Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hängt med dåligt i internationell media, vet inte om detta är en lika stor nyhet i hela hästvärlden eller om det är vi skandinaver som haft mest att säga om det?

Astrid Appels på Eurodressage skriver alltid väl, och inget spektakulärt nytt här men intressant att ta del av tycker jag:

https://eurodressage.com/2023/11/25...I8q0H8WxJwWmeh_u4C6pinoPwcxOYqke4obg-GT3EHN-k
Jag har inte hängt med heller riktigt. Men blev tipsad om att läsa den artikeln bland annat av en som både varit/är inom nyheter/tv/etc och dressyrhäst-uppfödare och ska göra det sen.
IOM att personen också sitter i SVTs styrelse frågade jag också om SVT planerar ta in programmet och påtalade att det verkar finnas stort intresse för det. Då har jag iaf försökt påverka. 😅

Nu är jag ingen dressyrexpert, domare eller tränare, men det som stod ut för mig i det du länkade var den underliga (icke)takten, att det sprattlade både bak och fram, samt flåsandningen. Och så klart att kommentatoren håller på och säger att allt ser så fint ut. Känns så... osmakligt på något sätt. För det ser forcerat ut. Ryggen sänks och det ser nästan ut som om bakbenen stundtals ska ge vika. Och jag tror en stor skara i publiken går på det, att så ska det se ut. Det ska se ansträngt ut.
Precis flåsandning, sprattlande framben, rygg som är en hängmatta, bakbenen kom inte med på transporten till tävlingen, gapande mun, hackande sporrar i varje steg osv osv. Det finns ju inte en enda sak som ser bra ut under inridning halt och första diagonalen. Nej jag tänker inte titta längre då jag absolut inte vill se vad som händer i ryggning, piaff och piruetter.

Jag tycker att vi kan påminna oss om den här artikeln när vi ändå håller på, med tanke på att det är bettvång i dressyr, och tillomed kandartvång, 87% mindre smärtrelaterade beteenden när man byter ut bettet mot ett bettlöst alternativ; https://www.hippson.se/artikelarkiv...arre-smartrelaterade-beteenden-hos-hastar.htm

Ridsporten har en hel del att göra när det gäller hästvälfärd. Det handlar om grundattityden gentemot hästar på systemnivå.

Kan inte begripa varför folk inte bojkottar dressyrtävlingarna helt. Varför ens gå och se denna skit/tortyruppvisningar?
Personligen har jag slutat kolla på dressyr sen ett tag tillbaka. De andra grenarna är inte utan problem, men än så länge kan jag inbilla mig att de inte är lika illa. Vilket egentligen är otroligt naivt. Vi får se hur länge det varar.

När jag vill se lite dressyr tittar jag på repris på Charlotte Dujardin och Valegro.

Välkommen till Dumskallarnas Sammansvärjning.... jag tänkte faktiskt på henne när jag åkte hem från jobbet idag, och försökte återskapa i minnet om hon ens nämnde någon gång under EM att det var på gång med en granskning via Tv2/Operation X. Men givetvis var så inte fallet.

AH är 45 minuter in i sändningen och det är ju enbart oh och ah och titta vilken fantastisk ökad trav. Och sedan till sist när A-M blir tvungen att ta upp frågan om granskningen av AH för att en tittare lyft den i chatten, så bara tiger hon som vanligt ihjäl ämnet och låter A-M försöka sopa det under mattan helt själv.

Mer anständigt hade varit att problematisera redan då (och gärna LÅNGT tidigare) hur bra det är att ha en bedömningssport där namnet på en av deltagarna och hans majoritetsägda företag är klistrade över domarbåsen, eller nämna att det där med Operation X är ju inte första gången AH är i blåsväder. Eller som sagt kommentera någon enda liten del av allt det som är problematiskt med uppvisningen i sig. Och att nu komma med skitsnack som "oooo jag är så förskräckt av detta hemska"? Trovärdighet noll.

https://www.svtplay.se/video/KrQ9Yxx/ridsport-em/gp-special-eftermiddag?position=2716&id=KZxk2bq

Vilken vidrig uppvisning 😭
Flåsandet, gnisslandet av tänder, stressen den stackars hästen visar. Hur kunde han få så höga poäng?
Detta är varför jag inte kollar på dressyr, fy fan.

Har någon av er läst Skillinge Dressyrs (Annas?) kommentar? Det är ett magplask som jag nog inte trodde jag skulle se så här tidigt… och folk kommenterar att det finns ju två sidor av ett mynt, osv.
Jag var tvungen att lämna en "skratt-reaktion". För det är så sorgligt att man inte vet om man ska skratta eller gråta.

Har någon av er läst Skillinge Dressyrs (Annas?) kommentar? Det är ett magplask som jag nog inte trodde jag skulle se så här tidigt… och folk kommenterar att det finns ju två sidor av ett mynt, osv.
Oh herregud, nu har jag läst det. :eek: Det är ju så man blir mörkrädd, och jag citerar:
"Jag kanske är kontroversiell nu, men jag lovar att Helgstrands hästar har det bättre än de flesta av alla hästar i västvärlden. Många av de som tar avstånd är förmodligen extremt avundsjuka eftersom han är en av få som faktiskt lyckats göra god business av denna svåra och mycket passionsdrivna sport."

Herregud, det sista stycket. Jag tror faktiskt aldrig jag träffat hästar som ridits så extremt illa någon gång i hela mitt hästliv. Även när jag har sett dålig ridning brukar hästarna inte blöda... Och de flesta hobbyhästar mår nog betydligt bättre än de där hästarna.

Herregud vad skriver människan? Hur kan denne likna flera av sina exempel vid att "professionella" ryttare piskar och pickar hästarna blodiga? Är DET att ha det bättre än många andra hästar? Men fy fan alltså 🪦

Ja det är då något allvarligt fel med ridsporten och dressyren om det dessa hästar utsatts för räknas som att ha det riktigt bra i hennes ögon.

Lite så. Känns totalt efterblivet att lägga fram det så.
I så fall, om de stackars hästarna ändå tillhör de som har det bäst, är det ju enbart ett totalförbud mot allt som har med dressyr att göra (el ridning överhuvudtaget) som kan vara aktuellt.

Off topic typ så kan jag inte för mitt liv begripa varför stackel och el på hundar är förbjudet medan dubbla bett och sporrar är ett krav (fattar jag det som i de högre klasserna?) i hästvärlden. Hade någon sport krävt att jag gjorde min hund illa med taggar av stål hade jag köpt ett bowlingklot i stället. Som sagt: det är något som är så grundläggande fel med hästsport så jag orkar inte ens.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka