Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inom hoppningen brukar ju folk snarare säga att banorna är mer tekniska nu jämfört med tidigare, och hindren lägre. (två saker som låter ganska bra) Teknisk bana på banhoppning har jag inte sagt någonting om, de hindren ramlar ju.
På tex GCT byggs det inte speciellt tekniskt.

Cathrine Dufour och Carl Hedin verkar låtsas som det regnar. Undrar om de kommer undan helt med det? Eller om det kommer börja ifrågasättas bland kommentarer tex
Jag har skrivit till Carl Hedin och frågat när hans uttalande kommer. Jag får dock, om jag känner honom rätt, en känsla av att han inte kommer att uttala sig om det och låtsas som ingenting tyvärr. Jag hoppas han motbevisar det och står upp för hästarnas bästa.

Folk ändrar sig, och det har ju definitivt kommit in fler toppryttare med bra hästsyn sedan jag var som djupast involverade i tävlingsdressyren. Det var ju precis när rollkuren började diskuteras som en tvivelaktig träningsmetod, så det är ett tag sedan. Men jag undrar lite, finns det någon som egentligen är förvånad över att sådant här förekommer? Jag jobbade i flera dressyrstall åren efter gymnasiet, och även om det aldrig var såhär extremt så förekom det definitivt metoder och hantering som inte kändes som det var med hästens bästa i fokus.

Det blev en stor anledning till att jag gav upp på att arbeta med hästar professionellt. Om det innebar att alltid ligga på gränsen gällande vad jag tyckte var etiskt.

Cathrine Dufour och Carl Hedin verkar låtsas som det regnar. Undrar om de kommer undan helt med det? Eller om det kommer börja ifrågasättas bland kommentarer tex
Catherine dufour brukar ju rida "helt ok" för det mesta vad jag har sett. Men även hon har ju blivit tagen i att lägga ut en bild med en nosgrimma som va spänd helt åt helvetes tight. Blondedressage la ut story om det vart på dufour blockade henne och tog bort inlägget. Att man ens kan få sig själv att göra så mot ett djur. När man själv gör såna saker har jag svårt att se att man skulle ta avstånd till AH, för det vittnar om avsaknad av empati att göra så mot ett djur.

Jag blir mer och mer förbannad ju mer jag tänkt på detta….

Ni som är helt vanliga amatörryttare i Sverige, utan kontakter med Helgstrands, trodde ni innan ni såg de filmer som nu delas att hård och elak ridning förekom hos Helgstrands?
Dvs är ni förvånade nu?

Jag är inte ett dugg förvånad. Var helt övertygad om att detta fanns redan innan detta. Och om JAG fattar det uppe i Norrland utan att nånsin ha varit på samma tävling som de det handlar om etc, borde inte alla redan ha vetat det?

Och nu kommer nästa steg i min ilska. Det känns som om det är Helgstrand man ska ta avstånd från. Det är han som är ondska. Men tror inte ni om ni är ärliga att ful och elak ridning förekommer på många andra ställen ”i lönndom”?
Jag hoppas verkligen att ALLA, amatörer som elit, blir rädda för att bli uthängda och börjar rida med en känsla av att någon granskar allt man gör för jag tror det är vanligare än man vill tänka på. Och jag pratat inte om en nos bakom lod eller bakben som är inaktiva, dålig ridning är helt okej. Man måste få rida även om man inte är skicklig. Men att vara elak med ett djur finns det inga ursäkter för.

Och till sist blir jag förbannad för tredje gången…
Hur många gånger har Epona TV lagt ut bilder och filmer förut?
Och de har inte accepterats utan det har funnits en miljon ursäkter… Kommer det bli likadant nu?
Nu verkar Operation X accepteras bättre så förhoppningsvis inte. Jag är bara rädd för att det är ”Helgstrand” som blir ondskan själv och att det inte accepteras att detta sker på alldeles för många platser idag (men i mindre omfattning och kanske inte lika systematiskt) så att det ändå inte medför en riktig förändring.

Det fanns ju en hävstångsmekanism för det :( nästan alla träns jag stötte på hade det ett tag, för några år sedan, 5? 7?, för det var så himla modernt. Det var ganska svårt att reglera så de satt korrekt. Sedan om man spände korrekt och sedan knäppte Aachenremmen (korrekt) så satt nosgrimman direkt för hårt igen.

Eller äh du har ju såklart sett dem och det var retorisk fråga, men om någon inte sett.

Visa bifogad fil 132589
Det är inte det minsta svårt att spänna löst. Jag har pullback på alla mina aachen/engelska träns och det går utmärkt att spänna väldigt löst. Inkl aachenremmen. Det enda problemet är att tyngden från pullbackspännet + padd kan göra att remmen undertill liksom inte sitter rakt utan hänger ner lite.
Sen har vi en landslagsryttare som gör så här🙄

Visa bifogad fil 132590
Omg. Följer inte honom dels pga hans arbetsgivare men även för att han iaf tidigare lade upp väldigt mkt videos där han red utan hjälm. Men det där var ju bara extremt barnsligt. Men tydligt.
Och då är det på sociala medier, live är det betydligt värre. Hans arbetsgivare är ju dessutom otroligt shady
En av mina kompisar har köpt häst därifrån. Har hört så mycket märkligheter så man inte vet vart man ska ta vägen..
Jag har också undrat om de liksom filar på vad de ska skriva eller om de kommer vara tysta. Men Cathrine brukar väl regelbundet ha unghästar från helgstrand i träning? Carl Hedin brukar väl hålla sig rätt neutral, men jag tycker verkligen han borde uttala sig.

Mer tekniska banor är ju inte något slags naturfenomen utan beror på banbyggare och ridsportsförbundets preferenser (för halvblod, för pengar, för viss publik). Om de som tävlar inom fälttävlan (i tex England) anser att mer tekniska banor inte är av godo för hästarna eller sporten så tänker jag att det är någonting som absolut går att bara låta bli. Om maffigare enkla hinder är bättre för hästarna så är det kanske det man kan ha. Om "som det är" fungerar bra så kan man ju bara låta bli att utveckla åt sämre.

Det handlar även om publikvänlighet, yta och tid. En kortare bana måste ha andra svårigheter och det finns ju många ryttare som klarar det tekniska utan problem.
Det är ju samma med banhoppning, hästarna blir bättre och hoppar bättre, svårigheterna måste finnas någon annanstans.
Nu känner jag dock att vi börjar gå långt off topic 😅

Jag håller helt med! Och de som väljer att fortsätta träna för henne stödjer indirekt AH kulturen. Det spelar liksom ingen roll att man inte sett något med egna ögon. Det är naivt att tro att man skulle märka på en människa ifall de avvänder våld i smyg eller inte.
Nu har jag inte riktigt koll på tidslinjerna, eller JH... Men hur länge ska hon "straffas" för att ha varit hos AH? Var hon där förra året, för tio år sedan (jag har ärligt talat ingen aning). Och om hon varit där, sett saker och inte sagt något är det under all kritik. Men om hon var där och inte applicerar några av de träningssätt som visats i filmerna... Varför ska man då bojkotta henne på grund av hennes dåvarande koppling till AH?

Ni som är helt vanliga amatörryttare i Sverige, utan kontakter med Helgstrands, trodde ni innan ni såg de filmer som nu delas att hård och elak ridning förekom hos Helgstrands?
Dvs är ni förvånade nu?

Jag är inte ett dugg förvånad. Var helt övertygad om att detta fanns redan innan detta. Och om JAG fattar det uppe i Norrland utan att nånsin ha varit på samma tävling som de det handlar om etc, borde inte alla redan ha vetat det?

Och nu kommer nästa steg i min ilska. Det känns som om det är Helgstrand man ska ta avstånd från. Det är han som är ondska. Men tror inte ni om ni är ärliga att ful och elak ridning förekommer på många andra ställen ”i lönndom”?
Jag hoppas verkligen att ALLA, amatörer som elit, blir rädda för att bli uthängda och börjar rida med en känsla av att någon granskar allt man gör för jag tror det är vanligare än man vill tänka på. Och jag pratat inte om en nos bakom lod eller bakben som är inaktiva, dålig ridning är helt okej. Man måste få rida även om man inte är skicklig. Men att vara elak med ett djur finns det inga ursäkter för.

Och de har inte accepterats utan det har funnits en miljon ursäkter… Kommer det bli likadant nu?
Nu verkar Operation X accepteras bättre så förhoppningsvis inte. Jag är bara rädd för att det är ”Helgstrand” som blir ondskan själv och att det inte accepteras att detta sker på alldeles för många platser idag (men i mindre omfattning och kanske inte lika systematiskt) så att det ändå inte medför en riktig förändring.
Jag är egentligen inte förvånad när det gäller AH, men hade kanske inte trott att det var så systematiskt liksom.

Jag tror att det är svårare att prata bort detta. Det är filmer från en månads tid, många olika situationer, flera olika ryttare. Annars går det alltid att gömma sig bakom "ögonblicksbild" men det funkar ju inte nu. De har verkligen gjort ett bra jobb just gällande tyngden och trovärdigheten!

Dvs är ni förvånade nu?

Jag håller med. Det är inga hemligheter, och allt fortsätter som business as usual.

Nu är jag domare så jag är väl lite partisk, men jag skulle säga att jag tycker synd om de som dömer på hög nivå, för de blir så granskade. De dömer efter förbundens (nationella och internationella) riktlinjer. Och det är upp till förbunden att skapa ett reglemente om vad som ska ge vilket poäng. Sen ska domarna OCKSÅ stå upp för hästvälfärd, men det är förbunden (och förbundskaptenerna) som väljer vilka ryttare som representerar dem.

Sen vet jag också att det är vi gemensamt (ja, även du och jag) som skapar strukturer och normer. Om vi blir bättre på att säga ifrån och ifrågasätta allt från våra egna reglementen, våra representanter i styrelser och våra tränare, så kommer vi gemensamt att styra om skutan. Men att peka på en enskild grupp som det lätt blivit, det tycker jag är konstigt.

Å andra sidan kommer jag peka på en person nu, Andreas Helgstrand.

PS. Det finns anledningar till att vi är ganska många som hellre fortsätter att döma lätta klasser än siktar uppåt...

Nu har jag inte riktigt koll på tidslinjerna, eller JH... Men hur länge ska hon "straffas" för att ha varit hos AH? Var hon där förra året, för tio år sedan (jag har ärligt talat ingen aning). Och om hon varit där, sett saker och inte sagt något är det under all kritik. Men om hon var där och inte applicerar några av de träningssätt som visats i filmerna... Varför ska man då bojkotta henne på grund av hennes dåvarande koppling till AH?
Det var ganska nyligen. Tror hon slutade jobba där förra hösten, alltså för lite mer än ett år sedan.
Materialet är ju filmat efter att hon slutade, men det är väl svårt att tro att "kulturen" skulle ha varit ok tex under september 2022 för att sedan utvecklas till det som syns i programmet några månader senare.
Det vore ju en sak om det mer var att AH gör sånt här men att liksom hans beridare gör annorlunda. Men om flera beridare gör såhär systematiskt så undrar man ju dels hur hon stod ut med att bevittna våldet och om hon verkligen klarade av att stå emot eller om pressen på beridarna är så hög att mer eller mindre alla pressas till våld mot hästarna.

Dvs är ni förvånade nu?

En till sak. AH är så stor inom sporten och aveln att det faktiskt kan ge stora effekter att "bara" peka ut honom. Han har ju ett finger i varenda syltburk och har faktiskt chans att påverka systemet. Om han faktiskt blir avstängd, förlorar samarbeten, hans företag påverkas ekonomiskt osv så kan det ge en positiv påverkan på hela systemet. Och ja, andra blir förhoppningsvis rädda och eventuellt tänker de till.

En till sak. AH är så stor inom sporten och aveln att det faktiskt kan ge stora effekter att "bara" peka ut honom. Han har ju ett finger i varenda syltburk och har faktiskt chans att påverka systemet. Om han faktiskt blir avstängd, förlorar samarbeten, hans företag påverkas ekonomiskt osv så kan det ge en positiv påverkan på hela systemet. Och ja, andra blir förhoppningsvis rädda och eventuellt tänker de till.

Jag tror också att det måste gå via pengarna. Om man riskerar att förlora samarbeten och kunder i stor skala pga vilken typ av hästhantering man associeras med, då finns det en chans att något ändras mer bestående. På så sätt är det "tur" att det är någon så stor som AH. När det "bara" är en väldigt känd ryttare som är i blåsväder finns inte samma chans att utöva kundmakt. Men det förutsätter ju verkligen att alla som kan ställer krav; på sina tränare, hingsthållare, butiker, evenemang osv. Gå inte på en clinic, och tala tydligt om för arrangörerna varför. Köp inte varumärket, och tala om för butiken att det inte är önskvärt. Det måste bli tydligt för alla att det kostar att bete sig illa.

Jag tror också att det måste gå via pengarna. Om man riskerar att förlora samarbeten och kunder i stor skala pga vilken typ av hästhantering man associeras med, då finns det en chans att något ändras mer bestående. På så sätt är det "tur" att det är någon så stor som AH. När det "bara" är en väldigt känd ryttare som är i blåsväder finns inte samma chans att utöva kundmakt. Men det förutsätter ju verkligen att alla som kan ställer krav; på sina tränare, hingsthållare, butiker, evenemang osv. Gå inte på en clinic, och tala tydligt om för arrangörerna varför. Köp inte varumärket, och tala om för butiken att det inte är önskvärt. Det måste bli tydligt för alla att det kostar att bete sig illa.
Exakt! Det var ju tex väldigt positivt att johanna due boje planerar att diskutera med svensk ridsport ab kring kingsland. Jag tror faktiskt att hon kan ha stor påverkan där, som en av deras "tyngsta" profilryttare. Hoppas fler kan göra samma sak, och såklart att alla vi konsumenter gör det vi kan.
Jag har några kingslandgrejer som är superbra men har inte velat köpa mer efter att jag fick veta att AH är ägare nuförtiden.

Håller med, det finns ju många ryttare som det kommit en och annan skandal om men det påverkar inte sporten på samma sätt. Det gäller att komma åt dom som sponsrar, driver och har stor makt inom sporten för att få en förändring.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka