Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funkar inte mitt tips om att äta tortilla? Då skulle du kunna steka upp falafel (eller vilket protein du väljer) för en hel vecka och ha i kylen ☺️
Låg kostnad, bra mat och enkelt att fixa
Det gör det kanske. Jag har inte orkat gå igenom hela tråden med lättlagat för att hitta det som är lättlagat på riktigt. Hittills har jag bara provat en rätt från tråden men även den kändes svår p.g.a. att jag måste tvätta och koka potatis.
 
Försök ta reda på det då.
Det måste ju finnas någon information om olika telefonnummer till skolan. Expeditionen borde väl veta om inte annat.

Det brukar vara bra priser på sådana matlådor och du slipper ju omvägen.
Det finns ingen expedition. Alla kontaktvägar till skolan går via chatt eller mejl. Tror det bara finns ett nummer och den går till Skåne och där lär ingen veta något alls om hur det funkar här. Skolan hyr ju de lokaler vi använder och är separerad från övrig verksamhet på området.
 
Det gör det kanske. Jag har inte orkat gå igenom hela tråden med lättlagat för att hitta det som är lättlagat på riktigt. Hittills har jag bara provat en rätt från tråden men även den kändes svår p.g.a. att jag måste tvätta och koka potatis.

Jag och barnet åt idag ”tacokyckling” = frysta småbitar som bara behöver tinas/värmas lätt, tillsammans med tomat, gurka, gul paprika och konserverad majs. Plättlätt och supergott 😊
 
Har nog aldrig sett det i affären.
1617984817439.webp
 
Man får åka en omväg in till centrum på hemvägen från skolan. Skolan lär också sälja överbliven mat som matlådor men jag vet inte hur man handlar dessa.

Men jag känner att det blir dyrt med dessa matlådor. Jag har så jäkla ont om pengar nu. Jag går back den här månaden och nästa månad går jag back ännu mer.
Fattar det som att du tar av sparade pengar just nu? Vet ju inte alls hur det ser ut för dig ekonomiskt men om du har möjlighet kanske det just nu en period vore värt att köpa matlådor, för att orka med skolan innan nån hjälp (boendestöd eller vad det nu blir till slut) är ordnad?
 
Även mina föreläsare uppmuntrar oss att diskutera med varandra, innan det blev distansundervisning hade dom delat in i grupper, schemalagt och bokat grupprum åt oss just för att vi ska sitta och diskutera och ta hjälp av varandra. Nu med distansstudier är dom ännu mer på oss att verkligen se till att vi tar oss tid att diskutera över zoom.
 
Fattar det som att du tar av sparade pengar just nu? Vet ju inte alls hur det ser ut för dig ekonomiskt men om du har möjlighet kanske det just nu en period vore värt att köpa matlådor, för att orka med skolan innan nån hjälp (boendestöd eller vad det nu blir till slut) är ordnad?
Jo, jag får ta av sparade pengar när jag inte får ihop det. Jag har nu sett två ställen i byn som säljer matlådor. Kostnaden varierar mellan 25-40 kronor.
Du kan få mat hemlevererad via hemtjänsten som lagas av kommunen via biståndet som ju ditt bistånd erbjöd. Det löser inte hela ditt problem men åtminstone delar av det och du kan få hemleverans varje dag av mat. Det är dessutom billigare än att köpa av en restaurang.
Biståndshandläggaren sa något om det, men tror man måste vara oförmögen att handla mat för att få det. Annars var man hänvisad till de frysta färdiga rätterna i mataffären (som nästan aldrig är vegetariska så utbudet är synnerligen begränsat. Jag tror dessa rätter är orsaken till att jag hade magproblem ofta förut). Det var så jag uppfattade det. Och jag klarar ju av att handla själv.
 
Jo, jag får ta av sparade pengar när jag inte får ihop det. Jag har nu sett två ställen i byn som säljer matlådor. Kostnaden varierar mellan 25-40 kronor.

Biståndshandläggaren sa något om det, men tror man måste vara oförmögen att handla mat för att få det. Annars var man hänvisad till de frysta färdiga rätterna i mataffären (som nästan aldrig är vegetariska så utbudet är synnerligen begränsat. Jag tror dessa rätter är orsaken till att jag hade magproblem ofta förut). Det var så jag uppfattade det. Och jag klarar ju av att handla själv.
Nej det måste man inte om inte din kommun har en egen tolkning. Svärmor har blivit erbjuden och hon kan handla själv. Sen brukar det finnas ett maxtak på kostnader samt att de anpassas efter din inkomst. Jag hjälper min svärmor att fylla i de där blanketterna emellanåt när de kommer, med inkomstuppgifter och diverse. Jag tycker du ska ta med din biståndshandläggare att det är ett absolut krav från arbetsförmedlingen att du deltar 100% i arbetsmarknadsutbildningen som du går.
 
Nej det måste man inte om inte din kommun har en egen tolkning. Svärmor har blivit erbjuden och hon kan handla själv. Sen brukar det finnas ett maxtak på kostnader samt att de anpassas efter din inkomst. Jag hjälper min svärmor att fylla i de där blanketterna emellanåt när de kommer, med inkomstuppgifter och diverse. Jag tycker du ska ta med din biståndshandläggare att det är ett absolut krav från arbetsförmedlingen att du deltar 100% i arbetsmarknadsutbildningen som du går.
Säger jag det så blir jag garanterat utan boendestöd. Det finns inget sätt att komma runt att boendestödet bara jobbar kontorstid. Så det kommer verkligen bli jättejobbigt den dagen jag måste jobba.
Det är ju ett jättebra pris!
Beror ju på vad man jämför med.
 
Säger jag det så blir jag garanterat utan boendestöd. Det finns inget sätt att komma runt att boendestödet bara jobbar kontorstid. Så det kommer verkligen bli jättejobbigt den dagen jag måste jobba.

Beror ju på vad man jämför med.
Men om du förr köpt färdigrätter i frysen kan väl inte de varit billigare än 25 kr?
Det är ju verkligen superbilligt för något sådant!
 
Beror ju på vad man jämför med.
Frysta färdigrätter brukar väl ligga på 20 kr och uppåt?
Jag äter pedagogisk lunch på jobbet tre dagar i veckan, dvs äter tillsammans med 15 stycken 1- och 2-åringar. Lunchen kostar mig då 19 kr.

Så jämfört med ovan exempel tycker jag att 25-40 kr är ett väldigt bra pris för en helt färdig hemlagad måltid.
 
Det gör det kanske. Jag har inte orkat gå igenom hela tråden med lättlagat för att hitta det som är lättlagat på riktigt. Hittills har jag bara provat en rätt från tråden men även den kändes svår p.g.a. att jag måste tvätta och koka potatis.
I min stad kan man köpa matlådor för 20 kr styck på restaurangskola (gymnasium) . Jättebra mat! Kanske ett tips?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 713
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 211
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 050
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp