Aluminiumskor fördelar / nackdelar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mrs LunaTanten
  • Startdatum Startdatum
M

Mrs LunaTanten

Vilka aluminiumskor tycker ni är bäst?
Har hört att Smeds*n´s är bra vad tycker ni om dom?

Hur ofta skor ni om samt hur länge håller skorna?

Vad kör ni med för broddar till Alu skorna?
Är det bättre med nitade eller skruvade?

Tacksam för svar i denna djungel.... :)

Sv: Aluminiumskor fördelar / nackdelar

Aluminium generellt nöter mer på hornet, så det är kanske inget man bör använda för mycket till vardags.
Olika modeller vet jag däremot inget om...

Och man FÅR skriva ut fabrikatnamn (däremot undvika att länka).

Vi brukar köra på Smedsons fram & KW bak...

Vårt kbl går oftast med alu fram (håller ca en vecka:cry:)
...annars kör vi alu i lopp & byter när vi kommer hem....

Vi använder "vanliga" brodd, längd beroende på underlag, tycker det är bättre att kuna byta själv ist för de som är fasta...

Vi tycker oss inte ha märkt att alu skor sliter mer på hovarna än andra skor gör...

Hoppas det är till ngn hjälp;)

Vi har blivit varnade for att lamna hoven "obehandlad' nar man anvander aluminium iom porerna i hoven som lamnas oppna vid verkning. Porerna kan vara oppna i sa lang tid som 4-5 dagar och under denna tid kommer aluminium oxidanter frigoras (naturligt ur metallen) och da ha fri passage upp i hoven. Oxidationer sker i all metall men blir kraftigare med aluminium och sarskilt om hasten ar utsatt for urin (dvs box).
Hovslagaren vi pratade med branner alla hovar han jobbar med innan han slar pa skon. (Vilken platt jarnsko som helst i brannugn och sedan pa hoven). Det luktar illa men skadar inte hasten. Detta stanger porerna och kommer iom det minska aluminium upptaget till ett minimum.
Detta ar sarskilt viktigt pa hastar med taskigt horn som da inte enbart kommer ha friska oppna porer utan ocksa alltid en viss mangd rutten hov som da kommer sluta sig annu samre/under langre tid.

Kalla. personliga samtal med valrenommerad och kunnig hovslagare med manga, manga ars erfarenhet.

Annars ser jag inga problem med aluminium skor annat an att man maste sko om sa fruktansvart ofta = inte sarskilt onskvart pa daliga hovar. Det tillsammans med kostnaden och svarigheten att hitta nagon som kan svetsa pa grepp gor att vi undviker det om vi kan. Anda har vi just nu tre av sju hastar med minst ett par alu skor pa.
Lattaste tillaggs greppet ar i mina ogon som med borium. Sla i som vanligt och byt ut vid behov - behover inte ens rycka skon!

Jag kör alu på alla en har det runt om, naturtravare. Men de andra har det bak. På vintern har jag alu m de runda små nitade, för de andra håller inte bra. Den ena tävlingshästen som har alu bak, hade sina i 1 ½ månad:eek:. Då hade han gått träning och tävling. De slits mindre när de är nitade. Så uppfattar jag det i allafall.

Har annars alu skor med förstärkt tå i fram på fram hovarna och en del har släta bak eller fals m förstärkning i tån frampå. De håller lite mer än vanlig slät alu.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 632
Senast: DarkInNight
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 701
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar