Amninshysteri!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amninshysteri!!

Inte för det hör till tråden igentligen.. Ni som ammar. Tycker ni det e viktigt att barnet ligger vid bröstet eller får i sej själva mjölken bara.. Eller både och?? (Hoppas ni förstår vad jag menar) :)

hum. Jag har inte funderat så mycket på det. Det viktigaste för mig är nog att barnet får i sig mjölken. Men som bonus så blir ju amningsstunden också en självklar stund av närhet/trygghet. Barnet får tillgodosett hud-mot-hud-kontakten på ett enkelt sätt som liksom bara blir "av sig själv". Dessutom får barnet en del av sitt sugbehov tillfredsställt.

MEN; gällande närhet/trygghet så kan ju den delen absolut uppnås även med flaskmatning. Även då kan man lägga barnet hud mot hud med en själv!
 
Sv: Amninshysteri!!

Inte för det hör till tråden igentligen.. Ni som ammar. Tycker ni det e viktigt att barnet ligger vid bröstet eller får i sej själva mjölken bara.. Eller både och?? (Hoppas ni förstår vad jag menar) :)

Jag tycker att själva bröstmjölken är det viktiga, att man ammar är bara bonus för det gör allt så mycket enklare och mysigaree. Om man kan amma så har man ju mjölken steril, lagom varm, direkt serverad och snyggt förpackad. :p
Ska man till med flaska/kopp så blir det ju direkt mycket med meckande.

Läste nånstans att WHO:s rekommenationsprioritering ang spädbarnsföda var

  1. Ammad av mamman
  2. Urpumpad mammamjölk
  3. Ammad av annan
  4. Donerad bröstmjölk
  5. Ersättning

Nu är ju nummer 3 och 4 svåra att uppfylla i Sverige (vi kan ju inte precis köpa humanmjölk på Konsum) men om det gick så skulle även jag föredra det framför ersättningen. Själv pumpade jag ut så mycket det gick med ettan men det sinade ganska snabbt för pumpen var inte tillräckligt effektiv. :(
 
Sv: Amninshysteri!!

Kan ju bara svara för mig själv.

Min graviditet var väldigt fokuserad på förlossningen då jag hade, och har, en stor förlossningsskräck. Jag kunde allt om förlossning och kejsarsnitt. Men att läsa om amning slog mig aldrig.

Något om amningen kom aldrig upp på annat håll heller. Jag har inga i min närhet som haft problem med amningen och på MVC gjordes det bara en notis i min journal att jag skulle amma.
Vi var inte heller med på någon föräldrautbildning, då den ändå mest handlade om förlossning enligt min BM. Och förlossningen talade jag ju redan om med min auroraläkare.
Min mamma är sjuk efter en stroke, så henne har jag inte kunnat tala med om graviditet eller amning alls.
Och på BB skulle man bara göra som de sa, så skulle allt lösa sig.

Efteråt har jag sökt efter information om ångest vid amning och amningspsykos men inte hittat särskilt mycket.
Så just mitt problem är svårt att hitta information om. Eller också letar jag på fel ställen.

Detta är inga bortförklaringar för varför jag var dåligt informerad om just amningen. Efteråt inser jag naturligvis att jag skulle varit bättre påläst.
Men jag anser fortfarande att jag blev dåligt bemött på BB och just deras information om när amningen inte fungerar var minst sagt marginell. Och då läste jag allt jag kom över om amning.
Nåja, BB fick ju en bock på att jag delvis ammade när jag lämnade dom, så de var nog nöjda i alla fall. *bitter ironi ;)*
 
Sv: Amninshysteri!!

Spinner lite vidare och funderar över hur det i så fall kommer sig att kvinnor i Sverige idag som får barn inte redan vet att amning inte alltid fungerar smärtfritt? Jag tycker det är så underligt om man liksom inte tagit reda på sådant själv, ändå. Ungefär som det där med snitt. Jag har två bekanta som blev snittade för något år sen. Båda två akutsnittades. Och båda blev tydligen ganska "störda" av detta eftersom ingen av dem ens tänkt tanken att det skulle kunna bli så. Den ena tjejen har jag pratat med själv (den andra är bekants bekant) och hon sa att hon aldrig läst något alls om snitt i böckerna hon köpt; för hon skulle ju föda vaginalt! Och jag förstår inte.... hur man som kvinna över 30 år gammal inte redan av sig själv förstår att saker o ting inte alltid blir som man planerat. :confused:
Du anar inte hur många gånger jag fått på nöten för att jag har uppmanat gravida kvinnor att lära sig mer även om kejsarsnitt, när de frossar i förlossningsberättelser, ställningar och metoder...
Det är en form av strutsmentalitet tror jag, de vill inte tro att det ska kunna gå på något annat sätt än som de planerar.
Läs om förlossningen i boken man får från MVC - flera hela sidor om vaginalförlossning och så några rader om kejsarsnitt. Läs vilken föräldratidning som helst i samma ämne och uppdelningen är identisk.
Jag har studerat fenomenet eftersom jag aktivt letade info om kejsarsnitt när jag var gravid, ffa med ettan.

Sen angående det där med amningshysteri, som många tydligen hakat upp sig på. När jag fick ettan (2002) så stod det i infopappren att mitt BB var ett "amningsvänligt BB". Och redan DÅ ansåg jag att det inte alls var amningsvänligt utan just amningshysteriskt.
Jag var fullt inställd på att jag skulle amma, OM det fungerade. Jag hade alltså tänkt tanken att det kanske inte fungerar.
Men problemet var när man väl satt där med sin nyfödda som vägrade ens försöka ta tag om bröstet. Personalen på BB var inte "vänliga" utan snarare pressande angående amning. Det bara skulle gå till vilket pris som helst. Det fanns inga andra alternativ.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, man måste nog ha varit med om att misslyckas med amning för att förstå detta med amningshysteri. Man känner sig ofta själv misslyckad och jag garanterar att skuldkänslorna inte blir ett dugg mindre av alla kommentarer man får. Man ÄR känslig när man nyss fått barn och det är så väldigt lätt att tolka allt emot en, även välmenta råd och tips...
 
Sv: Amninshysteri!!

Att bara "inte vilja" ger mig en känsla av att man sätter sig själv före barnet utan någon särskild anledning och då får jag lite horn... :devil:

Jag håller med om att det låter illa. I många fall finns det nog någon psykisk spärr bakom. Det hade låtit 100 gånger bättre ifall de sa typ: "Jag har en del i bagaget som gör att jag inte kan förmå mig att amma."

Man behöver inte redogöra för sina skäl att välja bort amning, ifall man inte vill. Men lite mer borde det väl ligga bakom ett sådant beslut än att man inte tycker det verkar kul, typ...?
 
Sv: Amninshysteri!!

För mig har det varit viktigt att ge barnen mat på det sätt som är naturligast för dem.
Det är en stor njutning för bebisar att suga på bröst, kan man amma tycker jag inte att man ska ta ifrån dem det.
Dessutom är det mest miljövänligt och billigast, och man behöver inte oroa sig för att mjölken inte är steril.


Angående amningshysteri för några år sen så märkte jag inte av det då heller.
Min äldsta son är född -01 och det var knappast nån hysteri varken på bb eller bvc.
Tvärtom nästan. Fick dålig information om hur man ammar för att slippa få sår.
Och bvc-sköterskan tyckte att jag skulle sluta amma när sonen var 4 månader för att han var så rund.
 
Sv: Amninshysteri!!

Sköterskan tyckte helt enkelt det var en ohållbar situation att man skulle behöva amma varje eller varannn timme & tyckte att även mammor ska ha tid att äta & göra annat än att amma hela tiden.
Så inget negativt där.

Verkar vara olika attityder, vissa ska minsann försöka hålla ut & amma fast det varar & blöder från brösten & bebisen måste äta hela tiden för att bli mätt, medan andra inser att det är ohållbart.

Men seriöst?
Vilken konstig inställning. Vad är viktigare den första tiden med en nyfödd bebis än att ge den det bästa den kan få?
Äter bebisen varje timme eller varannan timme finns det ju massor av tid till att äta själv och gå på toa och annat som man måste.
Ohållbart?
Jag hade blivit förbannad om bvc-sköterskan sagt så till mig.
 
Sv: Amninshysteri!!

Läs om förlossningen i boken man får från MVC - flera hela sidor om vaginalförlossning och så några rader om kejsarsnitt. Läs vilken föräldratidning som helst i samma ämne och uppdelningen är identisk.
Jag har studerat fenomenet eftersom jag aktivt letade info om kejsarsnitt när jag var gravid, ffa med ettan.
Fast det är ju kanske inte så konstigt heller? De allra flesta föder ju ändå vaginalt. Och vaginal förlossning kan ju ske på så många fler olika sätt. Vid snitt så är det helt enkelt bedövning och någon annan som plockar ut barnet. Okej, man kan välja på att vara vaken eller sövd, men inte mer. Så det faller sig ju rätt naturligt att det inte är lika mycket info. Exakt hur snitt görs osv behöver man ju inte veta som patient; man är ju inte själv där och skär. ;)

Jag kände mig ändå fullt upplyst om kejsarsnitt när jag gjorde det. Dels utifrån info i mina böcker som jag köpt, dels från webben och dels från BM.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, man måste nog ha varit med om att misslyckas med amning för att förstå detta med amningshysteri. Man känner sig ofta själv misslyckad och jag garanterar att skuldkänslorna inte blir ett dugg mindre av alla kommentarer man får. Man ÄR känslig när man nyss fått barn och det är så väldigt lätt att tolka allt emot en, även välmenta råd och tips...

Säkert har du rätt i det!!
 
Sv: Amninshysteri!!

Men seriöst?
Vilken konstig inställning. Vad är viktigare den första tiden med en nyfödd bebis än att ge den det bästa den kan få?
Äter bebisen varje timme eller varannan timme finns det ju massor av tid till att äta själv och gå på toa och annat som man måste.
Ohållbart?
Jag hade blivit förbannad om bvc-sköterskan sagt så till mig.

Jag tycker nog också det lät lite... överdrivet. Okej; om barnet fortsätter äta varje- varannan timme och hänger vid bröstet 45 minuter varje gång i flera månader. DÅ kan jag förstå om man blir smått uttjatad som mamma. Men; den där maratonamningen rör sig ju i regel bara om en kort period (eller flera korta perioder).

Ärligt talat förstår jag inte riktigt ibland... vad har folk väntat sig när de får barn? Trodde de att de skulle kunna ägna all tid åt sig själva direkt när barnet är fött?
När jag läser på tex familjeliv så skriver en del om att det är så jobbigt för deras barn är 1 vecka gammalt och äter varannan timme dygnet runt. "Vad ska jag göra?" :crazy: Och jag känner bara: jo, men det gjorde ju Viggo också då.... så ÄR det ju med en liten baby! Det är en så himla kort period i ens liv. Kan man inte bara försaka sig själv dessa veckor som det rör sig om?
 
Sv: Amninshysteri!!

  1. Ammad av annan

Nämen kräkas! Ammad av annan! :eek: De erbjöd mig att ge utpumpad mjölk från en annan mamma till min dotter på BB Och jag blev helt vansinnig! Fan va äckligt! Man har ju ingenaning om vad det är för människa!!!

TS. Jag har känt av lite så att folk hackar lite på mig för att nte jag ammat.. Speceillt eftersom jag inte ville prova alls.. Det var mååånga som tyckte att jag var dum som vägrade nått jag inte ens provat. Men själva tanken på att amma gjorde mig illamående och äcklad så därför valde jag att inte plåga mig själv. Och min dotter mår fin fint:)
Nä vill man amma och det fungerar så grattis. Men är det så att det inte funkar så tycker iallafall jag det är bättre att ge ersättning och slippa ha ångest!
 
Sv: Amninshysteri!!

Nämen kräkas! Ammad av annan! De erbjöd mig att ge utpumpad mjölk från en annan mamma till min dotter på BB Och jag blev helt vansinnig! Fan va äckligt! Man har ju ingenaning om vad det är för människa!!!

Varför är det äckeligt? :confused::confused::confused:

Fick själv ta emot urpumpad mjölk från någon annan till sonen på BB.
Är jättetacksam över att det finns mammor som vill ge mjölk åt sjukhusen...
 
Sv: Amninshysteri!!

Varför bli vansinnig? Bröstmjölk är det behov av vid BB, och det är jätte bra att det finns folk som vill ge av sin mjölk

Zaira hann före
 
Senast ändrad:
Sv: Amninshysteri!!

Varför äckligt. Donationsmjölk är ordentligt kontrollerad.

Jag hade faktiskt föredragit en donatormjölk framför ersättning.
 
Sv: Amninshysteri!!

Vi verkar ha ganska liknande erfarenheter av BB och deras press på amning.
Jag var också på ett s k amningsvänligt BB och inte tyckte jag det var så amningsvänligt.

Och det är framför allt från BB- personal jag upplevt amningspress och amningshysteri.
 
Sv: Amninshysteri!!

Det finns inget som hellst behov av Bröstmjölk på BB. Det finns ersättning som i många fall faktiskt är bättre än Bröstmjölken.
 
Sv: Amninshysteri!!

Det finns inget som hellst behov av Bröstmjölk på BB. Det finns ersättning som i många fall faktiskt är bättre än Bröstmjölken.
Tror du att det är därför de efterlyser bröstmjölksgivare? För att det inte finns någon efterfrågan?

Bröstmjölk används främst på neonatalavdelningarna.
 
Sv: Amninshysteri!!

Svamla inte om något du inte vet något om.

Tror du det är därför de till och med betalar folk för att de ska sälja sin bröstmjölk? För att de inte behöver den?

Äh, lägg ner
 
Sv: Amninshysteri!!

Är det upp till dig att avgöra om det finns behov av bröstmjölk?
Hur kan nånting som är tillverkat i fabrik vara bättre för en bebis än det det är tänkt att bebisen ska klara sig på?

Jag hade blivit ledsen om jag inte kunnat amma direkt efter förlossningen och mitt barn inte fick någon bröstmjölk alls, utan nåt äckligt pulver blandat med vatten istället.

Jag skulle kunna tänka mig att amma någon annans små bebisar också om de inte fick nån bröstmjölk på annat sätt.

Hoppas du inte för över din ersättningshysteri på din dotter så hon kommer få samma skeva bild av amning.
 
Sv: Amninshysteri!!

. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, man måste nog ha varit med om att misslyckas med amning för att förstå detta med amningshysteri. Man känner sig ofta själv misslyckad och jag garanterar att skuldkänslorna inte blir ett dugg mindre av alla kommentarer man får. Man ÄR känslig när man nyss fått barn och det är så väldigt lätt att tolka allt emot en, även välmenta råd och tips...

Det kan jag verkligen hålla med om. Känns exakt som du skriver "Man känner sig ofta själv misslyckad och jag garanterar att skuldkänslorna inte blir ett dugg mindre av alla kommentarer man får."

Fast jag e mkt glad att jag iallafall att jag fortfarande orkar pumpa ur mjölk till min lilla flicka så hon får bröstmjölk också =)
Fick beröm idag av en barnmorska som ringde idag o frågade hur allt stod till med oss här hemma..
Hon sa:- Nämen guu vad duktig du e som orkar pumpa det tycker jag e starkt gjort.. Då blev jag mkt glad att någon kan vara snäll o ge en positiv kommentar ibland=)

Blir glad när man läser här också då man får känna att det inte e bara jag som inte ammar :) :rofl:
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag har ju, som sagt, pumpat och flaskmatat alla mina tre och min BVC-tant har många gånger påpekat att hon är impad av att jag varit så ihärdig. För mig har det känts som en självklarhet.

Ett tips bara från en som varit med - spara så mycket du kan i frysen (om du har något överskott, vill säja), för det brukar sina rätt fort när man bara pumpar, eftersom man inte får hormonpåslaget som kommer av att barnet ligger och snuttar vid bröstet. DÅ kan du ge delvis bröstmjölk så länge lagret räcker - min "trea" fick delvis bröstmjölk i 3 månader efter att jag sinat...
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 194
Senast: Modest
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 014
Senast: Flixon
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp