Amerikansk travare som ridhäst?

Sv: Amerikansk travare som ridhäst?

Hej på Er alla!! jag har haft en del hästar o även ridit en hel del åt andra, både am o franskt.
Min förra kuse, helam, kanonhäst, ej inriden innan han kom till mig´.
Jättelätt till samling, mjuk o sitta ner på osv kanon på alla vis. Ridläraren trodde han va typ halvblod el nåt.
Min nuvarande kuse, helfransk, stor men om möjligt ännu mjukare än min tidigare amval, underbar långsam trav o lätt för gal.
Ridläraren trodde han oxå va halvblod!!!!

Så det skulle vara nåt positivt då att de ser ut som halvblod? ;) Nä jag skämtar bara, men tycker faktiskt att travarna många gånger ser bättre ut än halvbloden i gångarterna. Går förbi en hage ibland där det går fyra halvblod och en travare. De far runt ibland och det är fantastiskt att se denna travaren. Galoppen är luftig och hästen är hur smidig som helst i kroppen, vänder på en femöring. De andra hinner inte ifatt den när den sätter iväg och halvbloden ( som är avlade på gång) hinner inte med.:p

Storleken spelar naturligtvis inte in på ridbarheten, inte mankhöjden i alla fall, men bredden kan spela lite roll åtminstonde. Det åkte med av bara farten, jag beskrev mer skillnader än just själva ridbarheten. Ytterst få travare jag har träffat på - både amerikanskt och franskt blod har en extreriör som jag uppskattar. Ytterst få travare jag har träffat på har en ridbarhet som ens är värd ordet... Och jag tycker om travare kanske vi ska inflika...

Ja, jag håller med om att grovheten är att föredra om man ska se till ridbarhet. Det var därför jag tyckte min häst hade bra ridhästexteriör, för att den var av ponnymodell = grov. :p

Som jag skrivit i andra inlägg så är det väldigt individuellt och jag är frestad att hålla med om det där med att dom allra flesta travarna inte har en bra exteriör. Men jag tror det skulle vara mycket färre om man uteslöt felen som beror på träningen (gamla skador och spänningar t ex eller överträning vid ung ålder) och framförallt att man ser hästen som den skulle vara om den var välriden, inte som den ser ut i full travkondis då blir man ofta lurad. Att hästarna ser smalare och längre ut pga muskulaturen.
Just spänningar eller fysiska krämpor, stora som små, kan orsaka en hel del exteriörfel har jag fått lära mig. Och bland travare är det lätt hänt med spänningar/blockeringar framförallt bland f.d. travare eftersom de inte längre lyckas på travet vilket ofta grundar sig i småkrämpor som man inte lyckats hitta och lösa.

Som exempel var det en 6-årig häst som var rejält utåttåad, karpryggig, grov underhals, stod under sig mycket fram och bak och lite krokhasig, sabelbent fram. Den opererades för en lös benbit som förmodligen var grundorsaken till exteriörfelen om den gått med smärtan flera år under tiden den fortfarande växte, sen fick den en massa massage- och ET-behandling och efter ett par år var alla exteriörfel borta utom att den var lite sabelbent fram. Men eftersom den blev bra fick den många års travkarriär efter det ända fram till pensionen.

Så det skulle vara nåt positivt då att de ser ut som halvblod? ;) Nä jag skämtar bara, men tycker faktiskt att travarna många gånger ser bättre ut än halvbloden i gångarterna. Går förbi en hage ibland där det går fyra halvblod och en travare. De far runt ibland och det är fantastiskt att se denna travaren. Galoppen är luftig och hästen är hur smidig som helst i kroppen, vänder på en femöring. De andra hinner inte ifatt den när den sätter iväg och halvbloden ( som är avlade på gång) hinner inte med.:p[/QUOTE]

Men det där är individuellt även för travare :p Rent generellt brukar traven kunna bli väldigt snygg, vissa har även väldigt snygg galopp men som oftast inte kommer fram under ridning pga brister hos ryttaren eller brister i utbildnigen. Men eftersom travare för inte så länge sen var Fullblod bör de åtminstone kunna få lika bra galopp som fullblod.
Det var riktigt kul när vi släppte hästarna på ridbanan för att springa av sig lite och den ena kusen sprang runt och visade riktigt snygg trav, och den andra hade fått för sig att gå ett dressyrprogram och visa riktigt samlad rund galopp och ökad trav på diagonalen :crazy: :love:

Svarar allmänt i tråden.

Min erfarenhet säger mig att de franska ofta är mer lämade för ridning. De amerikanska jag harsett har alla en ganska passaktiv och markbunden gång. De är oftare lågställda än de franska.
Franska har oftare tölt, amerikanska har oftare pass. Passen ställer till med mer än tölten. Dopck har de amerikanska jag träffat haft mer temprament än de franska. De franska har överlag blivit både högre och grövre, mer högresta, mindre markbundna än de amerikanska.

Jag skulle INTE köpa en helamerikansk travare, min bror har en och han säger att aldrig mer helamerikanskt.

Ja, bara för han hade en "dålig" en måste hela rasen vara dålig.:smirk:

Den amerikanska travaren är lik vår svenska varmblodiga travare. I regel har den svenska travaren blod från olika "länder". Jag vet dock inte vad som är rastypiskt för just den amerikanska, mer än att de är längre i kroppen än de franska - precis som våra svenska.

Jag skulle utgå från att hästan rent extriört liknar våra svenska varmblod.

Ridbarheten på en travare är ju i regel inte den bästa efter som att de är avlade och anpassade att dra. Men med rät ridning kan de fungera utmärkt som ridhästar. Det man måste tänka lite extra på är ju, iof ngt som jag tycker att man alltid ska tänka på, att man verkligen rider genomtänkt för annars håller inte hästen.

Hur de är att rida är lika individuellt som för vilken annan häst som helst. En fördel som travhästen har är att de naturligt tar väldigt långa steg vilket innebär att man lätt kan få fram ett väldigt bra steg från dem. Många anser att traven dock är stötig och obehaglig men det stämmer inte. Men en häst som gått som travhäst, är van att trava oerhört fort och därmed också har en annan rörelse i trav en en vanlig ridhäst, känns annorlunda att trava på. Därför är traven viktig att jobba med många gånger, både tempo och rörelse. Den obehagliga traven sitter inte i hästen utan i rörelsen. Och det är som sagt olika för alla. Min travare har alltid haft en skön och fin trav.

Skulle iof inte säga att hans häst är dålig, men han har ju inget gratis - spec inte galoppen. Och den hästen är allt utom lång. Men i övrigt ser han ut som am-blod brukar göra...

Skulle iof inte säga att hans häst är dålig, men han har ju inget gratis - spec inte galoppen. Och den hästen är allt utom lång. Men i övrigt ser han ut som am-blod brukar göra...

Måste bara fråga hur dom brukar se ut?
För om jag sett 100 travare i mina dar (en underdrift eftersom jag varit på trav ganska ofta) så har det funnits åtminstone 10 olika "typer" av travare som varit helt olika varandra och några riktiga original. Små ponnyliknande som antingen kan vara väldigt spinkiga och likna små fullblod eller ponnyaktiga och ganska grova, medelstora och antingen väldigt spinkiga, lite "medelgrova" eller ganska stadiga, med bra exteriör eller för dåliga vinklar för att bli bra på annat än springa fort (om ens det) eller nåt mellanting, stora grova eller stora spinkiga, halvblodsliknande eller fullblodsliknande osv.
Det enda som brukar vara genomgående väldigt likt är muskulaturen de får av träningen.

Här är en typ...lägger in som länk för den är lite stor:o . Syrran sa vid ett tillfälle att hon inte kunde begripa varför Sune alltid såg ut som ett ök på bild:rofl: ...DOCK, inga problem med några gångarter samt joggade utmärkt i timmar. Tävlad i western med hyfsade resultat. Här är bilden på SUNE!

...100% amerikan, ska tilläggas;)

Varför det skulle vara skillnad på att det är en amris och inte en europeisk travare vet jag inte vad du menar med. Det kan bli jättetrevliga avkommor i sådana korsningar.

Fransmännen har hållt på med detta ett tag i sin ridhästavel, Baloubet du Rouet är ett exempel på ridhäst med travare i stamtavlan (finns bakom Galoubet A).

Sen vet jag att vissa försäkringsbolag är petiga med att försäkra hästar där travare finns nära i stammen (en vän till mig råkade ut för det med en hlb-travarkorsning). Men kolla upp det och om det är en trevlig häst är det ju bara ett stort plus!

Här är en typ...lägger in som länk för den är lite stor:o . Syrran sa vid ett tillfälle att hon inte kunde begripa varför Sune alltid såg ut som ett ök på bild:rofl: ...DOCK, inga problem med några gångarter samt joggade utmärkt i timmar. Tävlad i western med hyfsade resultat. Här är bilden på SUNE!

...100% amerikan, ska tilläggas;)

Ett riktigt muskelknippe! :d
Ser fin ut i exteriören, svårt att se överlinjen eftersom den har huvudet högt, och så är det ju westernform så det är svårt att säga om den är lite överbyggd bak eller bara en bra westernhäst.. :p

Han var något överbyggd bak. Att han står som han gör beror på att han inte gillade att ha andra ryttare i sadeln. Dessutom har han en liten sadel för att passa de yngre på sig och den gillade han inte. Det tog mig två år att träna upp honom efter travet.

Hans arbetsvilja var enorm. W-tränare var lätt impade då han både kunde momenten och bar sig korrekt vilket dom inte väntade sig av en amerikansk varmblodstravare som dessutom gått löp ända till 9-års ålder:cool:

Två år låter ändå ganska lite.. Men var den fräsch och som du säger, väldigt arbetsvillig kanske det inte är så lite ändå. (Jämför med unghäst.)
Tror att travare i regel gillar westernridstilen eftersom de brukar vara oroliga i munnen och ha lätt att spänna sig om man försöker rida med konstant kontakt.

Ja, i fallet Sune kan jag säga att stämmer. Red klassiskt första 4 månaderna (efter 6 månaders markarbete varvat med skogsturer uppsuttet) och han gick emot direkt. Men, när jag började inrikta oss på W svarade han mycket snabbare. När han var stark det kunde jag rida klassisk dressyr i hög form utan problem med fin skolgalopp och rena byten. Till och med en av hopptränarna far fascinerad av hästen och flera tränare i W som provade honom blev så förvånade över att hästen faktiskt var mycket ridbar;)...det förväntade dom sig inte av en amerikansk travhäst som gått löp till 9 årsåldern.:cool:

Min travare är 3/4 am travare. Han är lite grövre i typen, och en underbar ridhäst enligt mig..
Som en extra bonus kan ofta am travare tölta. Min kan det faktiskt!

Haha, nej, det hade nog inte jag förväntat mig heller! :) Fast jag är mest van vid f.d. travare som dras med krämpor (fick min första travare gratis, mer eller mindre min pappa som prackade på mig den för att han trodde det skulle kunna bli en bra travare av den ;) var inbokad för slakt bara några dagar efter vi hämtade den. Den andra hade haft samma (illa sittande) sadel i 9 år och så gott som inte alls blivit dressyrriden utan bara hoppad och flängriden dessa 9 år som ridhäst.)

Skulle vara kul att köpa en "riktig" travare som 1-2 åring bara för att testa hur det skulle vara att uppfostra och träna en oförstörd kuse. :p

Amerikanare är inte en grövre typ rasmässigt, men visst finns det undantag, franskarna är grövre:)

Hm...jag kan ju inte säga att jag fick Sune gratis, direkt...köpte honom för 13 år sedan för 15.000:angel: ...men han var värd varenda spänn:D ...och jag skulle inte ha det minsta problem att köpa mig en varmblodstravare igen om den har den anatomin som krävs för det jag ska ha den till;)

Jag har en travhingst som är totalt oanvänd inom travet. Oinriden än så länge. Visar ett snyggt steg o tar gärna galopp i hagen. Jag har suttit på han 2 ggr bara stillastående. Köpte han då han var 3 år och nu är han 5 år. Ska troligtsvis kastrera han för att få han lugnare att rida in :D

jag har ett amerikanskt varmblod som ridhäst. så om man bara börjar från grunden och tränar mycket från marken o bygger upp musklerna i lugn takt så funkar det bra till slut=) själv så går jag nu bara med min häst för att hon ska musklas jämnt över kroppen=)
sen lägger jag på med longering o så vidare=)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en tjej på 15 år som går i tankarna om att köpa hund till nästa år. Jag har kollat en hel del på vorsteh men mina föräldrar...
2
Svar
30
· Visningar
3 676
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka