Amortering

Vissa banker har flexsystem så att du kan betala lite extra nån mån om du vet att du inte kan betala lika mycket nästa mån.

Det flexsystemet kan väl knappast vara värt något? Då kan jag väl lika gärna spara pengarna till nästa månad..... Det låter som en "produkt" för de som inte förstår ekonomi alls. Eller har jag missförstått nån poäng där?

På alla de obundna lånen jag har så har jag avtalad rätt att dels minimi betala en innan överenskommen summa för ränta o amortering + att jag sedan har möjlighet att utan vidare öka den månatliga inbetalning i form av ren amortering och dels slutbetala lånen när jag vill. På dessa lån (8 års amortering) försöker jag hålla en amorteringstakt på ca 5 år.

Vi amorterar cirka 2% nu och det känns bra. Gissar på att huset är belånat till ca 65-70% av vad vi skulle få om det blev till salu nu.
Ser amorteringen som ett spara de också.

Här i Finland är det snarare så att alla amorterar. Tror inte du kan ta lån och säga till banken att du inte tänker amortera. Det är liksom självklart.. Nån annan finne får isåf rätta mig om jag har fel...

Jag tror vår bank kommer bli ledsen när vi vill amortera, de vill nog gärna behålla den lilla ränteinkomst de får från oss. :p Men då är det i och för sig en rätt lågt belånad bostadsrätt, läget blir förstås ett annat när det rör sig om villa eller gård.

Jag tror vår bank kommer bli ledsen när vi vill amortera, de vill nog gärna behålla den lilla ränteinkomst de får från oss. :p Men då är det i och för sig en rätt lågt belånad bostadsrätt, läget blir förstås ett annat när det rör sig om villa eller gård.

Här i Linköping kostar nog halvstora bostadsrätterna i stan betydligt mer än vår gård. 11 ha eller 100 kvm, same price.

Det flexsystemet kan väl knappast vara värt något? Då kan jag väl lika gärna spara pengarna till nästa månad..... Det låter som en "produkt" för de som inte förstår ekonomi alls. Eller har jag missförstått nån poäng där?

Eftersom vår bank inte erbjuder detta är jag så insatt hur det fungerar,men så har jag förstått. Om vi vill nån mån bara betala ränta måste vi betala en summa på 50e för att banken ändrar om lånet den månaden..

Vi amorterar en liten skvätt bara för tillfället eftersom jag precis börjat jobba halvtid efter att ha varit föräldraledig.
1500 kr per månad, dvs skuldfria om 50 år :p

Planen är dock att amortera mer när jag får en heltidstjänst. Helst 5-10'/månad så lånen är väck om 10-15 år, jag hatar att vara skuldbelagd...

Amorterar ca 2,5% på villan. Ser det som ett sparande. Skulden sjönk, villan steg i värde och vi kunde låna lite mer för renoveringar. :)

Vi amorterar en liten skvätt bara för tillfället eftersom jag precis börjat jobba halvtid efter att ha varit föräldraledig.
1500 kr per månad, dvs skuldfria om 50 år :p

Planen är dock att amortera mer när jag får en heltidstjänst. Helst 5-10'/månad så lånen är väck om 10-15 år, jag hatar att vara skuldbelagd...

Köp dig investeringar för 10.000 i månaden istället så kommer ett helt nytt liv ha öppnat sig för dig om 10-15 år. :-)

Köp dig investeringar för 10.000 i månaden istället så kommer ett helt nytt liv ha öppnat sig för dig om 10-15 år. :-)

Då ska man ju lyckas köpa rätt också :)
Jag är så himla dåligt påläst när det gäller sånt , och för feg för att bara chansa.

Hur lär jag mig bäst? :)

Efter att ha diskuterat med nära och kära om hus, huslån och amortering där alla hade delade åsikter undrar jag:
Hur resonerar ni kring amortering? Amorterar ni mycket, har ni tänkt att ni nångång kommer vara fria från huslån? Hur många procent satsar ni på att amortera på ert lån?

Självklart amorterar vi!
När vi köpte huset hade vi ett amorteringsfritt år, eftersom vi hade en del renoveringar att göra och pengarna passade bättre där, men amorterar sedan år två.

Vi har tänkt att bo här i cirka fem år till, vilket innebär att vi kommer ha amorterat i runda slängar 150 000 - 200 000 kronor vid det laget. (Vi lånade typ 800 000.) Det är sköna pengar att ha vid försäljning och vi ser det som en form av sparande. Jag räknar med att en försäljning täcker både inköps- och renoveringskostnader (och ger en vinst på typ 10%).

Vi amorterar (och sparar). Nu när räntorna blivit så låga så lägger vi in en extra 1000-lapp per månad i amortering. Vi tror och planerar att bo kvar i detta hus resten av livet, så vi vill få ner lånen så mycket som möjligt så vi har ett riktigt billigt boende i framtiden.

Nej, det är inte allmängiltigt. Vissa vill ha tillgång till mycket pengar, andra vill bara vara skuldfri.

Hade jag låtit bli att investera de senaste 15 åren hade jag haft mer pengar på kontot idag, vilket nästan är en liten bedrift i sig med tanke på indexutvecklingen.

Det är farligt att sprida myten om garanterad framgång.

Tänkte snarare på att det är väl redan amorteringskrav på villalån? Eller är det något jag bara fått för mig? :p
Ja, man får liksom inte välja. Vi har ett flexibelt lån där vi kan välja att amortera mindre eller mera (men alltid bara högst 10%) av lånet. Så blir det dåligt med pengar kan vi sluta att amortera, eller amortera mindre ett tag.

Jag har aldrig fattat hur det kan funka som det gör i Sverige... Låter riskabelt.

(Vi betalar ca 900€ i månaden, alltså drygt 8000 kr. Just nu minns jag inte hur mycket av det som är ränta, men kanske kring 2000kr)

Eftersom vår bank inte erbjuder detta är jag så insatt hur det fungerar,men så har jag förstått. Om vi vill nån mån bara betala ränta måste vi betala en summa på 50e för att banken ändrar om lånet den månaden..
Du har ett dåligt lån :D
Vi får göra så gratis. Bara att gå in i nätbanken och fylla i valfri summa, sålänge minskningen/ökningen handlar om högst 10% av lånets summa

Alltså flexsystemet handlar om amorteringsfria månader i stort sett. Eller säg att du får in massvis med pengar en månad, då kan du amortera mer den månaden, och kanske mindre en annan månad då det är dåligt med pengar.

Poängen är alltså att man måste amortera här. Lånen ligger oftast på 25 år, och det är ovanligt att få kortare lån än så. De flesta banker har en fast avgift varje månad, och du får liksom inte ändra den hur som helst eftersom allt är uträknat från början. Nu har dock några banker börjat erbjuda flexlån, där man alltså kan justera amorteringssumman lite hur som helst. Visst kan du spara pengarna till nästa månad, men ju fortare du betalar av, destu fortare minskar lånet och räntorna...

För oss har det handlat om att få amortera mera ibland. Hos andra banker kostar det att amortera extra.

Du har ett dåligt lån :D
Vi får göra så gratis. Bara att gå in i nätbanken och fylla i valfri summa, sålänge minskningen/ökningen handlar om högst 10% av lånets summa
Ja eller dålig bank?men man ändrar ju inte gärna på amorteringen,vilket man kanske skulle ha gjort om det varit gratis.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 679
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 981
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 477
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 762
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama