Hej
Det finns många som har åsikter om Nestlé, vilket är naturligt då det är världens största livsmedelsföretag. Ofta kan man tro att på grund av att företaget är stort är det dåligt. Men det är inte sant. Nestlé arbetar aktivt med att vara ett gott företag som ger ett ökat värde för alla, från odlare till slutkonsument, men tyvärr kommer detta oftast inte fram. Vad gäller vatten så är citatet taget ur sitt sammanhang. Nestlé anser att vatten är en mänsklig rättighet och vi jobbar hårt för att alla ska ha tillgång till vatten även i framtiden. Ska alla ha tillgång till vatten kan man inte i alla delar av världen fortsätta att tvätta bilen och fylla swimmingpools med dricksvatten. År 2011 vann vi World Water Prize (företagskategorin) som delas ut i Stockholm på World Water Week för vårt långsiktiga arbete. Nestlé började jobba med CSV=Creating Shared Value för många år sedan. När tidningen Fortune Magazine för ett par veckor sedan rankade de bästa företagen i världen som förändrar världen i en positiv riktning så hamnade Nestlé på en hedrande femte plats. Bland annat för vårt långsiktiga arbete med att skapa ett ökat värde för alla i kedjan men också för att vi i fattiga länder där det finns stora problem med undernäring tillsätter viktiga spårämnen såsom järn i vanliga matprodukter såsom buljong.
Dow Jones Sustainability Index, DJSI, är världens viktigaste oberoende hållbarhetsindex. Många etiska fonder investerar enbart i bolag som finns med här. I Sverige hör bland annat Folksam och SPP till dessa fonder. Detta index mäter företags prestationer inom tre områden: ekonomi, miljö och social omsorg. För att få vara med på listan krävs att man tillhör de bästa i sin bransch vad gäller bland annat miljö, mänskliga rättigheter och socialt ansvar. Här har Nestlé varit med i många år.
I år fick Nestlé högst betyg av alla i matbranschen. Bland annat har Nestlé åtagit sig att minska sin vattenförbrukning och uppnå långsiktigt hållbar vattenförbrukning genomgående. Ett exempel är mjölkfabriken i Jalisco, Mexiko där inget grundvatten används i produktionen. Kritiska konsumenter är bra och hjälper oss på Nestlé att utvecklas men då är det förstås viktigt att påståenden byggs på fakta. Hållbart företagande ligger mig mycket varmt om hjärtat och vill någon veta mer får ni gärna kontakta mig så berättar jag mer om hur Nestlé jobbar.
Med vänliga hälsningar, Annelie Barkelund, Corporate Communication Manager och ombudsman
mail:
annelie.barkelund@se.nestle.com