Amninshysteri!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amninshysteri!!

Vore det inte skönare om din dotter får en sund uppfattning om amning?
Och kommer kunna amma sina framtida barn? Det låter fruktansvärt att ha sån fobi mot amning.
Men du kanske kan råda din dotter att vänta med barn om hon har lika mycket problem med sig själv.
Det ÄR meningen att bebisar ska växa upp på bröstmjölk.
Kalvar ska växa upp på komjölk.
Komjölk kommer aldrig vara bättre för människor än människomjölk.

Om din uppfattning om amningen inte är skev kan du ju tala om för mig hur ditt barn hade överlevt innan det fanns ersättning eller om ni bodde i ett U-land med smutsigt vatten.
När du skriver så där konstiga saker får du räkna med att folk reagerar.
Det låter som att du har mycket kvar att jobba med om du ska orka vara en bra mamma.
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag tycker att om man mår dåligt av att amma (vilket du verkar ha gjort vid ens tanken på det?) så ska man naturligtvis låta bli. Men att propagera för att amning är sämre än ersättning?? Herre min je...:crazy:

Avseende punkterna:
1. Mamman blir "friare" - tja, jo, men hon eller pappan måste ju istället blanda ersättning och värma mitt i natten. Det tar mycket längre tid och kostar mycket mera pengar att göra det än att hala fram bröstet och halvsovande ge bebis mat. Om man vill vara "fri" så kanske man inte ska skaffa barn? Barnet är ju ändå beroende av någon förälder dygnet runt.
2. Sant! Om nu pappan också tar hälften av matningarna. En ensamstående mamma blir knappast "friare" och den pappan kommer heller inte närmare sitt barn för att hon låter bli att amma.
3. Sant. Men är det ett så stort problem?
4. Det får det via bröstmjölken också!
5. Inte klämmer BM på tuttarna på en; var har du fått det ifrån? På mig tog de på brösten på BB för att vi skulle lyckas med amningen. Men; ingen tog på mina bröst utan att fråga mig först om det var okej. För det mesta tyckte jag snarare de var för "försiktiga" avseende detta. De gav mest muntliga instruktioner. När amningen väl funkar så behöver ingen BM ens se ens tuttar om man själv inte vill.
6. Ersättning är helt okej och till och med nödvändigt för de som har behov av det. Att däremot säga att amning är äckligt och dåligt tycker jag är en väldigt konstig väg att gå för att få någon slags "erkännande" av att det är okej att ge ersättning.
 
Sv: Amninshysteri!!

Ja men det är min syn på saken! Jag mådde faktiskt så illa av alla ammande mammor på bb att jag inte gick utanför mitt lilla drapperi mer än när jag behövde.
Jag tror man kan säga att ja har fobi för amning för bara jag ser en bild på en mamma som ammar så blir jag illamående. När jag satt på amningsinfon på föräldrakursen höll jag på att svimma för jag tyckte det var så otäckt...

Men hördu. Nog måste du väl förstå att en sådan fobi (du kallar det ju för det själv!) inte är helt "normal"? Det är väl ändå Du som är "undantaget". Menar du på allvar att alla kvinnor borde låta bli att amma och att föräldragruppen ska låta bli att visa/prata om amning för att du har en fobi? Vore det inte enklare att bearbeta den fobin? Åtminstone så att du slipper bli helt svimfärdig när du ser andra amma. Att du inte ammar själv må så vara, men det måste vara rätt jobbigt för dig att nästan svimma om du skulle råka se en bild på en ammande kvinna.
 
Sv: Amninshysteri!!

Barn i Sverige överlevde finfint innan de fanns ersättning! Då fick barnen havrevälling!

Du har ingen som hellst rätt att döma mig som en dålig mamma! Då är du ute på jävligt tunn is! De som känner mig och de BM och div andra folk har alla sagt en enda sak om min mammaroll: Att jg är en av de absolut bästa mammor de träffat! Att jag har enstark och bra kontakt med min dotter och att jag hr en stor kännedom om mig själv och mitt barns behov! Du däreemot kanske har endel att "jobba på" om du kan sitta och döma folk du inte ens känner!
 
Senast ändrad:
Sv: Amninshysteri!!

Jag sa inte att de inte skulle prata om det. Jag fröklarade bra hur det är för mig!
Sverige är ett väldigt vridet samhälle! Det är okej att göra reklam för amning men det är inte okej att göra reklam för ersättning.... Inte ens på tillverkarnas hemsidor finns någon som hellst info om ersättning! Och DET är vridet! Och att forskingen bara peakr åt enahållet.. Där ringer det många varningklockor! Amning hit och amning dit... Men ersättning KAN vara ditt och datt!
Forskningen är bristfällig!
 
Sv: Amninshysteri!!

.
Det låter som att du har mycket kvar att jobba med om du ska orka vara en bra mamma.

Och där har jag funderat färdigt och kommit fram till att jag efter denna extremt korkade kommentar lämnar Buke! Jag har absolut INGET behov av att bli kallad dålig mamma av någon som inte känner mig och som aldrig träffat mig!
Sånna kränkande och idiotiska uttalande betackar jag mig och lämnar därför Buke!
 
Sv: Amninshysteri!!

Vilken käftsmäll !

jag tycker att du reagerar alldeles för kraftigt.

Du har en fobi som faktiskt inte är sund och vill inte göra nånting åt den. Oavsett vilken fobi man har så är det inte sunt OCH det påverkar barnen negativt. DET gör en till en sämre förälder. Du till och med skriver nånstans att du hoppas att din dotter inte skall amma sina eventuella barn. Varför ? För att DU har en fobi ? Det är ju helt tokigt att föra vidare de svagheter man har på sina barn om man kan undvika det.

Jag har också fobier och jag gör ALLT för att mina barn inte skall ärva detta från mig.

Sverige är inte det minsta vridet vad det gäller amning, men du vägrar ta till dig och du vägrar att se vad som är vad. Men jag vet mekanismerna bakom. Skyll på någon annan nör man har problem med sig själv.

Personligen har jag inget emot varesig amning eller ersättning. Men ingen på ett jävla internetforum kan inbilla mig att ersättning är nyttigare någonsin.
 
Senast ändrad:
Sv: Amninshysteri!!

Jaja, vi har nog en ganska annorlunda kunskapssyn och tilltro till ett arguments validitet. Men det kan vi ta i en annan tråd vid tillfälle. :)
 
Sv: Amninshysteri!!

Men snälla nån,nu tycker jag du övereagerar väldigt mycket.

Ingen har sagt att du är en dålig mamma, däremot verkar du ha en ordentlig fobi ang ammning och att överföra detta på barnen låter inte något vidare bra.
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag har INTE skrivit att du är en dålig mamma.
Du citerade ju själv så du måste ha läst vad jag skrev.

Det LÅTER som att du har mycket kvar att jobba med.
Mår man så dåligt att man måste äta starka mediciner har man ju problem. Jag anser att man bör försöka bli av med sina problem.
Jag vet själv hur jobbigt det är att vara mamma samtidigt som man har massa problem med saker. Man är mamma resten av livet.
Du är säkert en bra mamma, om du försöker att inte påtvinga dina fobier på din dotter.
Men jag kan ha fått helt fel uppfattning. Men av dina inlägg att döma kan man tro att du har problem med saker och ting.
Observera TRO!
 
Sv: Amninshysteri!!

1. Ersättningen ger mamman mer frihet
2. Ersättningen ger pappan mer närhet till barnet
3. Mamman kan äta och dricka vad hon vill
4. Barnet får i sig rätt näring
5. Man slipper BMs som klämmer en på tuttarna :D
6. Om ersättning skulle bli mer "okej" så skulle fler mammor slippa lida och må dåligt

Bebisen då?

7. Ersättning kan ger bebisar magknip
8. Ersättning kan göra bebisar tröga i magen
9. Ersättning är gjord på komjölksprotein m.m som många bebisars tarmar inte är mogna för på en gång.



1. Vill man ha frihet kanske man inte ska skaffa barn?
2. Min sambo känner precis samma närhet nu när han kan ge ersättning som de 3e första månaderna jag helammade.
3. Om nu supa sig full på och äta abborre är så himla viktigt att göra varje dag kanske man har problem någonstans? hur kan ens alkohol vara så himla mkt viktigt? Jag kan inte ens dricka jaffa utan att de smakar grogg på dåligt hemkört! och det finns väl annan fisk man kan äta? Har man klarat 40 veckor som gravid klarar man väl att helamma i 6 månader?
4. Hade inter bröstmjölk haft rätt näring till ens barn hade vi inte haft bröst!
5. Varför ska BM klämma en på tuttarna? Du behöver ju inte ens visa brösten för dem.
6. Jag kan förstå de som får massa sår och mjölkstockning, men de har i alla fall försökt. Och då tycker jag också att man har en anledning att säga nej. Det är ingen skillnad på andra saker man säger att man inte klarar av, man måste faktiskt pröva först!
 
Senast ändrad:
Sv: Amninshysteri!!

*kl*

Nu låser jag den här tråden innan den spårar ur fullständigt, ämnet är intressant, men känsligt.

Mvh
Snurrfian-moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
2 259
Senast: Lingon
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
816
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp