Amerikansk travare som ridhäst?

Sv: Amerikansk travare som ridhäst?

amerikanska travare har sämre förutsättningar för ridning än den franska travaren. Deras exteriör skiljer sig ganska mycket

om dom är "bekväm" eller inte att sitta ner på ska man nog inte tänka på. De travare jag har sett är som fotöljer är de som har symaskins trav eller är väldigt markbunden

Bah...Jag har haft en gammelmärr med helamerikansk stam, bara mamman & dottern som var födda i Sverige de resten från USA.
Hon var rätt grov i kroppen, benen grova o hon hade ett stort huvud men hennes temperament är det BÄSTA jag vet....Väldigt lugn o så snäll att man ej vågade bli arg på henne.
När det gällde ridningen på henne var hon faktiskt pigg för o vara 17 år gammal det var då jag köpte henne.
En väldigt trevlig häst, som var lättriden (lite het, men lugnare att köras) och hon kunde skänklarna. Ganska känslig. Hon kunde backa när man bad henne och hon gick framåt på kommandon, ja allt.
En sådan travare med ett mycket bra temperament som är lugn o snäll är inte lätt att hitta....Tycker jag iallafall.

Överlag tycker jag vad jag har sett att de med blandat blod har lättare till samling. Har inte träffat på en heljänkare med samma möjlighet - ännu!

Men nu har jag själv köpt en dam med 94,97% amerikansk, dock 5,03% franskt blod så det är inte riktigt desamma men nästan :D Återstår att se vad det blir av henne

Bah...Jag har haft en gammelmärr med helamerikansk stam, bara mamman & dottern som var födda i Sverige de resten från USA.
Hon var rätt grov i kroppen, benen grova o hon hade ett stort huvud men hennes temperament är det BÄSTA jag vet....Väldigt lugn o så snäll att man ej vågade bli arg på henne.
När det gällde ridningen på henne var hon faktiskt pigg för o vara 17 år gammal det var då jag köpte henne.
En väldigt trevlig häst, som var lättriden (lite het, men lugnare att köras) och hon kunde skänklarna. Ganska känslig. Hon kunde backa när man bad henne och hon gick framåt på kommandon, ja allt.
En sådan travare med ett mycket bra temperament som är lugn o snäll är inte lätt att hitta....Tycker jag iallafall.

Vad har detta med mitt inlägg att göra?

Nu vet inte jag exakt hur en am. travare SKA se ut, men som sagts skiljer dom sig väldigt mycket inom rasen.

Jag kan inte säja hur dom är överlag, men min har aldrig haft svårt för samling (iofs. riden sen 3års ålder), men det är inget problem.
Självklart rasar han iväg om man sitter och slapprider :o

amerikanska travare har sämre förutsättningar för ridning än den franska travaren. Deras exteriör skiljer sig ganska mycket

Gör den verkligen det? Nog för att jag sett ett par riktigt snygga franska travare, men de har i regel längre rygg och överlag skulle jag inte säga att de är mer ridbara. Lite mer som halvblod kan jag sträcka mig till. Överlag lite längre rygg, grövre och inte lika trevligt psyke! ;)

om dom är "bekväm" eller inte att sitta ner på ska man nog inte tänka på. De travare jag har sett är som fotöljer är de som har symaskins trav eller är väldigt markbunden

Skulle var kul att se vilka travare du sett (vilken utbildningsnivå de varit på) för när en tränare travade på min förra kuse i samlad trav såg han helt gudomlig ut:love: inte någon gångart som skulle hävda sig dressyrmässigt gissar jag, men just i den mer samlade traven där ryggen och steget var schwungigt och avslappnat var han som en dröm att sitta på men det såg ändå bra ut. Eller överlag när man hade honom ärligt framåt/nedåt i traven, då såg den både bra ut och var lättsutten.
Har iofs själv inte så många andra bra exempel på "lättsuttna" travare, tycker överlag dom brukar vara halv-lätta att sitta på så snart man får dom avslappnade men kanske är det som du säger att de som är riktigt bekväma att sitta på brukar vara de som är markbundna. Men dom som lärt sig gå schwungigt OCH avslappnat är garanterat bekväma att sitta på.

Jag har en amerikansk travare.
Ett sto på 7 år. Fullkomligt underbar på alla sätt och vis!:love:
Såå vacker, underbart temperament, jättesnäll och enormt lättlärd.
Inte spec lättskrämd heller. Rids i western

Hur hon är att sitta på i traven vet jag inte då jag bara rider barbacka nu och inte vågat teta traven än. Mer än under lättridning innan hon växte ur sadeln
Bild från i somras
7002889.jpg

Hej!

Går och funderar på att köpa en unghäst, korsning mellan hbl och am travare.

Någon som har erfarenhet av hur am. travare/korsningar fungerar som ridhäst? Rörelser, bekväm att sitta på mm?

Alla ideer och kommentarer mottages tacksamt.

mvh Elvira

Jag hade en som var korsning med arab. Det var verkligen en kanonhäst. Bra gångarter och ändå den fantastiska travtraven. Tror nästan han skulle kunnat hävda sig i ett travlöp. Mycket mycket trevligt temperment.

Fast när det gäller korsningar så måste man alltid se till individen. Fördelen är ju att du har den färdiga hästen framför dig och kan se hur den rör sig, om den blivit proportionerlig. Värre är det när man bestämt sig att avla fram en själv.

Jag upplever inte att traven är stötig bara för att det är en travhäst. Faktum är att många travhästar jag har suttit på har en gudomlig trav. Så även min korsning. Det är ju trava de kan.

Hälsning Maja

Jag hade en som var korsning med arab. Det var verkligen en kanonhäst. Bra gångarter och ändå den fantastiska travtraven. Tror nästan han skulle kunnat hävda sig i ett travlöp. Mycket mycket trevligt temperment.

Fast när det gäller korsningar så måste man alltid se till individen. Fördelen är ju att du har den färdiga hästen framför dig och kan se hur den rör sig, om den blivit proportionerlig. Värre är det när man bestämt sig att avla fram en själv.

Jag upplever inte att traven är stötig bara för att det är en travhäst. Faktum är att många travhästar jag har suttit på har en gudomlig trav. Så även min korsning. Det är ju trava de kan.

Hälsning Maja

Här har du hästen jag talade om.

MajaCalil.jpg

Till ZUZZI: jag tror inte att den am. skulle ha sämre förutsättningar än den franska. Som Totala säger skiljer dom sig väldigt, så man kan inte dra alla över en kam.

det är faktist ren sanning att den franska travaren har bättre förutsättningar än den amerikanske för att bli bra ridhästar.

Varför gräva upp en så gammal tråd?:confused:
TS har säkert köpt den där hästen för länge sedan (eller någon annan häst) :cool:

Undrar förresten varför du inte skrev något om hur extremt stötig din amerikanska travare är att sitta på i traven :angel:

Immer

Senast ändrad:

Har du lust att utveckla det lite ?

som zuzzi säger så skiljer sig exteriören. lättare för samling har de också och så är de ju avlade på ett annat sätt än de amerikanska.

nu säger jag inte att de amerikanska inte kan bli bra ridhästar för det kan dem, och jag älskar dem :love: men det är faktist så att köper du en fransk travare så tar det nog inte lika lång tid att skola om den av olika andledningar :)

Det där med omskolningstid kan jag inte jämföra, då min am.travare knappt var inkörd när jag började med honom och har kanske därför inte haft några problem.
Men min ser inte ut som andra am. travare i kroppen, som jag har sett.
Har tyvärr ingen bild att lägga in för tillfället.

Våran franska vi hade var helt underbar, kanske lite tyngre i huvudet.
Men han var riden i många år när vi fick honom.
Han bar sig bättre i trav men inte i galopp.

Det där med omskolningstid kan jag inte jämföra, då min am.travare knappt var inkörd när jag började med honom och har kanske därför inte haft några problem.
Men min ser inte ut som andra am. travare i kroppen, som jag har sett.
Har tyvärr ingen bild att lägga in för tillfället.

Våran franska vi hade var helt underbar, kanske lite tyngre i huvudet.
Men han var riden i många år när vi fick honom.
Han bar sig bättre i trav men inte i galopp.

nej det kan inte jag heller jämföra.. det är bara nåt jag fått höra av alla som jämfört dessa två travarraser :)

och visst, alla är individer! men i regel har de lättare för sig.

Provrid! En del travare har väldigt stötig trav, en del inte! Men det kan bara upplevas om du provrider, hur den är. Sen får du ju titta på benställning osv, så som man gör med alla hästar. De flesta travare har korrekta ben, så jag tror inte du behöver oroa dej för att hästen skulle ärvt fel benställning från travsidan eller så, däremot är de ju avlade för att ha en speciell trav, som kanske inte är önskvärd, om hästen skall användas till ridning. Men det upptäcker du vid en provridning. Till viss del går detta att arbeta bort, men inte alltid.

Vad har detta med mitt inlägg att göra?

"amerikanska travare har sämre förutsättningar för ridning än den franska travaren. Deras exteriör skiljer sig ganska mycket

om dom är "bekväm" eller inte att sitta ner på ska man nog inte tänka på. De travare jag har sett är som fotöljer är de som har symaskins trav eller är väldigt markbunden" ....skrev du o då skrev jag mitt svar på det.
Det finns olika amerikanare, endel har de sämre förutsättningar medan andra har bättre.
Sen vet jag inte om en amerikanare med lång rygg har sämre förutsättningar för ridning.
Min märr var en av dem, som hade lång rygg men hon kunde lyssna på kommandon o känslig för skänklarna, fast jag måste nog erkänna att märren passade mycket bättre som körhäst pga exteriören dvs. hennes långa rygg förövrigt var hon en underbar körhäst med ett fint temperament o dess psyke.

Hoppas det blev klarare nu.

Senast ändrad av en moderator:

som zuzzi säger så skiljer sig exteriören. lättare för samling har de också och så är de ju avlade på ett annat sätt än de amerikanska.

nu säger jag inte att de amerikanska inte kan bli bra ridhästar för det kan dem, och jag älskar dem :love: men det är faktist så att köper du en fransk travare så tar det nog inte lika lång tid att skola om den av olika andledningar :)

Som sagt, det är INTE allmän sanning, möjligen om våra åsikter om ridbarhet skiljer sig såpass mycket.
Det sägs att Franska travare är mer hållbara och de är grövre vilket är stora plus i mina ögon. Men det finns lite grövre amerikanska travare också även om jag inte kan påstå att det är någon större skara av de jag sett hittills.
De är generellt sett lite större. Ett plus om man vill tävla hoppning på hög nivå, eventuellt, och framförallt höjer det värdet eftersom dagens ryttare verkar leta efter stora hästar. Ridbarhet? Nej, bara om man är tung.
Exteriört sett är de längre i ryggen (detta kan jag dock inte bevisa, det är den erfarenhet jag har av franska travare hittills och vad jag sett på bilder/läst i böcker och på nätet) vilket INTE ger bättre förutsättningar för samling. Kan ju ha med storleken att göra. Visst finns det amerikanska travare med lång rygg men generellt sett brukar de ha kort rygg. Benställningen skiljer sig inte mellan bra exemplar av franska travare och amerikanska travare. Helt enkelt för att man prioriterar samma saker inom aveln. Därmed kan inte det heller ge någon skillnad ur samlingsperspektiv. Man kan ju inte jämföra en bra fransk travare mot en dålig amerikansk travare. Jag KAN gå med på att det eventuellt är fler amerikanska som inte är bra exteriörmässigt men med tanke på hur många amerikanska det finns i Sverige har man många att välja på! ;)
Om man ser generellt sett på psyket sägs de Franska travarna vara svårare, inte lika överdrivet ambitiösa som de amerikanska. Det ser jag inte direkt som ett plus.

F ö angående kapaciteten för samling så har jag sett minst 10 travare som haft riktigt bra exteriör just för samling. Sen har jag sett en hel hög med halvdana som kan fungera bra som ridhästar men som inte verkar vara byggd just för samling och därmed har svårare för sig på den biten, och en del rötägg som man helst inte vill sätta en ryttare på ryggen alls. Många av dessa exteriörfel tror jag dock beror på spänningar/låsningar och/eller dålig träning snarare än att de var födda sådana, men det finns alltid en del hästar som aveln helt enkelt misslyckats med. Precis som inom alla raser.

Kan du motbevisa eller åtminstone förklara vad i detta resonemang som är felaktigt? Eftersom det skulle vara allmänt känt att de franska är bättre menar jag.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en tjej på 15 år som går i tankarna om att köpa hund till nästa år. Jag har kollat en hel del på vorsteh men mina föräldrar...
2
Svar
30
· Visningar
3 676
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka