Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hakar på @Fiorano och undrar om inte ett av de stora problemen inom hästsporten är att det är så tydligt hierarkist?
Man SKA lyssna på dem som är bättre än en, och i vårt fall blir det ju de som är bra i sporten = på tävling. Tänk själv är dumt, man behöver hjälp från marken och att följa någon annans (som har lyckats) system…
Men hur ändrar man det?
Få fram förebilder som inte har lyssnat på dem som tidigare var på toppen?
Kommer någon lyssna på dem då eller blir vi alla ”följ vår egen väg” inspirerade?

Håller helt med dig @MiniLi, vi måste hitta smartare sätt att förändra sporten än att bara hävda att kandar och sporrar är likvärdigt med djurplågeri.

För min del tror jag att förändring måste ske inom organisationen. Vi måste få till en ordentlig generationsväxling med fräschare tankesätt. Mitt strå till stacken är att jag blev domare. Jag är hård på formen och ful ridning och har det "ryktet". Så jag blir inte bokad😅. Jag vet flera domare som upplever precis samma sak som mig. Vi domare som är tydliga på den punkten hamnar i kylan. Det kan inte förändras om inte fler som vill se förändring utbildar sig till domare. Jag tror inte det går att förändra sporten genom att ställa sig utanför, förändring måste ske inifrån.

Så vill ni ha förändring, ut på tävling-visa upp den ridning ni vill ska representera sporten, utbilda er; bli domare eller tränare, engagera er!
Fast för att engagera sig i sporten måste man vara medlem i SvRF och jag ser stora etiska problem redan där.

Håller helt med dig @MiniLi, vi måste hitta smartare sätt att förändra sporten än att bara hävda att kandar och sporrar är likvärdigt med djurplågeri.

För min del tror jag att förändring måste ske inom organisationen. Vi måste få till en ordentlig generationsväxling med fräschare tankesätt. Mitt strå till stacken är att jag blev domare. Jag är hård på formen och ful ridning och har det "ryktet". Så jag blir inte bokad😅. Jag vet flera domare som upplever precis samma sak som mig. Vi domare som är tydliga på den punkten hamnar i kylan. Det kan inte förändras om inte fler som vill se förändring utbildar sig till domare. Jag tror inte det går att förändra sporten genom att ställa sig utanför, förändring måste ske inifrån.

Så vill ni ha förändring, ut på tävling-visa upp den ridning ni vill ska representera sporten, utbilda er; bli domare eller tränare, engagera er!
Ja jag vill ha förändring men jag rider inte längre och är inte med i någon klubb just för att jag inte gillade deras hantering och skötsel av hästarna
Svenska ridsportförbundet är heller inget jag vill vara med i
Jag följer inte längre ridsport på TV ens
Enda kontakten jag har med ridsporten är faktiskt här

Fast för att engagera sig i sporten måste man vara medlem i SvRF och jag ser stora etiska problem redan där.
Förstår helt hur du känner. Svrf har monopol på ridsporten i Sverige. Jag ligger verkligen hela tiden på gränsen i hur jag skriver, uttalar mig och har mina onlinetävlingar för vad som är tillåtet. Önskar ändå att fler skulle ge sig in i Svrfs sfär för att vi ska kunna förändra och röra om. Om inte annat hade det varit skönt att känna sig lite mindre ensam😅.

Förstår helt hur du känner. Svrf har monopol på ridsporten i Sverige. Jag ligger verkligen hela tiden på gränsen i hur jag skriver, uttalar mig och har mina onlinetävlingar för vad som är tillåtet. Önskar ändå att fler skulle ge sig in i Svrfs sfär för att vi ska kunna förändra och röra om. Om inte annat hade det varit skönt att känna sig lite mindre ensam😅.
Jag är sjukt imponerad av er som orkar fortsätta försöka förändra förbundet. Jag gav tyvärr upp efter det jag såg i två av de tre senaste klubbarna jag var medlem i (nummer tre hade jag väldigt liten insikt i och var bara medlem av "tvång").

Jag tror inte det gynnar sportens utveckling när diskussionen utvecklas som i den här tråden. Man startar med att diskutera AH som verkligen våldfört sig på hästarna systematiskt, och så plötsligt är man i att sporrar och bett är misshandel oavsett hur de används och inte ens de mjukaste toppryttarna kommer undan för att de någongång lagt ut en bild med tajt nosgrimma. Sen lite bakom lod argument och med slutklämmen att hela sporten borde förbjudas eller iaf bojkottas.

Om man på allvar är intresserad av att förbättra sporten och få aktiva ryttare att förändra sig så behöver man nog ta en annan approach. Det är få som kommer lyssna när det blir såhär, det blir liksom så överdrivet att hela argumentationen avfärdas. Att istället framföra mer nyanserade argument har nog betydligt större chans att lyckas.

Jag håller inte med. För mig är grundförutsättningarna problemet som gör att allt kan eskaleras till rent våld. Eftersom (uppenbarligen av vad ni lagt in av den där AB och kommentarer) alla drar SINA egna slutsatser av vad som klassas som våld. Hästarna verkar man fortfarande inte vara intresserade av att ens ge en röst 🙃 Grunden är verkligen fel om dessa diskussioner uppstår.

@Fiorano, jag är SJUKT imponerad av dig som verkligen försöker förändra inifrån men jag fattar verkligen varför man bara vägrar vara en del av detta.

Gränsbo och västra Hoby verkar ha uttalat sig i ridsport om framtida samarbete. Någon med + som läst vad där står?
De avvaktar vidare hur detta utvecklar sig och ska diskutera med berörda parter men står givetvis inte bakom det. Typ kortfattat. Jag tror inte de kommer avsluta sina samarbeten.

För att låna ett filosofiskt citat jag fastnat för:

"There are a thousand hacking at the branches of evil, to one who is striking at the root."

Som en del skrivit, och nog många håller med om, så bör vi alltid söka efter roten till problemet och ta itu med det.

Jag är även för att vi är fler som "infiltrerar" ridsporten. :D Vi kan göra skillnad.

De avvaktar vidare hur detta utvecklar sig och ska diskutera med berörda parter men står givetvis inte bakom det. Typ kortfattat. Jag tror inte de kommer avsluta sina samarbeten.
Nej handlar ju om mycket pengar för dem, men ändå….

När jag hör hur fler och fler i toppen av ridsporten (med pengar och makt) uttalar sig börjar jag inse att detta bara kommer sopas under mattan.

Nej handlar ju om mycket pengar för dem, men ändå….

När jag hör hur fler och fler i toppen av ridsporten (med pengar och makt) uttalar sig börjar jag inse att detta bara kommer sopas under mattan.
Skulle tro det finns ganska så hårda kontrakt också att förhålla sig till men ja mest troligen väntar de väl ut stormen och fortsätter sen😢

Ja jag vill ha förändring men jag rider inte längre och är inte med i någon klubb just för att jag inte gillade deras hantering och skötsel av hästarna
Svenska ridsportförbundet är heller inget jag vill vara med i
Jag följer inte längre ridsport på TV ens
Enda kontakten jag har med ridsporten är faktiskt här
Samma här. Jag jobbade i många år med att hjälpa folk att arbeta med andra metoder än våld vid grundträning, hantering och skolridning men orkade inte till slut. Våld är så normaliserat.

Jag håller inte med. För mig är grundförutsättningarna problemet som gör att allt kan eskaleras till rent våld. Eftersom (uppenbarligen av vad ni lagt in av den där AB och kommentarer) alla drar SINA egna slutsatser av vad som klassas som våld. Hästarna verkar man fortfarande inte vara intresserade av att ens ge en röst 🙃 Grunden är verkligen fel om dessa diskussioner uppstår.

Fast det måste gå att vara mer nyanserad, annars hamnar vi lätt i den extrema ståndpunkten att det inte är ok att använda djur till något. Och rent evolutionärt så är det ju faktiskt så att hästen som art lyckats oerhört väl med sin biologiska grunduppgift (fortplanta sig och även sprida sig över stora områden så att populationen är mindre sårbar för förändringar i omvärlden) genom dess symbios med människan. Samma med hunden.

Sen berättigar inte det till att vi behandlar dem hur som helst. Vi måste tillgodose deras behov på ett acceptabelt sätt, vi får inte orsaka mer obehag än vad som är nödvändigt, men en viss inskränkning i deras egenbestämmande är nödvändigt vilket i sig är ett obehag. Och en viss mängd obehag är (tror jag) nödvändigt för träning. Jag vet att det finns de som tränar häst rent belöningsbaserat, men jag skulle vilja se någon som tränar en häst så från grunden och kan genomföra enklare dressyrtävlingar. Jag vet inte om jag tror det är möjligt.

Fast det måste gå att vara mer nyanserad, annars hamnar vi lätt i den extrema ståndpunkten att det inte är ok att använda djur till något. Och rent evolutionärt så är det ju faktiskt så att hästen som art lyckats oerhört väl med sin biologiska grunduppgift (fortplanta sig och även sprida sig över stora områden så att populationen är mindre sårbar för förändringar i omvärlden) genom dess symbios med människan. Samma med hunden.

Sen berättigar inte det till att vi behandlar dem hur som helst. Vi måste tillgodose deras behov på ett acceptabelt sätt, vi får inte orsaka mer obehag än vad som är nödvändigt, men en viss inskränkning i deras egenbestämmande är nödvändigt vilket i sig är ett obehag. Och en viss mängd obehag är (tror jag) nödvändigt för träning. Jag vet att det finns de som tränar häst rent belöningsbaserat, men jag skulle vilja se någon som tränar en häst så från grunden och kan genomföra enklare dressyrtävlingar. Jag vet inte om jag tror det är möjligt.

Okej jag utvecklar bara mera kring sporrar eftersom det nu var typ sista diskussionen.

Vad är det som inte är nyanserat med att påpeka att sporrar inte är förfining utan förstärkning? Det är liksom bara ren fakta. Vad är sporren en förfining av? Ditt fokus? Din energi? Din kroppshållning? Din riktning? Din tyngdpunkt? Inte något av ovan? Okej. Hur många ryttare behöver när ridningen inte funkar i detta läget lägga till sekundära hjälper som röst, skänklar eller hand? Troligtvis ganska många. Hur många kan göra det utan att något av ovanstående påverkar såpass att det blir otydligt för hästen vad vi önskar? Troligtvis inte jättemånga, eftersom vi är människor. Hur många steg av användandet av sekundära hjälper har vi innan vi kommer till förstärkning nere på foten? Kanske inte jättemånga, eftersom ju hästen uppfattar alla de där första punkterna alldeles klart, eftersom de är hästar. De är bara vana vid att vi SKRIKER på dem så de är vana att behöva ignorera en massa brus. Dvs när hästen väl där ignorerar en helt normal skänkelhjälp utan sporre, har den alltså redan ignorerat en hel massa saker från oss. NÄR börjar vi då tänka att hästen kanske faktiskt förmedlar något tills oss i att den hittills inte gjort vad vi tänkte att vi bad den om? Vilken kommunikation från hästen lyssnar vi faktiskt på?

Ang tävling så är vi tillbaka på vad jag lyfte i ett tidigare inlägg. Systemet verkar ju vara uppbyggt till att börja på en nivå där många inte alls är (avspänd häst och ryttare med lätt kontakt i öppen form i lättridning/lätt sits browsar nöjda runt, vilket ju borde vara grunden till allt). Är inte DET felet snarare än att det är ytterst ovanligt att det går att motivera hästar utan obehag till att prestera vad som önskas?

@Fiorano, jag är SJUKT imponerad av dig som verkligen försöker förändra inifrån men jag fattar verkligen varför man bara vägrar vara en del av detta.
Oavsett vad grundproblemet är så kommer ju inget hända om diskussionen drivs så som det blivit i den här tråden. Det spelar bara i händerna som de som beter sig sämst. Då kan de avfärda hela grejen som som orimlig, allt för radikal eller vad som.

Vad är det som inte är nyanserat med att påpeka att sporrar inte är förfining utan förstärkning? Det är liksom bara ren fakta.
Fast det stämmer ju inte. Rätt använd är sporren mer som att kittla med en liten pinne. Den kan fungera som förstärkning, absolut. Men den kan också fungera som förfinad hjälp om man mjukt och försiktigt touchar hästen med sporren.
Allt beror ju på vilket tryck man lägger an.

Oavsett vad grundproblemet är så kommer ju inget hända om diskussionen drivs så som det blivit i den här tråden. Det spelar bara i händerna som de som beter sig sämst. Då kan de avfärda hela grejen som som orimlig, allt för radikal eller vad som.

Nej, det kommer inte bli bättre just för att större delen av hästvärlden faktiskt inte vill sköta sig bättre. Det är ju helt uppenbart, annars hade vi ju inte varit i detta läget. När det är för radikalt att tycka motsatsen då är det ju helt omöjligt att förändra.

Förfinad av vad? Eller nej, jag ger faktiskt upp. Jag utvecklade jättetydligt.
Jämfört med ett mjukt tryck med skänkeln.
Nej, det kommer inte bli bättre just för att större delen av hästvärlden faktiskt inte vill sköta sig bättre. Det är ju helt uppenbart, annars hade vi ju inte varit i detta läget. När det är för radikalt att tycka motsatsen då är det ju helt omöjligt att förändra.
Det är ju inte radikalt att tycka illa om tex det som syns i dokumentären, inte heller är det radikalt att tycka illa om dålig ridning överlag. Men om man anser att typ tävling, bett, sporrar och liknande ska förbjudas så ja, det kommer uppfattas radikalt. Likaså om man inte tycker att minsta lilla tryck/obehag är acceptabelt, det kommer också vara radikalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka