För att utveckla mitt resonemang :
Eftersom belåningen är förhållandevis låg så krävs det ett rejält prisfall innan det blir någon risk att bankens säkerhet understiger skulden.
Sannolikheten är väldigt låg för detta.
Vidare så vill menar jag att amortera inte är ett sätt att spara, tills skilland från sparpengar så är en bostad inte lika lätt att belåna eller likvidiera som exempelvis aktier eller pengar på konto.
Låt säga att man blir av med sitt jobb, då lär ju knappast banken vara intresserad av att jag skall belåna min bostad ytterligare för att få ut pengar för att överleva vilket hade varit ett faktum ifall jag hade amorterat istället för att spara.
Och skall man se krast på det så givet att man har en tro på stigande priser så finns det all anledning att belåna sig så mkt som möjligt för att få en så stor som möjlig hävstång på sin investering, även om detta inte är att rekommendera för gemene man.
Mao så lånar man för att ha mer "lösa" cash för kostnaden av räntan och tycker det är bra?
Då betalar onödigt mer i ränta än vad man behöver plus att du betalar någon annans pantbrev ifall du vill sälja.
Att låna pengar för att ha mer på kontot känns inte genomtänkt. De kommer förmodligen att spenderas på onödiga saker som man gjort de senaste 10-15 åren
Amortering är ett sätt att spara för då kan du göra en återinvestering utan att ta fler pantbrev.
Jag önskar alla lycka till som sitter med hög belåningsgrad och låg ränta idag. Den dagen, om den kommer lär många få väldigt dyra lån när räntan stiger och många tusenlappar försvinner från plånboken.