Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är väl hälen som styr sporren, så i så fall blir det väl inte mer precist förutom just själva punktsmärtan?

Jag använder inte skänklarna alls eftersom att jag inte rider längre. Men jag tror inte att sporrarna är skapta för att vara trevligare än en skänkel. De är liksom utformade för att skapa mer intensivt "obehag/smärta/tryck/vad man nu vill kalla det för" än en random skänkel och det finns väl en enda anledning till det - det gör mer ont, vilket leder till snabbare reaktion hos hästen. Precis som att stackel inte hade uppfunnits om någon inte kom på att det gör mer ont med massa taggar i halsen än med ett brett halvstryp i fleece. Också därför "Ceasars halsbandslösning" finns - det gör helt enkelt större skada (= mer effekt) där uppe precis under käken på hunden.

Så klart att det ger "förfinade hjälper". Det gör ju ont annars.

(och såg nu att du skrev i förra inlägget att det är skillnaden på den yta man själv väljer att lägga på hästen, my bad. Läste fort och fel!)
Som sagt - smärta blir det bara om du använder för mycket kraft.Apropå material så kan ju "fjäderdun" vara minst lika obehagligt som metall, är man väldigt kittlig kan det vara extremt obehagligt. Själv föredrar jag alla gånger att man tar rejält på mig än med lätt hand, är superkittlig på många ställen.

Jo men vad gäller sporren i dressyren så har ju normen blivit att tillfoga skada, liksom det har med kandaret.
Jag har ridit med sporrar och menar inte att de behöver vara fel i varje sammanhang. Felet uppstår när de blir norm och normen dessutom är att det är okej att hacka med dem. Om man tillhör de bästa ryttarna i världen så kanske det vore vettigt att man red utan sporrar och kandar eftersom man då faktiskt borde vara tillräckligt duktig för att rida sin häst. Nu verkar det mer som om det är ett test i att hantera utrustning än i att vara en god ryttare (okej det är ju gång på gång bevisat att de inte kan hantera utrustningen men enligt regelboken)
Jag är helt för att det inte skulle vara obligatorisk utrustning i dressyren - men jag ser ingen anledning att förbjuda saker. Vill folk utsätta sina djur för smärta och oschyssta metoder kommer de hitta sätt att göra det vad vi än förbjuder.

Som sagt - smärta blir det bara om du använder för mycket kraft.Apropå material så kan ju "fjäderdun" vara minst lika obehagligt som metall, är man väldigt kittlig kan det vara extremt obehagligt. Själv föredrar jag alla gånger att man tar rejält på mig än med lätt hand, är superkittlig på många ställen.

Beroende på vilken päls hon är i har min häst absolut reagerat på sporre som hon blir kittlad i vissa lägen, vilket verkligen inte ger önskad effekt om man inte ville ha mycket bakbensaktivitet utåt och uppåt. ;P

Jag skulle vilja säga mer precist tryck. Sen tycker en del att tryck i sig är fel och vill inte rida alls med negativ förstärkning. Jag kan se poängen men ser inte det som realistiskt och tycker tryck är acceptabelt.

Nu är jag ju verkligen ingen hästexpert längre, så förlåt om frågan låter korkad, men: vad är det som ger fördelar med ett så precist tryck som bara en sporre kan reda ut? Alltså hästen har väl ingen extraknapp i sidan som betyder "nu ska du flytta bakbenen så här" t ex. Vad exakt gör det precisa trycket för skillnad?

(Jag tycker inte att tryck nödvändigtvis är dåligt varken med hundar eller hästar. Men för mig krävs det att det 1)känns nödvändigt för DJURET och 2) inte gör ont/är obehagligt. Vilket jag verkligen uppriktigt tror att både sporrar och stackel är utformade för att göra.

Nu är jag ju verkligen ingen hästexpert längre, så förlåt om frågan låter korkad, men: vad är det som ger fördelar med ett så precist tryck som bara en sporre kan reda ut? Alltså hästen har väl ingen extraknapp i sidan som betyder "nu ska du flytta bakbenen så här" t ex. Vad exakt gör det precisa trycket för skillnad?

(Jag tycker inte att tryck nödvändigtvis är dåligt varken med hundar eller hästar. Men för mig krävs det att det 1)känns nödvändigt för DJURET och 2) inte gör ont/är obehagligt. Vilket jag verkligen uppriktigt tror att både sporrar och stackel är utformade för att göra.
Alltså. Nu rider jag inte med sporrar längre men jag minns att jag ibland tyckte det var mindre störande för hästen att vinkla in hälen en cm än att klämma/putta till med skänkeln, om hästen var känslig. Man kan vara mer stilla i kroppen om man slipper spänna ena benet? Typ? För verkligt precisionsarbete då.

Sedan vet jag inte om det är rätt eller fel, jag har omvärderat så mycket av min hästhantering och ridning sedan dess.

Ja, jag håller med. Tog bara fjäderdun som exempel. Kanske en bit skumgummi då är ett bättre exempel (eller en varm hand/fot som sagt). Jag tror helt ärligt ganska få hellre hade velat ha en känga av en stålbit i sidan än en mjuk hand, om man fick välja.

(Och hela diskussionen blir någonstans så fel för mig, eller så visar det exakt varför vi gör som vi gör mot våra hästar, när det ska diskuteras att en stålbit är bättre än en bit fjäder eller en mjuk vänlig hand mot sidan. Självklart är sporrarna uppfunna för att de gör ont och får effekt liksom. Inte för att hästen har en magisk knapp just i sidan som de bara känner av pga rätt stålbit). Det blir så fel från början (vilket kanske också är anledningen till att jag inte borde ge mig in i sådana här diskussioner ;))

Ja, jag håller med. Tog bara fjäderdun som exempel. Kanske en bit skumgummi då är ett bättre exempel (eller en varm hand/fot som sagt). Jag tror helt ärligt ganska få hellre hade velat ha en känga av en stålbit i sidan än en mjuk hand, om man fick välja.

(Och hela diskussionen blir någonstans så fel för mig, eller så visar det exakt varför vi gör som vi gör mot våra hästar, när det ska diskuteras att en stålbit är bättre än en bit fjäder eller en mjuk vänlig hand mot sidan. Självklart är sporrarna uppfunna för att de gör ont och får effekt liksom. Inte för att hästen har en magisk knapp just i sidan som de bara känner av pga rätt stålbit). Det blir så fel från början (vilket kanske också är anledningen till att jag inte borde ge mig in i sådana här diskussioner ;))
Ja jag känner att vi inte kommer längre i det här när det uttrycks så mycket kategoriska åsikter om saker.

Alltså. Nu rider jag inte med sporrar längre men jag minns att jag ibland tyckte det var mindre störande för hästen att vinkla in hälen en cm än att klämma/putta till med skänkeln, om hästen var känslig. Man kan vara mer stilla i kroppen om man slipper spänna ena benet? Typ? För verkligt precisionsarbete då.

Sedan vet jag inte om det är rätt eller fel, jag har omvärderat så mycket av min hästhantering och ridning sedan dess.
Har ingen aning, aldrig använt sporrar. Men det är inte så att jag tycker det är vettigt att banka runt med skänklar heller (obs säger inte att du gjorde det!). Alltså jag ifrågasätter verkligen hela ridningen som koncept. Men sporrar är något som ändå är ganska enkelt att börja med tycker jag, de borde rimligtvis vara obehagliga att få i sidan.

Screenshot_20231126_002612_Facebook.webp

Och jag hoppas att programmet kommer att sändas i många länder. Det här behöver spridas överallt och inte bara i Skandinavien.

Jag har sett det första programmet och kommer att se del två oxå. Har sen tidigare betal-kanaler via Allente (fd Viasat) för 80-90kr/månad fick vi till 4 danska kanaler. Tycker att det är konstigt att den här möjligheten inte har nämnts tidigare. Det kan väl inte bara vara jag som har Allente?

Och jag hoppas att programmet kommer att sändas i många länder. Det här behöver spridas överallt och inte bara i Skandinavien.

Jag har sett det första programmet och kommer att se del två oxå. Har sen tidigare betal-kanaler via Allente (fd Viasat) för 80-90kr/månad fick vi till 4 danska kanaler. Tycker att det är konstigt att den här möjligheten inte har nämnts tidigare. Det kan väl inte bara vara jag som har Allente?
Hoppas jag med!

Jo, det är några som nämnt möjligheten till danska kanaler genom tv-paket och några som kunnat se dokumentären på det viset. Jag, och säkert några fler, har inte den möjligheten så vi hoppas SVT kan plocka in den.

Lite så. Känns totalt efterblivet att lägga fram det så.
I så fall, om de stackars hästarna ändå tillhör de som har det bäst, är det ju enbart ett totalförbud mot allt som har med dressyr att göra (el ridning överhuvudtaget) som kan vara aktuellt.

Off topic typ så kan jag inte för mitt liv begripa varför stackel och el på hundar är förbjudet medan dubbla bett och sporrar är ett krav (fattar jag det som i de högre klasserna?) i hästvärlden. Hade någon sport krävt att jag gjorde min hund illa med taggar av stål hade jag köpt ett bowlingklot i stället. Som sagt: det är något som är så grundläggande fel med hästsport så jag orkar inte ens.

I Sverige är det inte krav på någotdera

Och från och med nästa år tas kravet på sporrar bort även internationellt (dock inte kravet på kandar, trots Sveriges protester).

Jag kan själv tycka att detta är bakvänt, jag hade alla dagar i veckan hellre sett att kandaret blev valfritt snarare än sporrarna om man måste välja något.

Alltså vilket jäkla stolpskott! Ja hon var ju inte falsk eller politiskt korrekt åtminstone. Däremot (smyg)rasist, hon skyller den dåliga ridningen och hästmishandeln på utländska beridare som inte kan bete sig.

Samt fettfobiker ifall nån missade den raden. Blir alltid ledsen när folk är okunniga kring övervikt och ridning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka