Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vid ett fastighetsköp så är 20 år bra. En ny bil på max 5 år.Ja, vi amorterar. För närvarande motsvarande 1% av vad vi köpte för men planen är att om två år öka till 4% av vad vi köpte för. Lånet ska vara avbetalt om 20 år då jag är en glad pensionär:-)
Så har det ju kunnat fungera de senaste 20 åren. Att man topplånat en fastighet vid köp. Betalat räntorna och amorterat marginellt. Andelen lån på de egna tillgångarna har stadigt minskat pg av att fastighetsvärdena ständigt ökat
Samtidigt har inkomsterna relativt sett till de från början tagna lånen även stigit.
Idag har vi en lite annorlunda situation. Fastighetspriserna stiger fortfarande men räntor och inflation ligger på en bottennivå.
Jag har kunnat ligga på samma månadsavgift alltsedan jag tog lånen vilket numera resulterar i en kraftig amortering.
Och man blir mörkrädd när man ser hur folk lånar maximalt för att kunna (de är ofta tvungna) köpa sitt boende.
Men vad händer när (inte om) bostadspriserna faller?
Nya säkerheter ska fixas fram, ofta till högre räntor.
Ett prisfall på 20% gör ju att många skulle få ett brev från banken om ytterligare säkerheter på befintliga lån.
Efter att ha diskuterat med nära och kära om hus, huslån och amortering där alla hade delade åsikter undrar jag:
Hur resonerar ni kring amortering? Amorterar ni mycket, har ni tänkt att ni nångång kommer vara fria från huslån? Hur många procent satsar ni på att amortera på ert lån?
Vi köpte ett helrenoveringsobjekt som vi renoverar i omgångar. Renoverar, värderar upp, pausar, renoverar osv.Efter att ha diskuterat med nära och kära om hus, huslån och amortering där alla hade delade åsikter undrar jag:
Hur resonerar ni kring amortering? Amorterar ni mycket, har ni tänkt att ni nångång kommer vara fria från huslån? Hur många procent satsar ni på att amortera på ert lån?