Egentligen borde man väl anpassa situationen efter det ekonomiska läget och inte ha någon fast princip? Just nu lönar det sig exempelvis utmärkt son flera varit inne på att ha pengar i aktier och fonder. Det kan vara en bättre idé att spara pengarna där och låta dem växa än att betala av lånen. Särskilt nu när lånen är så billiga. Fördelen med att ha pengarna i fonder är ju också att behöver man dem till något akut så går de att frigöra lite snabbt. Det går förvisso att ta ut nya lån på sitt hus också men då är man ju tillbaka med ränteskulder igen. Så min princip är att jag amorterar inte i onödan men jag köper inte för mer än vad jag har marginaler till heller.Efter att ha diskuterat med nära och kära om hus, huslån och amortering där alla hade delade åsikter undrar jag:
Hur resonerar ni kring amortering? Amorterar ni mycket, har ni tänkt att ni nångång kommer vara fria från huslån? Hur många procent satsar ni på att amortera på ert lån?
Synd att bankerna är så opålitliga (dvs i första hand vill tjäna pengar åt banken och inte åt mig) annars borde de kunna vara behjälpliga med såna här uträkningar om vad som ger den bästa avkastningen i olika lägen och under olika förutsättningar.