Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nu diskuteras även andra ryttare än Helgestrand. Och annat folk. Säg till där också då.:idea:
Jo serdu skrev du inte nåt om att andra vill lägga fokus på andra? är det inte av vikt att diskutera vissa amatörers skitridning ? eller hur många av ridskolehästarna har det med ryttarna? tråkigt om du fann det felriktat till dig och att det var så roligt /hur nu något kan vara roligt i den här historien) så då lägger jag väl in ett KL då.

Och undrar än en gång hur trådens skribenter ställer sig till alla de skador , liknande Helgestrands, och tillviss del den fulridning, som förekommer på svenska tävlingar av vissa ryttare både kunniga och för den delen av obalans och okordination och frustration??
Jag är kanske lite korkad (och morgontrött) men jag fattar inte riktigt innebörden av frågan?

Jag ogillar Helgstrands dåliga hantering av hästar.
Jag ogillar amatörers dåliga hantering av hästar.
Jag ogillar alla oempatiska personer, de ska INTE ha djur och borde ha varningsskylt på sig runt människor med.

Men de åsikterna påverkar väl inte varandra?
Jag tycker inte mer, eller mindre, illa om Helgstrand för att X och Y också är ogillade?

Jag tycker inte mer, eller mindre, illa om Helgstrand för att X och Y också är ogillade?

Men varför är det och har varit så tyst om x ex eller om y när de flesta som skriver här har vetat om det och själva ser det på tävling? vissa får kännedom om mer än det av förbundsutbildningar?
Eller är en trasig mun eller sporrhål värre hos AH? när svenska ryttare, de som gör misstaget att ta sin häst på tävling i det skicket, får typ åka hem och vänta med tävlandet tills det läkt. Det är ju viktigt där att de är och förblir anonyma också, även om de har företag.

Kan det vara så att andra elitryttare använder klipp och klistra metoden för att de inte vill sticka ut men ändå säga något? Jag tänker att om det stämmer att detta är mer utbrett än vad de flesta tror så måste ju många ryttare vara nervösa för om någon föredetta stallskötare/beridare ska träda fram och avslöja något om deras hästhållning/ridning. Kanske t.o.m. ha lite kort eller filmer att visa.

Men varför är det och har varit så tyst om x ex eller om y när de flesta som skriver här har vetat om det och själva ser det på tävling? vissa får kännedom om mer än det av förbundsutbildningar?
Eller är en trasig mun eller sporrhål värre hos AH? när svenska ryttare, de som gör misstaget att ta sin häst på tävling i det skicket, får typ åka hem och vänta med tävlandet tills det läkt. Det är ju viktigt där att de är och förblir anonyma också, även om de har företag.
Sporrskav är ju en sak, men det som visades här var ju regelrätta sår. Och ryttare med sporrar som med all kraft sparkar in i sidorna på hästen.

Jag skulle säga att sår är värre än skav, ja.

Jag skulle inte säga att det som visades på filmen, så ser det ut på ridskolorna också.

Jag är kanske lite korkad (och morgontrött) men jag fattar inte riktigt innebörden av frågan?

Jag ogillar Helgstrands dåliga hantering av hästar.
Jag ogillar amatörers dåliga hantering av hästar.
Jag ogillar alla oempatiska personer, de ska INTE ha djur och borde ha varningsskylt på sig runt människor med.

Åsikten i sig kanske inte påverkar, men fokus? Om fokus i diskussioner bara är mot elitryttarna, hur ska det då få ett slut?.

Delvis allmänt i tråden

Allting har en början och det är roten till det onda som måste bort. Systemfelet som accepterar den här fulridningen måste ändras. Det börjar ju redan i lägre klasser.

Domare ska döma efter kriterierna och inte utifrån tidens mode. Gäller alla klasser och nivåer.

Bakom lod ridningen har blivit ett mode, bakom lod ridning döljer spänning. Spänning som visar att hästen inte är mogen för den nivå den visas upp i. Nu syftar jag inte på något steg här och där, utan den metodiska genomgående fulridningen som man ser på alla nivåer nu för tiden.

Spänning, som även om den är dold, leder till att du måste ta i hårdare för att för att göra dig hörd genom spänningen.

Spänningen som leder till, gapande munnar bakom åtdragna nosbband, sänkta ryggar, stressade svansar, oroliga ögon och rumpan låångt där bak.

Detta måste stoppas redan i sin vagga. Dvs redan på tävling på hobbynivå.

När hästen får visa spänning har vi kommit ett steg framåt, vi har identifierat problemet och kan göra något åt det. Domare på alla nivåer måste lära sig se detta.

Kan det vara så att andra elitryttare använder klipp och klistra metoden för att de inte vill sticka ut men ändå säga något? Jag tänker att om det stämmer att detta är mer utbrett än vad de flesta tror så måste ju många ryttare vara nervösa för om någon föredetta stallskötare/beridare ska träda fram och avslöja något om deras hästhållning/ridning. Kanske t.o.m. ha lite kort eller filmer att visa.

Det kommer inte hjälpa. En anledning till det är att då blir det ryttare med enstaka hästar ffa om man jämför med AH. AH hästar rids såklart inte så fult som filmerna visar på fulltid. Enstaka hästar går alltid att bortförklara. Finns ju flera fall till DIN där ryttare pryglat o sporrat sina hästar ala AH men där de sluppit straff för de menat hästen ansetts farlig och de var tvungna att korrigera. På tal om korrigeringsridning så anses det av vissa som rättfärdigat och de ser nog själva inte vad det egentligen är utan går fria i sitt samvete för det är korrigering och inte straffridning .

Kl
Jag undrar fortfarande varför just AH munnar och sporrhål anses värre än de som finns på svenska tävlingar?

Sporrskav är ju en sak, men det som visades här var ju regelrätta sår. Och ryttare med sporrar som med all kraft sparkar in i sidorna på hästen.

Jag skulle säga att sår är värre än skav, ja.

Jag skulle inte säga att det som visades på filmen, så ser det ut på ridskolorna också.

Jag skrev inte sporrskav, med sporrskav får man rida på svenska tävlingar. Jag skrev hål, alltså sår som blöder, på svenska tävlingar får man en tillsägelse o sen åka hem.
Nej för på ridskolor får de inte använda sporre eller graman eller vad det nu är för rep AH har. Men det bankas i sidorna på de mest oenergiska så det dånar och ponnysar stönar när det händer och en del använder också olika snören. Föredöme?

När hästen får visa spänning har vi kommit ett steg framåt, vi har identifierat problemet och kan göra något åt det. Domare på alla nivåer måste lära sig se detta.

Du kan inte skylla på domarna, de ser säkert allt det där och mer än gemene man. De är utbildade av förbundet och förbundet lägger riktlinjer och problemet med förbundet är många- dels att de vill att alla ska tävla och vara välkomna till tävling (stor ekonomisk vinning för dem), dels det att det i lättaste klasserna får vara rätt mkt fel , och rättas inte de felen där och då innan de flyttar uppåt i klasser- vilket inte görs såklart för de ryttarna som har det så är inte tillräckligt duktiga för att rätta felen- är det för sent sen eller tar iaf åratal med byte till en ryttare som kan utbilda.

Du kan inte skylla på domarna, de ser säkert allt det där och mer än gemene man. De är utbildade av förbundet och förbundet lägger riktlinjer och problemet med förbundet är många- dels att de vill att alla ska tävla och vara välkomna till tävling (stor ekonomisk vinning för dem), dels det att det i lättaste klasserna får vara rätt mkt fel , och rättas inte de felen där och då innan de flyttar uppåt i klasser- vilket inte görs såklart för de ryttarna som har det så är inte tillräckligt duktiga för att rätta felen- är det för sent sen eller tar iaf åratal med byte till en ryttare som kan utbilda.
Jag skyller på inga via på domare individuellt, utan på domarsystemet som verkar promota dom här problemen.

Och jaa, en stor del av problemet är kanske att systemet vill gynna tävlandet på låg nivå, på bekostnad av resultatet.

Det är därför det måste börja där. Kanske man inte ska ha tävling i lätta klasser? Med vinnare och förlorare? Utan enbart se det som utbildnings ridning där man förbereder (kvalificerar sig) sig för tävling?

Det har blivit mycket prestige att "vinna" redan på lätt nivå.

Jag skyller på inga via på domare individuellt, utan på domarsystemet som verkar promota dom här problemen.

Och jaa, en stor del av problemet är kanske att systemet vill gynna tävlandet på låg nivå, på bekostnad av resultatet.

Det är därför det måste börja där. Kanske man inte ska ha tävling i lätta klasser? Med vinnare och förlorare? Utan enbart se det som utbildnings ridning där man förbereder (kvalificerar sig) sig för tävling?

Det har blivit mycket prestige att "vinna" redan på lätt nivå.

Jag tänker lite tvärtom med tävling. Att klasserna istället skulle börja som i ditt sista stycke i ditt första inlägg. Att man ska kunna visa upp en avspänd häst i fri form (nosen bakom lod absolut förbjuden) med lätt kontakt i lättridning och lätt sits i alla gångarter på banan som steg 1. Utan sporrar och nosgrimma 😁

Om inte den grunden finns så finns ju verkligen inget.

Vad tror ni om instagramposten Peder har lagt upp idag - är det en typ av svar på operation x?
Menar du videon där han pratar om hur tränset ska sitta? Tror inte det har något med operation x att göra. Han lade upp samma video tidigare i veckan, som en story kanske? Då lade han upp flera videos där han visade/pratade om hur han kollar över alla hästar varje måndag.

Jag tänker lite tvärtom med tävling. Att klasserna istället skulle börja som i ditt sista stycke i ditt första inlägg. Att man ska kunna visa upp en avspänd häst i fri form (nosen bakom lod absolut förbjuden) med lätt kontakt i lättridning och lätt sits i alla gångarter på banan som steg 1. Utan sporrar och nosgrimma 😁

Om inte den grunden finns så finns ju verkligen inget.
Det hade varit bra. Jag har varit ute på några tävlingar och genomgående har jag fått kommentaren ”för öppen form”. Absolut har jag massor att jobba med men det känns som att det är det ända en del ser. Och hästarna som dras ner i form med hårda händer får höga betyg. Det känns lite tröstlöst, tyvärr.

Bakom lod ridningen har blivit ett mode, bakom lod ridning döljer spänning. Spänning som visar att hästen inte är mogen för den nivå den visas upp i. Nu syftar jag inte på något steg här och där, utan den metodiska genomgående fulridningen som man ser på alla nivåer nu för tiden.
Dettaaaa! Det har varit många och långa diskussioner om bakom lod och om huruvida det egentligen är så farligt om hästen går lite bakom lod, och nej, hästen skadas inte av att råka hamna lite bakom lod då och då, men handen på hjärtat, hur många hästar går bakom lod "lite då och då"? Tycker mer att näsan hamnar framför lod lite då och då, i absoluta överväldigande majoriteten av all ridning jag sett de senaste 30 åren. Mer så de senare åren då jag aktivt letat ryttare att följa på sociala medier, där det är mer regel än undantag att hästen går framför lod.

Tyvärr minns jag inte vem som skrev det för då hade jag taggat in personen här, men jag läste ett inlägg här på Buke i en tråd om lodplan och ridning (@JohannaB tror jag startade tråden?) någon som skrev att hon föredrog att rida lite bakom lod för hästen slappnade av bättre där.

DÄR har vi systemfelet. Där har vi varför det har blivit så vanligt. Det ÄR enklare att rida hästarna lite bakom lod, jag har gjort/gör det själv men numera bara av misstag. Och om det är accepterat, då börjar man dividera om antal grader, och det blir lite mer och lite mer och vips är vi inne på rollkursnivå. Det är ju så himla vanligt att det är egentligen inte formen på hästarna som många reagerar på när det kommer till Helgstrand utan bara på såren och de grova hjälperna - samma ridning men på ett mjukare sätt hade blivit rätt hårt försvarad, tror jag.

Dettaaaa! Det har varit många och långa diskussioner om bakom lod och om huruvida det egentligen är så farligt om hästen går lite bakom lod, och nej, hästen skadas inte av att råka hamna lite bakom lod då och då, men handen på hjärtat, hur många hästar går bakom lod "lite då och då"? Tycker mer att näsan hamnar framför lod lite då och då, i absoluta överväldigande majoriteten av all ridning jag sett de senaste 30 åren. Mer så de senare åren då jag aktivt letat ryttare att följa på sociala medier, där det är mer regel än undantag att hästen går framför lod.

Tyvärr minns jag inte vem som skrev det för då hade jag taggat in personen här, men jag läste ett inlägg här på Buke i en tråd om lodplan och ridning (@JohannaB tror jag startade tråden?) någon som skrev att hon föredrog att rida lite bakom lod för hästen slappnade av bättre där.

DÄR har vi systemfelet. Där har vi varför det har blivit så vanligt. Det ÄR enklare att rida hästarna lite bakom lod, jag har gjort/gör det själv men numera bara av misstag. Och om det är accepterat, då börjar man dividera om antal grader, och det blir lite mer och lite mer och vips är vi inne på rollkursnivå. Det är ju så himla vanligt att det är egentligen inte formen på hästarna som många reagerar på när det kommer till Helgstrand utan bara på såren och de grova hjälperna - samma ridning men på ett mjukare sätt hade blivit rätt hårt försvarad, tror jag.
Jag tror också att det är svårt att ens veta om man rider med hästen i lod eller lite lite bakom lod när man sitter på - om man nu inte har speglar. Framförallt så tycker jag att vägen mellan lång och låg unghästform och när man sedan plockar upp dem lite kan bli en kritisk period där hästen kanske svarar med att gå bakom lod, framförallt om hästen är överrörlig, vilket ju många hästar är idag.

Jag undrar fortfarande varför just AH munnar och sporrhål anses värre än de som finns på svenska tävlingar?
Det är det nog ingen som sagt i tråden. Jag tror vi som reagerar starkt på det här även hade reagerat på om någon orsakade sår på hästen på lokalnivå eller red rollkur på framridningen. Det hade iallafall jag gjort.

Med det sagt kan jag tycka att det finns grader i helvetet. Dokumentären om AH visar på systematisk djurplågeri. Det är inte tal om en engångshändelse heller. AH är dessutom insyltad i hela sporten. Han har inflytande som en ryttare på mindre tävlingar inte har. Det gör implikationerna mycket värre. Han har blivit framgångsrik genom att göra så här och många elitryttare är unga ryttares förebilder (även om jag inte tror någon har AH som förebild).

Jag tror också att det är svårt att ens veta om man rider med hästen i lod eller lite lite bakom lod när man sitter på - om man nu inte har speglar. Framförallt så tycker jag att vägen mellan lång och låg unghästform och när man sedan plockar upp dem lite kan bli en kritisk period där hästen kanske svarar med att gå bakom lod, framförallt om hästen är överrörlig, vilket ju många hästar är idag.
Ja, det tror jag ocskå men jag tror också att det är en träningsfråga. Om man från början aldrig fick lära sig att rida hästarna bakom lod och bara fick lära sig hur det känns när hästen går väl framme med näsan, då skulle man ju känna ganska snabbt när det blir fel, eller?

Tror också att scenariot du beskriver, med unghästar som hamnar lite bakom, är ett symtom på ett missat steg i utbildningen. Om man lättar på båda tyglarna och för händerna framåt mot hästens mun ska ju hästen följa bettet och sträcka sig in i handen. Kan den göra det är det ju inget problem att få fram näsan. Följer hästen inte bettet och tar kontakten självmant längre fram är det ett symtom och man får öva vidare på just den grejen. Lätt? Både ja och nej, men bara för att något steg på utbildningsskalan är svårt kan vi ju inte gärna hoppa över det?

Berätta mer, svenska ryttare som åker på tävling med trasig mun eller sporrhål och som blir avstängda? Är de anonyma? Och även om de har företag?
Jag hänger nog inte riktigt med tror jag 🤔 och det kan absolut vara att jag missat något inlägg och inte riktigt hängt med, jobbat idag 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka