Amortering

Vi amorterar inte utan sparar på konto för att kunna renovera badrummet.
Vår lägenhet har gått upp i värde med över 300.000 sedan vi flyttade in enligt en värdering jag fick gjort nyligen, så jag känner mig trygg med värde på lägenhet kontra den lånesumma vi har.

Jag har i alla år haft rörlig ränta och amorterat större klumpsummor när det passat sig (egentligen alla sparpengar, med undantag för en liten buffert).
Nu pluggar jag och skulle verkligen inte ha råd att amortera, så nu blir det 0 men räntan är så låg så det blir ingen "jobbig" kostnad.
Mitt mål är absolut att vara lånfri i framtiden.

Jag amorterar inte. Har lån på ungefär halva inköpspriset och min lägenhet har dubblat sitt värde sen dess, så jag känner mig inte tyngd av skulder.

Ja, vi amorterar. För närvarande motsvarande 1% av vad vi köpte för men planen är att om två år öka till 4% av vad vi köpte för. Lånet ska vara avbetalt om 20 år då jag är en glad pensionär:-)
Vid ett fastighetsköp så är 20 år bra. En ny bil på max 5 år.
Visst svider det. men varenda krona man amorterar är ju ytterligare en krona hemma.
o tänk, sälja fastigheten när man är 65, köpa en mindre bostadsrätt och resa upp resten av pengarna, så länge man orkar ;)

Vi köpte huset i november och amorterar ännu inte då vi valde att spara ihop den buffert vi vill ha först. Nu ska vi ha barn i veckan så funderar på att vänta med amortering ytterligare för att kunna spara föräldradagar under första året. Vi har lånen bundna på väldigt låga räntor i ett par år . Har dock möte med banken för att bolla med dom hur vi ska tänka kortsiktigt.

Vår långsiktiga plan är att huset ska betalas av och vara vår pensionsförsäkring. En framtida försäljning och möjlighet att kunna flytta utomlands när det är dags :)

Så har det ju kunnat fungera de senaste 20 åren. Att man topplånat en fastighet vid köp. Betalat räntorna och amorterat marginellt. Andelen lån på de egna tillgångarna har stadigt minskat pg av att fastighetsvärdena ständigt ökat
Samtidigt har inkomsterna relativt sett till de från början tagna lånen även stigit.

Idag har vi en lite annorlunda situation. Fastighetspriserna stiger fortfarande men räntor och inflation ligger på en bottennivå.

Jag har kunnat ligga på samma månadsavgift alltsedan jag tog lånen vilket numera resulterar i en kraftig amortering.

Och man blir mörkrädd när man ser hur folk lånar maximalt för att kunna (de är ofta tvungna) köpa sitt boende.

Men vad händer när (inte om) bostadspriserna faller?
Nya säkerheter ska fixas fram, ofta till högre räntor.
Ett prisfall på 20% gör ju att många skulle få ett brev från banken om ytterligare säkerheter på befintliga lån.

Så har det ju kunnat fungera de senaste 20 åren. Att man topplånat en fastighet vid köp. Betalat räntorna och amorterat marginellt. Andelen lån på de egna tillgångarna har stadigt minskat pg av att fastighetsvärdena ständigt ökat
Samtidigt har inkomsterna relativt sett till de från början tagna lånen även stigit.

Idag har vi en lite annorlunda situation. Fastighetspriserna stiger fortfarande men räntor och inflation ligger på en bottennivå.

Jag har kunnat ligga på samma månadsavgift alltsedan jag tog lånen vilket numera resulterar i en kraftig amortering.

Och man blir mörkrädd när man ser hur folk lånar maximalt för att kunna (de är ofta tvungna) köpa sitt boende.

Men vad händer när (inte om) bostadspriserna faller?
Nya säkerheter ska fixas fram, ofta till högre räntor.
Ett prisfall på 20% gör ju att många skulle få ett brev från banken om ytterligare säkerheter på befintliga lån.

Sitter man med topplån eller en högt belånad fastighet hade jag absolut tänkt annorlunda och velat amortera så mycket som möjligt medan räntorna är låga.
Vi har lån på 50% av husets värde i dagsläget. 20% av dom pengarna sitter på ett konto för renovering som, när den är genomförd, kommer att öka värdet med ungefär motsvarande summa.

Vi amorterar, det var självklart för oss. Kanske vi har det lite annorlunda eftersom vår lilla gård med största sannolikhet inte kommer att gå upp i värde särskilt mycket. Vi har inte heller någon tanke om att sälja i framtiden för att bo på något annat ställe (men det kan ju ändra sig).

När vi fixat lite grejer som vi har tänkt är det nog inte omöjligt att vi betalar av lånet i klumpsummor. Rätt mycket av det skulle gå att betala av redan idag men jag tycker om sparpengar :D För att ingen nu ska tro att jag sitter på en miljoner i sparkapital så kan jag tala om att gården kostade lite mer än en ny Volvo V70. Så är det att bo i glesbygd, det andra lägger på huslån lägger vi på bränsle :p

Efter att ha diskuterat med nära och kära om hus, huslån och amortering där alla hade delade åsikter undrar jag:
Hur resonerar ni kring amortering? Amorterar ni mycket, har ni tänkt att ni nångång kommer vara fria från huslån? Hur många procent satsar ni på att amortera på ert lån?

Ja vi amorterar på våra lån. Tanken är att huset skall var betalt helt o hållet till pensionen. Det kan tyckas vara en lång tid men nu när räntan är låg ökar vi på inbetalningen på amorteringen så vem vet det kan gå fortare :) Mer man betalar på sina lån ju mindre lånade pengar att betala ränta för.
Mvh
Pudlan

Vi amorterar inte just nu. Jag är föräldraledig och min man student så vi har valt att inte amortera för att kunna hålla igen en aning på uttaget av dagar. Tidigare amorterade vi en liten slant. Efter sommaren kommer min man börja jobba och då börjar vi förmodligen amortera igen, om vi inte startar med att bygga upp våra buffertkonton först. När vi köpte lägenheten för tre år sedan lånade vi ca 20 % av inköpspriset. Sen dess har priserna gått upp rejält och idag har vi lån på ca 50 % av värdet. Om värdet håller i sig även efter 1/8 återstår att se dock...

Vi amorterar i långsam takt just nu, vi lever nästan på bara min mans inkomst då jag inte får mer CSN. Vi är emellanåt lite oense om hur vi ska göra i framtiden, när jag får jobb. Han vill gärna amortera av lånet rätt fort, vilket vi kan göra, det är inte ett hysteriskt stort lån och vi är vana att leva snålt. Samtidigt är jag väldigt trött på att leva just snålt. Jag vill göra roliga saker för mina pengar!

Det som svider i min mans själ är att vi "ger bort" en massa pengar till banken i räntor varje år. Jag förstår det samtidigt som vi minskar den summan varje månad, och det hade varit kul att resa och ha en ny bil och äta mindre halva priset middagar. Det blir nog en kompromiss i slutänden. Huset kommer att vara betalt innan vi blir pensionärer iaf.

Jag amorterar strax över 3000 kr/månad och har gjort en extra inbetalning på ytterligare 3000 kr förra månaden. Planerar att fortsätta göra det då och då, om jag har möjlighet. Vågar inte öka permanent s a s, eftersom jag inte riktigt vet vilka kostnader jag kommer att ha framöver.

Jag amorterar 1000:- per månad.
Lånen är ca 47% av utgångspriset om lägenheten skulle läggas ut nu (dvs antagligen en ännu mindre procent av det verkliga försäljningspriset).
Har dock inga planer på att amortera av allt någon gång, men då jag har ganska stora möjligheter att spara pengar varje månad och de "trygga" sparformerna har så låg ränta så känns det lika bra att amortera lite också.

Då räntan på huslånet är löjligt låg har vi hittills amorterat 500 kr på det under de 1,5 år vi bott här, mest för att se hur det funkar. Har dock ett par blancolån för renovering av huset som vi i dagsläget amorterar kraftigt på, de ska vara avbetalda om ett par år och då kommer vi förmodligen amortera mer på själva huslånet. Har tänkt värdera upp huset så att vi kan baka in renoveringar i huslånet, men vi ska bara göra det och det och det innan det känns värt att ta ut mäklare :angel:

Sen är det lite svårt att planera just nu, jag söker jobb för fullt och beroende på hur det går med det får vi såklart helt andra förutsättningar för amorteringar. Mest troligt blir det dock till att spara ihop till lite fler renoveringar/byggnationer innan vi går in för fullt för att betala av hela huset (vilket är väldigt viktigt för sambon, och jag skulle inte heller tycka det vore helt fel), men det sänker ju också belåningsgraden s.a.s. eftersom det förhoppningsvis ökar värdet på huset.

Vi har amorterat på vårat hus från dag1, detta såg vi som en självklarhet
Sedan har vi tagit nya lån för att köpa bilar och båt och dessa betalar vi av i en betydligt snabbare takt än vad banken kräver

Vi amorterar, en rätt blygsam summa per månad och sedan i större klump när det passar. Har amorterat ca 25% av lånet hittills. Jag vet inte om vi någonsin kommer att bli helt skuldfria men vi har haft en mycket bra värdeökning på huset så der känns som en bra investering.

Efter att ha diskuterat med nära och kära om hus, huslån och amortering där alla hade delade åsikter undrar jag:
Hur resonerar ni kring amortering? Amorterar ni mycket, har ni tänkt att ni nångång kommer vara fria från huslån? Hur många procent satsar ni på att amortera på ert lån?
Vi köpte ett helrenoveringsobjekt som vi renoverar i omgångar. Renoverar, värderar upp, pausar, renoverar osv.

När vi renoverar så amorterar vi mindre eftersom en större del av pengarna då går till renoveringen. Dock betalar vi ändå minst det som kommer krävas på nya lån :)
När vi sedan har en paus så amorterar vi mer.

Planen är att huset ska vara avbetalt när jag fyller 60.

Jag har topplån med amorteringskrav och har dessutom varit tvungen att utöka det för att fixa mitt trasiga badrum.
Förhoppningen är att kunna betala av den utökningen inom ett år (med hjälp av ROT). Med enskild firma i dagsläget har det varit svårt att amortera en större grad eftersom min inkomst varierar otroligt månad till månad. Nu står jag inför ett heltidserbjudande och faller det ut väl hoppas jag kunna beta av hela topplånet på några år, följt av CSN och sedan fortsätta med resten av bolånet allt eftersom. Optimist javisst :up: (jag avskyr lån).

Vi amorterar inte i dagsläget, bostaden är belånad till ungefär 50 % av marknadsvärdet. Jag har kapital att amortera med men väldigt lite kassaflöde in (CSN) och jag investerar hellre det jag har på banken, maken har kassaflöde in men inte lika mycket på banken. Närmsta 18 månaderna ska en eller båda av oss vara föräldralediga och då vill vi inte behöva vända på örena. När jag börjar jobba om ungefär 1,5 år är min tanke att vi ska börja amortera rätt rejält. Vore fint att få bort i alla fall 25-30 % av lånet innan det är dags för försäljning.

Här i Finland är det snarare så att alla amorterar. Tror inte du kan ta lån och säga till banken att du inte tänker amortera. Det är liksom självklart.. Nån annan finne får isåf rätta mig om jag har fel...

Vi tog huslån på 25 år,ingen stor summa då vi köpte en gammal gård ut i ingenstans. Under hela lånetiden har vi sammanlagt 2 år som man inte behöver amortera,endast betala ränta. Vi betalar 1000e/mån på huset,stallet och bilen. Vissa banker har flexsystem så att du kan betala lite extra nån mån om du vet att du inte kan betala lika mycket nästa mån.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 679
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 981
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 477
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 762
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama