Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spectator judging finns och de resultaten brukar presenteras på stortävlingarna. Faktiskt sällan det skiljer särskilt mycket mot domarnas bedömning.
Frågan är ju då vad det beror på. För mig känns det som om det lätt kan bero på att det under många år premierats att rida med indraget huvud och sprattlande framben. Och nej jag tycker inte att de ofta stela ritter som presterats tidigare i historien är något vi ska tillbaka till utan vi måste hitta en balans mellan det som var bra historiskt och det som är bra idag.

Fokus, intention, energi? Det var hjälper jag aldrig har hört talas om. Kroppshållning och tyngdpunkt, visst, men de är inte sidförande hjälper eller framåtdrivande hjälper. De kan hjälpa eller stjälpa sidförflyttning och gångartsökning eller gångartsbyte, men de är inte den primära hjälpen.

Okej, då förstår jag! Det är ju det jag ser som problemet. För hästen är ju det självklart de primära hjälperna. Och de följer dem jättebra om vi ger dem chansen. Det blir ju såklart väldigt tvetydigt för dem om vi säger en sak med hela vår varelse och sedan kräver av dem att inte lyssna på det utan lyda en skänkel eller tygel. Och onödigt imo, det är liksom inget hokuspokus som inte går att kombinera med tävlingsridning. Snarare väl det som kanske kallas känsla, eller som proffsen har pga grym erfarenhet men inte alltid kan förklara? Idk.

Givetvis kommer fokus, intention och energi att medföra en fysisk hjälp men den blir minimal. Det räcker ju att titta dit man ska så följer hästen din blick utan att man behöver dra i snörena.

Jag hade en suverän tränare som ung (som tyvärr slutade, undrar så hur mitt hästliv sett ut om jag kunnat fortsätta träna för henne 💔), tydlig teori a la Sally Swift och minns fortfarande som igår känslan när jag fick rida serpentiner och enbart titta vart jag skulle. Det har varit så svårt att hitta tränare där det fokuset ingått eller fått ta större plats än vad jag skulle göra med skänklar och bett. Det är synd tycker jag, för både hästarna och vår skull. Det är dressyr för mig!

Alltså skillinge dressyr... Skrattretande är vad det är... :rage:

Screenshot_20231126_223955_Facebook.webp

Varför kan man inte ta hjälp av tekniken, tänk att i realtid kunna se trycket i tygeln och att det finns regler kring hur högt tryck det får vara i tygeln under ritten innan det blir poängavdrag eller uteslutning. Samma sak med sporrar eller skänkeln. Med dagens teknik borde det gå fort att få fram sensorer.
Man får tyvärr inte bort det som sker på hemmaplan men det blir väldigt tydligt på tävling vilka som rider mjukt och följsamt och övriga får poängavdrag eller utesluts.

Varför kan man inte ta hjälp av tekniken, tänk att i realtid kunna se trycket i tygeln och att det finns regler kring hur högt tryck det får vara i tygeln under ritten innan det blir poängavdrag eller uteslutning. Samma sak med sporrar eller skänkeln. Med dagens teknik borde det gå fort att få fram sensorer.
Man får tyvärr inte bort det som sker på hemmaplan men det blir väldigt tydligt på tävling vilka som rider mjukt och följsamt och övriga får poängavdrag eller utesluts.
Gjordes väl någon studie som visade att hästar väljer själv att ha mellan 300-500g tryck (?) i munnen, kan gå upp till 900g/1kg (brasklapp, minns inte riktigt värdet) om de får godis, men inte ens med jättegott godis verkar de vilja gå över det trycket.

Jag minns inte exakta värden men jag TROR att det var så att när det gjordes mätningar hade vi ryttare ofta(st?) mellan 3-5 kg i handen och ibland uppemot 15 kg. :nailbiting:

Alltså skillinge dressyr... Skrattretande är vad det är... :rage:

Visa bifogad fil 132864
To little to late. Min tolkning är att författaren var totalt tondöv och trodde att hennes kommentar skulle tolkas som cool och jag vågar minsann säga sanningen. När det sedan blev (som tur var) ordentliga mothugg så kröp man till korset och gjorde en politisk korrekt pudel.

Gjordes väl någon studie som visade att hästar väljer själv att ha mellan 300-500g tryck (?) i munnen, kan gå upp till 900g/1kg (brasklapp, minns inte riktigt värdet) om de får godis, men inte ens med jättegott godis verkar de vilja gå över det trycket.

Jag minns inte exakta värden men jag TROR att det var så att när det gjordes mätningar hade vi ryttare ofta(st?) mellan 3-5 kg i handen och ibland uppemot 15 kg. :nailbiting:

Min hästs tandläkare brukar göra så bra förklaringar utifrån studierna som finns och eget test med fingret på bordet osv. Då inser man hur otroligt orimligt det är att ha mer än lätt kontakt, och att rida runt med konstant "stöd" bokstavligt talat dödar vävnaderna.

En av dem som blev hatad på i kriget med gubbarna om nosgrimmorna i somras. Hon brinner verkligen för att förbättra hästarnas välfärd genom mer utbildning och bättre munhälsa.

Min hästs tandläkare brukar göra så bra förklaringar utifrån studierna som finns och eget test med fingret på bordet osv. Då inser man hur otroligt orimligt det är att ha mer än lätt kontakt, och att rida runt med konstant "stöd" bokstavligt talat dödar vävnaderna.

En av dem som blev hatad på i kriget med gubbarna om nosgrimmorna i somras. Hon brinner verkligen för att förbättra hästarnas välfärd genom mer utbildning och bättre munhälsa.
Hmm, börjar din tandläkare på M och gick veterinärutbildningen hyfsat nyligen?

Om jag får fråga i tråden, saknar du något specifikt i din domarroll @Fiorano (förutom att bli anlitad då 🙄)? Kan vara vad som, andra program, andra regler, andra riktlinjer (?), någon utbildningsbit som saknas i domarutbildningen osv.

Edit, och @Amanda_F såklart!
Det är nog en balansgång, vad jag får och inte bör säga.. men ja, det finns nog lite saker som saknas.

Men jag kan tycka att det är lite segt att vi inte får undervisa för det gör det ibland svårt för folk att förstå varför poängen blir som de blir.

Man ska säga att vi får dra av för hård/ridning. Men om hästen är fin och gör det som krävs för klassen, så kan det bli godkänt ändå…

Och som jag fattat det är många ”nöjda” med domarna i lägre klasser. Att vi säger ifrån i högre grad. Men det finns ju anledningar till att ett flertal av oss inte är intresserade av att gå vidare upp i klasserna, som domare…

@Jfrelin har säkert också tankar kring detta.

Det är nog en balansgång, vad jag får och inte bör säga.. men ja, det finns nog lite saker som saknas.

Men jag kan tycka att det är lite segt att vi inte får undervisa för det gör det ibland svårt för folk att förstå varför poängen blir som de blir.

Man ska säga att vi får dra av för hård/ridning. Men om hästen är fin och gör det som krävs för klassen, så kan det bli godkänt ändå…

Och som jag fattat det är många ”nöjda” med domarna i lägre klasser. Att vi säger ifrån i högre grad. Men det finns ju anledningar till att ett flertal av oss inte är intresserade av att gå vidare upp i klasserna, som domare…

Ja, jag såg det tidigare i diskussionen! Tack ändå för svar 😊

Förstår helt hur du känner. Svrf har monopol på ridsporten i Sverige. Jag ligger verkligen hela tiden på gränsen i hur jag skriver, uttalar mig och har mina onlinetävlingar för vad som är tillåtet. Önskar ändå att fler skulle ge sig in i Svrfs sfär för att vi ska kunna förändra och röra om. Om inte annat hade det varit skönt att känna sig lite mindre ensam😅.
Jag tror vi är en del som tycker det är sånt jäkla systemfel både vad gäller hantering av så mkt hos SvRF, domarutbildning och bedömning, tränarutbildning och tränare att man bara backar av.
Jag funderade som yngre på hur jag skulle utbilda mig. Jag valde bort att gå tränarutbildning via Strömsholm/Flyinge IOM att jag tycker själva rid-biten i utbildningarna är både på för låg nivå och till viss del fel.
Precis som jag tycker en hel del i bedömning är fel.
Det är för mkt spänning, för mkt obalans etc som resulterar i onödiga svårigheter för häst/ryttare och ökad skaderisk. Jag har liksom inte lust att hålla på med saker som inte är uppbyggande och sunt för hästen.
Visst har jag elever som tävlar. Och det hjälper jag dem med. Och jag rider så att det ska gå att tävla om man vill.
Men jag är jäkligt tydlig med att träningsridning och tävlingsridning kan skilja sig åt markant IOM att den ridning som man ser på banan sällan är sund för hästkroppen.
Och jag har noll intresse av att engagera mig i SvRF eller gå utbildningar från dem. Jag betalar hellre dyra pengar för annan utbildning och har gjort det.
Och det är jag inte ensam om.
Sen jag för 20-25 år sedan valde riktning upplever jag ändå att fler och fler tävlingsryttare inser att de behöver hjälp av andra än bokstavstränare etc. Kanske vore läge att än mer se över utbildning hos SvRF.

Vänta va? Får domare inte undervisa? Eller missförstår jag hur du menar?

När jag får nya kunder, även på svårklassnivå, är det rätt vanligt att man rider med mer tryck i tyglarna än vad jag iaf upplever hästarna funka bäst på.
Utöver att det så klart är en plåtbit i någons mun så blir det ju också problem med lösgjordhet och bärighet.
Många upplever sig ha problem bara med byten eller samling(tex piaff). Men de problemen kommer ju av spänningen. Den för hårda kontakten ger spänningar, de kan bli tighta i bogarna och kan då inte lägga bogbladen så att de får plats att elevera fronten och samla sig. Man fixar något/några byten innan det bär av åt helsike i serierna och hästen blir spänd och får taktmissar i piaff/passage.
Man kan liksom inte lägga i mer energi än lösgjordheten tillåter om det ska vara sunt och i lätthet.
Det är de tandisar jag känner helt eniga om. Herregud vad mycket hemska munnar de får se, här och i DK.
Sen har vi ju också en del hästar som har bettfel eller/och trångt vid ganash/atlaskotans ”vingar” och då kan få jäkligt ont om man har för mkt i handen/inte lär dem att svara korrekt på tygeltag och formges korrekt för att öka ganashvinkeln eller kunna lägga ut underkäken för att kunna ställa i nacken/böja sig.

Vänta va? Får domare inte undervisa? Eller missförstår jag hur du menar?
Precis. Vi ska bedöma det vi ser. Och lyfta förtjänsterna, notera bristerna.

Det skulle säkert bli en soppa om vi skulle till att undervisa, men ibland önskar jag att jag fick. Men det är en annan tråd.

Precis. Vi ska bedöma det vi ser. Och lyfta förtjänsterna, notera bristerna.

Det skulle säkert bli en soppa om vi skulle till att undervisa, men ibland önskar jag att jag fick. Men det är en annan tråd.
Va, men vänta nu? Jag känner flera som både undervisar och är domare?! :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka