Ändra på din partner

Sv: Ändra på din partner

Frågan som du ställer den är förstås väldigt märklig. Men rent generellt så anser jag att ett bra förhållande skulle kunna innehålla diskussioner om vad man anser är attraktivt och hur man kan göra sig attraktiva för varandra. Jag kan inte se att det alltid skulle vara mer rimligt att dumpa sin partner som sunkat ner sig hellre än att ta upp saken och ge partnern en chans.

Problemet här, är att den parten som ställde kraven inte gick att resonera med under några omständigheter när hon fått för sig något, utan hon gick direkt in i tjura stadiet samt tog till handgripligheter om killen på minsta vis försökte resonera med henne.

Eftersom radiopanelen kom fram till dumpa och flytta ut, utan att belysa varför vissa (både killar och tjejer) anser att de har rätt att bete sig på det viset, ställde jag frågan något förenklat här för att ta reda på hur utbrett den här företeelsen är, och om det faktiskt skulle vara ett acceptabelt krav att ena parten ändrar på sig utan att samtidigt göra något åt sina egna tillkortakommanden.

Utifrån de kommentarer som kommit hittills anser jag att alla är på min linje med att krav inte är acceptabelt, om man inte kan prata om det och resonera sig fram till en lösning som båda parter är nöjd med.

Senast ändrad:

Min pojkvän har faktiskt sagt till mig när jag började gå upp i vikt :o jag åt väldigt dåligt och skötte inte träningen. Jag tog det inte jättenegativt, jag hade nog gjort detsamma.

Håller helt med dig, ömsesidig respekt där båda parter får göra sig hörd och resonera fram till en lösning torde ju vara A och O i ett förhållande.

Vad jag förstod av radioprogrammet hade killen tappat sin "six pack" till förmån för en liten kulmage så att han vägde 2-3 kg för mycket enligt BMI. När tjejen krävde att han skulle banta och träna, undrade han lite stillsamt vad hon i gengäld tänkte göra med sina 35 kg övervikt och frossande i godis, varpå porslin började hagla runt öronen på honom samt att han fick utstå några örfilar.

Det där är enligt mig inte en normal händelse och har väldigt lite att göra med "kvinnor får påpeka men inte män". En person som kastar porslin och slår sin partner utom i självförsvar är inte friskt i huvudet.

Fast att säga till och att kräva är för mig två skilda saker. Eftersom det i ursprungsinlägget står att "säga till partnern att den måste..." så antar jag om att det handlar om krav och inte påpekande eller diskussion. Det är en jäkla skillnad för mig... Jag skulle också säga till om jag hade en partner som började göra något jag inte uppskattade, oavsett om det handlade om pengaslöseri eller viktuppgång eller något, men jag hade ju upplyst om min syn på saken, inte kläckt nåt i stil med "usch vad tjock du börjar bli, du måste banta" och sen lämnat diskussionen.

Jag tänker samma sak.

Ts: Om du vill diskutera ett specifikt radioprogram eller fall brukar det vara bra att länka till det :)

Nej, jag vill inte diskutera det specifika radioprogrammet annat än att jag använde det som en inledning till min fråga, vilken något förenklat är:

Hur vanligt/accepterat är det att den ena parten (spelar ingen roll för min del om det är tjejen eller killen) i ett förhållande ställer krav/ultimatum på partnern, för att sedan gå i taket om partnern vill diskutera frågan eller ställer motkrav?

Och som tidigare nämnd verkar det som om alla som svarat är inne på samma som jag, att det inte är acceptabelt alls att inte kunna resonera sig fram till en lösning.

Kan dessutom inte säga vilken kanal programmet gick på eftersom det saknas antenn på lastbilen och det är sällan jag kan höra mer än någon minut i taget på någon kanal blandat med 5-60 min fullständig tystnad.

Nej, jag vill inte diskutera det specifika radioprogrammet annat än att jag använde det som en inledning till min fråga
Då missförstod jag, mest nog för du refererade till radioprogrammet när mino svarade på din generella fråga.

I min värld är det inte ok alls! Jag skulle aldrig säga så till min sambo och räknar med samma tillbaka!

Att kasta porslin och örfilar är ju verkligen inte okej.. ett osunt förhållande.. Nu kanske detta var ett extremfall.
Jag håller med om det flera säger att det handlar väl om hur man förändras. Om man är i ett förhållande är det ju naturligt att förändringar sker pga kompromisser, för att saker ska funka etc. men däremot att elakt kräva att vissa förändringar ska ske tycker jag inte är okej. Och inte mer okej från det ena håller än det andra..

Jag diskuterade ungefär samma fråga med vänner nyligen. Det jag kände då var att det mest verkade handla om könsroller. Många av de kvinnliga vännerna verkade tycka att det var självklart att man skulle "uppfostra" killen så att han förstod hur ofta man skulle städa etc. Jag tyckte dock det kändes som de hade tråkiga könsroller där den ena skulle ta ansvar och säga till vad den andra skulle göra.
nu vet jag inte om det var sådant här som radioprogrammet handlade om..

Jag tror faktiskt att det stämmer att män förväntas tåla mer kritik av detta slag från en kvinna än vad en kvinna förväntas tåla från en man ....
En tänkbar förklaring kan vara att handlar om stereotypa könsroller:
Mannen förväntas inte bry sig så mycket om sitt yttre och kritik blir därmed inte så känslig. Kvinnor å andra sidan förväntas vara måna om sitt yttre och då bli kritik mer känsligt ...
På samma sätt borde det i så fall vara lättare för en man att säga till en kvinna att hon är dålig på att byta däck på bilen, klippa gräset och grilla kött än vad det är för en kvinna att rikta denna kritik mot sin man ...

OBS! Jag försöker ge en förklaring - jag tycker inte vare sig det ena eller andra är ok!

Man behöver ju hela kontexten för att förstå hur detta landade hos tjejen och varför hon började kasta porslin. Jag tänker tex att det kan ju vara så att den här kvinnan har gått igenom tre jobbiga graviditeter på ganska kort tid och därigenom gått upp 35 kilo så är det inte riktigt läge att börja prata om att hon är oattraktiv.

Sen har jag en känsla av att om man stör sig på hur en person ser ut när man är i ett förhållande så är det ofta andra saker som inte är bra. Det börjar sällan i den änden, att allt är perfekt och man känner sig superlycklig, sedd och bekräftad, om det inte bara var för den där lilla bilringen hos ens partner.

Ja, jag vet i alla fall en som borde fått höra, innan han gick hem-i-från: -Du kan väl för höge farao inte ha randiga strumpor till en mörk kostym..... ;)

images

Jag kan väl känna att om man vill ändra på någon, älskar man den inte för den den är? Man får ju räkna med att både kroppen och personligheten ändras över årens gång, det är ju naturligt.

Klart att det blir som Imnir skrev, man finslipar väl alltid lite på varandra i ett förhållande, men ändra rakt av näääeee, va..

Sen är väl bra kommunikation alltid A och O i ett förhållande?

Jag tycker inte det är okej. Jag tänker inte ändra på mig för andras skull, och då kan jag inte kräva det av någon annan heller.

Fast om nu partnern totalt dekat ner sig och gått upp 40 kg. Ska man inte prata om det då?

Fast det gör man väl inte på en dag? Man börjar väl prata om det innan det blir 40 kg, förhoppningsvis? Kanske kan man ta tag i det gemensamt.

Fast om nu partnern totalt dekat ner sig och gått upp 40 kg. Ska man inte prata om det då?

Det är klart man kan prata om det men man kan ju ta upp det på olika sätt. Tex in man har gått upp 40 kg på kort sikt är man nog ofta medveten om det. Man kanske kan hjälpa till. Om partnern då tex är normalvikyig kanske den kan hjälpa till att laga nyttigare mat, dra med partnern på träning eller promenad etc.

Det handlar ju kanske då om problem, inte om att ändra på någons personlighet efter eget tycke. Jag skulle väl tycka att man som partner där har ett ansvar och det handlar inte om att vara en kylskåpshitler, utan om sin partners själsasörjare och stöd som ser till att det inte blir några 40+kilon. Och "dekat ner sig", det låter akut ruskigt illa och där ska man inte behöva hamna om man har en partner.

Hörde en fråga på radion för några dagar sedan, men fick de kunde inte ge något riktigt bra svar, så jag ställer frågan här på oraklet Buke.

Varför är det ok för en tjej/kvinna att säga till sin man/sambo/pojkvän att han måste banta, inte gå ut med vissa klädeskombinationer, ändra frisyr, sluta umgås med vissa kompisar mm, medans det inte är ok för killen/mannen att säga samma sak till tjejen/kvinnan?

Utifrån att ha läst ett antal trådar här på Buke, verkar det vara inte helt ovanligt att försöka ändra på sin partner.
Det är då coh då förekommande att någon beklagar sig på sin partner och dess beteende och beskriver hur partnern borde göra.

Så det är tydligt att det förekommer ganska många frustrationer.

Jag tycker dock att det borde vara lika mycket och/eller lite OK oavsett kön.

Och jag tycker inte att man egentligen kan kräva av någon annan person att den ska ändra sig.

Jo, jag har läst resten av tråden och väljer att bara kommentera att den som kastar porslin omkring sig inte är en person att resonera med och antagligen inte en person som man vill leva tillsammans med.

KL

Jag har tyckt att den här tråden är lite märklig. För visst kan man väl såga åt sin partner att det är dags att banta, att det är trevligt om hen slutar snusa etc etc etc.

Men så begrep jag plötsligt att det handlade om att kräva. Då blev jag lite ställd.

Jag hade inte ens tänkt tanken att man kunde kräva något av någon annan människa - oavsett relation till denne.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 982
Senast: lizzie
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 250
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 831
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka