Amninshysteri!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amninshysteri!!

på bvc förespråkar amning till varje pris,
Apropå detta (men inte enbart riktat till dig Chrysler) så blir jag lite förvånad. Är BVC jobbiga på dem som inte ammar?

Jag blev nämligen lite förvånad/överraskad (positivt) att man i föräldragruppen sa "för er som har tänkt att amma...." osv. Det var aldrig något som togs för givet där. Och sen på BB så frågade de innan (i förlossningsbrevet) om man tänker amma och när vi var där så var de aldrig "påstridiga" när jag försökte få till amningen; snarare tvärtom; väldigt försiktiga och jag fick hela tiden BE dem om hjälp. Bland annat när vi inte fick till sonens grepp riktigt då var sköterskan mycket noga med att fråga: Är det okej om jag tar i ditt bröst?

Så; jag har svårt att se att samma personer som uttryckt sig såhär skulle stå och "domdera" över en kvinna som väljer att inte amma. Men; det är klart att det säkert kan finnas rötägg överallt.
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag tror att det kallas amningshysteri för man är så skör själv, i den situationen. Med Elin strulade amningen och jag fick lov att ge ersättning, varpå hon vägrade amma alls. Men jag fick under ett par månader varje gång vi träffade någon ny förklara varför jag inte ammade och det tog på krafterna eftersom jag själv satt och försökte rannsaka mig varför amningen inte fungerade. Idags läget vet jag varför och är mest förbaskad på att BB och BVC missade rätt uppenbara tecken.

Sen har jag långammat Fredrik, han var nästan 2 år innan jag slutade helt, men mötte aldrig någon som hade några problem med det. Jag vet att det finns flera, men i den situationen var jag så trygg i mig själv och vad jag gjorde att jag tog inte åt mig av några kommentarer.
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag körde med den principen. Vill folk bry sig, är det deras problem.

Jag ammade inte, pga psykiska skäl. Fick några frågor under graviditeten, och svarade bara helt ärligt. Ingen sade emot då.
Fick en del frågorom amningen efter han var född, och gav samma svar. Några få skulle argumentera vidare, och fick då bara ett "Jag har gjort ett val, baserat på hur JAG känner det, och det är så det kommer att vara" och då gav dom upp.

Jag tog aldrig illa vid mig, men det var kanske för att jag hade min anledning klar för mig, och struntade i vad andra hade för åsikter. Dom har ändå inte just mina erfarenheter, och kan lägga värderingar i mitt beslut.
 
Sv: Amninshysteri!!

Tar man illa vid sig eller anser att man är färdigammad om man slutat är det väl bara att vänligt säga att man gjort sitt val och så är det med det,har som frågar problem med det så är det upp till dem,tycker jag :angel:

Man kommer alltid att göra olika val vad det gäller barn,uppfostran,sömnmetoder/inga sömnmetoder, smakisar tidigt/smakisar sent/, dagis/dagmamma/inget alls osv...

Så länge man är säker på att man valt rätt bör man kunna stå för det utan att bli arg/ledsen/ta det på värsta möjliga sätt, folk kommer alltid att fråga en hel massa man tycker att de inte har med att göra.


Men många av de som inte ammar gör det inte för att de valde det, utan för att amningen inte fungerade.

Jag själv VILLE amma. Jag ville dessutom amma så länge som möjligt. Men jag KUNDE inte amma. Då spelade det ingen roll att jag fick höra att det är så bra och praktiskt och mysigt för jag kunde inte amma mer för det.
Och då var frågor om varför jag inte ammade väldigt känsliga, eftersom jag inte bearbetat att amningen inte fungerat själv ännu. Jag sörjde över att amningen inte fungerat.

Nu har jag inga problem att förklara varför jag inte ammar eller stå för mitt beslut att inte amma alls om/när jag får fler barn. För nu har jag fått bearbeta och kunnat förstå varför jag inte kan amma.
 
Sv: Amninshysteri!!

hävdar man att det är "det bästa för barnet" så antyder man att flaskmatade barn på något sätt far illa och de gör de inte, inte i Sverige där vi har rent vatten och bra mat

Nu var jag ful och citerade mitt i en mening MEN,är inte det något man läser in själv att barnen skulle fara illa?
Kanske för att man är känslig/ledsen/besviken över att ammningen inte fungerade?

Flaskmatning tycker jag absolut är ett fullgott alternativ,och ingen har väl hävdat att det skulle vara skadligt för barnen att bli flaskmatade,likaväl som jag inte skulle skämmas över att ge en djurunge ersättning om mamman inte kunde dia det?

Alternativet är ju att bebisen/djuret svälter ihjäl.
 
Sv: Amninshysteri!!

Svarar Snurrfian & Minta samtidigt.

Jag kan förstå att man man mår dåligt om man planerat att amma men att det inte fungerade.
Men fortfarande är det nog ingen som menar något illa med att fråga eller blir hysteriska pga ammningen inte fungerade,det går ju liksom inte att göra så mycket åt om man kämpat och försökt.

Men absolut kan jag förstå om att det känns jobbigt innan man bearbetat klart att ammningen inte fungerade.

Det jag inte förstår är allt detta prat om ammningshysteri,ingen blir väl hysterisk om någon inte kan amma? Eller så uppfattar man det som hysteri för att man själv mår dåligt över att det inte fungerade?

Dock verkar även de som ammat prata om denna ammningshysteri :confused:
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag körde med den principen. Vill folk bry sig, är det deras problem.

Det gjorde jag med,hade bestämt redan innan att jag inte skulle amma,för jag tyckte att det där med ammning var något väldigt konstigt och läskigt...Nu blev det inte så. Fick väl frågan varför jag fattat mitt beslut,men mer var det inte.

Jag brukar försöka att inte bry mig så mycket i vad folk anser sig tycka/veta/tro om mig.
Hade jag däremot gärna velat amma men inte kunnat vet jag inte hur jag hade tagit en sådan fråga, men som jag känner rent sponatnt idag är att funkar det inte så gör det inte...inte mer med det.
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag har tre barn,nu är mina vuxna,18-23 år!
Men jag har aldrig kunnat amma mina barn,dom är uppfödda på ersättning,och är helt normala barn! Visst fick jag höra att man ska amma,men kan man inte,så kan man inte!
Och,fördelen med flaska är att man vet vad dom får i sig!
Du är en supermamma med flaska!
 
Sv: Amninshysteri!!

Elin är född 02 och runt de åren var det en intensiv informationskampanj om hur bra amningen var och hur viktigt det var att amma. Innan var det många som inte ammade av orsaker som att brösten skulle bli förstörda, de hade ingen lust osv men tack vare den kampanjen så var det många som började amma, tyvärr gick det lite överstyr på en del ställen eftersom det blev en slags tävling om vilket BB som fick flest mammor att amma, och ersättning blev väldigt "hysch" om och det talades om att det mest var ett påhitt för barnmatsföretagen att tjäna pengar.

Hos BM och gravidgruppen pratades det enbart om att det var bara att lägga till barnet så skulle det amma och allt var frid och fröjd.

Men när jag väntade Fredrik 05 så hade det vänt och det var mer som det är i dagsläget, att ja visst är amning bra, men inte till varje pris.
 
Sv: Amninshysteri!!

Här på mvc utgick de från att jag skulle amma, samma på bb(självklart skulle det varit jag som haft sista ordet om det varit så att jag från början inte velat amma).
Även när min son inte fick i sig det han behövde ville de inte erbjuda ersättning på bb.

Först när vi var på andra bvc besöket & de insåg att han bara kommer gå ner i vikt, sa sköterskan att han måste ha ersättning.
Hon var även noga att säga att man inte skulle se det som ett nederlag, fast det var jag som tjatat efter ersättning hela tiden.
Sköterskan tyckte helt enkelt det var en ohållbar situation att man skulle behöva amma varje eller varannn timme & tyckte att även mammor ska ha tid att äta & göra annat än att amma hela tiden.
Så inget negativt där.

Verkar vara olika attityder, vissa ska minsann försöka hålla ut & amma fast det varar & blöder från brösten & bebisen måste äta hela tiden för att bli mätt, medan andra inser att det är ohållbart.
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag var inte med på "barnfronten" 2002...Så det visste jag inte att det var så då.

Låter som det bättrat sig ordentligt,fick också barn -05.

Tror BM på MVC undrade om jag kunde tänka mig att pumpa ut mjölk i början när jag var så anti att amma,och det tyckte jag var okej. På BB ville de mest veta om jag ville ha tabletter för att mjölkproduktionen skulle upphöra. BVC sköterskan frågade lite vänligt om jag ville prova att amma då jag tyckte det var ganska jobbigt att pumpa hela tiden,dessutom kändes det som att jag inte kunde veta om jag fått ut tillräckligt till Hampus,så då provade jag och på den vägen blev det helammning,så idag uppfattar jag det inte som att någon försökte tvinga mig vilket nog fått mig att bli ännu mer anti-ammning än jag redan var.

Att det bara skulle vara att "lägga till" bebisen och det fungerar fungerar ju inte för alla, i det läget kan jag tänka mig att man känner sig ganska,ja vad skall man säga,dålig som mamma när man inte lyckas med det som "bara" skall funka,riktigt så enkelt är det ju inte.

Däremot tycker jag inte att det råder någon ammningshysteri nu,utan att de flesta bli accepterade för det val de gör. Jag hoppas det iaf.

Snarare känns det som att det peppas starkt för ersättning igen,om man inte vill,orkar,känner för det,tycker det är tråkigt att amma osv.
(i det fall man inte kan borde det ju vara en självklarhet att ge ersättning)
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag uppfattade mest "amningshysterin" genom att det var jättemycket information om amning och amningstekniker och fördelar mm, men nästan inget om hur det är om det inte fungerar.
På BB liksom förutsattes det att det skulle fungera, bara man gjorde rätt.

Nu var det naturligtvis inte alla som jobbade där som verkade ha den uppfattningen. Jag träffade en jättegullig BM som tog mig på allvar och som hjälpte mig jättemycket.
Hade jag kommit ihåg vad hon hette hade jag skickat ett tackkort till henne. Ska faktiskt försöka ta reda på det. :)
 
Sv: Amninshysteri!!

Det är iofs dåligt tycker jag,jag trodde också att ammningen bara skulle fungera vilket den gjorde för mig (jag var helt ointresserad av barn innan jag själv fick,och eftersom jag inte tänkt att amma kopplade jag nog bort allt som hade med ammning att göra)

MVC borde vara duktigare på att upplysa om att ammning inte kan fungera,trots allt verkar det ju vara ganska vanligt att det är problem med ammningen på ett eller annat sätt,en del får det att funka efter mycket "lidande" andra får det inte att fungera alls.

Att få veta att risken finns att det inte kommer att fungera och att man inte är ensam om det kanske kan få det att kännas lite bättre om det inte inte fungerar?

Är det för att man inte skall göra reklam för ersättning man inte pratar om det tro? Eller för att folk skall försöka amma innan man börjar med ersättning?
 
Sv: Amninshysteri!!

Att få veta att risken finns att det inte kommer att fungera och att man inte är ensam om det kanske kan få det att kännas lite bättre om det inte inte fungerar?

Spinner lite vidare och funderar över hur det i så fall kommer sig att kvinnor i Sverige idag som får barn inte redan vet att amning inte alltid fungerar smärtfritt? Jag tycker det är så underligt om man liksom inte tagit reda på sådant själv, ändå. Ungefär som det där med snitt. Jag har två bekanta som blev snittade för något år sen. Båda två akutsnittades. Och båda blev tydligen ganska "störda" av detta eftersom ingen av dem ens tänkt tanken att det skulle kunna bli så. Den ena tjejen har jag pratat med själv (den andra är bekants bekant) och hon sa att hon aldrig läst något alls om snitt i böckerna hon köpt; för hon skulle ju föda vaginalt! Och jag förstår inte.... hur man som kvinna över 30 år gammal inte redan av sig själv förstår att saker o ting inte alltid blir som man planerat. :confused:

Jag var själv inställd på vaginal förlossning och på att amma. Men jag insåg redan tidigt i graviditeten; eller faktiskt före jag ens var gravid; att det kanske inte skulle bli vaginal förlossning - saker kan ju hända! Och det blev snitt för oss; ett planerat pga sätesläge.
Likadant med amning; jag har sett det som något jag vill, men även där insett/förstått att det kanske inte skulle gå. Det har liksom räckt att läst på nätet/i böcker, att prata med min mamma, svärmor och andra för att inse att det är olika för olika kvinnor. För vissa fungerar det utan problem; för andra inte.
Hur kan man liksom helt missa detta?
 
Sv: Amninshysteri!!

Stackars dig :( Det är så taskigt av folk att klanka ner på andra. Många som fått sina barn för tidigt har svårt att få igång amningen och konstigt är väl inte det. Jag fick min andra för tidigt och skulle sitta med full publik och lära stackaren att äta. Det var hemsk men det var ju andra gången för mig så jag visste ändå lite hur jag skulle göra,

Du som inte ammar längre har ju guldläge att låta pappan ta större del i erat barn så passa på och njut :)
 
Sv: Amninshysteri!!

Håller med. Ett visst ansvar har man faktiskt på att ta reda på saker själv och informationen finns bara man läser den. Även mycket av amningsproblemen skulle försvinna om folk faktiskt var pålästa. Nästan dagligen blir jag förvånad över hur dålig amningskunskapen är hos nyblivna föräldrar. Har de inget intresse av att lära sig? Gravida kan lägga ner timmar på att fundera och jämföra barnvagnar men har knappt öppnat en endaste bok om amning och rent krasst så är barnvagnen onödig medan amningen handlar om barnets överlevnad. Kan du inte amma och inte vet hur man flaskar ja då spelar det ingen roll vad du har för vagn.

Men åter till flaskmatningen. Det finns massor av information bara man söker. De stora familjesidorna har tex hela forum inriktade mot flaskmatning så att säga att det inte finns info är ett tecken på att man inte sökt. Även på ersättningspaketen står grundläggande information om hur man gör.
 
Sv: Amninshysteri!!

Inte för det hör till tråden igentligen.. Ni som ammar. Tycker ni det e viktigt att barnet ligger vid bröstet eller får i sej själva mjölken bara.. Eller både och?? (Hoppas ni förstår vad jag menar) :)
 
Sv: Amninshysteri!!

Stackars dig :( Det är så taskigt av folk att klanka ner på andra. Många som fått sina barn för tidigt har svårt att få igång amningen och konstigt är väl inte det. Jag fick min andra för tidigt och skulle sitta med full publik och lära stackaren att äta. Det var hemsk men det var ju andra gången för mig så jag visste ändå lite hur jag skulle göra,

Du som inte ammar längre har ju guldläge att låta pappan ta större del i erat barn så passa på och njut :)

Hm känner igen det där me publik när man skulle amma.. Det va juh inte så kul..

Jo det e juh sant att pappan kan ta större del av barnet. Lättare att smita ut till syrrans häst o rida lite..:) (Då man tyvärr har lånat ut sin egen på foder)
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag får också frågan ibland från olika människor om jag ammar. Eller snarare så frågar de "fungerar det med amningen också?" och när jag svarar ja så säger de "åh, vad skönt för dig!" och pratar om hur praktiskt och enkelt det är när det funkar. De som frågar och är nyfikna verkar (enligt min erfarenhet) ofta vara sådana som antingen haft problem att amma själva eller också sådana som har någon närstående som haft problem med amning. Så jag upplever INTE att de frågar "fräckt" - de verkar glada över att jag har "lyxen" att det funkar. :)

Men jag vet ju förstås inte hur de hade reagerat om jag svarat "nej". Jag gissar att de då kommit med råd av olika slag. Vilket ju faktiskt i de flesta fall är snällt av dem! Även om jag kan tänka mig att man blir less som icke-ammande mamma att om och om igen få höra råd man redan provat.

För att återgå till tråden: jag har inte märkt någon amningshysteri. Men jag har ju å andra sidan inga problem med min amning. För mig är det (liksom för flera som redan skrivit) helt begripligt att vissa inte kan amma av olika skäl. Däremot är jag fullständigt frågande inför den som inte ens vill försöka amma eller bara "inte vill". Om man inte lyckas pga kroppsliga eller psykiska hinder så är det klart man ska sluta! Men; om man inte ens försöker - tycker jag nog man är ganska egocentrisk faktiskt.

Än en gång tycker jag att du träffade huvudet på spiken, kan bara hålla med och hade med barn nr 1 lyxen att amningen fungerade jättebra efter bara några dagar (inte direkt, fick lite hjälp när han gått ned ör mycket i vikt och sög fel) och jag hade aldrig ont. Hoppas väntande nr 2 får samma lätta amning.
 
Sv: Amninshysteri!!

*Kl*

Varför kallas det hysteri bara för att BVC,MVC och folk i allmänhet tycker att ammning är det bästa för barnet? Var kommer hysterin in? Jag har aldrig sett/hört någon bli HYSTERISK över att någon inte ammar,därmot kanske inte dela åsikten,men så är det väl med allt?

Bara för att majoriteten inte tycker samma sak som jag i en fråga tycker jag inte att det är någon "hysteri"

Kan bara hålla med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 188
Senast: Modest
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 014
Senast: Flixon
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp