Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en idé vi låter publiken vara med och döma i de största tävlingarna :idea:
När du köper sittplatsbiljett får du kryssa i om du vill vara med i domarpanelen
Tio minuter innan första start slumpas det fram tio procent av de intresserade som får inlogg till domarsida där de kan betygsätta ekipagen
För att dina betyg ska räknas måste du döma alla ekipage
Om dina siffrorna är ologiska typ bara tior sorteras du bort
Dömer du alla ekipage får du ersättning
Vinnare blir ekipaget som får högst betyg när man slår ihop domarsiffrorna och publiksiffrorna
Det borde väl gå att lösa tekniskt idag
Vill dressyren ha publik får dressyren låta publiken påverka vad de vill se
Jag ser fram emot OS om detta införs ;)
Inte helt dumt alltså! Har ju förekommit till viss del, att publiken dömer som mysboll länkar. Fast det räknades ju inte in som riktiga poäng - tyvärr. :angel: Den skribenten blev ganska sur över det, men det är värt att inte vifta bort publikens åsikter.

Inte helt dumt alltså! Har ju förekommit till viss del, att publiken dömer som mysboll länkar. Fast det räknades ju inte in som riktiga poäng - tyvärr. :angel: Den skribenten blev ganska sur över det, men det är värt att inte vifta bort publikens åsikter.
Som skribenten skriver så är publik inte utbildade domare men de flesta är hästmänniskor som älskar hästar och som kanske ser mer till harmoni och happy horse än en korrekt rörelse
Och framförallt så kan det ske anonymt av folk som dessutom inte är involverade i högsta eliten
Frågan är blev det samma vinnare hos publiken som hos domarna?

Fokus, intention, energi? Det var hjälper jag aldrig har hört talas om. Kroppshållning och tyngdpunkt, visst, men de är inte sidförande hjälper eller framåtdrivande hjälper. De kan hjälpa eller stjälpa sidförflyttning och gångartsökning eller gångartsbyte, men de är inte den primära hjälpen.
Givetvis kommer fokus, intention och energi att medföra en fysisk hjälp men den blir minimal. Det räcker ju att titta dit man ska så följer hästen din blick utan att man behöver dra i snörena.

Jag har en idé vi låter publiken vara med och döma i de största tävlingarna :idea:
När du köper sittplatsbiljett får du kryssa i om du vill vara med i domarpanelen
Tio minuter innan första start slumpas det fram tio procent av de intresserade som får inlogg till domarsida där de kan betygsätta ekipagen
För att dina betyg ska räknas måste du döma alla ekipage
Om dina siffrorna är ologiska typ bara tior sorteras du bort
Dömer du alla ekipage får du ersättning
Vinnare blir ekipaget som får högst betyg när man slår ihop domarsiffrorna och publiksiffrorna
Det borde väl gå att lösa tekniskt idag
Vill dressyren ha publik får dressyren låta publiken påverka vad de vill se
Jag ser fram emot OS om detta införs ;)
Problemet med det är inte idén för den är i grunden god utan att vem som helst kan anmäla sig och det behövs ju trots allt en åtminstone basal kunskap om ridning och hästens balans samt uttryck för att man ska kunna tillföra något annars blir det ju bara ännu mer illa om "Lisa" som aldrig haft med en häst att göra ska delta i detta.

Jag tror ändå det blir svårt att få till bra, hög risk för att ”influensers” kan få fördel mot helt okända (vi gillar saker vi känner igen bättre) plus risken för att en rik prins kan betala 1000 biljetter och skicka dit sina slavar att rösta 🫣 /inte ett dugg pessimistisk och luttrad ikväll

Problemet med det är inte idén för den är i grunden god utan att vem som helst kan anmäla sig och det behövs ju trots allt en åtminstone basal kunskap om ridning och hästens balans samt uttryck för att man ska kunna tillföra något annars blir det ju bara ännu mer illa om "Lisa" som aldrig haft med en häst att göra ska delta i detta.
Ja men betalar du dyrt för en sittplats är du förmodligen ganska intresserad
Du får bara ersättning om du sen blir slumpmässigt utvald
Och egentligen varför skulle inte ”vanligt” folk få betygsätta det kanske skull öka publikintresset och
Om siffrorna avviker för mycket kan man ha att de tas bort och så får man ingen ersättning

Eller om vi samlar ihop en skuggdomarpanel av ryttare domare tränare från lägre nivåer men som minst måste ha ridit inte vet jag medelsvår kanske och låter de döma anonymt från publikplats :confused:

Jag tror ändå det blir svårt att få till bra, hög risk för att ”influensers” kan få fördel mot helt okända (vi gillar saker vi känner igen bättre) plus risken för att en rik prins kan betala 1000 biljetter och skicka dit sina slavar att rösta 🫣 /inte ett dugg pessimistisk och luttrad ikväll
Du har rätt tyvärr
Också pessimistisk om framtiden
Då har vi bara ett alternativ kvar robotdomare :idea:

Ja men betalar du dyrt för en sittplats är du förmodligen ganska intresserad
Du får bara ersättning om du sen blir slumpmässigt utvald
Och egentligen varför skulle inte ”vanligt” folk få betygsätta det kanske skull öka publikintresset och
Om siffrorna avviker för mycket kan man ha att de tas bort och så får man ingen ersättning

Eller om vi samlar ihop en skuggdomarpanel av ryttare domare tränare från lägre nivåer men som minst måste ha ridit inte vet jag medelsvår kanske och låter de döma anonymt från publikplats :confused:
Är det inte så att de som betalar dyra biljetter för VIP och liknande är hästarnas ägare och dylikt? Man hade ju behövt screena alla för att undvika jäv. Tanken är god, men det hade nog blivit ännu krångligare. Dessutom så håller jag delvis med i frågan om kunnighet i ämnet - jag hade viljat se att de som dömer har kunskap i hästens biomekanik, åtminstone, och en viss kunskap om utrustning, utbildningsskalan osv. Det är det ju faktiskt inte alla i publiken som kan.
Som exempel: bara nu idag under världscupen kom frågor in till kommentatorerna från de som kollar om vad man menade med ett språng och vad som gäller om hästen blöder ur munnen. Det vill man ju att domare ska veta.

Är det inte så att de som betalar dyra biljetter för VIP och liknande är hästarnas ägare och dylikt? Man hade ju behövt screena alla för att undvika jäv. Tanken är god, men det hade nog blivit ännu krångligare. Dessutom så håller jag delvis med i frågan om kunnighet i ämnet - jag hade viljat se att de som dömer har kunskap i hästens biomekanik, åtminstone, och en viss kunskap om utrustning, utbildningsskalan osv. Det är det ju faktiskt inte alla i publiken som kan.
Som exempel: bara nu idag under världscupen kom frågor in till kommentatorerna från de som kollar om vad man menade med ett språng och vad som gäller om hästen blöder ur munnen. Det vill man ju att domare ska veta.
VIP läktaren får inte vara med
Men ja det var nog en orealistisk idé
men skuggdomarpanel då :confused:

Jag tror problemet är att det ser köpt ut. Här har vi en tävlande som verkar få höga poäng enbart för hästen han red in på och vars företag har sponsrat en stor del av tävlingen. Och nu har dessutom en dokumentär kommit ut om vad som försiggår bakom kulisserna. Då ser det extra smutsigt ut i efterhand.
Det är väl ekipaget som får poäng, och det är ju inte som att han inte kan rida alls. De fick väl de poäng ekipaget som helhet förtjänade?

Det är väl ekipaget som får poäng, och det är ju inte som att han inte kan rida alls. De fick väl de poäng ekipaget som helhet förtjänade?
Nja, som @Shaggy redan nämnt så är det tveksamt att de dömer ekipaget som helhet. Det borde vara så, men väldigt ofta ser jag vad jag skulle tycka är höga poäng pga. hästens gångarter, pga. förväntningar att "det är ju en topphäst" (typ Totilas även när han såg halt ut) och möjligen vem som rider. Domarna ska väl döma utan att vara influerade av vad som sägs och tycks om hästen och ryttare innan ritten, vem som sponsrat tävlingen osv., men så är det nog sällan.

Ja alltså det får bli folk som vill helt enkelt precis som publiken men man måste som sagt ha tävlat dressyr tex på medelsvår nivå
Fast undrar om det blivit sån skillnad? Dom gånger jag kollat när publiken fått möjlighet att döma har det inte varit någon särskilt stor skillnad mot domarna.

Spectator judging finns och de resultaten brukar presenteras på stortävlingarna. Faktiskt sällan det skiljer särskilt mycket mot domarnas bedömning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka