Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mailade förbundets hästvälfärdsråd med några frågor😁. Visste inte ens att det rådet fanns🙈

Hej Marcus!

Har några frågor som jag egentligen inte vet vem jag ska ställa till. Men med anledning av allt som skrivs i sociala medier nu efter Operation X första avsnitt har jag några funderingar.

Har ni i hästvälfärdsrådet någon insyn i förbundsträningarna? Under de senaste åren har ett flertal ryttare som varit med på dessa träningar lagt ut bilder på extremt hårt spända nosgrimmor samt med aachenrem på kandaren. Är detta sanktionerat som god träningsetik hos våra truppryttare?

Undrar även om ni i hästvälfärdsrådet har dialog med vår förbundskapten för seniorerna kring det uttalande han gjort om Operation X? Är detta isf något ni står bakom? Har ni dialog med ryttarna? Det finns tex landslagsryttare som uttalat sig i sociala medier om "one sided story" som kommentar till dokumentären.

I JU ligger just nu ett ärende om en dressyrdomare för att hon blåste ut ett ekipage från en tävlingsritt då hon inte ansåg hästen vara i tävlingsmässigt skick. Domaren riskerar nu att bli av med sin domarlicens. Är detta något hästvälfärdsrådet är medvetna om?

Tycker verkligen det är toppen att vi har ett hästvälfärdsråd i förbundet och jag önskar ni var lite mindre anonyma!

Väl mött

Mvh My
Bra saker!

Varför har en domare blivit anmäld för att hen blåste ut ett ekipage? Låter helt galet.

Jaha det visste jag inte jag tittar verkligen inte på dressyr längre för jag vill inte se sådana ritter alls
Om han rider så illa så borde han inte blivit uttagen
Visst måste väl Danmark ha någon annan som kan lotsa en sådan talang runt banan
Det tyder ju på att det verkligen bara ÄR pengar och status som räknas om ingen vågar säga ”din häst skulle prestera så mycket bättre med en annan ryttare”
Då kunde Danmark kanske bärgat guldet
Men jag antar ingen vågar säga emot AH och med tanke på att han försökte stoppa dokumentären anställda fått skriva på tystnadsavtal så verkar han ju leva efter egna regler

Men jag är verkligen inte insatt eller kan något om dressyr jag tycker bara att det talas om ”Happy Athlete” och det ser då inte jag jättemycket av de gånger jag tittar på ridsport
Det är ju här vi har det stora problemet. AH har ett finger i varenda syltburk inom sporten + pappans position. Han har alldeles för mycket makt och har placerat sig själv på en position som ingen vågar peta på. Det krävs regler för att förhindra att det blir så.

Jaha det visste jag inte jag tittar verkligen inte på dressyr längre för jag vill inte se sådana ritter alls
Om han rider så illa så borde han inte blivit uttagen
Visst måste väl Danmark ha någon annan som kan lotsa en sådan talang runt banan
Det tyder ju på att det verkligen bara ÄR pengar och status som räknas om ingen vågar säga ”din häst skulle prestera så mycket bättre med en annan ryttare”
Då kunde Danmark kanske bärgat guldet
Men jag antar ingen vågar säga emot AH och med tanke på att han försökte stoppa dokumentären anställda fått skriva på tystnadsavtal så verkar han ju leva efter egna regler

Men jag är verkligen inte insatt eller kan något om dressyr jag tycker bara att det talas om ”Happy Athlete” och det ser då inte jag jättemycket av de gånger jag tittar på ridsport
Det är ju hans häst. Danska förbundet kan väl inte bestämma att nån annan ska rida den?

Tror inte det finns nåt förbund i Europa som kan beordra ryttare som själva äger sin häst att ge den till en annan ryttare.

Det är ju här vi har det stora problemet. AH har ett finger i varenda syltburk inom sporten + pappans position. Han har alldeles för mycket makt och har placerat sig själv på en position som ingen vågar peta på. Det krävs regler för att förhindra att det blir så.
Men han har väl kommit till den positionen delvis för att ingen vågar säga emot eller vill säga emot för då får de inte sin del av kakan
Vem ska se till att eventuella regler efterlevs när alla stora inom sporten är inblandade och ingen annan blir insläppt

Halvt KL
Reagerade även på EM att det ser så illa ut när en av deltagarna i ett mästerskap även är storsponsor och har sitt namn på alla domarbåsen. Särskilt när det är en bedömningssport. Hur ser det ut i andra sporter, brukar man verkligen få vara deltagare och sponsor i samma klass?

Jag förstår inte riktigt var i bedömningen det börjar gå snett.
Jag gar bara tävlat lägre klasser i dressyr och främst fälttävlan.
Där har jag alltid fått avdrag och kommenterar när min häst varit spänd och eller blivit för kort i formen, även när han tuggat på bettet i skritten osv.
Hade en irländare som inte alls förstod varför man skulle trava efter galoppen, roligare att galoppera hela tiden, därav mycket nära spänning och lätt att krulla ihop sig.
Det var ofta stor skillnad på poängen o första travdelen jämfört med andra och det var genomgående för samtliga domare att de dömde ner direkt.

När går det fel? När kan en väldigt kort form, orolig mun och sänkt rygg ge höga betyg?
På vilken nivå försvinner de kraven?

Halvt KL
Reagerade även på EM att det ser så illa ut när en av deltagarna i ett mästerskap även är storsponsor och har sitt namn på alla domarbåsen. Särskilt när det är en bedömningssport. Hur ser det ut i andra sporter, brukar man verkligen få vara deltagare och sponsor i samma klass?
Ja det är mycket intressant. Det finns hårda och noggrannà regler för hur mycket reklam ett ekipage får bära, men en tävlande ryttare får bombardera ett hel tävlingsplats!

Halvt KL
Men var det AH som privatperson som sponsrade mästerskapet, det var väl företaget? Där är väl han minoritetsägare, som jag förstår det.

Den som tävlade var AH som individ. Sen är han delägare i ett företag som sponsrade tävlingen. Det finns säkert fler deltagare som är delägare i företag som sponsrar tävlingar. På futtig lokal nivå t ex har jag varit med om att föräldrars företag sponsrar klasser som deras barn rider i.

Men var det AH som privatperson som sponsrade mästerskapet, det var väl företaget? Där är väl han minoritetsägare, som jag förstår det.

Den som tävlade var AH som individ. Sen är han delägare i ett företag som sponsrade tävlingen. Det finns säkert fler deltagare som är delägare i företag som sponsrar tävlingar. På futtig lokal nivå t ex har jag varit med om att föräldrars företag sponsrar klasser som deras barn rider i.
Ja fast hans efternamn stod ju liksom på hela arenan. Det är ju jättemärkligt.

Tycker du inte att det har hänt något på 10 år? Det har ju hänt jättemycket!
De allra allra bästa i världen rider HELT annorlunda jämfört med när tex tex holländarna var bäst. Ja, det finns fortfarande folk som rider mindre bra och ja, grov ridning förekommer. Men dagens stora förebilder rider mjukt och hästvänligt.
Det har hänt saker men jättemycket skulle jag inte vilja påstå med tanke på att du fortfarande kan rida på höga poäng där hästen helt klart är rejält besvärad av sin ryttare och dess handlingar. Som sagt vi har inte 50 år på oss, långt därifrån.

Det är väl för att han startade företaget. Men det blir konstigt om man säger att deltagarna inte får ha samma namn som en sponsor.
Jag tror problemet är att det ser köpt ut. Här har vi en tävlande som verkar få höga poäng enbart för hästen han red in på och vars företag har sponsrat en stor del av tävlingen. Och nu har dessutom en dokumentär kommit ut om vad som försiggår bakom kulisserna. Då ser det extra smutsigt ut i efterhand.

Jag har en idé vi låter publiken vara med och döma i de största tävlingarna :idea:
När du köper sittplatsbiljett får du kryssa i om du vill vara med i domarpanelen
Tio minuter innan första start slumpas det fram tio procent av de intresserade som får inlogg till domarsida där de kan betygsätta ekipagen
För att dina betyg ska räknas måste du döma alla ekipage
Om dina siffrorna är ologiska typ bara tior sorteras du bort
Dömer du alla ekipage får du ersättning
Vinnare blir ekipaget som får högst betyg när man slår ihop domarsiffrorna och publiksiffrorna
Det borde väl gå att lösa tekniskt idag
Vill dressyren ha publik får dressyren låta publiken påverka vad de vill se
Jag ser fram emot OS om detta införs ;)

Jag tror och tycker att det finns många problem i ridsporten.

Absolut ska reglerna för utrustning ses över, att tillåta ”snällare” alternativ är viktigt men också att reglera hur utrustning får användas (mått för nosgrimman i alla ridsportgrenar är självklart, kontroll av utrustningen innan eller efter start likaså, förbjuda fri betsling (dvs begränsa de värsta alternativen) inom hoppningen). Reglerna är väldigt viktiga för ryttare som börjar tävla, att det finns en gräns för vad som är förbjudet att förhålla sig till.

Så småningom kommer kanske frågan vara om vi alls ska tävla med djur. Det är egentligen inte rimligt, kanske bättre människor tävlar med döda ting?

Men vi kommer inte åt sådant som sker inom sporten bara med utrustningsregler. Det är inte som att Helgstrand inte visste att graman, spö, rollkur och misshandel av häst är förbjudet i TR liksom… det gjordes ändå… Hur kommer vi åt sådant?
Förbjuda att tävla med nosgrimma, är det stor chans då att Helgstrand (och liknande) kommer lägga om sin träning från grunden eller är det större chans att munnen kommer att spärras igen med alla möjliga omöjliga metoder för att få hästen så hjärntvättad att munnen är stängd även på tävling utan nosgrimma? Fler döda munnar känns inte bättre än gapande munnar känner jag.

Ska vi kolla på andra sporter som nämnts i positiva ord avseende frihet i utrustning så har distansritt kommit upp. Kanske den sport som är absolut sämst på högsta nivå, med plågade sönderridna dopade hästar och flera dödsfall per tävling pga Saudiarabiens intåg i sporten. Det hjälper inte att utrustningen är okej om attityden till hästen är så urusel, och prestigen och pengarna viktigare än vad man egentligen gör.

Men det är ju inte bara tävling som gör människan till ett odjur i närheten av hästar. Många spanska och portugisiska hästar som man ser till salu rids otroligt hårt i salu annonserna utan att alls ha tävlat. Iofs fortfarande pengar inblandat, men hur får vi bort pengar från hästvärlden? Vi vill ju gärna kunna köpa en häst och det är svårt att komma ifrån det?

Jag vet inte vad man gör helt enkelt. Men jag hoppas att det iaf blir bättre, att vi kan hitta metoder för att exponera dålig hantering och få till en annan attityd till hästarna. Om någon sitter på receptet till hur det lyckas får man gärna bli ordförande inom FEI eller ha världsherravälde för den delen 👍

Jag har en idé vi låter publiken vara med och döma i de största tävlingarna :idea:
När du köper sittplatsbiljett får du kryssa i om du vill vara med i domarpanelen
Tio minuter innan första start slumpas det fram tio procent av de intresserade som får inlogg till domarsida där de kan betygsätta ekipagen
För att dina betyg ska räknas måste du döma alla ekipage
Om dina siffrorna är ologiska typ bara tior sorteras du bort
Dömer du alla ekipage får du ersättning
Vinnare blir ekipaget som får högst betyg när man slår ihop domarsiffrorna och publiksiffrorna
Det borde väl gå att lösa tekniskt idag
Vill dressyren ha publik får dressyren låta publiken påverka vad de vill se
Jag ser fram emot OS om detta införs ;)
Det förekommer väl redan?
Alltså inte att publikens poäng räknas i bedömningen men att publiken dömer också och det finns i listan vad publiken tyckte?
Jag har inte kollat själv på det, vore ju intressant att veta om publiken är mycket olik domaren och om det går att se om det finns tydliga skillnader på olika ekipage och rörelser.

Det förekommer väl redan?
Alltså inte att publikens poäng räknas i bedömningen men att publiken dömer också och det finns i listan vad publiken tyckte?
Jag har inte kollat själv på det, vore ju intressant att veta om publiken är mycket olik domaren och om det går att se om det finns tydliga skillnader på olika ekipage och rörelser.
Ja det vore intressant att se om och hur mycket det skiljer

Men jag har ju skrivit ett jättelångt inlägg till dig om det? Hästar kommunicerar inte genom att nudda varandra i sidorna i första hand, hästar läser ditt fokus, din intention, din energi, din kroppshållning, din tyngdpunkt - även i sadeln. Där har du en himla massa hjälper! Som väl alla ryttare ämnar använda innan de lägger på varesig en mjuk skänkel, lätt sporre eller hand? Eller är det där ingen fattar hur jag menar att det är ren lögn att kalla sporren en förfinig?

Fokus, intention, energi? Det var hjälper jag aldrig har hört talas om. Kroppshållning och tyngdpunkt, visst, men de är inte sidförande hjälper eller framåtdrivande hjälper. De kan hjälpa eller stjälpa sidförflyttning och gångartsökning eller gångartsbyte, men de är inte den primära hjälpen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka