Amerikansk travare som ridhäst?

Sv: Amerikansk travare som ridhäst?

Kan du motbevisa eller åtminstone förklara vad i detta resonemang som är felaktigt? Eftersom det skulle vara allmänt känt att de franska är bättre menar jag.

jag orkar inte motbevisa någonting just nu, då jag rent allmänt själv föredrar de amerikanska. det är bara något jag lärt mig, att så är det. som jag sa - det finns individer, självklart! det finns franska travare som har skitsvårt för samling och det finns am. som har skitlätt för just det! likaså som det är olika förutsättningar för olika typer av ponnyer och halvblod - även där baserat på individen.

men det ÄR i regel så att de franska har bättre förutsättningar pga stam, exteriör, gång osv osv osv. (det är bara att fråga vilken travmänniska som helst (ja, nu kan jag ju inte garantera att alla har samma åsikt, självklart ;)) )

*kl*
intressant den här debatten om franskt vs us. och jag vet inte om jag kan hålla med riktigt.. spenderade en stund i går och tittade på olika hingstar både (F) och (us) hingstar och jag kan inte säga att det är så stor skillnad på dem.fanns många som var riktigt dåliga ridmässigt extriört i båda lägren.Så jag har svårt att tro att den ena skulle vara bättre än den andra.
Här finns många olika hingstar tex att se.

där får man nog ta och diksutera individer i stället inte hela rasen.
både val av hingst och sto om det är så att det är ridning man pratar om.

Min som är 98.73% (us) har otroligt lätt för samling men han har en enorm travskalle och het temprament i stället .Och jag har svårt att tro att de där fjuttiga % fransk som han är har gett honom hans trevliga rörelser.
PDVD_016.jpg

*Q,s egen totalt amatörsmässiga tankar*

Kollade runt lite.. och hittade dessa
midas master 75.20 % us placeringar LA dressyr

Florican Sheet 94.63 % us placeringar LA Dressyr

Venus Burge 100% US
Vunnit många L.A, placering Msv.B, vunnit Globenkval,
tävlat i ponnyallsvenskan Elit i två år, blivit tvåa i distriktsmästerskap,
har hoppat enstaka hinder på 135 cm, vunnit 2 hopptävlingar för travhästar.
Tävlat distans, 5 mil, med vinst och best in condition-pris.

Knut the Moose 100% US allsvenskan div II (hoppning)

Super Surprise 100% US dressyr allsvenskan div II La:3

Nån fransos var det dock svårt att hitta?

Jag har alltid hört att den franska travaren har mer ridbarhet, men kan inte visa på några konkreta exempel eftersom det är så få som har travare som ridhäst i mina trakter.
Den enda jag vet på rak arm är Exo des Keches.

Men de travare man hört talas om i "stora" sammanhang är franska eller har en hel del franskt travarblod:
Colombey
Tibbe Nibs (fransk pappa)
Jappeloup (50% travarblod)
Baloubet du Rouet 25% travarblod)
Derby de Longueval (50 % travarblod)
Jag tror att även Halla (OS-segrare 1956) var 50% fransk travare.

Immer

Jag tror mkt av problemen inte sitter i hästen, utan i kunskapen hos den som utbildar den. :D

frågan är ju ..ingen av de du nämner har mer än 50% franskt då är ju frågan om det är fransosblodet eller nått annat som gör att de har en trevlig ridbarhet?

Jag kan tycka att 50% inte är "bevis" nog för att dom skulle kunna hävda sig bättre ridmässigt än (us) hästarna.

Någonstans i bakhuvudet har jag det att det är ursprunget som har betydelse. Att den franska travaren har "mer ridbart ursprung" än den amerikanska.
Ikväll är jag alltför trött för att forska i det.

Immer

frågan är ju ..ingen av de du nämner har mer än 50% franskt då är ju frågan om det är fransosblodet eller nått annat som gör att de har en trevlig ridbarhet?

Jag kan tycka att 50% inte är "bevis" nog för att dom skulle kunna hävda sig bättre ridmässigt än (us) hästarna.

en duktig ryttare om du frågar mig!

jag orkar inte motbevisa någonting just nu, då jag rent allmänt själv föredrar de amerikanska. det är bara något jag lärt mig, att så är det. som jag sa - det finns individer, självklart! det finns franska travare som har skitsvårt för samling och det finns am. som har skitlätt för just det! likaså som det är olika förutsättningar för olika typer av ponnyer och halvblod - även där baserat på individen.

men det ÄR i regel så att de franska har bättre förutsättningar pga stam, exteriör, gång osv osv osv. (det är bara att fråga vilken travmänniska som helst (ja, nu kan jag ju inte garantera att alla har samma åsikt, självklart ;)) )

Grejen är att jag HAR hört detta att det skulle vara högre ridbarhet hos franska travare men de motiveringar jag sett/hört till detta har inte varit något jag kan acceptera om det är förmågan att bära upp ryttaren som är kriteriet för ridbarhet.
Gångarterna - eventuellt. För jag kan tänka mig att de amerikanska travarna har lite svårare att hålla isär gångarterna precis som islandshästarna men inte i lika hög grad iom att amerikanska travare som regel har både pass och tölt i sig (har själv haft en travare som både kunde passa och tölta och ännu en som töltade).
Dom övriga argumenten har varit i stil med - de är mer lika halvblod, därför är de mer ridbara. Och halvblod är inte överlag bland de mest ridbara hästarna anser jag, de är däremot bland de bästa i tävlingssammanhang men det tycker jag inte alltid har med ridbarhet att göra. Temperament och längd på ryggen (och bra exteriör, men eftersom det inte är någon större skillnad på målen för exteriören på travare och halvblod bortser jag från den biten) anser jag är det bland det viktigaste för ridbarheten, och amerikanska travare är garanterat mer kända för bra psyke än halvblod. Åtminstone i nuläget när "alla" verkar vilja ha en potentiell elithäst snarare än en kompis.

Svarar allmänt i tråden.

Min erfarenhet säger mig att de franska ofta är mer lämade för ridning. De amerikanska jag harsett har alla en ganska passaktiv och markbunden gång. De är oftare lågställda än de franska.
Franska har oftare tölt, amerikanska har oftare pass. Passen ställer till med mer än tölten. Dopck har de amerikanska jag träffat haft mer temprament än de franska. De franska har överlag blivit både högre och grövre, mer högresta, mindre markbundna än de amerikanska.

Jag skulle INTE köpa en helamerikansk travare, min bror har en och han säger att aldrig mer helamerikanskt.

Jag skulle INTE köpa en helamerikansk travare, min bror har en och han säger att aldrig mer helamerikanskt.

Alla får ju ha sina favoriter såklart, men jag ifrågasätter än en gång varför storleken skulla ha med ridbarhet att göra? Ponnyer är ofta väldigt ridbara. Min förra helamerikanare var väldigt fin exteriört tycker jag (om man ser ridbarhetsmässigt) det enda var väl att han hade ganska smal hals i förhållande till hur grov kroppen var. Det var nästan ponnymodell, grov rumpa som den hade lätt att sätta under, kort rygg, inte lika grov framtill men inte långt ifrån, den hade töltanlag men inte pass. Och töltade gjorde den när den blev riktigt stressad (när vi red igenom stan och han hade en långtradare som körde en halvmeter bakom honom en ganska lång sträcka t ex). När den var fräsch i kroppen och musklad såg man att den hade rund och fin galopp också, både med ryttare (vid enstaka tillfällen för jag hade egentligen inte kommit till galoppen ännu) och utan ryttare på ridbanan och i hagen.

*k* spela roll vilken som är bäst att rida på...båda raserna är avlade för trav

lånar min egen knapp.

Tycker att de som säger att den ena är bättre än den andra går in och tittar på hingstarna som jag länkat till tidigare i tråden.

Det är helt OMÖJLIGT att säga att den ena är mer lämpad vad gällande extriör.för herre jösses så många modeller det finns.

Jag tror att många hakat upp sig på detta med franskt för att Pessoas har ynka 25% i sin..Så då måste ju franska va bättre?:angel:

Jag tror mer på att hitta en individ som har en fördelaktig extriör och en god inställning till det man vill att den ska utföra..sen om det är franskt eller US eller nått annat tror jag inte har så stor betydelse.

Gör den verkligen det? Nog för att jag sett ett par riktigt snygga franska travare, men de har i regel längre rygg och överlag skulle jag inte säga att de är mer ridbara. Lite mer som halvblod kan jag sträcka mig till. Överlag lite längre rygg, grövre och inte lika trevligt psyke! ;)

Vänligen citera inte mitt första inlägg mer, jag tycker inte ens själv om hur jag formulerade det nu :rofl: är ett tag sedan det skrevs. Men överlag de jag har sett med franskt BLOD (inte helfransoser) så har de haft överlag en trevligare exteriört och rört sig bra och taktmässigt. Haha fransk skalle är inte alltid det trevligaste nej :D

Skulle var kul att se vilka travare du sett (vilken utbildningsnivå de varit på) för när en tränare travade på min förra kuse i samlad trav såg han helt gudomlig ut:love: inte någon gångart som skulle hävda sig dressyrmässigt gissar jag, men just i den mer samlade traven där ryggen och steget var schwungigt och avslappnat var han som en dröm att sitta på men det såg ändå bra ut. Eller överlag när man hade honom ärligt framåt/nedåt i traven, då såg den både bra ut och var lättsutten.
Har iofs själv inte så många andra bra exempel på "lättsuttna" travare, tycker överlag dom brukar vara halv-lätta att sitta på så snart man får dom avslappnade men kanske är det som du säger att de som är riktigt bekväma att sitta på brukar vara de som är markbundna. Men dom som lärt sig gå schwungigt OCH avslappnat är garanterat bekväma att sitta på.

Tyvärr har jag inte sett några travare som är högt utbildade och mer välriden utöver "det vanliga" om man får vara fräck att säga så. Men det med "lätt nedsittning" är så varierande på alla individer, även icke travare. Kompisen har en 100% jänkare med rulliga gångarter, hennes helbror var en passgångare till 12 års ålder tills en riktig kunnig ryttare köpte honom och la ner tid på gångarterna så lärde han sig trava riktigt.

Dock har kompisens sto nog lättare att komma till samling än vad min blandis har just för att hennes exteriör är så mycket mer kompakt och jämn. Men min har mer gångarter.

Har köpt ett sto i november med 94.97 % US och 5.03 FR som ska bli väldigt spännande att jobba med. Hon har så långt ifrån en travarexteriör man nog kan komma (därför var hon så värdelös på travet :angel: ) Hon har vad jag vet sedan tidigare också lätt till samling. Men det skiljer så otroligt från individ till individ. Finns många olika modeller på travarna.

Ups flummig inlägg märker jag... men kom just innanför dörren från fjällena, haha

Storleken spelar naturligtvis inte in på ridbarheten, inte mankhöjden i alla fall, men bredden kan spela lite roll åtminstonde. Det åkte med av bara farten, jag beskrev mer skillnader än just själva ridbarheten. Ytterst få travare jag har träffat på - både amerikanskt och franskt blod har en extreriör som jag uppskattar. Ytterst få travare jag har träffat på har en ridbarhet som ens är värd ordet... Och jag tycker om travare kanske vi ska inflika...

Hej på Er alla!! jag har haft en del hästar o även ridit en hel del åt andra, både am o franskt.
Min förra kuse, helam, kanonhäst, ej inriden innan han kom till mig´.
Jättelätt till samling, mjuk o sitta ner på osv kanon på alla vis. Ridläraren trodde han va typ halvblod el nåt.
Min nuvarande kuse, helfransk, stor men om möjligt ännu mjukare än min tidigare amval, underbar långsam trav o lätt för gal.
Ridläraren trodde han oxå va halvblod!!!!
Nu till saken att jag är ingen stjärna på o rida men tycker nog att det är mer individen som avgör än stammen.
Har ridit mycket olika hästar o det jag kan tycka är skillnaden är väl storleken, hoppsan:o hm ja vidare, de am är lite mindre o de franska lite större.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en tjej på 15 år som går i tankarna om att köpa hund till nästa år. Jag har kollat en hel del på vorsteh men mina föräldrar...
2
Svar
30
· Visningar
3 676
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka