Amninshysteri!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amninshysteri!!

DU har inte mött någon amningshysteri - men du har mött folk som frågar ifall du ammar...
VAR har de med saken att göra alls egentligen?
Du tror inte att det finns ett samband? Att det finns en "amningshysteri" generellt i samhället som gör att folk frågar mammor ifall de ammar.

Nej du har rätt, de har inte med saken att göra, jo det har säkert samband.
Men jag har inte stött på att de frågat varför jag inte ammat, då hade jag nog sagt åt dem att sköta sig själva.
Öht tycker jag det är fräckt att fråga om ngt sånt, det är väl bara bvc & läkare som har viss befogenhet att fråga.
 
Sv: Amninshysteri!!

Det som kan vara något att tänka på är att även om amning säkert är bra så finns det faktiskt ingen diagnos där man med tvärsäkerhet kan säga att detta beror på att barnet inte ammades. Man har teorier om att amning kan vara en av de faktorer som är positiva tex för allergier etc men mer än så är det inte. Vi är ju många som inte ammades på 70-talet och som är friska på alla sätt och vis så att barnet skulle fara illa på nåt sätt av att inte ammas finns det inget belägg för. Jag skulle säga att det finns tusen gånger värre saker att utsätta sitt barn för som kan skada det för livet än att inte amma, den saken är klar. Men det får lätt enorma proportioner när man är nybliven mamma.
 
Sv: Amninshysteri!!

Aminingshysterin kanske e lite olika beroende på vart man bor. Här tycker dom att man ska amma oavsett vad... Men visst tycker jag att det e upp till än sj o amma. När jag va gravid så längtade jag efter o få amma mitt barn (verkade så mysigt) men så gick det inte allt kändes så ledssamt. Men huvudsaken för mej e att mitt barn mår bra =D Men skulle jag få ett till barn hoppas jag verkligen att det ska funka för oss.
Sen tror jag folk har lite fördomar mot mej också för att jag e så ung o dom tror väl att jag inte vill amma o den som klagar mest e faktist svärmor:( Folk tror väl inte att jag försökt tillräckligt..
Hmm om dom bara visste!!!!

(kanske lite knäppt inlägg men jag e inte så duktig på att skriva i samafattning.. :angel:)
 
Sv: Amninshysteri!!

Öht tycker jag det är fräckt att fråga om ngt sånt, det är väl bara bvc & läkare som har viss befogenhet att fråga.

Varför är det så fräckt?
Jag tycker många övereagerar på frågan och VILL se det som att folk tycker att man är dålig för att man inte ammar.

Precis som att folk frågar om bebisen sover bra,är "snäll",har kolik mm är det väl inte konstigt att fråga om man ammar. Jag tycker det blir fräckt om man lägger någon värdering i det däremot. Men att bara fråga någon om hon ammar ser inte jag som fräckt.
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag får också frågan ibland från olika människor om jag ammar. Eller snarare så frågar de "fungerar det med amningen också?" och när jag svarar ja så säger de "åh, vad skönt för dig!" och pratar om hur praktiskt och enkelt det är när det funkar. De som frågar och är nyfikna verkar (enligt min erfarenhet) ofta vara sådana som antingen haft problem att amma själva eller också sådana som har någon närstående som haft problem med amning. Så jag upplever INTE att de frågar "fräckt" - de verkar glada över att jag har "lyxen" att det funkar. :)

Men jag vet ju förstås inte hur de hade reagerat om jag svarat "nej". Jag gissar att de då kommit med råd av olika slag. Vilket ju faktiskt i de flesta fall är snällt av dem! Även om jag kan tänka mig att man blir less som icke-ammande mamma att om och om igen få höra råd man redan provat.

För att återgå till tråden: jag har inte märkt någon amningshysteri. Men jag har ju å andra sidan inga problem med min amning. För mig är det (liksom för flera som redan skrivit) helt begripligt att vissa inte kan amma av olika skäl. Däremot är jag fullständigt frågande inför den som inte ens vill försöka amma eller bara "inte vill". Om man inte lyckas pga kroppsliga eller psykiska hinder så är det klart man ska sluta! Men; om man inte ens försöker - tycker jag nog man är ganska egocentrisk faktiskt.
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag anser att amningsfrågor är för intima för att bara ställa till vemsomhelst man inte känner.
Kolik & sömn är lite annat.
 
Sv: Amninshysteri!!

Jo det hade varit snällt av dem att komma med råd om du hade frågat dem, inte om du inte ber om råd, då lägger de sig i ngt de inte har att göra med.
Men det upplevs ju oxå olika, du verkar inte så brydd över såna frågor medan andra faktiskt får ångest av att behöva prata sånt, speciellt om de inte ammar & tidigare fått negativa vibbar av omgivningen.
 
Sv: Amninshysteri!!

Men vad är skillnaden och var ligger det "intima" för att det är bröst inblandat eller vad? :confused:

Vissa kan säkert tycka så men pga hysterin är bara ordet amning rätt laddat för många.
& visst, vad jag använder mina bröst till har ju egentligen ingen annan med att göra.
Förtydligar bara att jag inte själv tycker ajg märkt av ngn amningshysteri men många gör ju uppenbarligen det.
Här är bvc jättebra på sånt & förespråkar aldrig amning till vilket pris som helst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Amninshysteri!!

Vissa kan säkert tycka så men pga hysterin är bara ordet amning rätt laddat för många.
& visst, vad jag använder mina bröst till har ju egentligen ingen annan med att göra.

Om man bara tycker att ordet ammning är jobbigt eller om man får "ångest" av frågan om man ammar är det nog något man bör beratbeta med sig själv om man far så illa av det.

Ang människor man inte känner,hur ofta brukar de fråga om man ammar eller inte?

Ammar man så :ja

Ammar man inte så :Nej

Vill man inte amma och mår dåligt över frågan får man väl säga att "det har du inte med att göra" eller stå för sitt val (varför öht välja något man inte törs stå för?)

Funkade det inte att amma:Så ja då gör det ju inte det.

Sedan tror jag inte det är vad/hur du använder dina bröst som folk frågar.
 
Sv: Amninshysteri!!

*Kl*

Varför kallas det hysteri bara för att BVC,MVC och folk i allmänhet tycker att ammning är det bästa för barnet? Var kommer hysterin in? Jag har aldrig sett/hört någon bli HYSTERISK över att någon inte ammar,därmot kanske inte dela åsikten,men så är det väl med allt?

Bara för att majoriteten inte tycker samma sak som jag i en fråga tycker jag inte att det är någon "hysteri"
 
Sv: Amninshysteri!!

Nja, folk akn ju lägga sig i hur man ska använda sina bröst oxå när de börjar ge olika tips på hur man ska amma:smirk:
 
Sv: Amninshysteri!!

Tar man illa vid sig eller anser att man är färdigammad om man slutat är det väl bara att vänligt säga att man gjort sitt val och så är det med det,har som frågar problem med det så är det upp till dem,tycker jag :angel:

Man kommer alltid att göra olika val vad det gäller barn,uppfostran,sömnmetoder/inga sömnmetoder, smakisar tidigt/smakisar sent/, dagis/dagmamma/inget alls osv...

Så länge man är säker på att man valt rätt bör man kunna stå för det utan att bli arg/ledsen/ta det på värsta möjliga sätt, folk kommer alltid att fråga en hel massa man tycker att de inte har med att göra.
 
Sv: Amninshysteri!!

Amningshysterin har jag inte märkt av precis, ändå gången jag reagerat på något är väl när en främmande människa frågade min om jag ammade. :eek: Inte fasiken brukar man fråga främmande människor sådana saker. Annas har alla varit stöttande trots att jag slutade amma ganska tidigt då det inte fungerade.
 
Sv: Amninshysteri!!

Det finns ett antal ganska osakliga "sanningar" som får onödigt stora proportioner när man får barn. Och det är faktiskt osakligt och ganska skuldbeläggande att säga att "man måste inte amma men det ääääär ju det bästa för barnet" som man får höra tusen gånger när man är nybliven förälder. Det finns egentligen inga entydiga medicinska eller biologiska belägg för detta om man granskar forskningen. Därmed inte sagt att det är dåligt att amma men hävdar man att det är "det bästa för barnet" så antyder man att flaskmatade barn på något sätt far illa och de gör de inte, inte i Sverige där vi har rent vatten och bra mat. Granskar man dessutom de medicinska rön som finns kopplat till amning så är de i de allra flesta fall statistiska, vilket innebär att det kan finnas andra variabler som har påverkat än just amningen, det finns inga biologiska/medicinska klara samband för att amning skyddar mot tex psd.
 
Sv: Amninshysteri!!

Det har du rätt i, man säger "så här är det", om folk börjar tjafsa & sedan är det bra med det.
Men ingen skulle ha behövt känna sig dålig om det inte varit så att man i vissa skrifter, attityder & på bvc förespråkar amning till varje pris, så man kan ju förstå dem som tar illa vid sig när folk pressar dem på såna frågor.
 
Sv: Amninshysteri!!

kl

Jag har aldrig märkt av nån amningshysteri och då fick jag aldrig amningen att fungera med äldsta barnet. Visst frågor om/hur amningen fungerat har jag fått, men det även med de andra två där amningen fungerat. Läkare, BVC, MVC mm har aldrig sagt nått negativt om mitt beslut att lägga ner en dåligt fungerande amning. Att man själv haft dåligt samvete (framförallt när allergierna dök upp) är ju en annan sak, men det har inget med amningshysteri att göra utan mer en känsla av misslyckande. Amningen är ju liksom slutet av cykeln.

Däremot har jag fått rena påhopp för mitt beslut att fortsätta amma efter ettårsdagen. Det värsta påhoppet är att blir anklagad för att vara pedofil för man ammar ett barn över ett års ålder. (Numera tar jag inte åt mig av dessa kommentarer, de säger mer om dem än om mig. De är de som tolkar in sexuella övergrepp i amningen, men det kan inte säga vad det är som sker på ett års dagen som gör att det ena dagen är bra att amma och nästa är pedofelilt).

Det finns en stark anti-amningshystri. Amningen är boven till allt och lösningen till allt heter ersättning/välling.
* bebis går inte upp tillräckligt enligt bvc (att deras kurvor är baserade på flaskmatade bebisar är det tyst om) - ge ersättning
* Bebis går upp för mycket - sluta amma
* bebis sover inte hela natten - ge ersättning
* Mamman är trött - ge ersättning
* bebis äter lite dålig - sluta amma och ge välling
* Pappan har dålig anknytning - sluta amma

osv osv
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 188
Senast: Modest
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 014
Senast: Flixon
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp