Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker inte du sa för mycket. Det du sa om Patrik var kort och koncist utan anklagelser mot hans personliga hästhållning. Det enda du gjorde var att med ett välkänt svenskt namn tydliggöra hur lite hästsporten är och hur beroende folk är av varandra. Det var rakt igenom en bra intervju tycker jag 👍

Instämmer!

Jag tycker inte du sa för mycket. Det du sa om Patrik var kort och koncist utan anklagelser mot hans personliga hästhållning. Det enda du gjorde var att med ett välkänt svenskt namn tydliggöra hur lite hästsporten är och hur beroende folk är av varandra. Det var rakt igenom en bra intervju tycker jag 👍

Lyssnade också nu, du är som alltid en klok och jättebra ambassadör för oss ”lille liser” i hästvärlden @Fiorano !

Han fanns mycket riktigt med i deras ”Farewell Falsterbo” (youtube) och anklagar där - tillsammans med Johan Ifversen - Eponas filmare på framridningen för att ”förstöra sporten”. :meh:
Epona har ju länge varit som någon form av rött skynke för många. Bilder och filmer från Epona har väl i 10-15 års tid nu viftats bort som ögonblicksbilder, även i diskussioner här på Buke. Epona var väl också en av anledningarna till att det blev förbjudet att filma på framridningar? Dvs det förekom så mycket djurmisshandel att det blev pinsamt och istället för att ta itu med problemet förbjöd man att fotografera djurmisshandeln och Epona utmålades som djurrättstalibaner. Hepp!

SVT sport har försökt nå Kittel, men han har avböjt att kommentera mer än det han skrivit på Instagram…

DB7A8500-86D2-43A4-9549-C3DCEFAD914F.webp

https://www.svt.se/sport/ridsport/efter-avslojandet-landslaget-stanger-av-dressyrstjarnan--zl55tq

Tycker de verkar säga samma sak allihop, inklusive Andreas Helgstrand själv:
1) Fy vad hemskt det ser ut på filmen.
2) Jag hade ingen aning om att det gick till så.
3) Vi har alla ett gemensamt ansvar för att värna om hästarna och vår sport så att det inte händer igen.

Jag skulle säga att Helgstrand och kanske andra också tagit hjälp av en kommunikationskonsult, och att övriga ryttare sedan kopierar varandra. För det är ju ett snyggt sätt att både friskriva sig från ansvar, och ändå inte framstå som känslokall och hästfientlig.

De enda som har något ansvar, verkar det, eller kände till vad som pågick, var de som var i ridhuset då det filmades, och de är anonyma (och aktar sig såklart för att ge sig till känna). Helgstrand själv verkar ju enligt egen utsago mest varit en mystomte, och så har de anställda gått bakom ryggen på honom och betett sig illa utan att han hade en aning. Och nu är såklart allt annorlunda, så det där är historia och alla är snälla igen.

Inget om hur det kunde bli så i första läget, och varför det konstigt nog verkar ha varit både accepterat och legitimit att bete sig så mot hästarna i första läget? Drabbades de anställda av någon sorts konstig masspsykos så fort de klev in i ridhuset, eller vad hände?
Du har sååå rätt!

Att AH ens kan med att säga att han tar avstånd från ridning med dessa metoder är löjeväckande då han själv figurerat vid ett flertal tillfällen.

Det är givetvis så att han sanktionerade metoderna, för varför skulle annars de anställda "bara få för sig", att plötsligt en dag bete sig illa?

Att han tagit hjälp av medieträning är alldeles uppenbart, för nu gäller det att ligga steget före kritikerna. På med allt som visar på handlingskraft mot allt det "dumma" och in med mjuka värden och respekt för hästen.

Att han inte begriper att människor så lätt ser igenom denna strategi, är även det löjeväckande. Hans hybris stoppar honom från att reflektera över hur han uppfattas när han tar "avstånd" och "inte accepterar oschysst hästhantering".

Jag mår illa.

Charlotte Haid Bondergaard har skrivit ett lite krypiskt händelseinlägg där hon insunierar att många som lägger ut avståndstaganden ljuger. Eller det är så jag tolkar det iaf. Man undrar ju vilka personer hon syftar på, även om det inte är helt förvånande om det stämmer..

Ljuger, eller inte ser sig själva och sin hästhantering i rätt ljus skulle jag säga. Hemmablinda skulle vara rätt ord snarare skulle jag säga om jag extraherar vad folk sa förr iaf.

Du har sååå rätt!

Att AH ens kan med att säga att han tar avstånd från ridning med dessa metoder är löjeväckande då han själv figurerat vid ett flertal tillfällen.

Det är givetvis så att han sanktionerade metoderna, för varför skulle annars de anställda "bara få för sig", att plötsligt en dag bete sig illa?

Att han tagit hjälp av medieträning är alldeles uppenbart, för nu gäller det att ligga steget före kritikerna. På med allt som visar på handlingskraft mot allt det "dumma" och in med mjuka värden och respekt för hästen.

Att han inte begriper att människor så lätt ser igenom denna strategi, är även det löjeväckande. Hans hybris stoppar honom från att reflektera över hur han uppfattas när han tar "avstånd" och "inte accepterar oschysst hästhantering".

Jag mår illa.
Jag
Charlotte Haid Bondergaard har skrivit ett lite krypiskt händelseinlägg där hon insunierar att många som lägger ut avståndstaganden ljuger. Eller det är så jag tolkar det iaf. Man undrar ju vilka personer hon syftar på, även om det inte är helt förvånande om det stämmer..
Skulle du kunna dela? Har inte Insta.

Du har sååå rätt!

Jag mår illa.
Jag skulle kunna sätta vad som helst på att han inte bara sanktionerat metoderna utan aktivt driver för att de ska användas. Min gissning är att han till och med pressar de anställda till att vara hårda mot hästarna.

En fundering - hästskötarna i videon har ju blurrade ansikten och förvrängda röster. Men eftersom hästars namn nämns så måste det väl vara uppenbart för flera, inkl AH, vilka hästskötare det är som uttalat sig? Han vet ju vem som sköter vilka hästar.
Jag undrar hur de drabbas nu. Blir av med jobbet? Värre?

Ja men herregud, klart att folk ljuger. Vet hur en hel del behandlar sina hästar, nu har jag inte sysslat med hästar på länge, men när jag var ett barn tvingades vi som var "skötare" att stoppa in sadeltvål i munnarna på hästarna för att dom inte skulle gnissla tänder hos en av ryttarna som går ut och säger "Åh fy jag tar avstånd".
Ja, alltså jag är inte förvånad över att folk ljuger. Mer lite frustration hos mig kanske. Så många som vet, men inget händer.

Tack! Tror det är viktigt att hela tiden påminna sig om att hästtävlingar på hög nivå är business. Pengar. Klart det är fler som ljuger, smusslar och mörkar – även för andras skull.

Många elitryttare älskar sporten, men inte hästarna. Hästarna är redskap för sporten. Man borstar inte sin häst, man tar inte in och ut från hagen, man ger inte en extra morot och kärleksfullt kli i pannan. Man rider. Tränar för sporten. Resten får någon annan göra. Det var många, många år sedan man älskade hästarna och hästlivet på det sätt vanliga hästägare gör.

Det är sorgligt förstås, och självklart slutar man till slut se sina hästar som kännande individer om det går tillräckligt långt. Man ser bara en dagsform och en potential. Från hästryggen.

(Självklart finns det elitryttare som fortfarande älskar hästarna och deltar i livet runtom… men jag gissar att de är färre än vi vill tro. Kalla mig cynisk men…)

Tack! Tror det är viktigt att hela tiden påminna sig om att hästtävlingar på hög nivå är business. Pengar. Klart det är fler som ljuger, smusslar och mörkar – även för andras skull.

Många elitryttare älskar sporten, men inte hästarna. Hästarna är redskap för sporten. Man borstar inte sin häst, man tar inte in och ut från hagen, man ger inte en extra morot och kärleksfullt kli i pannan. Man rider. Tränar för sporten. Resten får någon annan göra. Det var många, många år sedan man älskade hästarna och hästlivet på det sätt vanliga hästägare gör.

Det är sorgligt förstås, och självklart slutar man till slut se sina hästar som kännande individer om det går tillräckligt långt. Man ser bara en dagsform och en potential. Från hästryggen.

(Självklart finns det elitryttare som fortfarande älskar hästarna och deltar i livet runtom… men jag gissar att de är färre än vi vill tro. Kalla mig cynisk men…)
Jag vill nog inte tro att de personerna skulle vara i majoritet. Men vem vet..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka