Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
+ till övriga som skriver om att använda sits istället för skänkel. Jag förstår nog inte varför det skulle vara värre för hästen att jag kittlar med sporren eller touchar med skänkeln jämfört med att jag påverkar hästens balans med min tyngdpunkt?

Det är ju bara olika hjälper och vilka man använder beror ju på många saker. Men jag kan liksom inte förstå varför det ena skulle vara generellt bättre eller sämre än det andra? De flesta använder väl en kombination. Det viktiga är ju att man rider mjukt och med så god kroppskontroll som möjligt.

Okej då förstår jag bättre! För mig är det självklart att hästen följer oss otroligt bra helt utan fler hjälper som utövar fysiskt tryck på den. Jag ser alltså mycket av det man vill lägga på skänkel och tygel som att man själv redan är för otydlig och/eller hindrar hästen mentalt eller fysiskt att utföra det man vill. Alltså ser jag det som att man borde lösa de problemen istället för att lägga på tryck.

Det låter kanske jätteradikalt men alltså det är ju så hästar kommunicerar. Jag tycker inte det är schysst att helt byta ut kommunikationssystemet som går automatiskt för dem. Absolut behöver vi garanterat lägga till saker för dem att kunna (tex genom negativ förstärkning, jag är inte alls emot det per se egentligen) men från det till att totalt inte försöka lära oss deras språk tycker jag är för långt att gå.

Alla har ju säkert upplevt de stunderna där man verkligen känner sig ett med hästen, det är ju i det läget hästarna alltid vill vara (eftersom de överlever genom att vara connected) ❤️

Jag skulle nog påstå att vi aldrig har varit u läget där vi är nu. Har det hänt förut att någon kunnat visa upp misshandeln på det här sättet? Det som man gjort i dokumentären bär en helt annan tyngd och har större chans att påverka, även om det absolut stämmer att det är saker vi sett innan (i mindre omfattning). Jag kanske är naiv, men jag tror verkligen att det finns en öppning här. Gapande munnar och piskande svansar kommer säkert inte försvinna i en handvändning, men jag tror att vi har ett bra läge att få till förändring nu. Framförallt om man kan förmå människor att göra smarta val. Tex att sluta köpa från Kingsland, bojkotta VHs hingstar om de inte avbryter samarbetet osv. Det i sin tur kommer ge ringar på vattnet.

Dressyren är dessutom redan i förändring. Våra allra bästa dressyrryttare rider SÅ mycket mjukare och mer hästvänligt än tidigare. Det är också jättemånga på väg uppåt som har ett mkt vettigare tänk.
Kanske men det går på tok för långsamt. Om vi tittar på ett startfält så borde ju minst 50% av ekipagen få underkänt betyg rakt igenom eftersom hästen saknar allt det dressyren påstår sig stå för, trots det vinner de tävlingar och slår världsrekord (tänker på stackars Totilas). Vi har inte 50 år på oss. Vi har maximalt 5 år skulle jag vilja påstå. Ridsporten riskerar att försvinna från OS programmet vid varje nytt spel. Normala människor är upprörda, med all rätt, och det innan den här skandalen briserade. Det finns ingen tid att låta ringar på vattnet lösa problemet.

+ till övriga som skriver om att använda sits istället för skänkel. Jag förstår nog inte varför det skulle vara värre för hästen att jag kittlar med sporren eller touchar med skänkeln jämfört med att jag påverkar hästens balans med min tyngdpunkt?

Det är ju bara olika hjälper och vilka man använder beror ju på många saker. Men jag kan liksom inte förstå varför det ena skulle vara generellt bättre eller sämre än det andra? De flesta använder väl en kombination. Det viktiga är ju att man rider mjukt och med så god kroppskontroll som möjligt.
Det handlar främst om tankesättet bakom. Med en specifik hjälp, som de flesta rider med, så är det jättelätt att eskalera trycket. Det är jättelätt att sparka hårdare, dra hårdare och att tänka att hästen är "dum" som inte gör som man säger, eller att man måste "få igenom" en hjälp.

Har man ett annat grundtänk så ligger det närmare till hands att fundera på vad man själv gjorde för fel eftersom det inte fungerade. Man kan liksom inte "tänka" hårdare, ändra balansen hårdare osv osv. Den typen av ridning fungerar helt enkelt inte så. Det blir närmare till att fundera på vad man själv gjorde för fel.

Sen säger jag inte att man måste sparka hårdare bara för att man använder det ridsättet, absolut inte. Men de flesta av oss har ridit på ridskola där man har fått lära sig just det träningssättet. Det sitter i ryggmärgen - även på mig. Det tar mycket träning för att få bort det. Och många bryr sig aldrig om det utan är rätt nöjda med att bara lägga till skänkeln hårdare om hästen inte "lyssnar" på första hjälpen.

Väldans mycket inlägg om sporrens funktion och användning - tycker som några andra att det är synt att det verkar ta bort fokuset på det som verkligen är problemet. För tror någon av er att ett sporr- och kandarförbud kommer göra så att AH och c:o kommer börja träna hästarna bättre? Dom kommer bara hitta på andra jävliga sätt att banka ihop hästarna på. Det stora problemet är väl hur man får bort makten från dom som inte ska ha den, och hur man får domarna att sluta ge poäng till hästar som bankas ihop med ett enormt tryck fram och bak men sprattlar fint med frambenen.

Kan ju tycka att Kittel omedelbart borde avbryta sitt samarbete med AH men det var väl inte aktuellt
Och de domare som gav AH medalj kommer de drastiskt ändra sin betygssättning nu då?
För jag antar att samma domare ska döma OS mer eller mindre

För mig känns dressyrsporten som en gren som varit döende ett tag nu. Många förlegade tankesätt, gamla profiler. Sporten hänger liksom inte med i förändringarna, och gör den det går det långsamt. Bara det att rida i hatt istället för hjälm tog ju ett tag att ändra på och det fanns de som tyckte att få bära hatt var en så viktig del. Många som styr sporten verkar inte vilja ha förändring eller nytänk och eliten vill ha det som de alltid haft de.

Okej då förstår jag bättre! För mig är det självklart att hästen följer oss otroligt bra helt utan fler hjälper som utövar fysiskt tryck på den. Jag ser alltså mycket av det man vill lägga på skänkel och tygel som att man själv redan är för otydlig och/eller hindrar hästen mentalt eller fysiskt att utföra det man vill. Alltså ser jag det som att man borde lösa de problemen istället för att lägga på tryck.

Det låter kanske jätteradikalt men alltså det är ju så hästar kommunicerar. Jag tycker inte det är schysst att helt byta ut kommunikationssystemet som går automatiskt för dem. Absolut behöver vi garanterat lägga till saker för dem att kunna (tex genom negativ förstärkning, jag är inte alls emot det per se egentligen) men från det till att totalt inte försöka lära oss deras språk tycker jag är för långt att gå.

Alla har ju säkert upplevt de stunderna där man verkligen känner sig ett med hästen, det är ju i det läget hästarna alltid vill vara (eftersom de överlever genom att vara connected) ❤️
Jag fattar hur du menar, men kan det inte vara good enough att låta folk fortsätta med samma system sålänge det sker på ett schysst sätt?
Det är ju inte så realistiskt att alla skulle övergå till det dör inom rimlig tid.
Kanske men det går på tok för långsamt. Om vi tittar på ett startfält så borde ju minst 50% av ekipagen få underkänt betyg rakt igenom eftersom hästen saknar allt det dressyren påstår sig stå för, trots det vinner de tävlingar och slår världsrekord (tänker på stackars Totilas). Vi har inte 50 år på oss. Vi har maximalt 5 år skulle jag vilja påstå. Ridsporten riskerar att försvinna från OS programmet vid varje nytt spel. Normala människor är upprörda, med all rätt, och det innan den här skandalen briserade. Det finns ingen tid att låta ringar på vattnet lösa problemet.
Då får man ju arbeta för att förändra bedömningskriterierna.
Det handlar främst om tankesättet bakom. Med en specifik hjälp, som de flesta rider med, så är det jättelätt att eskalera trycket. Det är jättelätt att sparka hårdare, dra hårdare och att tänka att hästen är "dum" som inte gör som man säger, eller att man måste "få igenom" en hjälp.

Har man ett annat grundtänk så ligger det närmare till hands att fundera på vad man själv gjorde för fel eftersom det inte fungerade. Man kan liksom inte "tänka" hårdare, ändra balansen hårdare osv osv. Den typen av ridning fungerar helt enkelt inte så. Det blir närmare till att fundera på vad man själv gjorde för fel.

Sen säger jag inte att man måste sparka hårdare bara för att man använder det ridsättet, absolut inte. Men de flesta av oss har ridit på ridskola där man har fått lära sig just det träningssättet. Det sitter i ryggmärgen - även på mig. Det tar mycket träning för att få bort det. Och många bryr sig aldrig om det utan är rätt nöjda med att bara lägga till skänkeln hårdare om hästen inte "lyssnar" på första hjälpen.
Men hur tänker du att det ska gå till om alla ska helt ändra tänk?

Jag håller med men det har ju diskuterats sedan roll kur skandalen vilket är minst ett decennium sedan. Hittills har vi inte sett någon förändring alls utan man dömer fortfarande gapande munnar, hästar bakom lod, viftande framben, där rygg och bakben inte finns med alls som något eftersträvansvärt.
Jag skulle önska att det var så enkelt som att förändra bedömningskriterierna men har inget skett på 10 år lär inget, eller i alla fall mycket lite, ske de närmaste 10 åren heller.

Jag fattar hur du menar, men kan det inte vara good enough att låta folk fortsätta med samma system sålänge det sker på ett schysst sätt?
Det är ju inte så realistiskt att alla skulle övergå till det dör inom rimlig tid.

Men hur tänker du att det ska gå till om alla ska helt ändra tänk?
Jag tänker att det är en process. Till att börja med så måste man ju tillåta bättre alternativ. Man måste kräva att domare dömmer ner ekipage som SKA dömmas ner. Hästar som går med painface, öppen mun, sänkt rygg osv osv ska inte ha bra poäng. Så enkelt är det. Det går egentligen emot TR, så att kräva att de följer TR när de dömer borde egentligen inte vara speciellt konstigt.

Vi är ju på väg redan, annars hade inte denna dokumentär blivit skandal och denna tråd hade inte funnits. Och antalet personer som ifrågasätter sporten med hästar blir bara fler och fler.

Det bara känns som att det fastnar lite i "hur mycket får du slå ditt barn i vilka situationer" och jag tänker att allmänheten inte tillåter det så himla längre till? Och märk väl, då är jag alltså inte egentligen emot ridning, negativ förstärkning, sporrar eller bett rakt av. Inte än i alla fall 😅

Hoppas iaf att det händer NÅGOT större nu efter detta så att utvecklingen går snabbare!

Det man inte skall glömma är att AH sitter inte högst upp. Ja han är CEO för Global Equestrian Group som äger Kittel och Kingsland och Wellington International och Chronicle of the Horse. Men Global ägs av Waterland Private Equity och de har noll intresse av hästar.
https://www.waterlandpe.com/company/global-equestrian-group/
Bara se på deras portfölj: https://www.waterlandpe.com/portfolio/ De vill ha BETALT på sina investeringar. Jag säger inte att Helgstrand har någonsin behandlat hästar väl. Men han köptes 2018. Emma A som var beridare på HD i tio år säger att hon inte känner igen den hemska ridningen alls från dem år hon jobbade där. Så det känns som att djurplågeriet är bundet till ett ökat begär efter stora, snabba vinster.

Kan ju tycka att Kittel omedelbart borde avbryta sitt samarbete med AH men det var väl inte aktuellt
Och de domare som gav AH medalj kommer de drastiskt ändra sin betygssättning nu då?
För jag antar att samma domare ska döma OS mer eller mindre
AH var Danmarks strykresultat på EM. Så han fick medalj för att de andra var bra. Sen kan en tycka att han får alldeles för höga poäng. Men ha i åtanke att Jovian är en sinnesjuk gångartshäst-poängen är ENBART på hästens naturbegåvning. I alla moment som kräver att hästen är korrekt riden och samlad blir det inte häftiga poäng. Med en bättre ryttare och bättre ridning hade Jovian varit i en klass för sig själv. De procent han går på nu är faktiskt riktigt dåliga mot vad hästen borde gå på.

Jag håller med men det har ju diskuterats sedan roll kur skandalen vilket är minst ett decennium sedan. Hittills har vi inte sett någon förändring alls utan man dömer fortfarande gapande munnar, hästar bakom lod, viftande framben, där rygg och bakben inte finns med alls som något eftersträvansvärt.
Jag skulle önska att det var så enkelt som att förändra bedömningskriterierna men har inget skett på 10 år lär inget, eller i alla fall mycket lite, ske de närmaste 10 åren heller.
Tycker du inte att det har hänt något på 10 år? Det har ju hänt jättemycket!
De allra allra bästa i världen rider HELT annorlunda jämfört med när tex tex holländarna var bäst. Ja, det finns fortfarande folk som rider mindre bra och ja, grov ridning förekommer. Men dagens stora förebilder rider mjukt och hästvänligt.
Det bara känns som att det fastnar lite i "hur mycket får du slå ditt barn i vilka situationer" och jag tänker att allmänheten inte tillåter det så himla längre till? Och märk väl, då är jag alltså inte egentligen emot ridning, negativ förstärkning, sporrar eller bett rakt av. Inte än i alla fall 😅

Hoppas iaf att det händer NÅGOT större nu efter detta så att utvecklingen går snabbare!
Jag tror faktiskt inte allmänheten har så mycket koll alls. Folk i min närhet har inte koll. Har nog aldrig varit med om att någon lyfter den hör typen av frågor med mig, och då vet ändå alla runt omkring mig att jag gärna pratar om hästar. Inte för att det är okej ändå såklart.

AH var Danmarks strykresultat på EM. Så han fick medalj för att de andra var bra. Sen kan en tycka att han får alldeles för höga poäng. Men ha i åtanke att Jovian är en sinnesjuk gångartshäst-poängen är ENBART på hästens naturbegåvning. I alla moment som kräver att hästen är korrekt riden och samlad blir det inte häftiga poäng. Med en bättre ryttare och bättre ridning hade Jovian varit i en klass för sig själv. De procent han går på nu är faktiskt riktigt dåliga mot vad hästen borde gå på.
Nja, han var i princip jämn med Daniel Bachmann-Andersen. Kom alldeles före honom i resultatlistan i GP och alldeles efter i specialen. Så hade DBA ridit bort sig hade AH:s resultat ändå med god marginal räckt till lagmedalj. I övrigt håller jag helt med.

Mailade förbundets hästvälfärdsråd med några frågor😁. Visste inte ens att det rådet fanns🙈

Hej Marcus!

Har några frågor som jag egentligen inte vet vem jag ska ställa till. Men med anledning av allt som skrivs i sociala medier nu efter Operation X första avsnitt har jag några funderingar.

Har ni i hästvälfärdsrådet någon insyn i förbundsträningarna? Under de senaste åren har ett flertal ryttare som varit med på dessa träningar lagt ut bilder på extremt hårt spända nosgrimmor samt med aachenrem på kandaren. Är detta sanktionerat som god träningsetik hos våra truppryttare?

Undrar även om ni i hästvälfärdsrådet har dialog med vår förbundskapten för seniorerna kring det uttalande han gjort om Operation X? Är detta isf något ni står bakom? Har ni dialog med ryttarna? Det finns tex landslagsryttare som uttalat sig i sociala medier om "one sided story" som kommentar till dokumentären.

I JU ligger just nu ett ärende om en dressyrdomare för att hon blåste ut ett ekipage från en tävlingsritt då hon inte ansåg hästen vara i tävlingsmässigt skick. Domaren riskerar nu att bli av med sin domarlicens. Är detta något hästvälfärdsrådet är medvetna om?

Tycker verkligen det är toppen att vi har ett hästvälfärdsråd i förbundet och jag önskar ni var lite mindre anonyma!

Väl mött

Mvh My

Jaha det visste jag inte jag tittar verkligen inte på dressyr längre för jag vill inte se sådana ritter alls
Om han rider så illa så borde han inte blivit uttagen
Visst måste väl Danmark ha någon annan som kan lotsa en sådan talang runt banan
Det tyder ju på att det verkligen bara ÄR pengar och status som räknas om ingen vågar säga ”din häst skulle prestera så mycket bättre med en annan ryttare”
Då kunde Danmark kanske bärgat guldet
Men jag antar ingen vågar säga emot AH och med tanke på att han försökte stoppa dokumentären anställda fått skriva på tystnadsavtal så verkar han ju leva efter egna regler

Men jag är verkligen inte insatt eller kan något om dressyr jag tycker bara att det talas om ”Happy Athlete” och det ser då inte jag jättemycket av de gånger jag tittar på ridsport

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka