Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittar inte vem som skrev om Jenås uttalande (postat tidigare) men det var väl ändå riktigt dåligt?
Han kan inte ens ha kontaktat någon kommunikatör innan tror jag 🙃

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/forbundskaptenen-om-scenerna-tror-inte-att.htm
Detta är så PINSAMT. Huvudet rätt ner i sanden.

...och detta då. Hur pinsamt är det? Liksom dra mig baklänges.
Screenshot_20231124_182007_Instagram.webp

Jag har ridit så korkat genom åren att vi ska inte gå igenom alla fel jag har gjort ;) men en sak jag (nog) lärt mig nu är att inte ta igenom saker som går riktigt dåligt.
Gör jag en övning och får ingen eller urusel respons är det antagligen klokast att göra något annat. Att fortsätta med något som går dåligt (idag) är knappast det klokaste träningsmässigt.
Och med det menas inte att vi alltid gör bra grejer, att det blir dålig kvalitet på något vet inte hästen för den har inte läst instruktionsboken. Men just när jag stöter på patrull så ger jag upp för stunden och testar en annan gång.

Just det här förhållningssättet förstår jag inte varför det inte är grunden, både med och utan tränare!

Helt ärligt, ser man hur många ridhästar rör sig bara i fri skritt eller utan ryttare så borde vi ju inse att de inte öht ens egentligen är där fysiskt för att kunna bära en ryttare ännu. Hur kan vi då sitta i en övning hästen inte klarar och tror att massa motstånd ska lösas med mer kraft?

Hur ska hästen få säga att den inte kan/orkar/vill och bli lyssnad på? Kan vi inte svara på den frågan så är det ju ren lögn att prata om kommunikation.

Detta är så PINSAMT. Huvudet rätt ner i sanden.

...och detta då. Hur pinsamt är det? Liksom dra mig baklänges.
Visa bifogad fil 132684
Jag har skrattat åt Jenås kommentar hela dagen, inte för att det är roligt men för att det är så DUMT.

Men "en häst presterar inte på elitnivå om den inte mår bra och är glad" är ju något som repeterats som ett jäkla mantra sen för evigt. T ex om man tidigare råkat kritisera Helgstrand för brysk ridning så har det ofta upprepats som en av universums absoluta sanningar.

Hittar inte vem som skrev om Jenås uttalande (postat tidigare) men det var väl ändå riktigt dåligt?
Han kan inte ens ha kontaktat någon kommunikatör innan tror jag 🙃

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/forbundskaptenen-om-scenerna-tror-inte-att.htm
Alltså… Hur jäkla korkat får man uttala sig? Det har ju kommit från flera håll nu att man inte kommer någonvart med AH:s metoder. Fattar man inte vad man säger? AH har ju uppenbarligen kommit skitlångt med sina metoder. Är det här ett sätt att hålla AH om ryggen?
430FDCDF-1913-4E20-A8F0-027FEEF762C6.webp

...och nu först såg jag att det här tramset dessutom är felstavat de luxe. Visa bifogad fil 132686
Dessutom, när det gäller Helgstrand så är det väl rätt uppenbart att ”Without happy horses we are very rich”. Helgstrands imperium är väl verkligen inte ”nothing”.

Så det där att framgång i dressyrverksamhet bara är möjlig om man behandlar hästarna väl är ju helt uppenbart inte sant. Man kan behandla hästar som skit och nå mycket framgång.

Jag har som vana att skärmdumpa när jag ser skräp i sociala medier. Detta är tex en nosgrimma på en häst från Hannells på en förbundsträning på Tullstorp.Visa bifogad fil 132693
Men du mååååste ju förståååå att det är för att hästen gäspar lite i smyg som nosgrimman ser spänd ut på denna bild! Om du inte ser det är du fruktansvärt okunnig och ska inte uttala dig!!!!111!!1!!!!!!1111! Märtor överallt...

Jag blir lite lätt mörkrädd när jag läser i en viss Facebookgrupp där en journalist typ efterfrågar om det finns liknande i Sverige och ber då folk att höra av sig till henne och en stor del av hästmänniskorna som svarar försöker flytta fokus till hobbyryttare på tävling, travhästar osvosv! Alltså va? Skyddar alla dessa människor ”elitryttare” eller vad är det frågan om?! Måste det ena utesluta det andra?! Har man ingenting att dölja så är det väl lugnt att bli granskad?!

Jag tror det är samma där som med många hundar. De vill ha och mår bra av tydlighet. Och där du kan träna vissa hundar enbart med klicker och kanske ett försynt litet nej så funkar inte det på de som har mindre will to please och mer egna idéer.
Min erfarenhet av hundar som saknar/ har mindre will to please är tvärtom och klicker fungerar utmärkt till skillnad från R- där hunden reagerar med att hålla fysiskt avstånd om jag nejar mer än lite försiktigt, till skillnad från hundar med stort will to please som stannar kvar och fjäskar/ försöker komma på vad ägaren vill.

Jag blir lite lätt mörkrädd när jag läser i en viss Facebookgrupp där en journalist typ efterfrågar om det finns liknande i Sverige och ber då folk att höra av sig till henne och en stor del av hästmänniskorna som svarar försöker flytta fokus till hobbyryttare på tävling, travhästar osvosv! Alltså va? Skyddar alla dessa människor ”elitryttare” eller vad är det frågan om?! Måste det ena utesluta det andra?! Har man ingenting att dölja så är det väl lugnt att bli granskad?!

Tycker också det är så jävla tröttsamt. Garanterat massa skit även hos oss amatörer. Men alltså hur kan människor vara så blinda för lite maktanalys.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka