Amninshysteri!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amninshysteri!!

Det finns inget som hellst behov av Bröstmjölk på BB. Det finns ersättning som i många fall faktiskt är bättre än Bröstmjölken.
Ersättning är INTE bättre än bröstmjölk. Det är ett OK substitut men aldrig är ersättning bättre än originalet, sen kan Nestlé mfl påstå det hur mycket de vill, det ändrar iaf inte faktumet. Ersättning innehåller tex inte de fettsyror och antikroppar som finns i bröstmjölk.

Och behovet av donerad bröstmjölk på BB och Neo är jättestort. Det är så stort att behovet inte kan uppfyllas. Som det är nu så är det oftast bara de som är riktigt förtidigt födda eller ordentligt sjuka som får bankmjölk om mammans produktion inte räcker. Resten måste få ersättning eftersom bankmjölken inte räcker. Min son fick ersättning eftersom han var fullgången, men sjuk. Jag hade föredragit att han hade fått bankmjölk, men den mjölken fanns det andra som hade större behov av. Som tur så behövde han bara sondas två gånger med ersättning och sen dess så ammades han fullt ut.

Om det inte skulle finans nått behov så skulle de ju inte betala upp till 120 kr litern för bröstmjölk.
 
Sv: Amninshysteri!!

Ja det är så jag tycker!
1. Ersättningen ger mamman mer frihet
2. Ersättningen ger pappan mer närhet till barnet
3. Mamman kan äta och dricka vad hon vill
4. Barnet får i sig rätt näring
5. Man slipper BMs som klämmer en på tuttarna :D
6. Om ersättning skulle bli mer "okej" så skulle fler mammor slippa lida och må dåligt

Har även läst (men hitar tyvärr ingen källa på nätet) att mammor med allergi INTE överför några antikroppar mot allergier till barnet eftersom de inte har några.
 
Senast ändrad:
Sv: Amninshysteri!!

1. Ersättningen ger mamman mer frihet
2. Ersättningen ger pappan mer närhet till barnet
3. Mamman kan äta och dricka vad hon vill
4. Barnet får i sig rätt näring
5. Man slipper BMs som klämmer en på tuttarna
6. Om ersättning skulle bli mer "okej" så skulle fler mammor slippa lida och må dåligt

1: Är det så mycket mer frihet att koka vatten och flaskor jämt? Visst pappan/farmor/kompis kan ge mat men det är bara en kort tid man ammar sådär jätteofta,varför skulle man inte kunna ge barnet det han/hon behöver den korta tiden (förutsatt att ammningen fungerar)

2) Pappan kan ge lika mycket närhet endå,hörde om en mamma som bara ammade,allt annat skötte pappan.

3) Ofta kan man äta ganska mycket bara man provar att barnet inte reagerar på det,alla barn reagerar inte på jordgubbar,lök och dyl medan vissa gör det. Alkohol,skall man ju inte dricka men även det går ju att lösa tex genom att pumpa ur mjölk innan eller ge ersättning just det speciella tillfället om man nu tycker att det är svårt att avstå.

4) Det gör ammning också förutsatt att man har mjölk så det räcker och barnet orkar/klarar av att amma.

5) Man kan även be BM att inte klämma en på tuttarna :angel:
Ingen klämde på mina iaf och hade någon gjort det hade jag sagt till. Inte direkt så BM överfaller en och klämmer.

6) Varför skulle ersättning inte vara okej? Tror knappast någon dömer en mamma som inte kan amma om denna säger detta,alternativet är ju att låta barnet svälta ihjäl vilket jag inte tror någon skulle tycka var okej...och vill man inte amma så vad finns det då att må dåligt över om man gjort det valet själv?
 
Sv: Amninshysteri!!

Ja det är så jag tycker!
1. Ersättningen ger mamman mer frihet
2. Ersättningen ger pappan mer närhet till barnet
3. Mamman kan äta och dricka vad hon vill
4. Barnet får i sig rätt näring
5. Man slipper BMs som klämmer en på tuttarna :D
6. Om ersättning skulle bli mer "okej" så skulle fler mammor slippa lida och må dåligt

Har även läst (men hitar tyvärr ingen källa på nätet) att mammor med allergi INTE överför några antikroppar mot allergier till barnet eftersom de inte har några.
Det där låter mest som ett försvarstal från en som inte vill amma, inte som några fakta.

Ersättning är just ERSÄTTNING som ges i stället för bröstmjölk.

Naturen har ordnat så att bröstmjölk innehåller exakt det som ett spädbarn behöver vid olika tillväxtfaser. Detta går att härma någorlunda men aldrig exakt. Ersättning är baserad på komjölk och även om det täcker näringsbehoven så är det faktiskt inte idealiskt. Det är tillräckligt bra som ersättning för bröstmjölk som inte finns, men att påstå att det är bättre än naturens egna råvaror - NO WAY!
Och så länge mamman inte är undernärd så bildar kroppen "rätt" blandning av mjölk nästan oavsett vad man äter - om än kanske med lite olika smak beroende på vad mamman ätit.

Ja, det finns en del fördelar med att mata med flaska, men också nackdelar. Trust me, I've done that! Med tre stycken... Och bröstmjölk så långt lagret räckte, vilket var 100% i ca 2½ månad och sen delvis i några månader till. Per barn...
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag hade inte tyckt att din syn på amning var skev om du bara hade sagt att du inte ville amma för att du mådde dåligt av det, men jag tycker verkligen att den är skev när du säger att ersättning är bättre än bröstmjölk, att du hoppas att ditt barn inte ska amma, att det är äckligt och att det inte finns behov av donerad mjölk på BB.
 
Sv: Amninshysteri!!

Ja men det är min syn på saken! Jag mådde faktiskt så illa av alla ammande mammor på bb att jag inte gick utanför mitt lilla drapperi mer än när jag behövde.
Jag tror man kan säga att ja har fobi för amning för bara jag ser en bild på en mamma som ammar så blir jag illamående. När jag satt på amningsinfon på föräldrakursen höll jag på att svimma för jag tyckte det var så otäckt...
 
Sv: Amninshysteri!!

Ok, och då förstår jag varför DU inte ville amma, men sluta då upp med att säga att ersättning är bättre, för det är det inte
 
Sv: Amninshysteri!!

Naturen har ordnat
Snälla använd inte denna korkade motivering! Vem är Naturen och på vilket sätt har och kan den ordna nåt? Det är lika relevant som att säga att "Gud har ordnat...". Det retar mig nåt kolosalt att man i seriösa gravidtexter använder denna mumbojumboförklaringmodell som inte betyder nånting. Det är som att tala om tandfen eller storken till barn. Om NATUREN var en begåvad designer med en medveten plan, kan man exempelvis fråga sig varför 16% av alla gravida kvinnor (var 6e kvinna!) dör i länder med dålig förlossningssjukvård.
 
Sv: Amninshysteri!!

Det där låter mest som ett försvarstal från en som inte vill amma, inte som några fakta.

Ersättning är just ERSÄTTNING som ges i stället för bröstmjölk.

Naturen har ordnat så att bröstmjölk innehåller exakt det som ett spädbarn behöver vid olika tillväxtfaser. Detta går att härma någorlunda men aldrig exakt. Ersättning är baserad på komjölk och även om det täcker näringsbehoven så är det faktiskt inte idealiskt. Det är tillräckligt bra som ersättning för bröstmjölk som inte finns, men att påstå att det är bättre än naturens egna råvaror - NO WAY!
Och så länge mamman inte är undernärd så bildar kroppen "rätt" blandning av mjölk nästan oavsett vad man äter - om än kanske med lite olika smak beroende på vad mamman ätit.

Ja, det finns en del fördelar med att mata med flaska, men också nackdelar. Trust me, I've done that! Med tre stycken... Och bröstmjölk så långt lagret räckte, vilket var 100% i ca 2½ månad och sen delvis i några månader till. Per barn...

Jag haller med dig, forutom att ersattning ar baserat pa soja just for att komjolk ar olampligt for barn under 1 ar :idea:

Jag hade verkligen velat amma, men Chloe var sa liten nar hon foddes (2.3kg och behovde ligga pa varmemadrass de forsta dagarna) och orkade inte suga och sa har hon den mest pyttelilla rosenmun :D sa hon hade svart att fa tag ocksa (tydligen har jag jattestora brostvartor :(). Tongue tie hade hon ocksa vilket inte heller hjalpte.
Amber ammade litegrann pa sjukhuset men det var svart att fa till sugtekniken - hon tog tag, slappte, tog tag, slappte - och blev helt hysterisk till slut. Sa jag borjade pumpa ur redan dag 1.
Men tyvarr upplevde jag ocksa amningshysteri pa mitt sjukhus :(
Det skulle ammas till varje pris ("alla kvinnor utan undantag kan amma"), de vagrade erkanna att man KAN uppleva diverse problem med amningen utan det var bara mitt fel att det inte funkade - ett av de felen ansag de vara mina stora brostvartor (som jag tidigare inte agnat en tanke men nu har komplex for :(). Det revs och slets i barnen, klamdes pa mina tuttar, osv i det oandliga. Och man kan inte skylla pa engelsmannen for sjukhusets tva amningsexperter var svenskar :crazy:

Tjejerna ar nu 7 veckor gamla och jag pumpar fortfarande ur och ger i flaska. Fordelen med det ar att aven andra kan mata barnen, en stor hjalp nar man har tvillingar! Nackdelen ar allt extraarbete, t.ex. den eviga steriliseringen av flaskor :crazy:
Men de far aven tillagg framst pa kvallar och natter for tyvarr racker inte pumpningen som stimulering och jag hinner inte alltid heller ata och dricka sa mkt/bra som jag borde for att producera tillrackligt med mjolk for tva barn.

Far se hur lange till det funkar, jag hoppas na tre manader iaf!
 
Sv: Amninshysteri!!

Snälla använd inte denna korkade motivering! Vem är Naturen och på vilket sätt har och kan den ordna nåt? Det är lika relevant som att säga att "Gud har ordnat...". Det retar mig nåt kolosalt att man i seriösa gravidtexter använder denna mumbojumboförklaringmodell som inte betyder nånting. Det är som att tala om tandfen eller storken till barn. Om NATUREN var en begåvad designer med en medveten plan, kan man exempelvis fråga sig varför 16% av alla gravida kvinnor (var 6e kvinna!) dör i länder med dålig förlossningssjukvård.
Survival of the fittest...
Eller kalla det naturens urval.
Det är inte naturligt att alla överlever förlossningar, oavsett djurslag.
Skillnaden är bara att vi människor försöker sätta oss över naturens lagar...

Den mjölk som produceras i mammans bröst, stoets eller kossans juver etc är exakt anpassad efter vad djurslagets späda barn behöver. Annars skulle dessa inte överleva. Evolutionen har gjort att de som haft den bäst anpassade mjölken har levt vidare.

Vi människor har förmånen att kunna mixtra ihop ersättning för vår bröstmjölk OM amningen av någon anledning inte fungerar. För djuren i naturen dör avkommorna om de inte får di.
 
Sv: Amninshysteri!!

Min syn på ammning är inte det minsta skev! Alla folk uppfattar saker på olika sätt och att jag inte tycker likadant som du innebär INTE att min syn på saken är skev!

Och jag säger det igen samma sak som jag talat om förut:
Hade jag nu ammat så hade jag förmodligen inte levat idag!

Hur menar du ?

Allvarligt talat så bekräftar du just att din syn på amning är skev och inget annat. Jag tycker inte att du på något vis måste amma, men du borde faktiskt få hjälp med din väldigt skeva inställning.
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag haller med dig, forutom att ersattning ar baserat pa soja just for att komjolk ar olampligt for barn under 1 ar :idea:
Njäe, inte här i Sverige i alla fall.
Jag fick ge min "etta" dyr specialersättning när jag började komplettera för att undvika komjölksbaserat pga att jag är allergiker. Detta för att försöka undvika laktosintolerans och mjölkproteinallergi.

De vanliga ersättningarna vi köper i butiken är komjölksbaserade.
 
Sv: Amninshysteri!!

Hade jag ammat så hade jag inte levat nu för att: Efter förlossningen var jag tvungen att äta div. väldigt stakra medicener för att överleva och det hade jag inte kunnat göra om jag ammat.
Läkarna har själva sagt att detvar en himmla tur att jag inte ammade
 
Sv: Amninshysteri!!

Ta och tänk ett varv till så kommer du att märka att din förklaring saknar en konsekvent logik. Antingen försöker "Naturen" skapa överlevnad eller så försöker den inte det. Eller menar du att "Naturen" väljer ut vissa som kan amma och få sina barn att växa mha sin bröstmjölk och andra som inte gör det, om nu Naturen har en förmåga att agera och ordna? Som sagt, ditt resonemang låter precis likadant som vissa religiösa resonerar. Ulf Ekman och andra framgångsteologer skulle förmodligen också säga att oförmåga att kunna amma var ett straff från Gud (Naturen!) för att man inte skött sig (var en "fit" människa!).
 
Sv: Amninshysteri!!

Njäe, inte här i Sverige i alla fall.
Jag fick ge min "etta" dyr specialersättning när jag började komplettera för att undvika komjölksbaserat pga att jag är allergiker. Detta för att försöka undvika laktosintolerans och mjölkproteinallergi.

De vanliga ersättningarna vi köper i butiken är komjölksbaserade.


Jaha, vad markligt undrar varfor det ar sa :confused:

Jag kollade just min ersattning och den ar definitivt sojabaserad, inte en gnutta komjolk i den!
 
Sv: Amninshysteri!!

Inte alls inkonsekvent.
I naturen överlever vissa medan andra dör.
Evolutionen har under tusentals år ordnat så att saker och ting fungerar som det bör - oavsett vad du tycker om det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
2 259
Senast: Lingon
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
816
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp