Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack ni som lyssnade! Kanske sa alldeles för mycket om Patrik, så får väl se om jag får ett nytt brev från JU😅. Blockad av PK himself är jag redan ändå. Finns en reel med inslaget på min insta mysdressyr.

20231121_120212.webp
... Sixten, min co star😍

Det är ytterligare ett totalt felaktigt bullshitargument som ingår i den gaslighting som hästvärlden bygger på. Precis som att sporrar förfinar hjälperna osv.

Säger som @Migo, hade mycket av våra rutiner inom hästvärlden tillämpats på annat djurslag hade det varit solklart jävla djurplågeri (även om det såklart förekommer skit även där).

Tack! Jag har som vanligt lyssnat för länge på ”folk som kan” istället för på min egna häst. Men numera rider vi alltid utan nosgrimma.

Kanske gränsfall på om det har med ämnet att göra, men minns ni sist det ”wallraffades” inom ridsporten?
Det var så sent som 2022 och handlade om Ludger Beerbaum:

https://www.tidningenridsport.se/tyska-stjarnryttaren-ertappad-med-barrering/

Måtte nu denna omgång väcka mer uppmärksamhet och ge mer effekter än den förra. För även om det var debatt samma vecka som det sändes känns det som att det ”dog” allt för snabbt och utan att medföra så mycket förändring 2022 :(

Nu är det ett tag sedan jag såg de filmsekvenserna så mitt minne kan svika, men som jag minns det så dök BLs nylle lägligt upp precis när Epona filmade på framridningen i Falsterbo och att han ville jaga bort dem. Vilket till sist också skedde genom att de tillkallade någon mer officiell representant, men mitt minne vill ha det till att just han var väldigt aktiv i att förhindra filmandet där?
Det vet jag faktiskt inte, men skulle inte förvåna mig.
Fast om du har samma träns och bara plockar bort nosgrimman så är det klart att det kan upplevas som att det blir ostabilt. Det blir ju för stort då.
Det lär väl inte påverka storleken på de träns som är vanliga idag? Ingen rem över nacken längre. Är ju väldigt få träns som har så.

Tack ni som lyssnade! Kanske sa alldeles för mycket om Patrik, så får väl se om jag får ett nytt brev från JU😅. Blockad av PK himself är jag redan ändå. Finns en reel med inslaget på min insta mysdressyr.

Visa bifogad fil 132621... Sixten, min co star😍
Jag tycker inte du sa för mycket. Det du sa om Patrik var kort och koncist utan anklagelser mot hans personliga hästhållning. Det enda du gjorde var att med ett välkänt svenskt namn tydliggöra hur lite hästsporten är och hur beroende folk är av varandra. Det var rakt igenom en bra intervju tycker jag 👍

Kanske gränsfall på om det har med ämnet att göra, men minns ni sist det ”wallraffades” inom ridsporten?
Det var så sent som 2022 och handlade om Ludger Beerbaum:

https://www.tidningenridsport.se/tyska-stjarnryttaren-ertappad-med-barrering/

Måtte nu denna omgång väcka mer uppmärksamhet och ge mer effekter än den förra. För även om det var debatt samma vecka som det sändes känns det som att det ”dog” allt för snabbt och utan att medföra så mycket förändring 2022 :(
Tyvärr var den ju lam och så dålig att den inte förtjänade uppmärksamhet. Det enda av substans var ju gränsfall till tillåtet, och det diskuterades ju och tror det blev sjärpning. Men där insunierades det att staketstolpar användes som barreringsmaterial (med armatur och allt) så det var ju riktigt dåligt.

Jag tycker inte du sa för mycket. Det du sa om Patrik var kort och koncist utan anklagelser mot hans personliga hästhållning. Det enda du gjorde var att med ett välkänt svenskt namn tydliggöra hur lite hästsporten är och hur beroende folk är av varandra. Det var rakt igenom en bra intervju tycker jag 👍

Jag håller med! Inget "luddigt ojjande", utan tydligt och du fick med både att det finns massa skit i sporten och att det finns andra motkrafter som åtminstone försöker åstadkomma en förändring. @Fiorano :up:

Tyvärr var den ju lam och så dålig att den inte förtjänade uppmärksamhet. Det enda av substans var ju gränsfall till tillåtet, och det diskuterades ju och tror det blev sjärpning. Men där insunierades det att staketstolpar användes som barreringsmaterial (med armatur och allt) så det var ju riktigt dåligt.
Exakt!
Touchieren blev förbjudet….

Vi har haft denna debatt en gång förut i dressyr, då blev rollkur förbjudet.
Effekt tveksam?

Nu är risken att vi får veta att det är förbjudet att göra illa hästar….
Regler är bra, men det blir väldigt liten förändring för de som tänjer på just reglerna. Jag hoppas det blir mer allvarliga effekter.
Även om jag tävlar dressyr och älskar sporten skulle jag vilja se en diskussion om att förbjuda tävling tills vi kan kontrollera träning för tävling på ett vettigt sätt. Pausa sporten, låt den bevisa att den kan förändras (snabbt).

Nu är det ett tag sedan jag såg de filmsekvenserna så mitt minne kan svika, men som jag minns det så dök BLs nylle lägligt upp precis när Epona filmade på framridningen i Falsterbo och att han ville jaga bort dem. Vilket till sist också skedde genom att de tillkallade någon mer officiell representant, men mitt minne vill ha det till att just han var väldigt aktiv i att förhindra filmandet där?

Han fanns mycket riktigt med i deras ”Farewell Falsterbo” (youtube) och anklagar där - tillsammans med Johan Ifversen - Eponas filmare på framridningen för att ”förstöra sporten”. :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka