Amerikansk travare som ridhäst?

Sv: Amerikansk travare som ridhäst?

Min ridtravare har amerikanska föräldrar men är svenskfödd!

Hon är en helt underbar ridhäst!

11702423.jpg

11709809.jpg

11709807.jpg

Har två stycken svenskfödda amerikanska travare, och de är bra ridhästar båda två.
Stoet är utbildad LB dressyr, med kapacitet för mer, hon bär sig fint i alla gångarter och är trevlig att rida. Hon gick på banan från 2-års ålder till 4. Hon är 14 nu, och ska snart ta mamma-ledigt.
Valacken har STOORT steg i traven, och ordentligt med svikt, så han är ordentligt skumpig. Dessbättre har han en underbar galopp, och han är väldigt elastisk. Han har tävlat lättare klasser i hoppning, och tränat lite western. Han har aldrig satt sin hov på en bana, är inte ens inkörd.

Vill tillägga att dom inte alvlas för att få raka fina ben.. men dom flesta travarna har det iaf. Min veterinär berömde mig för att hitta en sån rak och fin häst som mitt varmblod. :p

Vad i hundan äre du snackar om männsika :eek:
Klart man försöker få fram så bra benställningar som möjligt på en travare med tanke på vad dera uppgift egentligen är!

Alla travare, oberoende ras, ska ha:
Rätt trångt fram (ej för mkt, då slår dom sig i knäna i högre hastigheter). Brett i bak (för att ej gå på sig med bakbena på frambena i högre hastighet). Lååång och slank kropp (åxå samma som ovan, för att de ej ska gå på sig). Rätt så sluttande kors (så de kan trampa under sig ordentligt. De ska ha raka bakben (för att de ska kunna stäcka ut sig så mkt som möjligt). Rätt så långa kotor (för att de ska bli som en "stötdämpare"). Sluttande bog (ej för mkt, för då blire alldeles för mkt påfrestning vid ridning, då tänker ja monté. Samt att även där kunna sträcka ut sig så mkt som möjligt). Högt ansatt hals (för att ej behöva använda checkremmen. Cheken används för ett stöd närom blir trötta då dom gärna sänker huvudet, och kan då rulla över i galopp.)
Felaktiga benställningar gör oerhört mkt inom travet. Om en häst är utåttåad i fram, är skydd ett måste i bak, annars är hästen blodig när du kört klart.
Sen får inte hästen vara knipt i fram, dvs att de är trängre utrymme vid senorna under knät än vad de är precis ovansför kotan. De ska vara rakt hela vägen, för att de ska vara lika mkt plats för senan.
Sen är de nästan förödrande om en häst är sabelbent. Då kan man räkna med knäproblem vid tidig ålder...
Sen när ni påstår att den amerikanska travaren är grövre så har ni fel, fel, fel. Eller så har ni sett sånna som är just grövre än vad de ska vara.
Amerikanerna avlar fram lätta och speediga hästar. De är dom franska som är "grövre" i typen, för att de hästar är meningen att de ska hålla för längre distans. Men man vill endå sträva efter dessa mål då extriören har stor betydelse i traven.
Och jag vet att detta handlar om ridtravare, men endå..
Som sagt, felaktig benställning kan göra att hästen inte springer lika fort som de andra "klasshästarna".
En klasshäst är en häst med toppstam och exemplariska extriör.
Sen vill jag bara tillägga, att en travar ska helst inte överstiga 170 cm, eller gå under 150 cm.
Men som sagt, de finns undantag som endå springer som katten..

Senast ändrad:

Måste bara fråga vad du menar med att de ska ha "raka bakben"? Hoppas att du menar "raka" ur bemärkelsen att de inte ska vara krokhasiga t ex, men "rak" benställning ska travare absolut inte ha, då sliter det enormt pga för dålig flexibilitet! :crazy:

Rätt så långa kotor är också relativt, blir dom långa så sliter hästarna massor på sig genom att trampa igenom för mycket. "Normala" skulle jag snarare säga, men det satsar man väl på inom all avel? Sluttande bog ska de inte ha, absolut inte mer än ridhästar iaf, för varmblodstravare måste kunna ta ut steget väldigt mycket. De är mer åt Engelsk fullblodshållet än kallblodstravarhållet som har mer sluttande och inte behöver ta ut steget lika mkt pga lägre tempo.
Högt ansatt hals har jag aldrig hört talas om faktiskt, i realiteten är det iaf inte någon majoritet på hästar med högt ansatt hals, snarare det motsatta isåfall.
En sak jag hört att man kan titta på däremot är hur "djup" hästen är, för är den som du säger - spinkigare fram än bak - då behöver den mycket djup i bålen för att få plats med bra lungkapacitet. De får inte vara för spinkiga för då blir det även mindre plats för sånt + sämre balans.

De exteriöra felen du räknar upp i slutet kan i massor av fall bero på fysiska problem snarare än avel så de känns ganska irrelevant i frågan, dock är jag helt inne på samma spår - att travtränare/-uppfödare om några måste vara extremt petiga med att få fram hållbara hästar, att då avla på exteriörfel skulle vara otroligt korkat. Hästarna har ändå t ex ett tons belastning på frambenen i tävlingstempo.

Senast ändrad:

Man vill att bakbenen ska vara så raka som möjligt så de kan sträcka ut sig, så att steglängden blir längre. Om benen ser ut som en krok så har de svårt att länga steget..

Sen när ja säget lång kotor, så menar ja självfallet att de inte är så långa så att dom går igenom, men tillräckligt så de blir så mkt stötdämpning som möjligt...

Och spinkiga i fram har jag aldrig sagt? De ska vara trånga mellan frambenen, men inte så pass så de går på sig.. Men tillräckligt för att travaren ska slippa bredda så mkt i bak..
Och sen angående bogen, den ska inte vara så pass så de blir påfrestning, alltså värre än ridhästarna, men samtidigt ska de inte vara alldeles rak, de ska typ vara mittemellen...

Senast ändrad:

Man vill att bakbenen ska vara så raka som möjligt så de kan sträcka ut sig, så att steglängden blir längre. Om benen ser ut som en krok så har de svårt att länga steget..

Sen när ja säget lång kotor, så menar ja självfallet att de inte är så långa så att dom går igenom, men tillräckligt så de blir så mkt stötdämpning som möjligt...

Och spinkiga i fram har jag aldrig sagt? De ska vara trånga mellan frambenen, men inte så pass så de går på sig.. Men tillräckligt för att travaren ska slippa bredda så mkt i bak..
Och sen angående bogen, den ska inte vara så pass så de blir påfrestning, alltså värre än ridhästarna, men samtidigt ska de inte vara alldeles rak, de ska typ vara mittemellen...

Spinkiga fram har du aldrig sagt nej, att hästarna inte ska vara "för spinkiga" rent allmänt var något jag la till.

Min poäng angående beskrivningen av kotor/bogar var att det knappast skiljer sig från "det normala".

Kan väl ändå inte stämma att man strävar efter att ha dom trång framtill? Alla travare är även inte breddgångare så det är väl inte något avelsmål?

Jag är också mycket skeptisk till det, men jag har hört det från fler personer (dock inte som själv pysslar med avel, utan travtränare) att man letar efter hästar som är smala framtill och breda baktill för att få en kraftig bakkärra men bättre plats för benen. Känns dumt tycker jag, de får ju inte vara "klena" varken fram eller bak och de borde vara bäst om de är harmoniskt byggda så att säga.

Har också en jätte fin am. Han heter Berry, gick i trav tidigare,men var för dålig :d
Nu så är han min kompis i alla lägen. Han bär mig snällt på min rygg vad jag än ber honom om. I vår startar vi våran första tävling i bruks.. Han är 21 år och det har aldrig varit några fel på honom, förutom att han har haft hosta och med den kom lunginflammation, som vi botade med antibiotika och något mer, minns inte :confused:

Min Berry är också svenskfödd men har am. föräldrar!!:D

Jag har också en amerikans travare som är en jätte trevlig ridhäst med rena, mjuka gångarter

Foto0689.jpg

Foto0681.jpg

Goldenkatter003.jpg

Senast ändrad av en moderator:

jag har en amerikansk travare som jag tävlar i hoppning och steepelchase och i sommar komemr det tävlas derssyr oxå...
han har väldigt halvblodslik kropp, maffig och absolut den typiska amerikanska travartypen...
det är oftast den svenska som har väldigt lång kropp, steg m.m. men sjklart finns det undantag hos alla raser.
mango (min travare) har ju kort och mysig trav gentemot vissa andra hästar (inte bara travare).
alla som träffar han tror det är ett halvblod och han rör sig som ett halvblod...
tror det beror mycket på hur man rider dom oxå inte bara exteriören...dom måste ju jobbas i rätt form för att få bra förutsättningar...
men jag har haft 2 amerikanska travare och 4 svenska och dom är underbara...har även haft halvblod...men föredrar travarana för dom är oftast trevligare i temprament eftersom man börjar tidigare med dom...

Varmblod är underbara raser enligt mej! Octa pigga, nyfikna och fast beslutna att lära sej nya saker. Enligt mej har dom fina rörelser och är en jätte bekväm häst. (: Själv har jag ett varmblod hemma och hon är bekväm, pigg, nyfiken mm (: Jätte bra ridhästar.

Ursäkta men vad är en svensk travare? Finns det ens som ras? Eller är det bara lite korsningar hit och dit mellan de travarraserna som faktiskt finns?

Min har en helamerikansk pappa och en mamma som är till hälften fransk vad jag har förstått. Hon ( min häst och modern till henne) är danskreggad så jag antar att man kan kalla henne för internationell travare :p

Tillägg: Jag tänkte på den här tråden när hovis sa att min häst har fin benställning och fina hovar för att vara travare.....

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en tjej på 15 år som går i tankarna om att köpa hund till nästa år. Jag har kollat en hel del på vorsteh men mina föräldrar...
2
Svar
30
· Visningar
3 676
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka