Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkligen. Självklart finns det skit överallt i alla led men blev typ nästan chockad hur alla ville leda det vidare eller bort från eliten. Att rasa över Helgstrand går bra typ men rör inte svenska ryttare 🙄
Tror det är tyvärr för att det är så många som förmodligen inte kan stå för sin ridning/hantering/hästhållning och då måste dom påtala att det finns minsann andra som är värre och det gör det dom gör mindre dåligt..i deras synvinkel. Antar jag. Tycker alla säger så när jag påtalat något som jag tycker är fel.

Tror det är tyvärr för att det är så många som förmodligen inte kan stå för sin ridning/hantering/hästhållning och då måste dom påtala att det finns minsann andra som är värre och det gör det dom gör mindre dåligt..i deras synvinkel. Antar jag. Tycker alla säger så när jag påtalat något som jag tycker är fel.
Så kan det kanske vara, vill dock hoppas att du har fel i att så många inte kan stå för sin ridning och hästhållning😢

Eftersom han inte kan ha missat det, han var ju själv där, så antar jag att han då kan mena att ”de metoderna han har sett” inte används av Helgstrand?
Men då är ju uttalandet ännu mer korkat…
Jag kan liksom inte riktigt bestämma mig för vad som är minst orimligt. Att han var på EM utan att fatta hur det gick resultatmässigt, eller att han inte fattat att dokumentären om Helgstrands metoder handlar om Helgstrands metoder.

Förbundskaptens uttalande är ju bara hål i huvudet, så otroligt korkat.

Och så danska ridsportsförbundets tillförordnade ordförande:
”Samtidigt medger Jakob Ravnsbo att dokumentären kan få konsekvenser för ridsporten i stort, vilket han menar är ”skamligt” att ”få sitt rykte förstört på vad som borde vara isolerade händelser”.

Alltså, inte skamligt att metoderna används. Inte skamligt att hästar far illa. Utan skamligt att ryktet blir förstört.

Jag skulle säga att ridsporten har alldeles för bra rykte sett till hur det ser ut med hästvälfärden.

Jag håller med om detta, men jag tänker att djuret i princip alltid (men inte riktigt alltid) har vetorätt. En jobbig övning där man får be igen och peppa lite och säga i princip "jo, kom igen, prova en gång till!" där djuret VET att ett nej kommer respekteras är en sak, och att "ta igenom"/tvinga är en annan sak?
Ska vi galoppera till Norge frågar min jäst rätt ofta och då säger jag vänligt men bestämt nej. Jag har också vetorätt

Så kan det kanske vara, vill dock hoppas att du har fel i att så många inte kan stå för sin ridning och hästhållning😢
Oftast är det vad jag märkt "små" grejer som att dom väljer stå i stall med för små hagar och lite utevistelse för att dom vill stå i stallet för det är bekvämt och ligger nära där dom bor, när jag sagt att jag inte skulle stå ut i vissa stall oavsett bekvämlighet så dyker det ofta upp "men det finns dom som har det värre", dom rider för tränare som inte använder metoder eller ridning dom inte riktigt kan stå för men inte byter ifrån ändå. Mycket sådana grejer tycker jag det är runt omkring mig hela tiden.

Många går så fort i försvar när man har en åsikt om deras hästhållning eller om man ifrågasätter någonting eller inte håller med. Det får mig att tro iallafall att dom är medvetna om att dom inte gör sitt bästa för hästen och berättigar sin hästhållning/ridning med att det minsann finns andra som har det värre.

Är det bara jag som blir provocerad av alla professionella som drar till med "vi behöver alla rannsaka oss själva"? Dra inte in mig i detta, jag har inget med era tvivelaktiga metoder att göra.
Visst finns det väl en viss poäng i att vi alla kan reflektera över hur hästvänlig vår egen träning är - men jag tycker den typen av uttalanden också känns som ett sätt att släta över. "Alla gör vi fel", typ.
Det jag skulle vilja se är ett starkt avståndstagande av såväl metoderna som den ansvarige för verksamheter där sådana här metoder används, inklusive ett omedelbart avbrytande av alla typer av samarbeten. Ett sånt där vagt, diffust "jag är emot våld i största allmänhet" är en på tok för svag reaktion.

Ja men herregud, klart att folk ljuger. Vet hur en hel del behandlar sina hästar, nu har jag inte sysslat med hästar på länge, men när jag var ett barn tvingades vi som var "skötare" att stoppa in sadeltvål i munnarna på hästarna för att dom inte skulle gnissla tänder hos en av ryttarna som går ut och säger "Åh fy jag tar avstånd".
Japp, som jag skrev gällande Catherine Dufour som själv hade världens mest tighta nosband på sin nya häst. Såna personer borde verkligen gränsa sig själva med.

”Samtidigt medger Jakob Ravnsbo att dokumentären kan få konsekvenser för ridsporten i stort, vilket han menar är ”skamligt” att ”få sitt rykte förstört på vad som borde vara isolerade händelser”.

Alltså, inte skamligt att metoderna används. Inte skamligt att hästar far illa. Utan skamligt att ryktet blir förstört.

Jag skulle säga att ridsporten har alldeles för bra rykte sett till hur det ser ut med hästvälfärden.
Han verkar inte ha förstått någonting. Låter som att han tycker att människors rykte är värt mer än djurs liv, om han väljer att tycka synd om dessa människor.

Alltså… Hur jäkla korkat får man uttala sig? Det har ju kommit från flera håll nu att man inte kommer någonvart med AH:s metoder. Fattar man inte vad man säger? AH har ju uppenbarligen kommit skitlångt med sina metoder. Är det här ett sätt att hålla AH om ryggen?Visa bifogad fil 132690
Den quoten, SNACKA OM naivitet! AH är ju ett lysande exempel på att man visst kan misshandla sin väg till toppen. Man blir sååååååå trött. Håller med dig

Jag minns inte om det var han, FK, eller Lette som när en pensionerad domare för Int GP frågade varför man idag satte så höga poäng på hästar som inte hade nacken högst(i tex världscuper etc) svarade att ”det GÅR inte att rida dagens dressyrhästar med nacken högst”.
Jag tror det var den här herrn.
Om man tror det, både vad gäller biomekanik och psyke, och dömmer på den nivån inser man ju mer och mer varför det går att jaga ihop hästar och forcera igenom rörelser på rätt bra poäng trots att nacke inte är högst och man totalt tappat bärighet/har en jäkla massa spänning och kraftrider.
Så länge som det ses på så vis av domare för högsta klasserna kommer ju folk göra som AH. För inte fasen är det bara där det ser riktigt illa ut.
Vi pratar ibland här hemma om hur vissa ryttare liksom får som ett alkoholism-beteende vad gäller sitt tävlande. Man ska liksom upp i klasserna även om det blir så att hästen regelbundet måste sprutas och man ser det som ”SPA” att skicka en halt häst till rehabställe med aquatrainer tex. Och att det är normalt.
Och sen finns de som knarkar både tävling och pengar. Och hästen betalar.
Det har på något vis blivit så normaliserat.
Och att vissa har ”egna” veterinärer på payroll, som Helgstrand. Ska bli intressant hur det blir kring veterinären och den klinik de använder ofta nu.

En häst som ärvt balans och lösgjord brukar inte vara så motsträvig direkt. De är rätt nöjda och är lätta att nå/prata med och villiga att göra det vi ber om.
Men sätter man så jäkla mkt spänning i hästarna innan de är utbildade i att tåla energi utan att lösgjordheten blir lidande är man ju korkad om man på den nivån AH och hans beridare är på om de inte förväntar sig motstånd, stress, explosioner etc.
Tar man det lite piano i lugnt tempo och lär in balans och lösgjordhet, gärna avsuttet först, så brukar man inte stöta på patrull.
Det lät de veta. Och skita i för att snabbare tjäna pengar/klättra i klasserna snabbare.

Jag har som vana att skärmdumpa när jag ser skräp i sociala medier. Detta är tex en nosgrimma på en häst från Hannells på en förbundsträning på Tullstorp.Visa bifogad fil 132693
Det ser för jävligt ut. Det måste vara pinsamt och med en rädsla att bli påkomna på samma sätt som AH -när ryttareliten i Sverige tar avstånd från fulridning när alla pysslar med det i varierande grad. Och alla vet om det.

Jag blir lite lätt mörkrädd när jag läser i en viss Facebookgrupp där en journalist typ efterfrågar om det finns liknande i Sverige och ber då folk att höra av sig till henne och en stor del av hästmänniskorna som svarar försöker flytta fokus till hobbyryttare på tävling, travhästar osvosv! Alltså va? Skyddar alla dessa människor ”elitryttare” eller vad är det frågan om?! Måste det ena utesluta det andra?! Har man ingenting att dölja så är det väl lugnt att bli granskad?!
Fast hur tänker du där då med hobbyryttare på tävling? ska inte de granskas? ska det vara tillåtet där med fulridning, skav o munnar? eller ska det vara tillåtet menar du bara för det är hobby, de är okunniga och inga pengar tjänas?

Fast hur tänker du där då med hobbyryttare på tävling? ska inte de granskas? ska det vara tillåtet där med fulridning, skav o munnar? eller ska det vara tillåtet menar du bara för det är hobby, de är okunniga och inga pengar tjänas?
Hur kunde du läsa in det?😂 tråden handlar om Helgstrand och inte hobbyryttare på tävling för övrigt. Du kan säkert skapa en tråd om hobbyryttare på tävling och diskutera ovan där. 👍

Hur kunde du läsa in det?😂 tråden handlar om Helgstrand och inte hobbyryttare på tävling för övrigt. Du kan säkert skapa en tråd om hobbyryttare på tävling och diskutera ovan där. 👍
Fast nu diskuteras även andra ryttare än Helgestrand. Och annat folk. Säg till där också då.:idea:
Jo serdu skrev du inte nåt om att andra vill lägga fokus på andra? är det inte av vikt att diskutera vissa amatörers skitridning ? eller hur många av ridskolehästarna har det med ryttarna? tråkigt om du fann det felriktat till dig och att det var så roligt /hur nu något kan vara roligt i den här historien) så då lägger jag väl in ett KL då.

Och undrar än en gång hur trådens skribenter ställer sig till alla de skador , liknande Helgestrands, och tillviss del den fulridning, som förekommer på svenska tävlingar av vissa ryttare både kunniga och för den delen av obalans och okordination och frustration??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka