Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som norsk, som forstår både svensk og dansk ganske bra, så vil jeg ikke si at Dufor sier "vi kan alle gjøre fel i bland". Jeg leser det som at hun tar ansvar for at hun har samarbeidet med HD, men sier at hun aldri har vært en del av treningsopplegget på HD fordi hun har hatt hestene hjemme hos seg. Dvs. hun har ikke implementert systemet på sine eller andres hester, da hun ikke har vært en del av det. Og så poengterer hun at vi alle har et ansvar for god hestehåndtering og ridning.

Angående Western, jeg tviler på om Barrel raccing hestene har så fine munner. Og det er jo lov å ri med sykkelkjeder i munnen på hesten i steder som USA hvor det er flest Western ryttere.

Jeg har sett 1 del av dokuumentaren om Helgestrand, og jeg var vel ikke overrasket. Jeg har jobbet hos en internasjonal hopprytter og en landslags trener i hoppning. Jeg har sett stygg ridning, jeg har sett et fall av sporesår (jeg fikk ansvar for å ri hesten etter såret oppsto fordi jeg er liten og har korte ben). Jeg føler at veldig mange toppryttere har en mye hardere, firkantet mal for trening av hest. Passer ikke hesten inn i firkanten (den er kanskje en trekant eller en sirkel) så skal den bankes inn i malen. Sånn sett er jeg ikke overrasket over dokumentaren, mer over omfanget. Og jeg har vært en avv de gråtende, slitne og kuede hestepasserne. Jeg holdt ut i 6 mnd det ene stedet og 4 det andre stedet.

Och nu kommer nästa steg i min ilska. Det känns som om det är Helgstrand man ska ta avstånd från. Det är han som är ondska. Men tror inte ni om ni är ärliga att ful och elak ridning förekommer på många andra ställen ”i lönndom”?
Jo är precis så jag känner. Där finns SÅ mycket äcklig ridning och det är inte bara AH som är boven här. Det blir häxjakt på AH (berättigat ja) men det måste ju bli fokus på fler än bara honom.

Som norsk, som forstår både svensk og dansk ganske bra, så vil jeg ikke si at Dufor sier "vi kan alle gjøre fel i bland". Jeg leser det som at hun tar ansvar for at hun har samarbeidet med HD, men sier at hun aldri har vært en del av treningsopplegget på HD fordi hun har hatt hestene hjemme hos seg. Dvs. hun har ikke implementert systemet på sine eller andres hester, da hun ikke har vært en del av det. Og så poengterer hun at vi alle har et ansvar for god hestehåndtering og ridning.
Ja, så kan man tolka det ja, det låter bättre.

Hoppas de ryttare som rider hästarna i filmerna som visas rannsakar sig själva ordentligt och inställer sig hos disciplinnämnden istället för att de ska jagas ner. Hade gärna hört hur de resonerar kring sitt ridande och kulturen hos AH och hur de hamnade i att rida så där. Någonstans på vägen har det ju blivit vardagsmat för dom att sparka hästen med sporrar tills den blöder.

instämmer att vi såklart måste kräva god hästhållning, ridning och god djurvälfärd av alla ryttare inom sporten.

Gunnarlunda, Bjarke Laustsen. Hästhandlare, mkt fiffel och fula affärer.
Är det dom som tänkte skänka en häst till Linn Ztrelin när hennes häst blev utdömt? Jag tyckte det lät så konstigt.

Edit: Jo minsann det är dom. Kändes som SÅ mycket virtue signaling från deras sida.

Sen har vi en landslagsryttare som gör så här🙄

Visa bifogad fil 132590
Inte det minsta förvånad. Har varit med kund som skulle köpa häst dit efter att kunden bokat.
Lite rädd kund som skulle ha en lugn och medelålders häst, 8-12 år. De bedyrade att de hade ett knippe såna. Väl där visades 5-åringar som exploderade och 2-3 st var rent halta. Men nej då, de var friska och fräscha. 🙄
Vi åkte vidare.. Skulle köpa häst därifrån lika gärna som från Helgstrand.

Sen har vi en landslagsryttare som gör så här🙄

Visa bifogad fil 132590
kollade på hans insta. Tycker inte någon av hästarna på videorna ser nöjda eller glada ut. "happy athletes".... Nej AH är långt ifrån ensam. Undrar hur träningen där ser ut bakom stängda dörrar
6f6120fd2c609f330dbb10ab1b730b6c.webp

Klart det finns skit inom alla grenar. Tyvärr!
Jag har inte sett dokumentären utan bara några korta klipp. Jag måste ändå säga att trots att man fattar att han är en gris, att det går hårt till etc så blir jag ändå chockad. För det går ju för normalt folk bara inte att förstå hur man kan göra så. Och så systematiskt dessutom av alla som jobbar där.
Sen ska man givetvis vara medveten om att det nog går till lika illa hos andra i eliten. Eller iaf för illa.

Jag vet ju kända ryttare som tex lämnat häst för träning hos annan någon/några månader innan stora tävlingar IOM att hästen är oridbar i vissa lägen. Man har bett en tränare som är jäkligt brutal rida till hästen. Och när man då gått på hästen med våld har den till slut blivit farlig. När man då lämnat den till någon för problemlösning så att säga så inser den tränaren att hästen rent fysiskt är så spänd att den inte kunde göra vad man ber om. Och hästen får panik om man försöker.
Så man jobbar bort det. Ryttaren plockar hem hästen till stora tävlingen. Sätter nya personrekord och intervjuas i pressen om sin träning, sina tränare etc. Och nämner inte den som tränat hästen från oridbar till bästa resultatet någonsin. Man tackar den tränare som försökte piska igenom det och misslyckades tex.
Mycket skit som pågår och mycket politik. Inte bara i DK/hos Helgstrand.

Gunnarlunda, Bjarke Laustsen. Hästhandlare, mkt fiffel och fula affärer.

Nu är det ett tag sedan jag såg de filmsekvenserna så mitt minne kan svika, men som jag minns det så dök BLs nylle lägligt upp precis när Epona filmade på framridningen i Falsterbo och att han ville jaga bort dem. Vilket till sist också skedde genom att de tillkallade någon mer officiell representant, men mitt minne vill ha det till att just han var väldigt aktiv i att förhindra filmandet där?

Nu har Cathrine Dufour uttalat sig. Hon nämner deras samarbete men säger egentligen inget om ifall samarbetet kommer fortsätta eller ej.
Visa bifogad fil 132603
Tycker de verkar säga samma sak allihop, inklusive Andreas Helgstrand själv:
1) Fy vad hemskt det ser ut på filmen.
2) Jag hade ingen aning om att det gick till så.
3) Vi har alla ett gemensamt ansvar för att värna om hästarna och vår sport så att det inte händer igen.

Jag skulle säga att Helgstrand och kanske andra också tagit hjälp av en kommunikationskonsult, och att övriga ryttare sedan kopierar varandra. För det är ju ett snyggt sätt att både friskriva sig från ansvar, och ändå inte framstå som känslokall och hästfientlig.

De enda som har något ansvar, verkar det, eller kände till vad som pågick, var de som var i ridhuset då det filmades, och de är anonyma (och aktar sig såklart för att ge sig till känna). Helgstrand själv verkar ju enligt egen utsago mest varit en mystomte, och så har de anställda gått bakom ryggen på honom och betett sig illa utan att han hade en aning. Och nu är såklart allt annorlunda, så det där är historia och alla är snälla igen.

Inget om hur det kunde bli så i första läget, och varför det konstigt nog verkar ha varit både accepterat och legitimit att bete sig så mot hästarna i första läget? Drabbades de anställda av någon sorts konstig masspsykos så fort de klev in i ridhuset, eller vad hände?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka