Bra saker!Mailade förbundets hästvälfärdsråd med några frågor. Visste inte ens att det rådet fanns
Hej Marcus!
Har några frågor som jag egentligen inte vet vem jag ska ställa till. Men med anledning av allt som skrivs i sociala medier nu efter Operation X första avsnitt har jag några funderingar.
Har ni i hästvälfärdsrådet någon insyn i förbundsträningarna? Under de senaste åren har ett flertal ryttare som varit med på dessa träningar lagt ut bilder på extremt hårt spända nosgrimmor samt med aachenrem på kandaren. Är detta sanktionerat som god träningsetik hos våra truppryttare?
Undrar även om ni i hästvälfärdsrådet har dialog med vår förbundskapten för seniorerna kring det uttalande han gjort om Operation X? Är detta isf något ni står bakom? Har ni dialog med ryttarna? Det finns tex landslagsryttare som uttalat sig i sociala medier om "one sided story" som kommentar till dokumentären.
I JU ligger just nu ett ärende om en dressyrdomare för att hon blåste ut ett ekipage från en tävlingsritt då hon inte ansåg hästen vara i tävlingsmässigt skick. Domaren riskerar nu att bli av med sin domarlicens. Är detta något hästvälfärdsrådet är medvetna om?
Tycker verkligen det är toppen att vi har ett hästvälfärdsråd i förbundet och jag önskar ni var lite mindre anonyma!
Väl mött
Mvh My
Varför har en domare blivit anmäld för att hen blåste ut ett ekipage? Låter helt galet.