Det är alltför många här idag som inte tror att räntorna kan gå över 5%
Jag betalade 17% för en checkkredit med full säkerhet. Straxt efter det att jag köpt min fastighet.
Lån till en bostad låg kanske ngr % lägre.
Hur klarar en familj av en ränta på 10% när man köpt en bostadsrätt för 3 mille?
300 000 i ränta per år
Avgift till föreningen 80 000
Amortering 60 000
?
Och det är inte frågan om , om utan när räntorna så småningom stiger.
Under samma tid så hade man 100 % ränteavdrag, inflationen översteg ofta räntan så i praktiken så var det mer en fråga om kassaflöde, eftersom räntebetalningarna per defacto blev som en amortering + lite mer som inflationen skapade.
Jag träffar ofta den generationen som så gärna vill påpeka för mig att det minsann var så och hur duktiga de var på att amorterar, men sanningen är att det var den dåliga svenska finanspolitiken som amorterade deras lån och inget annat..
Sedan 2000 har vi haft en reporänta som överstiger 4.5 % under 1 kvartal... på 15 år! Ganska tröttsamt att höra Riksbankschefen prata om en normal reporänta på 4-5 %
Under samma tid( 2000- ) så har snittreporäntan varit strax över 2 %.
Räntan är inte risken idag, det är ett prisfall som skapas av annat än högre räntekostnader.
En större våg av arbetslöshet är nog det största hotet mot de flestas privatekonomi och det är nog även ett av det större hoten mot prissättning/skuldkvot
Vidare så är den budgivningskultur vi har här ett väldigt stort problem sett till prisstabilitet.
I Sthlm är det idag inte ovanligt med 20-30 % i prisökning genom budgivning, och i andra halvstora städer kan det ofta vara än mer.
Vad tror ni händer om det blir en störning i efterfrågekurvan? då försvinner budgivningen med alla säkerhet över en natt... då har man med andra ord realiserat ett prisfall på 20 % eller mer... eller för att skriva i klartext, de där 15 % i kontantinsats man satte in är borta!