Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Tror det är viktigt att hela tiden påminna sig om att hästtävlingar på hög nivå är business. Pengar. Klart det är fler som ljuger, smusslar och mörkar – även för andras skull.

Många elitryttare älskar sporten, men inte hästarna. Hästarna är redskap för sporten. Man borstar inte sin häst, man tar inte in och ut från hagen, man ger inte en extra morot och kärleksfullt kli i pannan. Man rider. Tränar för sporten. Resten får någon annan göra. Det var många, många år sedan man älskade hästarna och hästlivet på det sätt vanliga hästägare gör.

Det är sorgligt förstås, och självklart slutar man till slut se sina hästar som kännande individer om det går tillräckligt långt. Man ser bara en dagsform och en potential. Från hästryggen.

(Självklart finns det elitryttare som fortfarande älskar hästarna och deltar i livet runtom… men jag gissar att de är färre än vi vill tro. Kalla mig cynisk men…)
Jag är ledsen att jag inte kan kalla dig cynisk.

Jag vill nog inte tro att de personerna skulle vara i majoritet. Men vem vet..
Alltså, mitt perspektiv är klart utifrån och cyniskt. Jag rider ju inte längre. Men när jag tittar på dressyrtävlingar tycker jag mig se fler stressade, spända, hårt hållna hästar än hästar med glad blick, spänst och avslappnat steg. Att se det sistnämnda är en riktig fröjd men min (högst godtyckliga) upplevelse av tävlingsdressyr generellt gör att jag inte förvånas om en majoritet är där.

Om någon har glömt så är det här Matine.
Om någon tror att det är en ögonblicksbild aå går det bra att googla eller titta på film, finns på yt.
blue-hors-matine-2.webp

Om någon tror att det är en ögonblicksbild aå går det bra att googla eller titta på film, finns på yt.
Visa bifogad fil 132651

Jag måste erkänna att jag inte är kunnig nog att säga vad som är jättehemskt med denna. Fast nu ser jag inte ögonen så bra eftersom bilden inte är så stor. Ryggen ser ju sänkt ut och formen för hopdragen med nacken för lågt, men inte så extremt som man har sett på vissa bilder. Så det är ju ett exempel på felen inom modern dressyr, absolut, men utan påpekande hade jag inte tyckt det var nåt jättebrutalt.

Visa bifogad fil 132651
Åh jag minns det som tonåring! Jag var lyrisk över hur magiskt jag tyckte det var! Min mamma som själv aldrig tävlad och fostrats av den klassiska ridläran långt från tävlingsmiljön kommenterade det med ”det är en massa framben, men bakbenen är inte med”.

Senast ändrad:
Jag måste erkänna att jag inte är kunnig nog att säga vad som är jättehemskt med denna. Fast nu ser jag inte ögonen så bra eftersom bilden inte är så stor. Ryggen ser ju sänkt ut och formen för hopdragen med nacken för lågt, men inte så extremt som man har sett på vissa bilder. Så det är ju ett exempel på felen inom modern dressyr, absolut, men utan påpekande hade jag inte tyckt det var nåt jättebrutalt.

Absolut inte extremt, detta är ju dock inne på banan.
Men att det är vad som hyllas och premieras, en sänkt rygg, en ihopdragen hals, en missnöjd mun.
Det visar inte på god ridning och hästvänliga metoder.
Googla så kan du se betydligt värre bilder på henne och väldigt få om ens någon där det ser trevligt ut.

Charlotte Haid Bondegaard sätter verkligen ord på det vi så många känner när man läser alla dessa "copy and paste" svar från andra ryttare.
Och ingen som vågar ta avstånd från Helgstrand och hans metoder, utan deras svar låter mer som om de själva blivit påkomna med att göra fel. Ett generiskt "vi måste bry oss om våra hästar". Jag tror en del är rädda för att själva hamna under luppen för de vet att deras metoder inte skulle hålla för granskning.

Charlotte Haid Bondergaard har skrivit ett lite krypiskt händelseinlägg där hon insunierar att många som lägger ut avståndstaganden ljuger. Eller det är så jag tolkar det iaf. Man undrar ju vilka personer hon syftar på, även om det inte är helt förvånande om det stämmer..
Det är ju också rätt person att uttala sig🙄. Provjobbade där när de just flyttade till Sverige. Skulle longera en häst och jag satte inspänningarna precis som vanligt, lite lagom sådär. Nej nej, det var fel hästen skulle ha nosen i bringan. C red väl ok men R🙄. Det var danskt kan vi väl säga. Personalpolitiken och arbetsmiljön liknade även den på Helgstrand Dressage.

(Lägger till; Jag var där i två veckor. Lönen var 5.000/månad, svart för jag hade häst med mig och skulle få träningar. Det fick jag inte. På den tiden jobbade jag som black jack-dealer och jag ville behålla det extrajobbet pga lönen. Det gillades inte. Så jag ljög och sa att min mamma varit i en bilolycka för att åka och jobba. Hela alltet uppdagades och jag dog nästan skamdöden. Detta var 2005 eller 2006 tror jag och det tog många ÅR innan jag insåg hur skev hela situationen var.)

Det är ju också rätt person att uttala sig🙄. Provjobbade där när de just flyttade till Sverige. Skulle longera en häst och jag satte inspänningarna precis som vanligt, lite lagom sådär. Nej nej, det var fel hästen skulle ha nosen i bringan. C red väl ok men R🙄. Det var danskt kan vi väl säga. Personalpolitiken och arbetsmiljön liknade även den på Helgstrand Dressage.
Tänkte också på det... lite sten i glashus sådär.

Jag vet inte var @Fiorano skrev de kloka orden (så inget riktigt citat utan min tolkning av dem) ”det är ganska enkelt för Helgstrand att visa förändringen i träning, starta livestream från alla ridhus/ridbanor och livesänd all träning med hästarna offentligt” och det där fastnade på riktigt för mig.
Att det måste öppnas upp mycket mer, man måste kunna visa upp all sin hantering och träning av hästar (på alla nivåer, från högsta till lägsta).
Och att det i dressyr inte bara är uppvisningsridning som ska visas. Träningen är mycket viktigare att visa och se, och den ska vara så trevlig så det ska inte behövas förklarande texter om vad eller hur man gör.
Annars är inte detta en vettig sport.

(och så min eviga brasklapp, att såklart gäller detta för alla grenar och alla ryttare/kuskar. Dressyren är under lupp, men avarter finns på alldeles för många ställen och jag är inte riktigt förtjust i hur hoppningen utvecklats senaste 20 åren men det är en annan debatt som hör hemma i någon annan tråd)

Jag tycker i och för sig att hon gör precis samma sak som alla andra; slår sig för bröstet och pekar bort från sig själv.
Ett vagt tillägg med vad alla redan vet; att folk inte är ärliga i sina avståndstaganden ger inte hennes uttalande mer tyngd än något av de andra som gjorts i mina ögon. Ville någon på riktigt se förändring och problematisera skulle inte en vag whataboutiserande mening om andras lögn vara det uttalande som lämnas.

(Lägger till; Jag var där i två veckor. Lönen var 5.000/månad, svart för jag hade häst med mig och skulle få träningar. Det fick jag inte. På den tiden jobbade jag som black jack-dealer och jag ville behålla det extrajobbet pga lönen. Det gillades inte. Så jag ljög och sa att min mamma varit i en bilolycka för att åka och jobba. Hela alltet uppdagades och jag dog nästan skamdöden. Detta var 2005 eller 2006 tror jag och det tog många ÅR innan jag insåg hur skev hela situationen var.)
Det säger ju en hel del om hur mkt folk håller på med men som de själva inte ens reflekterar över.

Jag tycker i och för sig att hon gör precis samma sak som alla andra; slår sig för bröstet och pekar bort från sig själv.
Ett vagt tillägg med vad alla redan vet; att folk inte är ärliga i sina avståndstaganden ger inte hennes uttalande mer tyngd än något av de andra som gjorts i mina ögon. Ville någon på riktigt se förändring och problematisera skulle inte en vag whataboutiserande mening om andras lögn vara det uttalande som lämnas.
Ja jag menade inte på något sätt att lyfta fram henne som ett positivt exempel. Jag fick mest tankar om att ”alla vet” men ingen säger något öppet osv.

1000010254.webp

Ridsporten är rutten på många sätt och det är på tiden att det kommer fram i ljuset
Och alla dessa som nu tar avstånd har de verkligen inte sett någonting av detta tidigare vare sig det gäller övergrepp på häst eller övergrepp på folk

Jag fattar verkligen grejen med att visa dåliga bilder. Men jag lägger också ut bilder på förskräckligt kort form med ffa min ena häst. Jag tänker att skillnaden på att det bitvis är lite pissig form på min häst vägs upp av att han övriga dagar är ute och lallar i skogen (bettlöst), får galoppera fort, går ute i hagen största delen av dygnet osv. Det måste få vara ok att inte rida jättebra? Men att kompensera sin häst och inte göra det systematiskt för att "det ska vara så".
Screenshot_20231111_165707_Gallery.webp

Lite ot kanske men vill inte framställa mig som nån ängel som alltid gör alla rätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka