Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjordes väl någon studie som visade att hästar väljer själv att ha mellan 300-500g tryck (?) i munnen, kan gå upp till 900g/1kg (brasklapp, minns inte riktigt värdet) om de får godis, men inte ens med jättegott godis verkar de vilja gå över det trycket.

Jag minns inte exakta värden men jag TROR att det var så att när det gjordes mätningar hade vi ryttare ofta(st?) mellan 3-5 kg i handen och ibland uppemot 15 kg. :nailbiting:
Var inte om det var samma studie men i den så visade det sig att hästarna valde det tryck de var vana vid. Dvs var de vana vid att ridas med ett visst tryck i munnen så var det det de sökte vid nästa ritt. Det säger ju ingenting om att hästen tycker det är skönt utan mer om att vanans makt är stark, även om känslan kanske är obehaglig.

Jag har en idé vi låter publiken vara med och döma i de största tävlingarna :idea:
När du köper sittplatsbiljett får du kryssa i om du vill vara med i domarpanelen
Tio minuter innan första start slumpas det fram tio procent av de intresserade som får inlogg till domarsida där de kan betygsätta ekipagen
För att dina betyg ska räknas måste du döma alla ekipage
Om dina siffrorna är ologiska typ bara tior sorteras du bort
Dömer du alla ekipage får du ersättning
Vinnare blir ekipaget som får högst betyg när man slår ihop domarsiffrorna och publiksiffrorna
Det borde väl gå att lösa tekniskt idag
Vill dressyren ha publik får dressyren låta publiken påverka vad de vill se
Jag ser fram emot OS om detta införs ;)

Jag håller med dig!

Det förekommer väl redan?
Alltså inte att publikens poäng räknas i bedömningen men att publiken dömer också och det finns i listan vad publiken tyckte?
Jag har inte kollat själv på det, vore ju intressant att veta om publiken är mycket olik domaren och om det går att se om det finns tydliga skillnader på olika ekipage och rörelser.

Publiken är hårdare mot ekipagen än domarna.

Vad gullig du är🤩! Jag är rätt opopulär som domare. Definitivt den som blir minst bokad i mitt område. Folk vet att jag är hård på formen, samtidigt är jag nog en av få som satt både 9or och en 10a!
Vad tråkigt. Jag har alltid tyckt du varit rimlig? rättvis? resonabel? Något annat ord på R? :rofl:

Va, men vänta nu? Jag känner flera som både undervisar och är domare?! :confused:
Ja men de håller isär rollerna. Jag har också träningar men när jag dömer så saknar jag ibland möjlighet att undervisa om varför poängen ser ut som den gör. För påtagligt många ryttare tar inte den hjälpen för att förstå orsak och verkan. Hur ska grundridningen förbättras för att höja poängen tex.

Men nu är vi OT så detta är mitt sista inlägg om det här i den här tråden. :)

Precis. Vi ska bedöma det vi ser. Och lyfta förtjänsterna, notera bristerna.

Det skulle säkert bli en soppa om vi skulle till att undervisa, men ibland önskar jag att jag fick. Men det är en annan tråd.

Ah... Jag trodde du menade att du inte fick ha elever som tränade för dig. Men då är jag med på hur du menar. Kanske därför jag uppskattar @Fiorano s protokoll så mycket, iom att det är p&r så blir det utförligare skrivet och även en del om vad som jag ska träna vidare på. Synd bara att hästen tycker det är trist med dressyrprogram. ;)

Var inte om det var samma studie men i den så visade det sig att hästarna valde det tryck de var vana vid. Dvs var de vana vid att ridas med ett visst tryck i munnen så var det det de sökte vid nästa ritt. Det säger ju ingenting om att hästen tycker det är skönt utan mer om att vanans makt är stark, även om känslan kanske är obehaglig.
Låter ju rimligt. Och vissa hästar lägger sig ju i handen när att de inte orkar bära och balansera sig, men det är ju ändå alltid vårt ansvar att utbilda dem bättre så att man kan rida med en väldigt lätt kontakt.

Nu har PK uttalat sig lite mer i en intervju:
https://www.dn.se/sport/svenska-dressyrettans-krav-efter-skandalen-far-inte-ga-till-sa-har/

Framkommer dock inget konkret, mer än det han själv redan skrivit på sociala medier. Tycker dock det var lite förtydliganden kring företagen och ägandeskap.
Ja, det var tydligare information kring samarbetet. Sen kan jag tycka att den intervjun var väldigt tam, så där typiskt politiskt korrekt och utan att intervjuaren ställer några djupare frågor. Ett typiskt "vi måste alla bättra oss" för att på något sätt sprida ut ansvarsbördan på alla som rider. Men det han glömmer är att de som inte sysslar med djurplågeri har sitt på det torra. Kittel väljer även att försköna bilden av hur man tränar hästar. Jag betvivlar att han sysslar med positiv förstärkning även om han kanske tror det. Det vi ofta sysslar med är negativ förstärkning. Låter ju inte lika underbart, men det är så det heter när man belönar med att ta bort obehag.

Ja, det var tydligare information kring samarbetet. Sen kan jag tycka att den intervjun var väldigt tam, så där typiskt politiskt korrekt och utan att intervjuaren ställer några djupare frågor. Ett typiskt "vi måste alla bättra oss" för att på något sätt sprida ut ansvarsbördan på alla som rider. Men det han glömmer är att de som inte sysslar med djurplågeri har sitt på det torra. Kittel väljer även att försköna bilden av hur man tränar hästar. Jag betvivlar att han sysslar med positiv förstärkning även om han kanske tror det. Det vi ofta sysslar med är negativ förstärkning. Låter ju inte lika underbart, men det är så det heter när man belönar med att ta bort obehag.
Håller med. Det hade verkligen gått att kräva lite mer svar!

De flesta av oss håller väl på med en kombination av positiv och negativ förstärkning, och det är ju egentligen det han själv säger också (men i andra ord).

Håller med. Det hade verkligen gått att kräva lite mer svar!

De flesta av oss håller väl på med en kombination av positiv och negativ förstärkning, och det är ju egentligen det han själv säger också (men i andra ord).
I min erfarenhet är det ofta negativ förstärkning som används, även om en del kan använda positiv förstärkning. Att lätta på handen och berömma med en klapp är t.ex negativ förstärkning. När hästen gör rätt får den en "belöning" i form av att trycket lättar. När hästen går fram för skänkeln så slutar den inverka. Man kan ju se det olika, men för mig blir den korrekta termen negativ förstärkning.
Så här säger han bland annat:

– För mig går hela utbildningen ut på positiv förstärkning. Som ryttare har vi olika möjligheter till hjälpgivningar, benen, händerna, rösten och kroppen. Genom att lära hästen att när du ger en signal med benet ska den går framåt, och berömma den när den gör det, lär du hästen vad som förväntas.

Han säger positiv förstärkning, men det han beskriver är negativ förstärkning.

I min erfarenhet är det ofta negativ förstärkning som används, även om en del kan använda positiv förstärkning. Att lätta på handen och berömma med en klapp är t.ex negativ förstärkning. När hästen gör rätt får den en "belöning" i form av att trycket lättar. När hästen går fram för skänkeln så slutar den inverka. Man kan ju se det olika, men för mig blir den korrekta termen negativ förstärkning.
Så här säger han bland annat:

– För mig går hela utbildningen ut på positiv förstärkning. Som ryttare har vi olika möjligheter till hjälpgivningar, benen, händerna, rösten och kroppen. Genom att lära hästen att när du ger en signal med benet ska den går framåt, och berömma den när den gör det, lär du hästen vad som förväntas.

Han säger positiv förstärkning, men det han beskriver är negativ förstärkning.
Lätta på handen och klappa är ju en kombination. Trycket lättar är negativ förstärkning, men klappen är fortfarande positiv förstärkning. Det PK beskriver är också en kombnation. Släpp trycket + ge beröm.
Det är väl också så de allra flesta gör.

Få använder enbart positiv förstärkning, det håller jag med om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka