Ändra på din partner

Pegasus63

Trådstartare
Hörde en fråga på radion för några dagar sedan, men fick de kunde inte ge något riktigt bra svar, så jag ställer frågan här på oraklet Buke.

Varför är det ok för en tjej/kvinna att säga till sin man/sambo/pojkvän att han måste banta, inte gå ut med vissa klädeskombinationer, ändra frisyr, sluta umgås med vissa kompisar mm, medans det inte är ok för killen/mannen att säga samma sak till tjejen/kvinnan?

Sv: Ändra på din partner

Hörde en fråga på radion för några dagar sedan, men fick de kunde inte ge något riktigt bra svar, så jag ställer frågan här på oraklet Buke.

Varför är det ok för en tjej/kvinna att säga till sin man/sambo/pojkvän att han måste banta, inte gå ut med vissa klädeskombinationer, ändra frisyr, sluta umgås med vissa kompisar mm ...?

Det är inte okej alls. Inte okej på en fläck! Och det hoppas jag att inte någon tycker.

Vem är det som säger att det är okej åt ena hållet men inte åt andra? För mig är det inte okej åt nåt håll.

Svarar er alla på en gång.

Det är precis vad jag tycker med, att ska man kritisera någon måste man även tåla att ta kritik ock förslag själv, men tydligen har frågeställaren och många av hans kompisar råkat ut för detta att tjejen "goes balistic" när de svarar för sig.

Klart man ändrar varandra när man är i ett förhållande!
Men ingenting kommer hända om personen i fråga inte vill ändra det själv :)
Både jag och min man är helt andra människor idag jämfört med hur vi var när vi träffades, man slipar på varandra tills man passar ihop bättre ;)
Vissa saker som min man gjorde när vi träffades accepterade inte jag, då fick han välja om det var viktigare än vårat förhållande. (Och självklart gjorde han likadant med mina dåliga vanor som han inte accepterade)

Nu är vi gifta och har ett barn + bakar ett till och är jäkligt lyckliga tillsammans :love:

Jag tycker inte det är ok. Jag vill inte bli bemött så och inte bemöta någon så.

Det jag skulle kunna tänka mig som bakgrund till det du beskriver från radioprogrammet är att vi lever i ett manssamhälle. Kvinnor är i underläge. generellt. Det är mer ok att den som är i underläge agerar så än tvärtom. Men om det var deras utgångspunkt vet jag inte.

Jag tycker inte att någon kan kräva att en annan person ändrar sig.

Men om det gäller typ "jag skulle vilja att du källsorterade" så är det ju rimligt att önska sig något, men hur personen sen väljer att göra är ju upp till den. Vill någon verkligen inte möta mina behov av att källsortera hemma får jag väl välja mellan förhållandet och källsorteringen.

När det kommer till att bestämma hur någon annan ska se ut mm. tycker jag det blir lite obehagligt. När det kommer till att säga åt en annan vaxen människa att den måste banta tycker jag det är oacceptabelt.

Håller helt med dig, ömsesidig respekt där båda parter får göra sig hörd och resonera fram till en lösning torde ju vara A och O i ett förhållande.

Vad jag förstod av radioprogrammet hade killen tappat sin "six pack" till förmån för en liten kulmage så att han vägde 2-3 kg för mycket enligt BMI. När tjejen krävde att han skulle banta och träna, undrade han lite stillsamt vad hon i gengäld tänkte göra med sina 35 kg övervikt och frossande i godis, varpå porslin började hagla runt öronen på honom samt att han fick utstå några örfilar.

Ärligt talat, inget kan göra det ok att örfila sin partner och kasta porslin omkring sig. Kan man inte ens diskutera saker sinsemellan, ens om man nu vill diskutera "ändringar", då är det dags att bli singel!

Sen när det gäller hälsoförändringar, eller kompromisser generellt, så beror det givetvis på hur man lägger fram det och vad orsaken är. Tex om man vill ta diskussionen pga hälsoskäl vid grav övervikt - javisst. Föreslå och hjälpa, diskutera - javisst. Försöka ändra på partnern mot dess vilja - absolut inte!

Ärligt talat, inget kan göra det ok att örfila sin partner och kasta porslin omkring sig. Kan man inte ens diskutera saker sinsemellan, ens om man nu vill diskutera "ändringar", då är det dags att bli singel!

Sen när det gäller hälsoförändringar, eller kompromisser generellt, så beror det givetvis på hur man lägger fram det och vad orsaken är. Tex om man vill ta diskussionen pga hälsoskäl vid grav övervikt - javisst. Föreslå och hjälpa, diskutera - javisst. Försöka ändra på partnern mot dess vilja - absolut inte!

:bow::bow::bow:

Än värre tycker jag det är när man vet om partnerns fel och brister och eventuellt "obekväma" arbetstider/"farliga" jobb innan man flyttar ihop, för att sedan efter några månader börja beklaga sig och kräva ändring trots att man vet vad man fick när man flyttade in.

Låter som en ny dumpa-tråd!

INTE OK för NÅGON att kräva att någon annan ska ändra på sig som du beskrev. Och örfilar och porslin... nä, dumpa, vettja!:D

Ja, då är det dags att dumpa snarare än reda ut det i radio.

Som sagt var det både brevskrivaren och några av hans kompisar som upplevd snarlika situationer med sina respektive, därför kan jag till viss del förstå att brevskrivaren undrar om det är någon typ av regel att man som kille skal tåla att "formas" och bli tillsagd utan att svara för sig.

:bow::bow::bow:

Än värre tycker jag det är när man vet om partnerns fel och brister och eventuellt "obekväma" arbetstider/"farliga" jobb innan man flyttar ihop, för att sedan efter några månader börja beklaga sig och kräva ändring trots att man vet vad man fick när man flyttade in.

Och värst är det när man redan är långt gången i relationen och det avslöjas trista saker man velat veta före man blev intrasslad.

Jag tycker det är OK åt båda hållen, inom rimliga gränser förstås. Och så beror det på hur man uttrycker sig!

Låter som en ny dumpa-tråd!

INTE OK för NÅGON att kräva att någon annan ska ändra på sig som du beskrev. Och örfilar och porslin... nä, dumpa, vettja!:D

Det är väl ungefär så de resonerade i radio också, så länge den ena parten är oemotaglig för konstruktiv "debatt" utan börjar tjura och slänga saker kring sig när h*n blir motsagd, är det dags att flytta ut.

Frågan som du ställer den är förstås väldigt märklig. Men rent generellt så anser jag att ett bra förhållande skulle kunna innehålla diskussioner om vad man anser är attraktivt och hur man kan göra sig attraktiva för varandra. Jag kan inte se att det alltid skulle vara mer rimligt att dumpa sin partner som sunkat ner sig hellre än att ta upp saken och ge partnern en chans.

Självklart kan/ska man diskutera, t o m kritisera - om man gör det på rätt sätt. Men kräva att någon ska göra si eller så, det funkar inte!

Självklart kan/ska man diskutera, t o m kritisera - om man gör det på rätt sätt. Men kräva att någon ska göra si eller så, det funkar inte!

Krav och villkor av olika slag, ingår inte i vettig kommunikation, som jag ser det. Däremot som Mino lägger fram det, känns helt ok.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 982
Senast: lizzie
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 250
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 831
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka