Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag menade inte på något sätt att lyfta fram henne som ett positivt exempel. Jag fick mest tankar om att ”alla vet” men ingen säger något öppet osv.
Nej, jag förstod det och det är verkligen super att du delar för oss som inte har koll på samma flöden. :up: Det var egentligen inte en kommentar till dig, mer en kommentar om bilden du delade (som jag ville få med i citat för lättlästhet). Borde förtydligat det. :)

Ja jag menade inte på något sätt att lyfta fram henne som ett positivt exempel. Jag fick mest tankar om att ”alla vet” men ingen säger något öppet osv.
Det var jag som gick händelserna i förväg och hoppades på att hon var ett gott exempel.

Men ja, absolut. Det visar ju kanske då verkligen hur genomruttet det hela är.

Ok, jag har officiellt förlorat hoppet om alla inom dressyrsporten. :down:

Det finns ju också ett par, åtminstone i Sverige kända, tränare (bara i mitt lilla flöde, jag följer inte topp-dressyren direkt) som tar klart och tydligt avstånd från hur sjukt det här är. Men de är ju inte i världstoppen så klart...

Listan på världsnamn jag vill tro bättre om är rätt kort, men jag vill åtminstone placera Carl Hester där. Jag tänker att om man nu vill förändra saker i grunden gäller det både att ta avstånd från allt som är dåligt och lyfta det som är bra, för om inga positiva sidor finns blir det också svårt att se en väg framåt för sporten.

Jag fattar verkligen grejen med att visa dåliga bilder. Men jag lägger också ut bilder på förskräckligt kort form med ffa min ena häst. Jag tänker att skillnaden på att det bitvis är lite pissig form på min häst vägs upp av att han övriga dagar är ute och lallar i skogen (bettlöst), får galoppera fort, går ute i hagen största delen av dygnet osv. Det måste få vara ok att inte rida jättebra? Men att kompensera sin häst och inte göra det systematiskt för att "det ska vara så".
Visa bifogad fil 132653

Lite ot kanske men vill inte framställa mig som nån ängel som alltid gör alla rätt.
Det är ju därför det är lätt att man blir tyst. Min ena häst är väldigt reaktiv och extrovert. Hon kan bli piss sur för att jag ber om galopp, det kan vara när jag longerar, hon är inte inspänd och travar avspänt. Hon gillar inte när jag rubbar hennes balans och ber henne förändra något. Jag har lärt mig henne och uppskattar alla hennes nycker men för en utomstående kan det säkert se illa ut när hon viftar med svansen, lägger öronen bakåt och spänner halsen, hela ansiktet och tjuter till. Men jag är faktiskt glad för att hon vågar visa sina känslor, det är hennes personlighet och hon är väldigt ärlig, det man ser det är det hon känner-men vackert, nej det är det inte.

Det var jag som gick händelserna i förväg och hoppades på att hon var ett gott exempel.

Men ja, absolut. Det visar ju kanske då verkligen hur genomruttet det hela är.

Jag hänger också upp mina (väldigt få) kvarvarande förhoppningar på ibland lite sköra trådar, har noterat att CHB följt och gillat en del av Blondedressages inlägg på insta vilket inte är fallet med t ex Kittel, Högberg eller flertalet andra svenska kändisar. (ser dock att Johanna Due-Boje också följer kontot.)

Det är ju en typ av inlägg som förväntas vara mer intressanta för den/de som åtminstone har en ambition att tänka kritiskt kring dressyrens utveckling och inte bara slentrianmässigt slå ifrån sig med "det är en ögonblicksbild".

Det finns ju också ett par, åtminstone i Sverige kända, tränare (bara i mitt lilla flöde, jag följer inte topp-dressyren direkt) som tar klart och tydligt avstånd från hur sjukt det här är. Men de är ju inte i världstoppen så klart...

Listan på världsnamn jag vill tro bättre om är rätt kort, men jag vill åtminstone placera Carl Hester där. Jag tänker att om man nu vill förändra saker i grunden gäller det både att ta avstånd från allt som är dåligt och lyfta det som är bra, för om inga positiva sidor finns blir det också svårt att se en väg framåt för sporten.
Ja jag tänker också att det finns många på väg uppåt som är vettiga! Och de är ju betydelsefulla för oss gräsrötter iom att många tränar för dem osv.

Jag hänger också upp mina (väldigt få) kvarvarande förhoppningar på ibland lite sköra trådar, har noterat att CHB följt och gillat en del av Blondedressages inlägg på insta vilket inte är fallet med t ex Kittel, Högberg eller flertalet andra svenska kändisar. (ser dock att Johanna Due-Boje också följer kontot.)

Det är ju en typ av inlägg som förväntas vara mer intressanta för den/de som åtminstone har en ambition att tänka kritiskt kring dressyrens utveckling och inte bara slentrianmässigt slå ifrån sig med "det är en ögonblicksbild".
CHB är nog den absolut socialaste och trevligaste på instagram. Hon gillar det mesta, kommenterar ofta peppiga saker osv. Finns säkert tråkiga saker även i deras stall men bara utifrån vad jag ser på sociala medier så bidrar hon till liksom en trevlig stämning med positiva pepp till höger och vänster. Det är också värt mycket😊

(Känner henne verkligen inte men man får ju upp saker på insta om vad andra gillat, kommenterat osv)

Jag fattar verkligen grejen med att visa dåliga bilder. Men jag lägger också ut bilder på förskräckligt kort form med ffa min ena häst. Jag tänker att skillnaden på att det bitvis är lite pissig form på min häst vägs upp av att han övriga dagar är ute och lallar i skogen (bettlöst), får galoppera fort, går ute i hagen största delen av dygnet osv. Det måste få vara ok att inte rida jättebra? Men att kompensera sin häst och inte göra det systematiskt för att "det ska vara så".
Visa bifogad fil 132653

Lite ot kanske men vill inte framställa mig som nån ängel som alltid gör alla rätt.

Jag menade mest munnen faktiskt 😅. Det krävs rätt extremt tryck för att få det att se ut som på bilden jag klippte ut, formen är sak samma, av de anledningar du beskrev :).

Jag menade mest munnen faktiskt 😅. Det krävs rätt extremt tryck för att få det att se ut som på bilden jag klippte ut, formen är sak samma, av de anledningar du beskrev :).
Man ser ju också när AH rider att det är väldigt hårt. Grova hjälper, inte särskilt smooth någonstans. Jag tycker det är stor skillnad på formproblem men där ridningen är mjuk och där man ser att form, mun osv tydligt hänger ihop med hård och grov ridning.

Senast ändrad:

Traudi Björling tex har ju tagit starkt avstånd. Jag har tränat en del för henne och min uppfattning är att hon lever som hon lär.
All hård ridning är strikt förbjuden, graman är ett effektivt sätt att förstöra en häst osv.

Hälsade på hos mina hemmatränare för en stund sedan.
En av deras hästar var på försäljning hos Helgestrand innan han kom till dem. När han kom från Danmark var han livrädd, mager och sårig.
Detta var för runt tio år sedan.

Och appropå hård ridning med grova hjälper, det ska ju trots allt till rejält hård ridning för att skapa sår av sporrar, piskmärken och sår i munnen. I dokumentären låter det som att sådant är vardag där och att iaf vissa hästar stadigt har blödande sår. Det säger ganska mycket om att det här verkligen är en annan nivå.
Jag önskar också att alla dåliga metoder ska bort från ridningen, men jag är okej med att vi börjar rensa bland de värsta. AH är definitivt en av de värre och dessutom väldigt stor.

Man ser ju också när AH rider att det är väldigt hårt. Grova hjälper, inte särskilt smooth någonstans. Jag tycker det är stor skillnad på formproblem men där ridningen är mjuk och där man ser att form, mun osv tydligt hänger ihop med hård och grov ridning.
Kolla på AHs handleder och underarmar när han rider 😭
Min häst kan krulla när han tycker att jag bromsar för mycket, men eftersom jag enbart bromsar med sätet bryr jag mig inte

En fundering - hästskötarna i videon har ju blurrade ansikten och förvrängda röster. Men eftersom hästars namn nämns så måste det väl vara uppenbart för flera, inkl AH, vilka hästskötare det är som uttalat sig? Han vet ju vem som sköter vilka hästar.
Jag undrar hur de drabbas nu. Blir av med jobbet? Värre?
Det är väl mer tänkt att de ska kunna få nya jobb. Jag tycker ju att alla som jobbar där ska förlora jobbet (för att AH) måste lägga ner)

Tack för att du skrev detta. :heart Jag har suttit och läst den här tråden och bitvis har tankarna snurrat iväg till "hjälp, om man inte kan uppnå det man vill bettlöst och med i huvudsak positiv förstärkning så ska man inte rida". Jag vet att ingen säger det men när man inte är så duktig är det lätt att tankarna går åt det hållet när man ifrågasätter sig själv.

Om någon hade tagit bilder när jag red för min tränare i onsdags hade det inte sett bra ut. Han är jättenoga med att vara på mig när jag blir stum i handen och han pratar alltid om att huvudets position ska komma naturligt, från en välv rygg och engagerad bakdel. Men, i onsdags så dissade hon min sidförande skänkel totalt. Då blir det inte jättevackert när man ska få igenom det krav man ställt istället för att säga "nä okej, gör som du vill, den hjälpen betydde inget".

Förlåt för lite OT. Och bara för att förtydliga, jag ursäktar inte något av det som AH eller hans beridare utsatt sina hästar för. Det går otroligt långt över gränsen och handlar ju trots allt om ryttare som borde vara duktiga nog att a) ställa rimliga krav på hästarna och b) kunna använda negativ förstärkning på ett bra sätt.

Tack för att du skrev detta. :heart Jag har suttit och läst den här tråden och bitvis har tankarna snurrat iväg till "hjälp, om man inte kan uppnå det man vill bettlöst och med i huvudsak positiv förstärkning så ska man inte rida". Jag vet att ingen säger det men när man inte är så duktig är det lätt att tankarna går åt det hållet när man ifrågasätter sig själv.

Om någon hade tagit bilder när jag red för min tränare i onsdags hade det inte sett bra ut. Han är jättenoga med att vara på mig när jag blir stum i handen och han pratar alltid om att huvudets position ska komma naturligt, från en välv rygg och engagerad bakdel. Men, i onsdags så dissade hon min sidförande skänkel totalt. Då blir det inte jättevackert när man ska få igenom det krav man ställt istället för att säga "nä okej, gör som du vill, den hjälpen betydde inget".

Förlåt för lite OT. Och bara för att förtydliga, jag ursäktar inte något av det som AH eller hans beridare utsatt sina hästar för. Det går otroligt långt över gränsen och handlar ju trots allt om ryttare som borde vara duktiga nog att a) ställa rimliga krav på hästarna och b) kunna använda negativ förstärkning på ett bra sätt.
Fast här har vi då en skillnad. Jag hade börjat fundera på VARFÖR hästen dissade sidoförande skänkel, inte börjat ställa krav om att få igenom hjälpen. Jag tolkar dig som att det brukar fungera nu, om det då helt plötsligt inte fungerar längre så beror det ofta på något. Det behöver absolut inte vara något allvarligt eller så. Men det är skillnad i grundattityd gentemot hästen om man "pressar igenom det" kontra om man börjar felsöka. Och varenda gång jag själv har varit med om något liknande där jag faktiskt sedan har hoppat av och känt igenom hästen så har jag hittat små muskelspänningar som har gått alldeles utmärkt att massera bort och så fungerar det klockrent nästa dag.

Och även hästar har dåliga dagar. Ibland får man sänka nivån till den nivån man är på just exakt då. Och faktiskt så kan jag säga att de dagar jag har gjort det ordentligt, alltså ner på nivån som typ en nyinriden treåring är på, så har resterande av passet ofta blivit några av de bästa passen vi någonsin har haft. Min slutsats av det är att hästen kanske bara var extra stel den dagen, den behövde värma upp längre, grundligare och den kanske behövde mer uppmuntran. Att försöka pressa en häst i ett sånt läge tror jag inte blir bättre i förlängningen.

Fast här har vi då en skillnad. Jag hade börjat fundera på VARFÖR hästen dissade sidoförande skänkel, inte börjat ställa krav om att få igenom hjälpen. Jag tolkar dig som att det brukar fungera nu, om det då helt plötsligt inte fungerar längre så beror det ofta på något. Det behöver absolut inte vara något allvarligt eller så. Men det är skillnad i grundattityd gentemot hästen om man "pressar igenom det" kontra om man börjar felsöka. Och varenda gång jag själv har varit med om något liknande där jag faktiskt sedan har hoppat av och känt igenom hästen så har jag hittat små muskelspänningar som har gått alldeles utmärkt att massera bort och så fungerar det klockrent nästa dag.

Nu ska jag inte ge mig in i nån lång diskussion för då blir det väldigt OT. Men nej, det är ett återkommande problem. Nu hade jag inte jobbat tillräckligt med det på några pass och då faller vi lätt tillbaka i "jag behöver inte". Jag håller helt med dig när något är ett otypiskt beteende.

Jag är verkligen ingen stjärna sadeln och det är inga problem att ta bilder där formen är för kort, för låg, sitsen skrutt, handen skrutt osv.
Men det jag ser som den stora skillnaden är när man som @Fiorano skrev, sätter hård och dålig ridning i system, där den hårda ridningen är målet.
Att det blir fel ibland händer alla, det handlar om hur man undviker att det blir fel, hur man löser situationer, en ödmjukhet mot hästen, att det inte hjälper att skrika när hästen inte förstår när du viskar.
En strävan om att hela tiden bli mjukare och mer följsam, att inte använda våld och tvång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka