Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oh herregud, nu har jag läst det. :eek: Det är ju så man blir mörkrädd, och jag citerar:
"Jag kanske är kontroversiell nu, men jag lovar att Helgstrands hästar har det bättre än de flesta av alla hästar i västvärlden. Många av de som tar avstånd är förmodligen extremt avundsjuka eftersom han är en av få som faktiskt lyckats göra god business av denna svåra och mycket passionsdrivna sport."
Håller med!
Det där stycket får en ju att vrida sej av obehag och olust.
Jag brukar kunna låta tyckanden passera och vara fine med att vi tycker olika och sådär men det här var verkligen så hakan trillade i golvet på riktigt.

Alltså jag tycker Bo Jenå bör avgå omedelbart :banghead:
Huuuuur kan man som förbundskapten uttala sig så korkat
Och alltså
Det här kommer säkert inte att repeteras. Allt kommer nog bli mer belyst åt alla håll och kanter. Jag tror inte att det kommer fortsätta.
Han säger ju rent ut att det är ok bara ingen filmar det typ

Alltså jag tycker Bo Jenå bör avgå omedelbart :banghead:
Huuuuur kan man som förbundskapten uttala sig så korkat
Och alltså
Det här kommer säkert inte att repeteras. Allt kommer nog bli mer belyst åt alla håll och kanter. Jag tror inte att det kommer fortsätta.
Han säger ju rent ut att det är ok bara ingen filmar det typ
Hur naiv kan man vara? Klart det kommer repeteras. Jag är 100% säker på att det här långt ifrån är en enstaka företeelse. Vi ser ju produkten av den här typen av träning på varenda stor tävling. Visst träningen kanske inte är identisk men skillnaden ligger mer på akademisk nivå än på den praktiska då den oavsett typ av avart går ut på att knäcka hästarna till underkastelse.
(EDIT av sista ordet då det här gav en bättre bild av min ståndpunkt)

Jag har aldrig ridit med sporrar. Men tänker att det är ett otroligt känsligt område. Jag hade nog hellre haft en varm mjuk hand i sidan än en vass stålpigg. (Och brukar det inte vara så att punktsmärta gör mer ont än ett mer "utsmetat" tryck? Tänker typ läkare som trycker på triggerpunkter, de använder ju bara ett finger. Inte hela handen.

Tycker det är något man hört hela livet i alla sammanhang, att ett större mer jämt tryck gör mindre ont än ett litet.
Jag vet inte om det jag tycker stämmer, som mycket inom hästsporten är det svårt att veta utan man tror saker. Rider väldigt lite med sporrar själv men upplever att fördelen (nackdelar finns det som vi t ex i dokumentären kan se många av med) är att sporren kan vara ”av eller på” lättare än skänkeln. Skänkeln studsar (alltså hela skänkeln, hela benet) och är hela tiden lite ”på” hästen och det kan bli lite svårt för hästen att veta vad som är oavsiktlig beröring och vad som är en hjälp de ska reagera på. Ännu värre såklart på den tiden då man skulle rida med knästöd och ”stjäla värme av hästen” (dvs ha skänkeln på hela tiden) som det var då jag lärde mig rida på 80-talet.

Sen kan man såklart vara lika illa med en sporre, använda den hipp som happ både då den ska vara en hjälp och av misstag däremellan eller ännu värre klämma med sporren i hästen. Och värst som i dokumentären som ett våldsverktyg förstås.

Gränsbo och västra Hoby verkar ha uttalat sig i ridsport om framtida samarbete. Någon med + som läst vad där står?

Hon den där Anna har skrivit nått liknande i tråden jag startade på avelsforumet, jag trodde först att det var nått troll, men det är en riktig människa alltså? :eek:

Fler som anser att det kastas sten i glashus…
961D872A-37B4-4797-A067-BF51D0252485.webp

Hur naiv kan man vara? Klart det kommer repeteras. Jag är 100% säker på att det här långt ifrån är en enstaka företeelse. Vi ser ju produkten av den här typen av träning på varenda stor tävling. Visst träningen kanske inte är identisk men skillnaden ligger mer på akademisk nivå än på den praktiska då den oavsett typ av avart går ut på att knäcka hästarna till lydnad.
Ja och dessutom verkar han ju inte helt tro på att detta faktiskt har hänt när han säger att man kommer ingenstans med dessa metoder O_o
Ehh nehe AH sitter som spindeln i nätet på ett jätte företagsimperium samarbetar med både Beerbaum och Kittel samt är god för jag vet inte hur många miljoner och tog alldeles nyss en EM medalj

Överst har vi Global Equestrian Group, ett företag vars huvudkontor finns på Helgstrands gård i Danmark. Det ägs bland annat av Andreas Helgstrand och Ludger Beerbaum.
Därunder finns en mängd varumärken som gruppen äger, deläger och/eller samarbetar med. Bland dem Outstanding Stables, som är Patrik Kittels verksamhet.
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/helgstrands-varldsomspannande-foretagsimperium.htm

Hans metoder har ju varit synnerligen framgångsrika och omvärlden bland annat Bo Jenå måste ha blundat hårt

Jag tror inte det gynnar sportens utveckling när diskussionen utvecklas som i den här tråden. Man startar med att diskutera AH som verkligen våldfört sig på hästarna systematiskt, och så plötsligt är man i att sporrar och bett är misshandel oavsett hur de används och inte ens de mjukaste toppryttarna kommer undan för att de någongång lagt ut en bild med tajt nosgrimma. Sen lite bakom lod argument och med slutklämmen att hela sporten borde förbjudas eller iaf bojkottas.

Om man på allvar är intresserad av att förbättra sporten och få aktiva ryttare att förändra sig så behöver man nog ta en annan approach. Det är få som kommer lyssna när det blir såhär, det blir liksom så överdrivet att hela argumentationen avfärdas. Att istället framföra mer nyanserade argument har nog betydligt större chans att lyckas.

Jag tror inte det gynnar sportens utveckling när diskussionen utvecklas som i den här tråden. Man startar med att diskutera AH som verkligen våldfört sig på hästarna systematiskt, och så plötsligt är man i att sporrar och bett är misshandel oavsett hur de används och inte ens de mjukaste toppryttarna kommer undan för att de någongång lagt ut en bild med tajt nosgrimma. Sen lite bakom lod argument och med slutklämmen att hela sporten borde förbjudas eller iaf bojkottas.

Om man på allvar är intresserad av att förbättra sporten och få aktiva ryttare att förändra sig så behöver man nog ta en annan approach. Det är få som kommer lyssna när det blir såhär, det blir liksom så överdrivet att hela argumentationen avfärdas. Att istället framföra mer nyanserade argument har nog betydligt större chans att lyckas.

Jättebra inlägg tycker jag 👍

Och det är många intressanta inlägg om träning (positiv/negativ förstärkning etc) och utrustning osv, men det borde få vara egna trådar om det för det vi ser i dokumentären är inte ens träning eller ett utrustnings problem utan ren ondska… och jag är definitivt medskyldig för det är så många intressanta sidospår så jag vill vara med i alla dem med 😁
Men nu ska jag hålla mig till Helgstrand 😎

Jag vet inte om det jag tycker stämmer, som mycket inom hästsporten är det svårt att veta utan man tror saker. Rider väldigt lite med sporrar själv men upplever att fördelen (nackdelar finns det som vi t ex i dokumentären kan se många av med) är att sporren kan vara ”av eller på” lättare än skänkeln. Skänkeln studsar (alltså hela skänkeln, hela benet) och är hela tiden lite ”på” hästen och det kan bli lite svårt för hästen att veta vad som är oavsiktlig beröring och vad som är en hjälp de ska reagera på. Ännu värre såklart på den tiden då man skulle rida med knästöd och ”stjäla värme av hästen” (dvs ha skänkeln på hela tiden) som det var då jag lärde mig rida på 80-talet.

Sen kan man såklart vara lika illa med en sporre, använda den hipp som happ både då den ska vara en hjälp och av misstag däremellan eller ännu värre klämma med sporren i hästen. Och värst som i dokumentären som ett våldsverktyg förstås.
Jag är kluven kring frågan om sporrar. Självklart handlar det alltid om hur de används men målet måste ju vara att kunna rida med sitsen med ytterst lite användande av skänkeln? Jag använder just nu sporrar för jag ärr tyvärr inte skicklig nog och min häst inte tillräckligt lydig. Jag tittar mycket på klipp från eliten inom WE och där är det både sporrar och skarpa bett, men det är små, små fina hjälper, inga flaxande skänklar utan galoppombyten sker med en liten förskjutning av höften. Det är också sällan man ser hästar som visar obehag.

Håller helt med dig @MiniLi, vi måste hitta smartare sätt att förändra sporten än att bara hävda att kandar och sporrar är likvärdigt med djurplågeri.

För min del tror jag att förändring måste ske inom organisationen. Vi måste få till en ordentlig generationsväxling med fräschare tankesätt. Mitt strå till stacken är att jag blev domare. Jag är hård på formen och ful ridning och har det "ryktet". Så jag blir inte bokad😅. Jag vet flera domare som upplever precis samma sak som mig. Vi domare som är tydliga på den punkten hamnar i kylan. Det kan inte förändras om inte fler som vill se förändring utbildar sig till domare. Jag tror inte det går att förändra sporten genom att ställa sig utanför, förändring måste ske inifrån.

Så vill ni ha förändring, ut på tävling-visa upp den ridning ni vill ska representera sporten, utbilda er; bli domare eller tränare, engagera er!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka