Förbundskaptens uttalande är ju bara hål i huvudet, så otroligt korkat.
Och så danska ridsportsförbundets tillförordnade ordförande:
”Samtidigt medger Jakob Ravnsbo att dokumentären kan få konsekvenser för ridsporten i stort, vilket han menar är ”skamligt” att ”få sitt rykte förstört på vad som borde vara isolerade händelser”.
Alltså, inte skamligt att metoderna används. Inte skamligt att hästar far illa. Utan skamligt att ryktet blir förstört.
Jag skulle säga att ridsporten har alldeles för bra rykte sett till hur det ser ut med hästvälfärden.
Jag minns inte om det var han, FK, eller Lette som när en pensionerad domare för Int GP frågade varför man idag satte så höga poäng på hästar som inte hade nacken högst(i tex världscuper etc) svarade att ”det GÅR inte att rida dagens dressyrhästar med nacken högst”.
Jag tror det var den här herrn.
Om man tror det, både vad gäller biomekanik och psyke, och dömmer på den nivån inser man ju mer och mer varför det går att jaga ihop hästar och forcera igenom rörelser på rätt bra poäng trots att nacke inte är högst och man totalt tappat bärighet/har en jäkla massa spänning och kraftrider.
Så länge som det ses på så vis av domare för högsta klasserna kommer ju folk göra som AH. För inte fasen är det bara där det ser riktigt illa ut.
Vi pratar ibland här hemma om hur vissa ryttare liksom får som ett alkoholism-beteende vad gäller sitt tävlande. Man ska liksom upp i klasserna även om det blir så att hästen regelbundet måste sprutas och man ser det som ”SPA” att skicka en halt häst till rehabställe med aquatrainer tex. Och att det är normalt.
Och sen finns de som knarkar både tävling och pengar. Och hästen betalar.
Det har på något vis blivit så normaliserat.
Och att vissa har ”egna” veterinärer på payroll, som Helgstrand. Ska bli intressant hur det blir kring veterinären och den klinik de använder ofta nu.