Sv: Amstaff

Jag menade inte direkt dig när jag skrev om att jag blev kallsvettig, men det förstod du va ?

Min staff fungerar med alla hundar hon hittills träffat, det har aldrig någonsin varit något tjafs eller antydan till det.

Hon kanske hör till undantaget, men jag har iaf upplevt att Staffen är lite mindre TÄND än amstaffen.

Jag håller dock med Bebben, hon skulle inte få leka lös i en stor hundflock utan uppsyn, jag vill inte riskera att något händer henne eller någon annan.

Jag antog att du menade rent allmänt :D

KL

Kanske ska in/utveckla det ännu mer. Vi har lösspringade hundar i stallet. Vilket jag inte tycker det bör vara, hunden ska vara kopplad eller under 100% uppsikt. Då en olycka händer så lätt. Så har vi med nuvarande hund, och det passar fint, han går inte ihop i heller med alla hundar (särskilt de i tonåren) vilket inte är ett problem egentligen, om bara folk hade haft pli på sina hundar. Det är väl egentligen det enda jag tänker på nu, tanken är inte att amstaffen ska få leka varg i stora flockar. Som vi har haft det med vår sheltie, så har han haft två utvalda hundar han får träffa och leka med, vilket har passat oss finfint (även honom).

Det som får mig att backa just nu är det fallet, att andra inte har pli på sina hundar, jag kan mycket väl förstå att en amstaff inte tar att en hund kommer och springer över den (hade jag förstått på vilken hund som helst). Det är därför jag har sagt vad jag har velat ha den till, för att få råd. Även om jag själv anser (efter att ha ransakat mig själv) att jag känner att jag skulle klara av en amstaff.
Men jag backar lite pga att jag känner att om nu amstaffen är svårare och läsa, så står jag tyvärr i ett stall där folk inte har pli på sina hundar, och tyvärr så kommer det nog att inträffa en olycka av det faktum att andra kommer ha sina hundar "vind för våg" och inte respektera mig/ läsa av amstaffen subtila signaler på rätt sätt. Utan kanske bara se det som att det small utan anledning(?).
Samtidigt säger min hund i från, så är det inte med samma skarphet som en amstaff, och det var ju det jag ville veta. Samtidigt ville jag ju veta, i vilken mån tolerarar den hundar överhuvudtaget, och som jag har uppfattat det så är det ganska bra, men att den inte tar någon skit alls. (eller hur man nu ska uttrycka det bra)

*suck* jag blir matt bara jag tänker på det. när ska folk ta sitt ansvar som hundägare och inte låta sina hundar komma fram och hälsa hur som helst? Oavsett hur snäll min hund eller deras hund är, så ligger det inte i mitt intresse att min hund ska hälsa på alla hundar hur som helst.

Åter igen till Calazirya, du får hemskt gärna utveckla lite om Staffen. :bump:

Senast ändrad:

Lugn och fin. Jag menade inget illa. Jag kanske missuppfattade det du skrev om att du inte alls tvekade på att den skulle gå ihop med andra hundar i och med din önskan om att ha den som stallhund.

Det finns ganska många trådar om just Staffordshire Bullterriern :)

Jag trivs ypperligt med rasen, hon är samarbetsvillig och tycker det mesta är roligt. Just nu tränar vi inför att starta ettan i lydnad.

Det är ju dock en gammal kamphund och det ska man inte glömma, dock upplever jag Staffen rent allmänt som mindre tänd på andra hundar än Amstaffen ( finns säkert dom staffar som är mer taggad också )

Oj det är svårt att skriva när jag inte vet vad du vill veta ?

Mot bättre vetande svarar jag en gång till. Hade något av det du sagt varit konstruktivt, så hade jag tagit det åt mig, isället för att bli förbannad över att du säger åt mig vad jag bör göra.

Min sheltie går bra ihop med de flesta hundar, han går dock inte att ha lös bland hästar, i närheten av hästar, utan han ser dem som stora får som det bör gnagas på. Han har dessutom grymt lätt till skall, han kan skälla i en kvart bara för att.

När jag sa 'stallhund' ingår det att det finns hundar på stallplanen som kommer fram och hälsar på mindre okontrollerade sätt, av andra här har jag fått veta att då är det inte så praktiskt med en amstaff i stallet på den punkten. Däremot är det ingen som har sagt något om hur hunden är ihop med hästar (kanske för att de inte vet?) men det har inte kommit fram något negativt. Jag är inte intresserad av att skaffa hund för att den ska kunna leka med andra hundar, utan som sällskap till mig, samt kunna följa med ut på lite ridturer. Har inte fått något som helst svar på att det inte skulle funka. Bra! Det var mitt främsta mål.

Men efter att ransaka mig själv och min omgivning kommit fram till att det kanske inte är så att en amstaff passar in. Vilket gör att jag kommer titta runt lite, tills dess att jag hittar en lämplig kandidat, eller att min situation ändras och att det passar med en amstaff.

Men då letar jag fram dem och läser :D
Så åter kommer jag om det är något jag undrar över! :bow:

Tack.

Jag kan svara på hästfrågan kom jag på :)

Mina är ofta med i stallet, och är snälla mot hästarna. Ungtiken förstår inte riktigt att hästarna inte vill bli pussade på mulen, men det börjar gå bättre där också nu.
Dom springer dock inte lösa i stallet när hästar ska passera/annat, eftersom några av hästarna inte gillar hundar - och jag vill inte riskera några skador. Nu har mina inte blivit vanda sen valptiden vid hästar, utan är lite för modiga och går gärna nära benen osv.
Dom jagar dock inte hästar i hagar, eller är för "på" så att säga.

Jag och min sambo kommer skaffa en Amstaff till våren.

Låter precis som en ras som passar oss och vår jack russel :love::love:

Men jag vill gärna se bilder på era sötnosar!! För bilder måste ni väl ha :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 513
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Sasse
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn