Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Off topic typ så kan jag inte för mitt liv begripa varför stackel och el på hundar är förbjudet medan dubbla bett och sporrar är ett krav (fattar jag det som i de högre klasserna?) i hästvärlden. Hade någon sport krävt att jag gjorde min hund illa med taggar av stål hade jag köpt ett bowlingklot i stället. Som sagt: det är något som är så grundläggande fel med hästsport så jag orkar inte ens.

Fast i t.ex IGP är det ju krav på en dressyrlänk (dvs "stryphalsband", även om det ska vara kopplat som icke-stryp) och det finns ju många som tycker det är jättehemskt att man får använda det. Sen är jag också fundersam över varför det är _krav_ på kandar och sporrar i högre klasser, men jag tycker absolut att sporrar kan ha sin plats. Kandar kan jag inte uttala mig om, är inte på sån nivå att jag ridit med det.

Fast i t.ex IGP är det ju krav på en dressyrlänk (dvs "stryphalsband", även om det ska vara kopplat som icke-stryp) och det finns ju många som tycker det är jättehemskt att man får använda det. Sen är jag också fundersam över varför det är _krav_ på kandar och sporrar i högre klasser, men jag tycker absolut att sporrar kan ha sin plats. Kandar kan jag inte uttala mig om, är inte på sån nivå att jag ridit med det.
Hur har sporrar sin plats?

Ja, absolut. Det finns väl rika amatörer på gp-nivå? Men om man nu ska säga att det är inte möjligt att det rids så på Helgstrands anläggning, för då skulle hästarna inte göra de resultaten på mästerskap. Hästarna på filmen ska väl inte gå några mästerskap, tänker jag. Är inte sagt att de ens ska gå gp, de ska väl säljas?

Helgstrand är väl framförallt skickliga på att producera hästar till försäljning med god förtjänst. De producerar saluhästar, inte sportframgångar.

Men alltså han rider ju så på sina egna hästar som går mästerskap. Han blev ju avstängd redan för 10 år sedan.

Ja, så är det! Säger inte att all hundsport är bättre än all hästsport. (Har gått för många vallningskurser för det).
Men rent spontant tror jag inte att en kedja kopplad som ickestryp (hunden går väl dessutom lös på plan i IGP?) är så smärtsamt/obehagligt jämfört med små stålpiggar in i sidorna eller två bett i en mun som är skapt för 0 bett?

Har någon av er läst Skillinge Dressyrs (Annas?) kommentar? Det är ett magplask som jag nog inte trodde jag skulle se så här tidigt… och folk kommenterar att det finns ju två sidor av ett mynt, osv.
Ja, nu var tom jag tvungen att kolla, och kunde inte hålla mig utan skrev ett ganska ilsket svar. Att inte dessa idi…r begriper att de troligtvis medverkar till att förbjuda all användning av häst för tävling och kommersiell vinning.

Det ger en förfinad hjälp 🤷‍♀️

För att det med smärta i sidorna krävs mindre våld (=stora, synliga hjälper), tänker jag? Vilket åter igen säger något om att hästarna vill inte göra det vi vill så länge det inte blir kännbart att inte göra det.

(Hade det bara handlat om kommunikation etc så hade väl sporrarna kunnat vara av typ skumgummi eller bomull. Det är de ju inte).

För att det med smärta i sidorna krävs mindre våld (=stora, synliga hjälper), tänker jag? Vilket åter igen säger något om att hästarna vill inte göra det vi vill så länge det inte blir kännbart att inte göra det.

(Hade det bara handlat om kommunikation etc så hade väl sporrarna kunnat vara av typ skumgummi eller bomull. Det är de ju inte).
Nej, det behöver verkligen inte innebära smärta. Det är en mindre yta som du petar med, vilket innebär mindre kraft. Jmf med att peta med fingret vs med hela handen.
Det går naturligtvis att tillfoga smärta med sporrar, men det kan man göra utan sporrar med.

Nej, det behöver verkligen inte innebära smärta. Det är en mindre yta som du petar med, vilket innebär mindre kraft. Jmf med att peta med fingret vs med hela handen.
Det går naturligtvis att tillfoga smärta med sporrar, men det kan man göra utan sporrar med.

Jag har aldrig ridit med sporrar. Men tänker att det är ett otroligt känsligt område. Jag hade nog hellre haft en varm mjuk hand i sidan än en vass stålpigg. (Och brukar det inte vara så att punktsmärta gör mer ont än ett mer "utsmetat" tryck? Tänker typ läkare som trycker på triggerpunkter, de använder ju bara ett finger. Inte hela handen.

Tycker det är något man hört hela livet i alla sammanhang, att ett större mer jämt tryck gör mindre ont än ett litet.

Jag har aldrig ridit med sporrar. Men tänker att det är ett otroligt känsligt område. Jag hade nog hellre haft en varm mjuk hand i sidan än en vass stålpigg. (Och brukar det inte vara så att punktsmärta gör mer ont än ett mer "utsmetat" tryck? Tänker typ läkare som trycker på triggerpunkter, de använder ju bara ett finger. Inte hela handen.
Det handlar ju om hur hårt du trycker - du kan ju peta mycket mer precist med sporrar än med hela hälen liksom. Jag vet inte hur hårt du använder skänklarna om du tänker att det gör ont?
Jag har ridit vissa hästar med sporrar och andra utan, det har berott på hästen och på omständigheterna.

Det ger en förfinad hjälp 🤷‍♀️
På vilket sätt då? Även ryttare som rider med sporrar sitter ju och skänklar hästen i flanken vid tex byten. Det är ju inte så att man bara flyttar skänkel några mm eftersom man kan lägga hjälperna närmare varandra. en stor del av ryttarna sitter dessutom och hackar hästen i sidan med sporren i varje steg eftersom de inte har kontroll på sina fotleder.
Jag kan inte se det förfinade i i hjälpgivningen överhuvudtaget utan jag ser bara en kvarleva från en annan tid, en tid då man behövde sporra hästen stenhårt för att gå till attack på ett slagfält.

På vilket sätt då? Även ryttare som rider med sporrar sitter ju och skänklar hästen i flanken vid tex byten. Det är ju inte så att man bara flyttar skänkel några mm eftersom man kan lägga hjälperna närmare varandra. en stor del av ryttarna sitter dessutom och hackar hästen i sidan med sporren i varje steg eftersom de inte har kontroll på sina fotleder.
Jag kan inte se det förfinade i i hjälpgivningen överhuvudtaget utan jag ser bara en kvarleva från en annan tid, en tid då man behövde sporra hästen stenhårt för att gå till attack på ett slagfält.
Det handlar ju mer om utförandet än om att redskapet är fel som sagt. Alla redskap och metoder går att åsamka skada med om man vill liksom.

Tycker det är något man hört hela livet i alla sammanhang, att ett större mer jämt tryck gör mindre ont än ett litet.

Vass stålpigg är verkligen inte vad en sporre är. Eller behöver vara. Jag rider med en 15 mm lång plast/gummi sporre som är rundad. Det är ju inte heller så att man har sporren på insidan av foten, man har den baktill, så det är ju mer ett ... glidande tryck än rakt in.

Det handlar ju om hur hårt du trycker - du kan ju peta mycket mer precist med sporrar än med hela hälen liksom. Jag vet inte hur hårt du använder skänklarna om du tänker att det gör ont?
Jag har ridit vissa hästar med sporrar och andra utan, det har berott på hästen och på omständigheterna.
Fast det är väl hälen som styr sporren, så i så fall blir det väl inte mer precist förutom just själva punktsmärtan?

Jag använder inte skänklarna alls eftersom att jag inte rider längre. Men jag tror inte att sporrarna är skapta för att vara trevligare än en skänkel. De är liksom utformade för att skapa mer intensivt "obehag/smärta/tryck/vad man nu vill kalla det för" än en random skänkel och det finns väl en enda anledning till det - det gör mer ont, vilket leder till snabbare reaktion hos hästen. Precis som att stackel inte hade uppfunnits om någon inte kom på att det gör mer ont med massa taggar i halsen än med ett brett halvstryp i fleece. Också därför "Ceasars halsbandslösning" finns - det gör helt enkelt större skada (= mer effekt) där uppe precis under käken på hunden.

Så klart att det ger "förfinade hjälper". Det gör ju ont annars.

(och såg nu att du skrev i förra inlägget att det är skillnaden på den yta man själv väljer att lägga på hästen, my bad. Läste fort och fel!)

Det handlar ju mer om utförandet än om att redskapet är fel som sagt. Alla redskap och metoder går att åsamka skada med om man vill liksom.
Jo men vad gäller sporren i dressyren så har ju normen blivit att tillfoga skada, liksom det har med kandaret.
Jag har ridit med sporrar och menar inte att de behöver vara fel i varje sammanhang. Felet uppstår när de blir norm och normen dessutom är att det är okej att hacka med dem. Om man tillhör de bästa ryttarna i världen så kanske det vore vettigt att man red utan sporrar och kandar eftersom man då faktiskt borde vara tillräckligt duktig för att rida sin häst. Nu verkar det mer som om det är ett test i att hantera utrustning än i att vara en god ryttare (okej det är ju gång på gång bevisat att de inte kan hantera utrustningen men enligt regelboken)

Helt ärligt är jag ganska pissed när jag skrev om en klassisk dressyrtränare vars sambo hade min häst som foderhäst och nästan slog ihjäl henne för mig, min häst alltså. Så jäkla mycket skit jag fick av många här på sidan när det var han som var förövaren! Veterinärbesiktningen efter jag hämtat henne 05 på morgonen ur stallet sa att hon förutom att vara halt hade ärr efter sporrar + han hade slagit henne blodig med uppvinklat spö så de ärren bar hon resten av livet + de mentala ärren. Jag blev personligen hotad av honom och han hotade min häst, men majoriteten som skrev rusade till hans undsättning om vilken bra tränare han var. :rage:

Jag kan fortfarande inte se den jäveln utan att hoppa av ilska trots alla år som gått, så inte :devil: är häst-Sverige bättre än danskjäveln. 🤬 Han har slagit ihjäl hästar och slagit dem blodiga så inte ens hans egen syster släpper honom i närheten av sina, men nog hålls han om ryggen av sin egna jävla fan club. :banghead:
WTF
Vem är detta?

Vass stålpigg är verkligen inte vad en sporre är. Eller behöver vara. Jag rider med en 15 mm lång plast/gummi sporre som är rundad. Det är ju inte heller så att man har sporren på insidan av foten, man har den baktill, så det är ju mer ett ... glidande tryck än rakt in.
Visste faktiskt inte att det fanns i det materialet! På något sätt bra, men tror fortfarande det gör mer ilsken påverkan än t ex en mjuk fot som läggs intill sidan, eller en sporre av fjäderdun. Vilket ju inte används dårå, för att det inte har effekten. (Plast/gummi kan fortfarande vara hårt).

Jo men vad gäller sporren i dressyren så har ju normen blivit att tillfoga skada, liksom det har med kandaret.
Jag har ridit med sporrar och menar inte att de behöver vara fel i varje sammanhang. Felet uppstår när de blir norm och normen dessutom är att det är okej att hacka med dem. Om man tillhör de bästa ryttarna i världen så kanske det vore vettigt att man red utan sporrar och kandar eftersom man då faktiskt borde vara tillräckligt duktig för att rida sin häst. Nu verkar det mer som om det är ett test i att hantera utrustning än i att vara en god ryttare (okej det är ju gång på gång bevisat att de inte kan hantera utrustningen men enligt regelboken)

Exakt så. Man borde väl snarare (för sportens skull, dvs tävling i hur bra ryttare man är) banta ner tillåtna hjälper/tortyrredskap för varje klass. Inte öka upp dem.

Fast det är väl hälen som styr sporren, så i så fall blir det väl inte mer precist förutom just själva punktsmärtan?

Jag använder inte skänklarna alls eftersom att jag inte rider längre. Men jag tror inte att sporrarna är skapta för att vara trevligare än en skänkel. De är liksom utformade för att skapa mer intensivt "obehag/smärta/tryck/vad man nu vill kalla det för"

Jag skulle vilja säga mer precist tryck. Sen tycker en del att tryck i sig är fel och vill inte rida alls med negativ förstärkning. Jag kan se poängen men ser inte det som realistiskt och tycker tryck är acceptabelt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka