Tack för att du skrev detta.
Jag har suttit och läst den här tråden och bitvis har tankarna snurrat iväg till "hjälp, om man inte kan uppnå det man vill bettlöst och med i huvudsak positiv förstärkning så ska man inte rida". Jag vet att ingen säger det men när man inte är så duktig är det lätt att tankarna går åt det hållet när man ifrågasätter sig själv.
Om någon hade tagit bilder när jag red för min tränare i onsdags hade det inte sett bra ut. Han är jättenoga med att vara på mig när jag blir stum i handen och han pratar alltid om att huvudets position ska komma naturligt, från en välv rygg och engagerad bakdel. Men, i onsdags så dissade hon min sidförande skänkel totalt. Då blir det inte jättevackert när man ska få igenom det krav man ställt istället för att säga "nä okej, gör som du vill, den hjälpen betydde inget".
Förlåt för lite OT. Och bara för att förtydliga, jag ursäktar inte något av det som AH eller hans beridare utsatt sina hästar för. Det går otroligt långt över gränsen och handlar ju trots allt om ryttare som borde vara duktiga nog att a) ställa rimliga krav på hästarna och b) kunna använda negativ förstärkning på ett bra sätt.