjakt till ett barn, blir det svårt att neka i andra fall där barnen verkligen behöver vara i skolan för att hänga med i undervisningen. Att sitta på älgpass verkar inte så allmänbildande, precis.

Är det bara jag som inte fattar vilken artikel det pratas om i tråden? Det finns ju ingen länk :confused:

Barnen är ju de som drabbas oavsett, om man inte kan åka i år för att man måste spara för att kunna åka nästa år eller nästföljande år, så är det ju de som kanske är drabbade i slutänden oavsett?

Tråkigt att vuxna människor använder barn som slagträ i en diskussion som till syvende og sist handlar om föräldrars (o)förmåga att planera och ta ansvar för sin ekonomi. Jag åkte till Tyskland i juli för 600 kronor (flyg). Jag åker till Lund i oktober, en fredag kväll, för ett par hundra kronor. Jag har åkt lågprisflyg alla gånger jag har rest och har aldrig tvingats boka om för att det har varit för dyrt. Ändra resmål då, om barnens väl och ve hänger på det!

Antar att det är den här artikeln? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13574549.ab

Nej, jag tycker inte det var rätt att neka. Ok om Älgjakten nekas men en dag av en familjeresa? En åttaåring dessutom. Inte ens på högstadiet/gymnasiet borde en dag vara något problem om närvaron annars är bra, det kan man ta igen genom att läsa&kopiera anteckningar. Även obligatoriska moment brukar gå att ta en annan dag, som Nationella prov.

Hur är det på era skolor??

På mitt barns skola är det finare att träna konståkning eller simning-det ger lediga timmar flera gånger i veckan utan knus.

Att rida dressyrlektion är lågt i rang och vi fick på nåder ledigt , slutade 2 timmar tidigare, EN gång(och gymnastik:grin:).

Att åka utomlands plockar också poäng, jag misstänker att en älgjakt inte gör det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 157
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka