Amerikansk travare som ridhäst?

E

_Elvira

Hej!

Går och funderar på att köpa en unghäst, korsning mellan hbl och am travare.

Någon som har erfarenhet av hur am. travare/korsningar fungerar som ridhäst? Rörelser, bekväm att sitta på mm?

Alla ideer och kommentarer mottages tacksamt.

mvh Elvira

Sv: Amerikansk travare som ridhäst?

Varför inte? Kolla upp hästen! Tänk på att travare inte avlas med korrekt benställning så som ridhästar, men annars är det ju jättefina hästar.:)

Lyfter frågan igen, då jag gärna vill ha fler svar.
Pappan är Mackay, godkänd i dmark, men ej i sverige

Vaför skulle inte travare vara avlade med korrekta ben? Det är väl extremt viktigt att en travare har en bra benställning med tanke på de farter den ska gå i.
Till trådskaparen. Titta på hästen hur den ser ut. Enkorsning mellan halvblod och travare kan bli väldigt lyckad men även väldigt misslyckad. Travaren är ju inte avlad för att vara en bra ridhäst utan för att springa fort och det gör ju även att den har en annan exteriör och gång än en ridhäst. Endel travare blir bra ridhästar och endel andra har inte rätt utseende för att hålla för ridning. Titta på hästen och avgör utifrån vad du ser.

Det jag ser är en trevlig ettåring, men det är också svårt att se när dom är så små. Har sett mamman också, och hade nog aldrig trott att hon var travare, utan snarare hbl. Am. travare är tydligen av en grövre typ.

Att de inte har korrekt benställning är kanske en sanning med modifikation, däremot ser man t.ex fler fransyska benställningar på travhästar än vad man gör på svenska halvlblod. Lösa benbitsfragment är inte heller något man höjer så mycket på ögonen på då det gäller travarna vs. ridhästar!

Tycker du om den så köp den. Det finns massor av andra hästar av mer renrasig karaktär som aldrig blir något för att ägarna inte kan ta fram dem. Samma sak med fd travare som faktiskt blir riktigt trevliga hästar i händerna på någon som kan något!

Travaren är ju inte avlad för att vara en bra ridhäst utan för att springa fort
Världens sämsta argument med tanke på att de engelska fullbloden oxå de är avlade för att springa fort. Använd trava fort istället!

Svårt att säga, alla ridhästar har ju inte bra gångarter bara för att dom är ridhästar. Finns ju vissa som är helt vidriga i traven eller galoppen eller skritten. Som en häst på ridskolan har varit med i aveln för halvblod, han går det bara inte att sitta ner i traven för mig, specielt inte utan stigbyglar jag flyger alvälrdlens väg på honom, ska jag rida lätt utan stigbyglar på den så brukar det inte vara nå problem man bara använder sig av farten man får uppåt :D

Du kan inte få den bedömd i gångarterna? Görs ju på många, som min förra ponny var dömd med bra skritt å bra galopp men medel i trav å hon var svår att få till i traven då lärade man jobba ordentligt för att få till den.

roslagen skrev:
Travaren är ju inte avlad för att vara en bra ridhäst utan för att springa fort
Världens sämsta argument med tanke på att de engelska fullbloden oxå de är avlade för att springa fort. Använd trava fort istället!
Okej sorry var kanske lite otydlig då du missförstod vad jag menade. Jag har inget emot travare som ridhästar. Jag modifierar meningen till
Travaren är ju inte avlad för att vara en bra ridhäst utan för att springa fort framför en vagn.

Det kan ju bli en alla tiders häst?! Jag skulle inte tveka om det kändes rätt, om jag tyckte om den. Vad gäller gångarter och så, är det förstås av vikt om man har högre ambitioner, som att tävla på lite högre nivå. Själv vill jag framförallt ha en häst jag tycker om, någon att lära känna, utvecklas tillsammans med, ha trevligt och mysigt tillsammans. Även mindre mer vardagliga utmaningar kan ge mycket.
Jag skriver på, kanske är jag helt fel ute, jag vet för lite för att kunna uttala mig om hur långt hästen kan gå.
Jag uttryckte mig visst lite klumpigt om travares benställning högre upp, men jag har haft en lite utåttåad och en med ganska veka koter samt utåttåad. Då fick jag höra kommentarer om att det är vanligt på travare, att detta är noggrannare i aveln av ridhästar, att detta kan ha en negativ inverkan för hästens hållbarhet vid ridning men att de kunde bli utomordentliga travare. Stämmer inte detta alls? Delvis?:o

Jag skötte och tävlade en Amerikansk Travare när jag var yngre :)
Hon var hur trevlig som hellst! Men lite knackig och stel men det berodde nog inte på rasen... Tävlade hopning upp till 1 meter på henne:) Hon var nog den trevligaste häst jag hoppat i hela mitt liv! Inte det minsta tittig och hoppade allt som kom i hennes väg!

Så det jag har sett utav Amerikanska Travare är bara positivt!
Men håll koll på tänderna. Hon fick nått fel i käken så alla tänder lossnade och hon fick avlivas :cry: Men det kanske var nått fel på just henne...

Bim skrev:
Det kan ju bli en alla tiders häst?! Jag skulle inte tveka om det kändes rätt, om jag tyckte om den. Vad gäller gångarter och så, är det förstås av vikt om man har högre ambitioner, som att tävla på lite högre nivå. Själv vill jag framförallt ha en häst jag tycker om, någon att lära känna, utvecklas tillsammans med, ha trevligt och mysigt tillsammans. Även mindre mer vardagliga utmaningar kan ge mycket.
Jag skriver på, kanske är jag helt fel ute, jag vet för lite för att kunna uttala mig om hur långt hästen kan gå.
Jag uttryckte mig visst lite klumpigt om travares benställning högre upp, men jag har haft en lite utåttåad och en med ganska veka koter samt utåttåad. Då fick jag höra kommentarer om att det är vanligt på travare, att detta är noggrannare i aveln av ridhästar, att detta kan ha en negativ inverkan för hästens hållbarhet vid ridning men att de kunde bli utomordentliga travare. Stämmer inte detta alls? Delvis?:o
Håller en travare för travet så håller den för ridningen också. Däremot är det lite si och så ifall den inte håller i travet ifall den kan hålla/utvecklas i ridningen.
Den amerikanska travaren är kommen ur det engelska fullblodet. I vissa linjer finns också "Naragansett pacern" som ger pass och tölt inslag och ska man avla på en amerikansk travare tycker åtminstone jag att man ska undvika de som har passgången som framträdande gångart...men, vill man ha en gångartshäst kan man korsa med TW eller SB för att förfina just passen och tölten hos dessa.

Min åsikt är att man ska vara mycket noga med båda föräldradjuren samt veta vad det är man vill ha ut av avkomman.:cool:

jag har ridit en korsning mellan travare och lippizanare. han kunde få lite "fyrtaktig" galopp ibland (eller hur man nu ska förklara) men det var lätt fixat. jättemysig på alla sätt och vis och var en hejare på hoppning. så en korsning med travare är det nog inga fel på..(gäller kanske inte alla men)

amerikanska travare har sämre förutsättningar för ridning än den franska travaren. Deras exteriör skiljer sig ganska mycket

om dom är "bekväm" eller inte att sitta ner på ska man nog inte tänka på. De travare jag har sett är som fotöljer är de som har symaskins trav eller är väldigt markbunden

Hej!

Går och funderar på att köpa en unghäst, korsning mellan hbl och am travare.

Någon som har erfarenhet av hur am. travare/korsningar fungerar som ridhäst? Rörelser, bekväm att sitta på mm?

Alla ideer och kommentarer mottages tacksamt.

mvh Elvira

Jag tror att en sådann häst, om ärvt båda rasernas fördelar, blir en kanonbra fältävlanshäst: Med travarens vana för höga hastigheter, positiva inställning och lätt i hanteringen, kombinerat med halvblodets styrka som ridhäst och goda hoppteknik!
Det bästa av två världar, en sådann häst skulle jag verkligen vilja bita i! :banana:

Förresten, min pålle är Amerikans travare efter Ron B. Hanover. Har bilder på honom i mitt galleri ;D

Varför inte? Kolla upp hästen! Tänk på att travare inte avlas med korrekt benställning så som ridhästar, men annars är det ju jättefina hästar.:)

Öh, varför skulle man inte vilja ha korrekt benställning på travare?:crazy: DE om några behöver ju hålla för högt tryck!

Det är för stora skillnader inom rasen American Standardbred för att man ska kunna säga något särskilt om exteriören.
Rent allmänt om du vill ha en bra ridhäst skulle jag satsa på en häst med normal eller bred bringa, inte smal, och likaså bakdelen. Kolla vinklarna bak, ser den ut att ha lätt för att "sätta sig" eller mycket lättare för att skjuta på? Har den bra benställning eller någon avvikelse? Jag skulle också hellre ta en häst som är lite överbyggd fram än överbyggd bak. Kolla att halsen inte är för lågt ansatt, hellre en lite för högt ansatt än för lågt.

Lycka till!

Håller med om att det är stora skillnader.
Jag har en am.travare, och han ser ut som en ponny, han är 1.48 hög har väldigt kort och kompakt rygg, dock något överbyggd bak.

Till ZUZZI: jag tror inte att den am. skulle ha sämre förutsättningar än den franska. Som Totala säger skiljer dom sig väldigt, så man kan inte dra alla över en kam.

*kl*

Tror att det kan bli en lyckad häst på alla vis! :)
Min är en hel-am. och han är väldigt halvblodig i typen. (fast vackrare :devil: )
Underbar att dressyra med, lätt för att samla sig, och underbar trav!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en tjej på 15 år som går i tankarna om att köpa hund till nästa år. Jag har kollat en hel del på vorsteh men mina föräldrar...
2
Svar
30
· Visningar
3 676
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka