+ till övriga som skriver om att använda sits istället för skänkel. Jag förstår nog inte varför det skulle vara värre för hästen att jag kittlar med sporren eller touchar med skänkeln jämfört med att jag påverkar hästens balans med min tyngdpunkt?
Det är ju bara olika hjälper och vilka man använder beror ju på många saker. Men jag kan liksom inte förstå varför det ena skulle vara generellt bättre eller sämre än det andra? De flesta använder väl en kombination. Det viktiga är ju att man rider mjukt och med så god kroppskontroll som möjligt.
Okej då förstår jag bättre! För mig är det självklart att hästen följer oss otroligt bra helt utan fler hjälper som utövar fysiskt tryck på den. Jag ser alltså mycket av det man vill lägga på skänkel och tygel som att man själv redan är för otydlig och/eller hindrar hästen mentalt eller fysiskt att utföra det man vill. Alltså ser jag det som att man borde lösa de problemen istället för att lägga på tryck.
Det låter kanske jätteradikalt men alltså det är ju så hästar kommunicerar. Jag tycker inte det är schysst att helt byta ut kommunikationssystemet som går automatiskt för dem. Absolut behöver vi garanterat lägga till saker för dem att kunna (tex genom negativ förstärkning, jag är inte alls emot det per se egentligen) men från det till att totalt inte försöka lära oss deras språk tycker jag är för långt att gå.
Alla har ju säkert upplevt de stunderna där man verkligen känner sig ett med hästen, det är ju i det läget hästarna alltid vill vara (eftersom de överlever genom att vara connected)