Amortering

För att utveckla mitt resonemang :
Eftersom belåningen är förhållandevis låg så krävs det ett rejält prisfall innan det blir någon risk att bankens säkerhet understiger skulden.
Sannolikheten är väldigt låg för detta.
Vidare så vill menar jag att amortera inte är ett sätt att spara, tills skilland från sparpengar så är en bostad inte lika lätt att belåna eller likvidiera som exempelvis aktier eller pengar på konto.
Låt säga att man blir av med sitt jobb, då lär ju knappast banken vara intresserad av att jag skall belåna min bostad ytterligare för att få ut pengar för att överleva vilket hade varit ett faktum ifall jag hade amorterat istället för att spara.

Och skall man se krast på det så givet att man har en tro på stigande priser så finns det all anledning att belåna sig så mkt som möjligt för att få en så stor som möjlig hävstång på sin investering, även om detta inte är att rekommendera för gemene man.

Mao så lånar man för att ha mer "lösa" cash för kostnaden av räntan och tycker det är bra?

Då betalar onödigt mer i ränta än vad man behöver plus att du betalar någon annans pantbrev ifall du vill sälja.
Att låna pengar för att ha mer på kontot känns inte genomtänkt. De kommer förmodligen att spenderas på onödiga saker som man gjort de senaste 10-15 åren
Amortering är ett sätt att spara för då kan du göra en återinvestering utan att ta fler pantbrev.
Jag önskar alla lycka till som sitter med hög belåningsgrad och låg ränta idag. Den dagen, om den kommer lär många få väldigt dyra lån när räntan stiger och många tusenlappar försvinner från plånboken.

Mao så lånar man för att ha mer "lösa" cash för kostnaden av räntan och tycker det är bra?

Då betalar onödigt mer i ränta än vad man behöver plus att du betalar någon annans pantbrev ifall du vill sälja.
Att låna pengar för att ha mer på kontot känns inte genomtänkt. De kommer förmodligen att spenderas på onödiga saker som man gjort de senaste 10-15 åren
Amortering är ett sätt att spara för då kan du göra en återinvestering utan att ta fler pantbrev.
Jag önskar alla lycka till som sitter med hög belåningsgrad och låg ränta idag. Den dagen, om den kommer lär många få väldigt dyra lån när räntan stiger och många tusenlappar försvinner från plånboken.

Jag tycker att det är grymt genomtänkt att använda pengar för att skapa ett bättre liv nu, snarare än att satsa 100% på att optimera en framtida förmögenhet.

Idag lever jag. Idag vet jag vad jag kan få för mina pengar. Framtiden är svårare att veta något om.

Likvida medel är för övrigt väldigt viktigt i många dåliga scenarier. Och det får man inte genom att amortera.

Låg belåning, låg ränta, hög likviditet. Det behöver inte vara ett nödvändigt ont, ens om det handlar om konsumtion.

Nej, självklart inte.

Men varför skriver man inte bara det rakt ut då, precis som du gjorde. Man vill ha tillgång till fria pengar och tycker det är värt räntan när den är såhär låg iom att man inte har så hög risk när den sen går upp (man har råd att betala högre ränta och känner därför inget behov av att amortera mycket nu/hela tiden)?

För att svara i tråden så betalar jag själv av mitt CSN-lån i deras takt istället för snabbare eftersom jag behöver pengarna till o köpa en bil lite längre fram i år.

För att man inte känner behov att stoppa människors vilda spekulationer på en nätsida?

Stiger räntorna betalar vi av hela lånet, vi har tre månaders bindning (vad som idag räknas som rörligt). Att spendera några hundralappar/månad för att låna pengarna idag, gör ingen stor skillnad i vår ekonomi. Blir det dyrare att vara likvida, kan vi fatta andra beslut.

Just nu behöver vi ha pengar om vi väljer att t ex lägga om taket. Vilket inte behöver vara i år, och då kanske vi väljer att betala av lånen eller göra något annat kul med pengarna.

Nej, självklart inte.

Men varför skriver man inte bara det rakt ut då, precis som du gjorde. Man vill ha tillgång till fria pengar och tycker det är värt räntan när den är såhär låg iom att man inte har så hög risk när den sen går upp (man har råd att betala högre ränta och känner därför inget behov av att amortera mycket nu/hela tiden)?

För att svara i tråden så betalar jag själv av mitt CSN-lån i deras takt istället för snabbare eftersom jag behöver pengarna till o köpa en bil lite längre fram i år.

Kanske bör tillägga att hela poängen med billånet är såklart att det sparar mig mer pengar än vad räntan på CSN-lånet kostar mig/vad föregående bil kostade mig. Dels ett bra erbjudande på leasing i 1 år följt av ett bra erbjudande på utköpspris på bilen och dessutom är det en elbil som sparar mig massa kronor varenda mil, service OCH för att jag avskyr att släppa ut avgaser från hemska oljeshejkar i onödan :p

Möjligheten att göra en återinvestering är helt beroende av din dåvarande ekonomiska situation. Har du då amorterat så att du saknar likvida medel, ligger du risigt till.

Det är en balansgång, där vi olika prioriterar risk och andra parametrar. Det finns ingen sanning som funkar bäst för alla.

Jag tycker att det är grymt genomtänkt att använda pengar för att skapa ett bättre liv nu, snarare än att satsa 100% på att optimera en framtida förmögenhet.

Idag lever jag. Idag vet jag vad jag kan få för mina pengar. Framtiden är svårare att veta något om.

Likvida medel är för övrigt väldigt viktigt i många dåliga scenarier. Och det får man inte genom att amortera.

Jag är kanske för nitisk på fasta kostnader helt enkelt? Jag vill se att jag kan dra ner mina kostnader till ett aboslut minimum enkelt. Har varit student toklänge och inte jobbat alls länge - ser inte riktigt sammanhanget i större investeringar/risker kanske?

Har du då amorterat så att du saknar likvida medel, ligger du risigt till.

Precis, och det får man också höra vid varje ekonomirådgivning, om man har en hyggligt stabil situation. Att behöva låna (kanske till betydligt sämre villkor) i panik, för att göra någon akutreparation, är ju inte sällan en jättedålig affär. När man egentligen har haft pengarna men amorterat av ett hyggligt lån.

För att man inte känner behov att stoppa människors vilda spekulationer på en nätsida?

Stiger räntorna betalar vi av hela lånet, vi har tre månaders bindning (vad som idag räknas som rörligt). Att spendera några hundralappar/månad för att låna pengarna idag, gör ingen stor skillnad i vår ekonomi. Blir det dyrare att vara likvida, kan vi fatta andra beslut.

Just nu behöver vi ha pengar om vi väljer att t ex lägga om taket. Vilket inte behöver vara i år, och då kanske vi väljer att betala av lånen eller göra något annat kul med pengarna.

Kanske :p

Det blir bara lite svårt för mig som vill förstå bättre när man svarar för mig sådär kryptiskt som Tomas gjorde. Dina svar tillför mig mer förståelse, det gillar jag! :bow:

Precis, och det får man också höra vid varje ekonomirådgivning, om man har en hyggligt stabil situation. Att behöva låna (kanske till betydligt sämre villkor) i panik, för att göra någon akutreparation, är ju inte sällan en jättedålig affär. När man egentligen har haft pengarna men amorterat av ett hyggligt lån.

Men det tog jag ju in i mitt första svar till Tomas (eller kanske andra?). Förutsatt att man har en för en själv tillräckligt buffert/fria pengar, vad finns det då för anledning att inte amortera - eller något liknande undrade jag då. Jag trodde det fanns en till anledning som jag missat :)

rent ekonomiskt så är en amortering en vettig placering. Det är få placeringar som med så liten risk kan svara upp mot de räntor man annars skulle betalat för lånen.

Uppskjuten konsumtion eller i dagligt tal sparande i någon form är förutsättningen för att bygga en tillvaro med tillgång på resurser.

Jag avstod konsumtion under en 10, 15 år och kan tack vare det unna mig betydligt mer nu. Jag har ett lågt belånat boende (under 5%)
Vilket gör att skulle jag behöva mer kapital än jag förfogar över så har jag inga problem att låna dessa pengar hos min bank.

Jag är kanske för nitisk på fasta kostnader helt enkelt? Jag vill se att jag kan dra ner mina kostnader till ett aboslut minimum enkelt. Har varit student toklänge och inte jobbat alls länge - ser inte riktigt sammanhanget i större investeringar/risker kanske?

Jag tror bara att vi tänker lite olika, utan att något är rätt eller fel.

För mig är pengar värda något först när de sätts i arbete, en siffra på ett kontoutdrag genererar inga positiva känslor alls för min del.

Jag vill skapa ett bra liv för min familj, jobb, utveckling i ett bättre samhälle för de pengar som passerar min makt.

På banken utgör de bara en fånig samling siffror.

Då ska man ju lyckas köpa rätt också :)
Jag är så himla dåligt påläst när det gäller sånt , och för feg för att bara chansa.

Hur lär jag mig bäst? :)

Många investeringar är enkel matematik. Du gör en kalkyl innan och tar höjd för saker som rimligen kan inträffa/kosta och så ser du om kalkylen håller eller inte. För att lära dig skull jag rekommendera att du börjar umgås med och prata med människor som redan gör det du vill göra, ungefär som när man är nyfiken på att börja med en ny sport. Man kan gå utbildningar, köpa böcker och fördjupa sig själv, prenumerera på olika nyhetsbrev och skapa sig en uppfattning om vad och hur man vill göra.

Jag tror bara att vi tänker lite olika, utan att något är rätt eller fel.

För mig är pengar värda något först när de sätts i arbete, en siffra på ett kontoutdrag genererar inga positiva känslor alls för min del.

Jag vill skapa ett bra liv för min familj, jobb, utveckling i ett bättre samhälle för de pengar som passerar min makt.

På banken utgör de bara en fånig samling siffror.

Nu låter det som att du pratar om höga summor sparade pengar, men du menar lån? Fast jag är nog med på hur du menar!

Inget är väl rätt eller fel i mellanskiktet eg, jag är mer nyfiken på att förstå mera och trodde Tomas kommit på något klurigt jag helt missat :D

Men det tog jag ju in i mitt första svar till Tomas (eller kanske andra?). Förutsatt att man har en för en själv tillräckligt buffert/fria pengar, vad finns det då för anledning att inte amortera - eller något liknande undrade jag då. Jag trodde det fanns en till anledning som jag missat :)
Säg att du har 300 000 över (från ett arv eller lottovinst ;) )
Amorterar du av ditt lån så sparar du 2,5% dvs räntan du skulle betalt. + det faktum att fastigheten du nu äger en större andel av kan stiga i värde Eller du renoverar kåken du äger, vilket på sikt även är en placering som är relativt säker. Din del av fastigheten stiger i värde.
Sätter du in pengarna på ett konto får du knappast någonting.
Placerar du pengarna i aktier kan du få 20% men en icke föraktlig risk

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 682
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 981
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 477
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 762
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama