Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja alltså hur är det tänkt att hästen ska vara en del av tvåvägskommunikationen? Vi vill väl inte ha tvång som leder till inlärd hjälplöshet?

Eller ÄR det det vi vill ha? Mycket av träningen går ju ut på att hästen ska lyssna bättre och bli lydigare. Och metodena att komma dit visas ju av AH.
Ja det frågar jag mig ofta också faktiskt - är den där absoluta lydnaden värd att tvinga fram? Jag vet inte, det kanske är så att det inte går att rida dressyr utan ett visst mått av tvång och våld.

Sen tror ju jag att det absolut går, men att vi alla fortfarande har mycket att lära om hästar och hur vi kan ge dem valmöjligheter, ffa valet att säga "nej tack" och få det respekterat.

Håller verkligen med! Sedan är jag säker på att många hästar tycker om att bli ridna, ffa ut i skogen. Jag lyssnar och frågar. Ibland kan jag coach, som en PT, men tvinga, nej absolut inte

Så är det säkert, och då kan man ju använda de hästarna som är glada, framåt och vill. Genom en gemensam aktivitet, typ. Krävs det sporrar, två bett och svinhårt spända nosgrimmor för att kunna komma någonstans i en sport - kanske det är dags att verkligen se över både sporten och hur det blivit så galet att det är så vanligt med hästar som (bortom allt rimligt tvivel skulle jag säga) måste uppleva obehag en väldigt stor del av tiden.

Ja alltså hur är det tänkt att hästen ska vara en del av tvåvägskommunikationen? Vi vill väl inte ha tvång som leder till inlärd hjälplöshet?

Eller ÄR det det vi vill ha? Mycket av träningen går ju ut på att hästen ska lyssna bättre och bli lydigare. Och metodena att komma dit visas ju av AH.
I min värld utesluter inte lydnad kommunikation. I vissa lägen bestämmer jag, det betyder inte att djuret inte får uttrycka sina åsikter kring det hela, och i andra lägen rättar jag mig efter djuret.
Det beror helt på situationen.

I min värld utesluter inte lydnad kommunikation. I vissa lägen bestämmer jag, det betyder inte att djuret inte får uttrycka sina åsikter kring det hela, och i andra lägen rättar jag mig efter djuret.
Det beror helt på situationen.
Jag håller med om detta, men jag tänker att djuret i princip alltid (men inte riktigt alltid) har vetorätt. En jobbig övning där man får be igen och peppa lite och säga i princip "jo, kom igen, prova en gång till!" där djuret VET att ett nej kommer respekteras är en sak, och att "ta igenom"/tvinga är en annan sak?

Ja, absolut. Det finns väl rika amatörer på gp-nivå? Men om man nu ska säga att det är inte möjligt att det rids så på Helgstrands anläggning, för då skulle hästarna inte göra de resultaten på mästerskap. Hästarna på filmen ska väl inte gå några mästerskap, tänker jag. Är inte sagt att de ens ska gå gp, de ska väl säljas?

Helgstrand är väl framförallt skickliga på att producera hästar till försäljning med god förtjänst. De producerar saluhästar, inte sportframgångar.
AH själv och hans beridare har ju rätt mkt sportframgångar? Och typ alla hästar där är ju till salu.
De har hur mkt framgångar som helst på tex unghästchampionat och äger/har ägt hästar som gått i landslag med sin beridare. Sportframgångar, avelsframgångar och försäljningsverksamheten går ju hand i hand.

Jag har inte koll på vilka hästar som syns i filmen eller vilken nivå de är på, men jag tror ju tyvärr att inte att den extremt hårda ridningen är begränsad enbart till de som syns på filmerna.

Den som tror att hästarna inte kan prestera trots dålig behandling behöver nog ett wake-up-call.

Jag håller om att man måste ha sitt på det torra om man ställer ett krav. Du ska veta att hästen a) kan, b) förstod, c) inte är besvärad av nåt.

Nej, hästar gör inte saker för att vara dumma eller för att jävlas. Men hästar (och hundar) vill generellt sett göra av med så lite energi som möjligt (speciellt ett flyktdjur vill ju inte bränna energi onödan) och kan absolut välja att undvika ett arbete som kräver mer energi, mer samling, mer stretching för att det är jobbigt. Inte "jag har ont så det är jobbigt" utan "det här kräver lite mer ansträngning så jag väljer att försöka undvika det". Jag har både en häst och ett par hundar som inte precis är några workaholics och där will to please ligger ganska lågt. Hade min häst varit mer modernt dressyravlad och inte ridits av mer oerfarna ryttare några gånger i veckan hade vi säkert haft mycket färre konflikter. :)

Har man konflikter är det ju dock något rejält som felas.
Missförstånd absolut men konflikter 😅

Min häst är känslig och lyhörd, hade jag gått på henne hade hon blivit extremt upprörd och sen hade det förtroendet varit dött 😅

Har man konflikter är det ju dock något rejält som felas.
Missförstånd absolut men konflikter 😅

Min häst är känslig och lyhörd, hade jag gått på henne hade hon blivit extremt upprörd och sen hade det förtroendet varit dött 😅
Jag har definitivt haft konflikter med min häst. Frekvent när hon var yngre, ganska sällan nu. Vi har en fin och trygg relation ändå😊

Jag har definitivt haft konflikter med min häst. Frekvent när hon var yngre, ganska sällan nu. Vi har en fin och trygg relation ändå😊

Jag har haft en konflikt med min grå på tävling, det ledde till ett gult kort när jag använde spöet på bogen för att förhindra att han reste sig över ett staket 😅
Inget jag är stolt över idag.

Men skulle jag uppleva att jag har konflikter i det vardagliga hade jag ifrågasätta min ridning.
Förstår inte hästen? Vad ska jag göra för att den ska förstå?
Vill den inte? Varför vill den inte och vad kan jag göra för att den ska vilja?

... kan vi definiera ordet konflikt i hästsammanhang? Känns som det lätt kan bli att vi pratar om samma sak men använder olika ord på företeelser så att vi misstolkar varandra.

Var är en konflikt för dig?

Mejlade SVT om att köpa in dokumentären och fick ett väldigt snabbt svar!

Tack för ditt meddelande och förslaget om att SVT skulle köpa in dokumentären "Operation X" som berör Helgstrand och ridsporten.

För närvarande har jag inte information om att dokumentären har köpts in av SVT, men jag vill försäkra dig om vi har noterat det ökade intresset för detta ämne och kommer att överväga det i våra framtida inköpsbeslut.

Om du har ytterligare frågor eller förslag, tveka inte att kontakta oss igen.
Jag fick samma svar och snabbt det också.

Jag har haft en konflikt med min grå på tävling, det ledde till ett gult kort när jag använde spöet på bogen för att förhindra att han reste sig över ett staket 😅

Men skulle jag uppleva att jag har konflikter i det vardagliga hade jag ifrågasätta min ridning.

Också något som är sjukt normaliserat.

@SiZo (kommer inte på fler etologer o liknande här inne just nu). Det hade varit så otroligt intressant om interaktionen med hästar objektivt bedömdes typ "från att människan dyker upp i stallet tills dagliga göromålen är klara", eller "från att hästen tas in för förebedelse för träningspass tills dags att börja", eller "från start till slut av träningspass" och det visades på hur tvåvägs den kommunikationen faktiskt var. Hur mycket hästen försökte kommunicera till oss, vad vi förstod/missförstod, hur mycket som blev tvåvägskommunikation, hur mycket vi kommunicerade till hästen och hur det togs emot. Osv.

Förutom då det dom tagit upp tidigare med konfliktbeteenden, painface osv.

Jag tänker spontant på de där hur människor upplever sig ta plats i en grupp och vad som faktiskt försiggår osv.

Så intressant!

... kan vi definiera ordet konflikt i hästsammanhang? Känns som det lätt kan bli att vi pratar om samma sak men använder olika ord på företeelser så att vi misstolkar varandra.

För mig är en konflikt där jag blir upprörd på hästen som i sin tur blir upprörd tillbaka.
Tex det man ser i filmer från Helgestrand, det är tydliga konflikter mellan häst och ryttare.

Det är rätt intressant med konflikter tycker jag. ALLA relationer har konflikter, det ligger i sakens natur. Frågan är hur vi löser dom.

För att ta mig och Zacke som exempel så har han bitvis verkligen sagt upp sig. Idag har vi tränat WE och när vi skulle börja med parallellslalomen så ville han inte. Tidigare har jag krävt igenom det jag vill med skänkel och krav. Idag ändrade jag helt taktik och nästa gång vi red in i parallellslalomen red jag bara ett byte sen stannade jag och gav honom en morot. Absolut noll motstånd resten av passet. Det ÄR jobbigt för honom att ta i men min uppgift är att motivera och berömma. Han får säga nej, men i min uppgift ligger det att få honom att ändra sig på ett klokt sätt. Morötter är väldigt effektivt!

Jag vill inte heller ha konflikter och har verkligen vänt in och ut på mig själv för att hitta den bästa vägen framåt, men min kära häst har inte varit så enkel 😊
Jag försöker alltid planera så att man inte behöver hamna i konflikt, men om vi väl hamnar där ändå så har jag lärt mig att det bara blir värre och värre om jag drar mig för att liksom hålla på ramarna. Om jag däremot är lika envis som hon kan vara så brukar hon snabbt bli på bra humör igen😅
Hon verkar känna sig tryggare av det än när jag backar av.

(Jag menar inte att jag blir upprörd och agerar i affekt såklart)

Jag har ridit så korkat genom åren att vi ska inte gå igenom alla fel jag har gjort ;) men en sak jag (nog) lärt mig nu är att inte ta igenom saker som går riktigt dåligt.
Gör jag en övning och får ingen eller urusel respons är det antagligen klokast att göra något annat. Att fortsätta med något som går dåligt (idag) är knappast det klokaste träningsmässigt.
Och med det menas inte att vi alltid gör bra grejer, att det blir dålig kvalitet på något vet inte hästen för den har inte läst instruktionsboken. Men just när jag stöter på patrull så ger jag upp för stunden och testar en annan gång.

Tror jag tänker det som att hästen visar tydligt nej även om jag skulle envisas lite eller att den går upp i stress lite mer än bara kort.

Jag förstår inte alls poängen att i de lägena fortsätta envisas i en träningssituation. Jag tror det är extremt få människor som är så otroligt duktiga att de verkligen kan pin pointa den exakta saken och veta ett det ENBART är att hästen inte vågar/vill testa och därför "får igenom" något genom att envisas.

I typ en triljon av fallen så är det ju människan som är sned, brister i kroppskontroll, är spänd, inte mentalt på rätt plats, inte tillräckligt tydlig, inte förberett hästen tillräckligt, hästen är obekväm fysiskt/psykisk, osäker, inte på humör vid tillfället och typ 1000 saker till.

Varför inte bara backa och ta om? Eller inse att vi är inte här idag utan vi får återkomma en annan dag. Var i dessa situationerna har hästen en röst och hur?

Man kan få rida som amatör (apropå tidigare lyft rädsla om att inte vara tillräckligt duktig) men alltså grundinställningen i hästvärlden är ju fel när vi LÅNGT, LÅNGT innan vi ens inte stör hästens balans och frihet tar oss rätten att kräva saker hästen tydligt visar att nej, detta vill jag INTE.

För att ta mig och Zacke som exempel så har han bitvis verkligen sagt upp sig. Idag har vi tränat WE och när vi skulle börja med parallellslalomen så ville han inte. Tidigare har jag krävt igenom det jag vill med skänkel och krav. Idag ändrade jag helt taktik och nästa gång vi red in i parallellslalomen red jag bara ett byte sen stannade jag och gav honom en morot. Absolut noll motstånd resten av passet. Det ÄR jobbigt för honom att ta i men min uppgift är att motivera och berömma. Han får säga nej, men i min uppgift ligger det att få honom att ändra sig på ett klokt sätt. Morötter är väldigt effektivt!

Det är ju oftast en väldigt bra taktik om man får motstånd att tänka om så att om man har tänkt sig att hästen ska galoppera ett helt varv i förvänd galopp eller hunden ska gå fot i 10 meter, så tar man istället beröm efter 5 galoppsprång eller 5 meter. Min hundtränare är pratar alltid om att våra verktyg i träning är krav och motivation/beröm och vi måste anpassa doserna rätt och höjer man kravdelen så måste man höja motivationsdelen. Det senare är ju onekligen lättare med hund för positiv förstärkning från hästryggen är ju lite svårare att tajma så att de kopplar ihop det. Jag har försökt med sockerbit efter galoppfattning men det verkar ta för lång tid för att min häst ska koppla. Belönar jag henne däremot med sockerbitar om jag jobbar lite från marken så blir hon väääääldigt engagerad.

Jag vill inte heller ha konflikter och har verkligen vänt in och ut på mig själv för att hitta den bästa vägen framåt, men min kära häst har inte varit så enkel 😊
Jag försöker alltid planera så att man inte behöver hamna i konflikt, men om vi väl hamnar där ändå så har jag lärt mig att det bara blir värre och värre om jag drar mig för att liksom hålla på ramarna. Om jag däremot är lika envis som hon kan vara så brukar hon snabbt bli på bra humör igen😅
Hon verkar känna sig tryggare av det än när jag backar av.

Jag tror det är samma där som med många hundar. De vill ha och mår bra av tydlighet. Och där du kan träna vissa hundar enbart med klicker och kanske ett försynt litet nej så funkar inte det på de som har mindre will to please och mer egna idéer.

AH själv och hans beridare har ju rätt mkt sportframgångar? Och typ alla hästar där är ju till salu.
De har hur mkt framgångar som helst på tex unghästchampionat och äger/har ägt hästar som gått i landslag med sin beridare. Sportframgångar, avelsframgångar och försäljningsverksamheten går ju hand i hand.

Jag har inte koll på vilka hästar som syns i filmen eller vilken nivå de är på, men jag tror ju tyvärr att inte att den extremt hårda ridningen är begränsad enbart till de som syns på filmerna.

Den som tror att hästarna inte kan prestera trots dålig behandling behöver nog ett wake-up-call.
Jag fattar det som att Helgstrand till stor del är del av en industri som skapar dressyrhästar som glänser som unghästar. Jag tänker mig att om man vill ha en dressyrhäst som kan tävla tills den är 18 så kan man inte träna den som Helgstrand gör, men den kanske kan hålla tills den är sju. Tillräckligt länge för att kunna säljas med vinst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka