Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får en känsla i en del inlägg att man menar att ryttare som vid kontroll på tävling i Sverige upptäcks ha munskada (eller skada av sporrar) klarar sig ”bättre” än proffsryttarna?
Menar ni att de klarar sig bättre på sociala medier när nåt sånt händer?

Jag vet ju inte alls hur det är på andra tävlingar än de jag har varit på men min uppfattning är att det är DÖDENS PINSAMT att det hittas en skada på en häst. Det surras, pratas och döms ordentligt hårt.
Som jag känner just nu skulle jag aldrig mer visa mig på tävling om jag skulle åka ut och tävla igen av rädsla för blickarna från de andra på tävling 🫣

Hur uppfattar ni andra det?
Är det en axelryckning att bli utesluten på bettkontroller eller veterinärbesiktningen?

Sen ursäktar jag inte alls dålig ridning och det vore kanon om all ridning skulle vara skicklig och bra. Men det empatilösa VÅLDET där man inte ens försöker träna hästen utan bara är ute efter att skrämma, straffa (för en påhittad oförrätt) och skada den…. DET är det absolut värsta jag ser. Och det är det jag tycker materialet jag sett från dokumentären visar.

Inte kan han väl vara så naiv? 🤨
Nej. Och jag tror det är ”farligt” att kalla det dumt (som i puckat). Det förminskar allvaret av hur han väljer att bemöta detta. Så dum går inte att vara men hans bakgrund/kunskap. Han är strateg (med inspiration av käre herr Hitler månne; ljug stort så går det inte att tro att det är lögn) och avser uppenbart att tiga ihjäl det hela med slutsatsen att det inte finns och om det, vilket det inte gör, ändå skulle finnas så skulle det ändå inte funka så då är det ändå inget bekymmer.

Jag vet ju inte alls hur det är på andra tävlingar än de jag har varit på men min uppfattning är att det är DÖDENS PINSAMT att det hittas en skada på en häst. Det surras, pratas och döms ordentligt hårt.
Som jag känner just nu skulle jag aldrig mer visa mig på tävling om jag skulle åka ut och tävla igen av rädsla för blickarna från de andra på tävling 🫣
vet inte hur jag formulerade mig ovan men typ så här menade jag:
Som jag känner just nu skulle jag aldrig mer visa mig på tävling om jag skulle ha åka ut på en sådan hästvälfärdskomtroll av rädsla för blickarna från de andra på tävling 🫣

Jag är väl inte sån som vill tolka in en massa saker i en bild, men när jag ser den här blodsprängda blicken... En häst ska inte ha ett sånt ansiktsuttryck.
20231125_195221.webp

(Jovian, riden av Andreas Helgstrand)

Jag får en känsla i en del inlägg att man menar att ryttare som vid kontroll på tävling i Sverige upptäcks ha munskada (eller skada av sporrar) klarar sig ”bättre” än proffsryttarna?
Menar ni att de klarar sig bättre på sociala medier när nåt sånt händer?

Hur uppfattar ni andra det?
Är det en axelryckning att bli utesluten på bettkontroller eller veterinärbesiktningen?
Jag märkte att folk skickade hat till en eller flera ryttare på fjord sm som blev uteslutna via sociala medier. Så jag skulle säga att folk är mer dömande mot hobby ryttare och håller eliten kärast eller ser genom fingrarna.

Nu har allas vår "kära" expert kommentator på SVT uttalat sig. Hon som aldrig säger ett ljud om hästar som går bakom hand, med gapande munnar eller har en stång som fallit igenom pga ren kraftridning. Hon som aldrig säger ett negativt ljud om uselt genomförda rörelser som beror på att hästen helt saknar bärighet. Hon som enbart oh:ar och ah:ar av ren beundran även när det ser ut som skit.
Jag kräks en aning
https://www.svt.se/sport/ridsport/experten-om-dressyravslojandet-tragiskt-och-fruktansvart--25hfzm

Helt ärligt är jag ganska pissed när jag skrev om en klassisk dressyrtränare vars sambo hade min häst som foderhäst och nästan slog ihjäl henne för mig, min häst alltså. Så jäkla mycket skit jag fick av många här på sidan när det var han som var förövaren! Veterinärbesiktningen efter jag hämtat henne 05 på morgonen ur stallet sa att hon förutom att vara halt hade ärr efter sporrar + han hade slagit henne blodig med uppvinklat spö så de ärren bar hon resten av livet + de mentala ärren. Jag blev personligen hotad av honom och han hotade min häst, men majoriteten som skrev rusade till hans undsättning om vilken bra tränare han var. :rage:

Jag kan fortfarande inte se den jäveln utan att hoppa av ilska trots alla år som gått, så inte :devil: är häst-Sverige bättre än danskjäveln. 🤬 Han har slagit ihjäl hästar och slagit dem blodiga så inte ens hans egen syster släpper honom i närheten av sina, men nog hålls han om ryggen av sin egna jävla fan club. :banghead:

Senast ändrad:
Nu har allas vår "kära" expert kommentator på SVT uttalat sig. Hon som aldrig säger ett ljud om hästar som går bakom hand, med gapande munnar eller har en stång som fallit igenom pga ren kraftridning. Hon som aldrig säger ett negativt ljud om uselt genomförda rörelser som beror på att hästen helt saknar bärighet. Hon som enbart oh:ar och ah:ar av ren beundran även när det ser ut som skit.
Jag kräks en aning
https://www.svt.se/sport/ridsport/experten-om-dressyravslojandet-tragiskt-och-fruktansvart--25hfzm
Jag kräks också... Fattar inte att svt inte tar in andra kommentatorer på sina sändningar.

Jag märkte att folk skickade hat till en eller flera ryttare på fjord sm som blev uteslutna via sociala medier. Så jag skulle säga att folk är mer dömande mot hobby ryttare och håller eliten kärast eller ser genom fingrarna.
Nja, visst var det många fula munnar på fjord sm och flertal ute men det som hände ffa var en annan stor händelse med danska gruppen som gav eko på sociala medier. Så nej jag tror inte någon är mer dömande på lägre nivå, men här var det förhållandevis mkt och som sagt en stor o mkt otrevlig händelse som borde gått pronto till DIN.

Jag kräks en aning

Välkommen till Dumskallarnas Sammansvärjning.... jag tänkte faktiskt på henne när jag åkte hem från jobbet idag, och försökte återskapa i minnet om hon ens nämnde någon gång under EM att det var på gång med en granskning via Tv2/Operation X. Men givetvis var så inte fallet.

AH är 45 minuter in i sändningen och det är ju enbart oh och ah och titta vilken fantastisk ökad trav. Och sedan till sist när A-M blir tvungen att ta upp frågan om granskningen av AH för att en tittare lyft den i chatten, så bara tiger hon som vanligt ihjäl ämnet och låter A-M försöka sopa det under mattan helt själv.

Mer anständigt hade varit att problematisera redan då (och gärna LÅNGT tidigare) hur bra det är att ha en bedömningssport där namnet på en av deltagarna och hans majoritetsägda företag är klistrade över domarbåsen, eller nämna att det där med Operation X är ju inte första gången AH är i blåsväder. Eller som sagt kommentera någon enda liten del av allt det som är problematiskt med uppvisningen i sig. Och att nu komma med skitsnack som "oooo jag är så förskräckt av detta hemska"? Trovärdighet noll.

https://www.svtplay.se/video/KrQ9Yxx/ridsport-em/gp-special-eftermiddag?position=2716&id=KZxk2bq

Nja, visst var det många fula munnar på fjord sm och flertal ute men det som hände ffa var en annan stor händelse med danska gruppen som gav eko på sociala medier. Så nej jag tror inte någon är mer dömande på lägre nivå, men här var det förhållandevis mkt och som sagt en stor o mkt otrevlig händelse som borde gått pronto till DIN.

Oj! Det här har jag helt missat. Var inte på plats i år. Var det svenska ekipage eller norska eller danska?

Välkommen till Dumskallarnas Sammansvärjning.... jag tänkte faktiskt på henne när jag åkte hem från jobbet idag, och försökte återskapa i minnet om hon ens nämnde någon gång under EM att det var på gång med en granskning via Tv2/Operation X. Men givetvis var så inte fallet.

AH är 45 minuter in i sändningen och det är ju enbart oh och ah och titta vilken fantastisk ökad trav. Och sedan till sist när A-M blir tvungen att ta upp frågan om granskningen av AH för att en tittare lyft den i chatten, så bara tiger hon som vanligt ihjäl ämnet och låter A-M försöka sopa det under mattan helt själv.

Mer anständigt hade varit att problematisera redan då (och gärna LÅNGT tidigare) hur bra det är att ha en bedömningssport där namnet på en av deltagarna och hans majoritetsägda företag är klistrade över domarbåsen, eller nämna att det där med Operation X är ju inte första gången AH är i blåsväder. Eller som sagt kommentera någon enda liten del av allt det som är problematiskt med uppvisningen i sig. Och att nu komma med skitsnack som "oooo jag är så förskräckt av detta hemska"? Trovärdighet noll.

https://www.svtplay.se/video/KrQ9Yxx/ridsport-em/gp-special-eftermiddag?position=2716&id=KZxk2bq
Kräks, jag orkar inte titta längre än till den ökade traven på diagonalen. Fy så det ser ut och hon säger att det är fint, stackars häst 😭

Är det inte alltid så här? Alla i toppen håller varandra om ryggen ingen säger något eftersom alla vill vara med i toppen
Oavsett om det gäller djurplågeri utnyttjande av minderårig eller barrering
Sen när det inte längre går att blunda för att någon äntligen drar fram det i ljuset ordentligt då ska det förfasas och förfäras och så hemskt det är och det hade jag ingen aaaaaaning om

Nu är jag ingen dressyrexpert, domare eller tränare, men det som stod ut för mig i det du länkade var den underliga (icke)takten, att det sprattlade både bak och fram, samt flåsandningen. Och så klart att kommentatoren håller på och säger att allt ser så fint ut. Känns så... osmakligt på något sätt. För det ser forcerat ut. Ryggen sänks och det ser nästan ut som om bakbenen stundtals ska ge vika. Och jag tror en stor skara i publiken går på det, att så ska det se ut. Det ska se ansträngt ut.

Jag har hängt med dåligt i internationell media, vet inte om detta är en lika stor nyhet i hela hästvärlden eller om det är vi skandinaver som haft mest att säga om det?

Astrid Appels på Eurodressage skriver alltid väl, och inget spektakulärt nytt här men intressant att ta del av tycker jag:

https://eurodressage.com/2023/11/25...I8q0H8WxJwWmeh_u4C6pinoPwcxOYqke4obg-GT3EHN-k
Sett en del i tyska FB grupper och forum. Även PK hånas där för sitt uttalande. Man har inte glömt Scandic och hans blåa tunga. En hel del tyska och holländska ryttare kritiseras också.

Nu är jag ingen dressyrexpert, domare eller tränare, men det som stod ut för mig i det du länkade var den underliga (icke)takten, att det sprattlade både bak och fram, samt flåsandningen. Och så klart att kommentatoren håller på och säger att allt ser så fint ut. Känns så... osmakligt på något sätt. För det ser forcerat ut. Ryggen sänks och det ser nästan ut som om bakbenen stundtals ska ge vika. Och jag tror en stor skara i publiken går på det, att så ska det se ut. Det ska se ansträngt ut.

Så länge domarna belönar det ansträngda och sprattlande framför det harmoniska men mindre "cirkuslook", så får ju publiken bekräftat att det kan inte vara något fel. Och så länge några individer har makt/inflytande och pengar för att styra vilka domare som ska få förtroende att fortsätta döma viktiga klasser, så kommer vi fortsätta sitta fast i ett moment 22.

Jag menade inte danska laget. Var en svensk ryttare som blev utesluten efteråt och fick då utså mycket på sociala media där hen förklarade att hästen under tävlingen råkat bita sig. Sånt kan ju hända.

Danska laget var ju bara pinsamma... Jag har aldrig sett så dålig ridning på NM nivå... Fy fan.

Jag skrev inte sporrskav, med sporrskav får man rida på svenska tävlingar. Jag skrev hål, alltså sår som blöder, på svenska tävlingar får man en tillsägelse o sen åka hem.
Nej för på ridskolor får de inte använda sporre eller graman eller vad det nu är för rep AH har. Men det bankas i sidorna på de mest oenergiska så det dånar och ponnysar stönar när det händer och en del använder också olika snören. Föredöme?
öh det finns ridskolor där nybörjare får dunka på med sporrar. Flera stycken

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama